Pelottaa..

Pelottaa niin että välillä ei tunnu saavan edes henkeä. Pelottaa vähentää / kohtuullistaa juomista. Pelottaa että iskee kohtaukset ja kuolema korjaa… 30v ikää ja pitäs jo muutenki alkaa elää “paremmin” että sydän jaksa. Pari lastakin on. Juon joka ilta, joka v**un ilta sen 6-9 olutta. Jos oon ollut kokonaan ilman niin uni ei tuu ja painajaisia puskee, tai juonut 1-4 olutta ja sit saa nukuttua. Lääkevastanen oon, en huoli mitään pameja tms, oon syönyt aina normisti ja vetäny vitamiineja purkista, joten siks kai oon vielä järjissäni. Miten, siis oikeesti miten mä pääsen tästä? Oon koittanu jutella ihmisille, soittaa päihdepuhelimiin, kirjotella palstoille ja antanut tyhjiä lupauksia vaimolle ja lapsille (!).

Alan väsyä. Paniikkihäiriötkään ei enää vaivaa… Aina yhtä äkänen. Mun on pakko lopettaa! Ääh, sekava teksti mut tulipa kirjotettua.

Terve Jooppi,
Hyvä että tiedostat tilanteet ja tuntuu nyt että haluat lopettaa tai vähentää.

On ihan normaalia että pelottaa. Varsinkin jos et ole vielä aikaisemmin pariin otteeseen kokeillu raitistua ja käydä läpi sitä veemäistä alkua.

Jos vähänkään tuntuu siltä, että ei itse meinaa pystyä, tai kuten kirjoitit, ettei päihdepuhelimesta ja palstoille kirjoittamisesta ole riittävästi tukea → Hae Apua! Hae Apua! Hae APUA!

Linkkiläiset täällä osaa kertoa kokemuksia mikä toimii ja mikä ei, myöskin sen, että kuinka vaikeaa avun hakeminen ja sen tarpeen myöntäminen voi olla. Kaikkien tarina tietenkin on henkilökohtainen, se mikä toimii jollekin, ei välttämättä toimi toisella

Lämpömittari (palstalainen) jakoi joskus tämän kuvaajan jota nyt olen itse käyttänyt tuntemuksien tulkintaan. En mitenkään sano, että onko tuo oikein vai väärin tuo metodologia, mutta ainakin siitä voi hieman hahmotella edessä olevaa prosessia.
terrygorski.com/2014/07/11/the-matrix-model/

Omaan ketjuun kävin tuossa juuri kirjailemassa tuntemukseni ensimmäisen viidentoista päivän osalta. Kyllä alussa ahdistaa ja pelottaa ja tuntee itsensä surkeaksikin. Nuo tietenkin omia kokemuksia, eikä niitä voi luonnollisesti yleistää. Vertailukohtaa niistä voi ottaa.

Tsemppiä, uskon että tuo pelko helpottaa ajan kanssa, hetki kerrallaan.

Terkuin
KSK

Hei Jooseppi.
Vaikka lääkevastainen oletkin kehottaisin nyt kuitenkin ottamaan yhteyttä terveydenhuoltoon. Olet nyt pelon kierteessä, paniikkikohtaus-sydänkohtaus-alkoholismi-paniikki- , mielestäni siihen lievästä rauhoittavasta olisi alkuapua. Eihän sitä lääkettä välttämättä tarvitse loppuelämäänsä käytää, riittää kun pääset kierteestä irti. Kotikonstit eivät nyt kohdallasi näytä riittävän.
Oletko ajatellut katkolle menoa? Sekin voisi olla hyvä alku. Olisit sairaanhoidon tarkkailussa ja turvassa peloilta. Ja sieltä sinut ohjattaisiin jatkohoitoon alkoholin käyttöä ajatellen.

Mä aion kyllä yrittää ihan kotikonstein alussa, ja tiedän että se on helvettiä. Päihdelääkäri neuvoi että jos pelottaa mahdolliset vieroitusoireet yms niin voi vähennellä tyyliin annos per viikko, mut vaikeaksihan sen tekee sitten se että jos lipsuukin… Järjellä ajateltuna noi määrät on “melko pieniä” kuitenkin jos miettii mahdollisten kramppien yms riskiä kun kuitenkin muutoin perustarpeet huolehdin täysin (hygienia, ravinto, neste, yms). Liikunnan ajattelin lisätä pakettiin, josko se siitä.

Oon lueskellut joitain lopettamistarinoita mutta tuntuu että mistään ei saa sitä konkretiaa irti, että MITEN se on tapahtunut. Ei se kerro mulle mitään jos sanotaan “Sitten kyllästyin ja lopetin” ?? Vähentämällä? Seinään? Vai miten? Suoraansanoen mun mielenlaatuuni sopii paljon paremmin se että mä joisin vaikka joka ilta sen 3, saa unta, ei ole krapulaa mut määrä on vielä riskirajojen sisäpuolella. Vaikkakin sillähän mä vaan ruokin sairautta, mut eikös siitä oo sit helpompi jättäytyä kokonaan pois kun siitä että vetää sen 6-9 joka ilta? Ihan jos miettii juurikin jotain jälkitiloja?

Oon ny about vuoden suunnilleen ollu tässä tilassa, että on ollut jokapäiväistä tissuttelua. En oo koskaan kyllä mukiin sylkeny, aina se on maistunu enemmän tai vähemmän. Ja ollut ihan kuiviakin jaksoja. Oon tänne ennenki kirjotellu ETENKIN vierotusoireiden pelosta, mutta en tunne yhtäkään joka olis edes 3x kovemmalla juomisella mitään saanut. Toki kaikki me ollaan yksilöitä.

Niin, ja siis hyvänä tilanteessa tosiaan pidettäköön että juominen on vain ilta-aikaan, eli oon selvä suurimman osan vuorokaudesta kuitenkin ja syön ja nukun hyvin.

Tuurijuoppona aikoinaan lopetin monet kerrat ja aina kerralla. En mitenkään usko tuollaiseen vähentelytaktiikkaan. Vaikka annosteluni oli paljon kovempaa kuin kuvaamasi niin mitään kramppeja tms ei koskaan esiintynyt. Alkuun tietysti yleistä huonoa oloa ja unettomuutta mutta kyllä sekin muutamassa päivässä korjautui. Ethän sinä oikeastaan lääkevastainen ole kun lääkitset itseäsi alkoholilla. Nukkuminen on hirmun tärkeä asia ja jos sopivaa unilääkettä saa niin siitä vaan.

Komppaan Davea,

Poimin omasta ketjusta vähän tuota kysymystäsi “Miten” liippaavan kohdan.
Itsellä on ollut kanssa parempi tapa lopettaa kerrasta. Tosin, usein siinä onnistunut paremmin kun alla ei ole se raskain juominen vaan viimeinen päivä ollut jotenkin siedettävä. Tuossa alla kirjoitan, että olen myös Delirium Tremensin (DT) pelossa toisena selvänä päivänä loivennella juomalla 5 olutta → huono päätös. Olisi pitänyt kärsiä vaan ja juoda mineraalipitoista nestettä, syödä, levätä tuon viiden oluen sijaan. DT riskiaika on siellä 24 - 72 jopa 96 tunnin kohdilla suurimmillaan. Itse ei ole koskaan osunut kohdalleen vaikka on pelottanutkin. En usko että riski tuohon sinulla on kovinkaan suuri noilla määrillä ja olutta lipitelleenä, mutta ei koskaan voi tietää

Jos vedät kotikonstein, niin kärsit sen 4-5 päivää vähintään (voi tietty mennä nopeamminkin). Voit lukea mun ketjusta että miltä itsestä ekat 15 päivää suunnilleen tuntu.

Sinun kannattaa kuitenkin ensin päättää itse että miten meinaat menetellä, loivennatko, vai lopetatko. Lopettamisessa on se hyvä että sitten näet kyllä pystytkö olemaan juomatta. Se sun pitää myös fundeerata läpi, että ajattelitko kuitenkin pyrkiä siihen tilanteeseen, että joka päivä otat sen 3 olutta (jos se siihen jää), että voit nukkua (ei ehkä kovin hyvä pitkän aikavälin suunnitelma)

Ei myöskään ole ollenkaan huono ohje, joka tuossa tuli että käy hakemassa apua. Se vaan on vaikeeta, itse olen hoitanut itseäni, joten olen tätä huono kommentoimaan.

Anyways, prosessi on pitkä ja maltti on valttia, päivä kerrallaan

t. KSK

Loppuun vielä toisenlainen kuva hahmottamaan alkoholin käytön lopettamista kun on hetken juonut. Mielestäni tuossa kuvassa “seizures” tulee vaan varsin aikaisin, jolloin ne eivät tarkoita delirium tremensiä

Jep, mulla on kyllä kontakti a-klinikalle mutta se nyt jäi alkukesästä pois kun tilanne oli “paikallaan” ja vaikka sillon oli sama putki päällä niin en vaan nähnyt siitä apua. Eli siis sinne pääsis ainakin jutteleen. Lisäks kerran kesällä kävin aa-kokouksessa, mut jotenkin se ei vain tuntunut oikeelta… Oon semmonen luonne että mä meen lääkäriin vasta muiden kantamana tai kun on oikeasti pakko, toivotaan ettei sitä pakkoa koskaan tule. - Ehkä huono olla “ennakoimatta” tilannetta mut koen sen itelleni paremmaks vaihtoehdoks…

Niin, nuo DT:t ja krampit, näin mäkin oon sen ymmärtäny että saa juoda kyllä kuukausitolkulla aamusta yöhön, juurikaan syömättä tms et niitä tulis, ja eikös DT:kin kans oo niin et n. 20% alkoholisteista edes sen “pikavoiton” saa? Joten eikai mulla sitten oo huolta, kun nukkuu, syö ja juo kunnolla tms, ihan vitamiinilisiäkin joka päivä? Kun ei edes ole krapulaa (enää, aamukahvin jälkeen pienehkö huono olo n. tunnin verran), kaikki pysyy sisällä ja olo muutenkin suht koht normi…

Editoin tuota edellistä postia ja laitoin linkit DT + yksi kuva vieroitusoireista. Uskoisin että sulla on isompi riski siihen, että sä et ole vielä valmis päättämään mitä haluat tehdä ja riski siihen, että juot vaikka päättäisit olla juomatta, kun se riski että sulle käy jotain vakavaa.

Siispä, kysyit miten, ehdotan seuraavaa

1. TEE PÄÄTÖS - Oli se sitten mikä tahansa, harkitse onko apu/tuki kohdillaan, mistä voisit saada lisää tukea?
  2. HYVÄKSY, että et välttämättä pysy päätöksessäsi ja sekin on ihan ok, käy useimmille
  3. TEE KAIKKESI, että pysyt päätöksessäsi
  4. PALAA KOHTAAN 1 entistä viisaampana jos et pysynyt päätöksessäsi

KSK

Mikä estää vain yksinkertaisesti kokeilemasta mitä tapahtuu jos olet kokonaan juomatta? Turha kai sitä on etukäteen surra. Jos sitten jotain täysin kestämättömiä oireita tulee niin sittenpähän tiedät ja toimit sen tilanteen mukaan.

Lähtisin ennemminkin liikkeelle tavoitteen määrittelystä - mitä haluat saavuttaa, lyhyellä tähtäimellä, pitkällä tähtäimellä. Jos tavoitteesi on lopettaminen ja täysraittius niin siihen varmasti pääsee parhaiten käsiksi sillä että vaan lopettaa kaiken juomisen kertalaakista.

Jos taas haluat vähentää ja päästä tuohon 3 olutta illassa niin tuskinpa sitäkään sen kummemmin tarvitsee etukäteisvalmistella.

Vaikeampaa kuin mitkään vieroitusoireet on loppupeleissä päätöksessä pysyminen pitkällä tähtäimellä.