Pelottaa

Olen 40v nainen. Juomista on jatkunut 4 vuotta lähestulkoon päivittäin. Nyt pelkään että elämä oli tässä, kaikki on menetetty, etenkin terveys. Juomismäärät ovat olleet minusta huikeita. Illan (20-23) aikana on mennyt 2 ½ litran sidukkaa sekä ½ pulloa viiniä.

Tuntuu että mikään ei enää auta, ei edes raittus saamaan elämää takaisin. Olenko masentunut ?

MUTTA, nyt olen onnistunut vähentämään juomistani ! Otan tuon määrän enää 2-3 iltana/viikko. Joulukuusta olen näin onnistnut tekmään eikä tunnu edes vaikealta :slight_smile:

Sanokaa te olenko tehnyt jotain peruuttamatonta terveydelleni ? Riittääkö tällainen vähnetäminen ? Laskeeko vähentäminenkin maksa-arvoja jos ne ovat olleet koholla ?

Miten tällainen juominen on vaikuttanut maksa-arvoihin ? En ole uskaltanut käydä mittauttamassa niitä, mutta pian kyllä menen… luokaa sitä ennen minuun uskoa.

Hei
kysymyksesi tuli vähän väärälle puolelle. Kotikanava on läheistensä päihteidenkäytöstä kärsiville tarkoitettu. Tuolla Me vähentäjissä ja Me lopettajissa taas keskustelevat käyttäjät.
Mutta alkoholistin läheisenä ja monen ihmisen alkoholisoitumista seuranneena sanoisin, että tilanteesi on huolestuttava. Erityisen huolestuttavaa on, että sinun täyty juoda lähes päivittäin. Et voi olla ilman. Se viittaa siihen, että riippuvuus on syntynyt. Olet huolissasi maksastasi, mutta alkoholi vaikuttaa monella muullakin tavalla vahingollisesti. Riippuvuus syntyy aivoissa. Juominen vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiisi, itsetuntoon, ihmissuhteisiin. Hae itsellesi apua.
Tunnen myös monia raitistuneita alkoholisteja ja he nauttivat elämästään. Myös sinulla on toivoa.