Minä pelkään myös kuolemaa. Läheisten kuolemaa enemmän, kuin omaani, vaikka kyllä se oma kuolemakin pelottaa. Läheisten ihmisten kuolemassa pelkään sitä, miten kestän sen kaiken surun, kun vähemmänkin rankkojen tunteiden käsittely on mulle monesti niin pirun vaikeaa, ja sitten pelkään siinä myös sitä, miten pärjäisin jatkossa, kun kukaan ei ole huolehtimassa musta
. Tuo oma pärjäämiseni, siis ihan käytännön asioissakin, on väliin melko heikoissa kantimissa
. Itsekästä ja itsekeskeistä, kyllä, mutta itsekkäistä syistähän kai kaikki läheistensä kuolemaa surevat. Tuskinpa se kuollut enää kärsii
. No, tästä tullaankin siihen, miksi pelkään omaa kuolemaanikin. Vaikken uskokaan mihinkään kuolemanjälkeiseen elämään, niin en voi tietää, josko sittenkin siellä “toisella puolella” olisi jokin Suuri Tuntematon ja sen ajattelu tietty hieman pelottaa. Omassa kuolemassani pelottaa ennemmin kuitenkin se, jos kuolemani tulee olemaan kovin hidas ja tuskallinen, mutta siinähän pelottaa lähinnä se kipu ja kituminen, ei niinkään itse kuolema. Lisäksi omassa kuolemassani pelottavaa on se, etten saisi kaikkia asioita, mitä ne sitten lienevätkään, ns. järjestykseen täällä vielä eläessäni, eli pelkään, että jollekulle jäisi jotakin hampaankoloon mua kohtaan, jotenkin noin asian ilmaistakseni
. Toisaalta tieto siitä, että kuolo mut(kin) lopulta korjaa, on hyvin lohdullinen ja auttaa jaksamaan huonoinakin päivinä eteenpäin ja hyvinä päivinä iloitsemaan niistä pienistäkin elämän valopilkuista, kun tiedän, ettei tätäkään kestä ikuisesti. Menipäs hieman synkäksi, mutta noin se kai vain on
.
Lisäksi pelkään, että sairauteni, siis nuo kaikki psyykkiset ongelmani, pahenevat taas, kun olen vihdoin päässyt edes hieman parempaan tasapainoon niiden suhteen. Mä en enää vain todellakaan kestäisi sitä kaikkea sekoilua ja psykoottisuutta, mikä nuorempana mulla oli huomattavasti yleisempää ja vahvempaa. Tietenkin sairastuminen ihan mihin vain, jollei nyt jotakin perusflunssaa lasketa
, pelottaa, mutta koska mulla on kokemusta lähinnä psyykkisen puolen ongelmista, en osaa ajatella niin itseäni koskettaviksi joitakin pahoja fyysisiä sairauksia koputtelee puupäätään. Ja tuo sairastumisen pelko koskee toki myös läheisiäni, ei pelkästään mua itseäni. Noh, tiivistettynä: hirveään avuttomuuden tilaan joutuminen pelottaa.
Sitten mulla on näitä ajoittaisia pelkotiloja, jotka riippuvat pitkälti ihan psyykeni heittelyistä. Joskus saatan esim. pelätä pimeää, mutta se ei ole mikään yleinen pelkoni, sillä väliin taas viihdyn pimeässä oikein mainiosti. Ihan esimerkkinä; saatan joskus myös pelätä koiria, siis ilman mitään oikeaa syytä(esim. vihainen ja huonosti koulutettu koira irrallaan), vaikka oikeasti en koiria pelkääkään, vaan päinvastoin, tykkään niistä ihan hulluna
. Mun pääni on jokseenkin kumma laitos
.
Sitten on näitä yleismaailmallisia asioita, kuten saastuminen, liiallinen väestönkasvu jne., jotka toki huolettavat mua paljon, mutta noissa tapauksissa puhuisin tosiaan enemmän juuri huolesta. En pelkää niitä sillä tavoin, kuin omakohtaisesti pelon käsitän. Huolenaiheita, ei varsinaisia pelkoja, liittyy sitten henk.koht. elämäänikin roppakaupalla, mutta ne ovat asioita, joista ajattelen kyllä aina jollakin tapaa selviäväni.