… joihin olisi syytä puuttua.
Yksittäisinä ihmisinä emme juurikaan voi asioille yhtään mitään, yksittäisten ihmisten ääni ei kanna päättäjille ja rahapeliyhtiölle ja heidän yhteistyökumppaneilleen asti riittävän voimakkaana. Olenkin tässä vuosia miettinyt että miten asioita voisi saada läpi ja pohtinut että miten yhdistysmallilla voisi asioita saada eteenpäin. Ja suunnitelmat ovat aika pitkällä, vain yhdistys ja jäsenet puuttuvat Tällä hetkellä olen siis erittäin vakavasti harkitsemassa yhdistyksen perustamista ja pari ystävää olenkin jo saanut lupautumaan mukaan jos itse lähden toimintaa vetämään. Kuitenkin ennen kuin haluan tuohon leikkiin mahdollisesti lähteä, haluaisin kysyä mielipidettänne(kysymykset viestin lopussa) muutamasta asiasta jotta saan jonkinlaista kuvaa miten paljon tuollainen yhdistysvaikuttaminen kiinnostaa ihmisiä. Jäsenmäärällä on ihan suora merkitys uskottavuuden suhteen, vaikka (iso)osa jäsenistä olisi passiivisia jäseniäkin(jäsenyys on aina kannanotto jostakin ja sillä on merkitystä kun asioita vie eteenpäin päättäjille). Ja tietenkin varojen saaminen niin jäsenmaksujen kuin esim. kannatustuotteiden myynnillä, sponsoroinnilla yms. on erittäin tärkeää myös jotta on mahdollisuudet toimia, rahaa kun tarvitaan ihan kaikkeen jos haluaa oikeasti saada asioita eteenpäin, kenenkään omat varat eivät riitä sen mittakaavan toimintaan mitä vakavasti otettavaan yhdistysvaikuttamiseen tarvitaan. Ja RAY:n tukiin mä en koske pitkällä tikullakaan (niitä tosin pitää hakea, ei niitä kukaan tyrkytä kellekään).
Suurimmat epäkohdat tällä hetkellä ovat RAY:n toiminnassa ja uskallan väittää että jos vaikkapa alko toimisi samoin kuin RAY omassa toiminnassaan tällä hetkellä(ja toiminut jo vuosia), niin toimilupa olisi mennyt aikoja sitten. Kukaan vaan ei ole tällä hetkellä asioihin vaatimassa muutosta(ainakaan minun tietääkseni, korjatkaa jos olen väärässä). Ja STM tiedotti juuri hiljan että nykyisestä toimilupajärjestelmästä ollaan siirtymässä lakisääteiseen yksinoikeusjärjestelmään, jolloin toimilupaa ei tarvitse enää hakea( intermin.fi/intermin/bulleti … 96002F75A2 )vaan kullakin kolmella kotimaisella toimijalla on automaattisesti lupa rahapelitoimintaan kyseisen lain linjausten mukaisesti. Voisi tosin kuvitella että vaatimus vastuullisesta toimintatavasta kasvaa hiukan lainmuutoksen myötä. Jää nähtäväksi.
Itsestäni sen verran että olen pelihelvetin läpi käynyt, kuiville päässyt päälle kolmekymppinen mies ja tiedän näistä rahapeliasioista aika paljon mielestäni, tutuksi tulivat erilaiset pelimuodot. Jokaisella on oma vastuu tekemisistään ja pelaamisistaan ja kukin voi katsoa peiliin että mistä mahdollinen peliriippuvuus johtuu. Tosin itse pidän esim. RAY:tä vastuullisena niistä tuhansista ongelmapelaajista joiden riippuvuus on syntynyt jo alaikäisenä kun peliautomaattien määrä lähti kasvuun vuonna 1980 uusien pelilaitteiden myötä ja kuitenkaan ikärajavalvonta ei tuolloin toiminut. Ikärajavalvonta parantui vasta joskus 2000 luvulla kun uutta tekniikkaa otettiin käyttöön. Itsekin pelailin yksinäni hedelmäpelejä kahdeksankymmentäluvun lopulla reilusti alle 15-vuotiaana. Ymmärtääkseni RAY:n käyttämä tekniikka jolla pelejä hallitaan etänä sijoituspaikoissa kaukosäätimellä, on niin yksinkertaista että se olisi voitu ottaa käyttöön jo -80 luvulla(voin toki olla väärässä). Ja varmasti RAY:lle ei ole ollut epäselvää kuinka laajaa alaikäisten pelaaminen on ollut vaikkapa jo 1980-1990 välisenä aikana ja tehdä siitä omat johtopäätökset ja ottaa käyttöön pelaamisen estävä tekniikka. Tietenkään tuolloin ei ehkä vielä osattu ennakoida pelaamisesta koituvia haittoja niin ykslilöille kuin yhteiskunnallekaan, mutta ikäraja tuolloin on kuitenkin ollut se 15 vuotta ja sitä olisi pitänyt kyetä valvomaan, muutoinhan ikärajoista ei ole mitään hyötyä.
Menneitä on kuitenkin turha kaivella liikaa eikä se muuta nykypäivän tilannetta mihinkään. Mutta selvää on että asioihin olisi saatava merkittävä muutos, koska nykyinen tilanne on yhteiskunnan talouden ja yksilöiden hyvinvoinnin kannalta kestämätöntä.
Toivon siis vastauksia teiltä muutamaan kysymykseen:
Oletko kiinnostunut vaikuttamaan yhdistystoiminnan kautta jollain tavalla, passiivisena tai aktiivisena jäsenenä ja jos aktiivisena jäsenenä, niin mikä voisi olla panoksesi yhdistyksen toiminnassa ?
Paljonko olisit itse valmis maksamaan jäsenmaksua ? Ilmaista se ei voi olla vaikka sillä saisikin varmasti eniten jäseniä.
Toiminnan tarkoituksena olisi epäkohtiin puuttuminen suomalaisessa rahapelitoiminnassa jotta ongelmapelaajien/peliriippuvaisten riistäminen loppuu. Riistämistä ei ole vielä vastuullisen pelitoiminnan harjoittaminen, koska on ihmisiä jotka haluavat pelata rahapelejä ja heillä ei ole ongelmaa asian kanssa. Turha siis toivoa että vaaditaan jonkun häviämiä rahoja palautettavaksi
Voit postata vastauksesi tähän viestiketjuun, tai sähköpostiosoitteeseen: kysymys(at)live.fi
Jos laitat viestiisi muutakin kuin vastauksesi ylläoleviin kysymyksiin, niin laittaisitko vastauksesi viestin alkuun tai otsikkoriville, näin pelkkien vastauksien suodattaminen on helpompaa nopealla silmäyksellä ja pidemmän viestin voi lukea sitten ajan kanssa. Sähköpostiin vastaaminen on hyvä etenkin jos sinulla on kiinnostusta aktiiviseen toimintaan niin voit halutessasi jättää yhteystietosi.
Vastausten perusteella teen sitten omat johtopäätökseni asioista
Aurinkoista kesää kaikille!
t. Markus Vuoristo