Pelaamattomuuden positiiviset vaikutukset

Moikka kaikki valttilaiset! Olen täällä uusi vaikkakin joskus vierailijana sivusta seurannut sivustoa. Halusin aloittaa oman ketjuni täällä kannustaakseni muitakin, joille pelaaminen tuottaa ongelmia, lopettamaan pelaamisen. Olen itse ollut täysin ilman pelejä sen jälkeen, kun viimeisimmän pitkävedon heitin sisään 17.10.2016. Nyt siis reilu 2kk täysin pelaamatta. Kuitenkin pelaamiseni ennen täyspelaamattomuutta oli ollut jo yli puoli vuotta sellaista, että se ei heikentänyt talouttani, kun se sitä ennen oli täyttä velkaantumista.

Olen koko nuoren ikäni pelannut kaikkia rahapelejä. Sinne skidinä meni kaikki kolikot ja aikuisiällä kaikki muu raha mitä ansaitsin. Toisen vanhempani kuoltua sain perinnöksi n. 50000 euroa. Niistäkin iso osa meni peleihin. Nyt ei ole enää perintöä vaan sen tilalla on 12000 euroa opintolainaa enkä ole opintojani saanut suoritettua. En tiedä onko syy opintojeni keskeyttämiseen pelit (masennus/syrjäytyminen) vai vaan se ettei kiinnosta kyseinen ala.

Tuota opintolainaa ei onneksi tarvi vielä alkaa lyhentämään. Olen nyt tehnyt töitä ja palkkani on hitusen alle 2000 euroa verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen. Pystyn siitä säästämään kuukaudessa sen 800-1000e, jotka sijoitan heti palkan tultua osakemarkkinoille. Nyt täyspelaamattomuuden aikana olen saanut säästöön yli 3000 euroa. Vasta nyt alkaa huomaamaan, että kuinka paljon sitä rahaa on pelaamiseen mennyt kun ennen kun pelasin ei jäänyt kuukaudessa yhtään käteen tai joutu turvautumaan jopa lainarahaan niin nyt saa muutamassa kuukaudessa pari tonniakin säästöä.

Miten pääsin alkuun?

Laitoin kaikki nettipelifirmoihin joko elinikäiset tai niin pitkät kiellot ettei niitä saa hetkeen auki. Se tuntuu pahalta siinä vaiheessa, kun on juuri hävinnyt kaikki rahansa, mutta nuo kiellot maksavat itsensä kyllä takaisin ajan kanssa. Tärkeintä ei ole se paljonko olet hävinnyt vaan se paljonko tulet häviämään. Lainafirmoihin laitoin lainakieltopyynnön.

Mitä vaikutuksia pelaamattomuus on tuonut elämääsi?

Vähentänyt stressiä. Vähentänyt valehtelemista. Vähentänyt ahdistusta. Vähentänyt rahahuolia. Lisännyt elämänhalua. Lisännyt toimeliaisuutta. Lisännyt työmotivaatiota. Lisännyt taloudellista turvallisuutta. Lisännyt aikaa.

Mitä teen, kun iskee pelihimo?

Muutamaan otteeseen on iskenyt pelihimo ja olen jopa jo täyttänyt pitkävetokupongin. Teen usein mielikuvaharjoitteen tässä vaiheessa seuraavaan päivään ja kysyn itseltäni, mitä jos häviin nämä rahat, millainen fiilis mulla on huomenna? Niin ei hyvä, joten olen laittanut kupongin pois ja lähtenyt kotiin. Monesti päätös on ollut oikea.

Tsemppiä kaikille lopettamisen kanssa taisteleville! Maltti on valttia!

kiitos tuosta mielikuvaharjoitus-ideasta!

Hyvä sinä. Tämä luo toivoa mullekin.
Mä kolautin taas kerran itteni pohjalle mutta nyt mä lopetan.
Olkoon se paras joululahja niin itselleni kuin läheisilleni.

Upeaa…mahtavaa kun tällainen ketju on nyt täällä. Tämä kannustaa ja herättää toivon siitä paremmasta ja mikä on täysin mahdollista. Hiiteen ja helvettiin tuo pelipiru, joka yrittää kaivaa vimmatusti syviä kuoppia yhden ja toisenkin elämään. Nuo hyvät kokemukset vahvistavat ja antavat lisää voimaa siihen arkitaisteluun. Sitten kun se kokemus jo kantaa niin pitkälle, että toteaa vieraantuvansa peleistä, pelisaiteista… Silloin se terveempi elämä meissä, minussa alkaa olla kutkuttavasti voitolla. Jihuu !! :smiley:

Kiitos kaikille positiivisen palautteen annosta. Uskon, että pystyn tarjoamaan paljon hyviä työkaluja siihen, miten pelit onnistuu lopettamaan.

Tee suunnitelmat viikon päähän, kuukauden päähän, puolen vuoden päähä, vuoden päähän, 5 vuoden päähän ja 15 vuoden päähän. Ja uusi suunnitelmat aina kun olet saavuttanut määräajan eli joka viikolle joudut tekemään uuden suunnitelman.

Esimerkki:

Viikon päästä olen asettanut kaikkiin nettisaiteille elinikäiset pelikiellot.
Kuukauden päästä meen syömään pitkän illallisen.
Puolen vuoden päästä lähden ulkomaan matkalle.
Vuoden kuluttua olen velaton.
5 vuoden kuluttua minulla on asunto.
15 vuoden kuluttua olen maksanut asunnon.

Askel askeleelta olet vahvempi.

Hyviä esimerkkejä - mielikuvaharjoitus on minullakin ollut itseasiassa käytössä ilman, että olen sitä edes tajunnut! :smiley: Pelitöntä elämää myös monta kuukautta takana, mutta pelipiru on kyllä käynyt kiusaamassa. Siinä kohtaa on hyvä poistua hetkestä ja suunnata katse seuraavaan päivään ja oloon, joka on jos rahat häviää (taas kerran) peleihin. Muutenkin tietty hyvä jakaa konkreettisia vinkkejä pelien lopettamiseen.

Kiva lukea kokemuksiasi! Itsekin yritän juuri pyrkiä tuohon suuntaan! Tulevana keväällä oli tarkoitus lähteä New Yorkiin, mutta sitä varten säästössä olleita rahoja ei siis enää ole… mutta tuo ulkomaanmatka on itsellänikin tavoitteena - jos saan pelit poikki, niin viimeistään vuoden päästä se on varmasti mahdollista! Mukavaa uutta vuotta! :slight_smile:

Kyllä sä pääset tavoitteeseesi ja New Yorkiin. Se vaikka säästössä ei enää ole rahaa, niin se ei estä sitä etteikö sitä voi olla vuoden päästä. Säästäminen on noin yleensäkin ottaen pitkäjänteistä työtä ja vaatii itsekuria. Raha alkaa helposti polttaa taskussa tai tilillä ja sen takia kannattaa pienempiä nautintoja harrastaa matkalla kohti isompaa tavoitetta. Juuri vaikka kylpyläloma yms. pienempiä muutamia satasia maksavia kohteita.

naiivi esimerkki kun on niin kusessa velkojen vuoksi ja elää absoluuttisessa köyhyydessä masentuneena ja työttömänä
osa ei ole ikinä mahdollista toteuttaa ja pitäisikö sitten motivoitua siitä että pääsee ehkä ulos syömään… :confused: :open_mouth: :confused: :confused:

Parempi on jatkaa elämää masentuneena ja työttömänä kuin yrittää parantaa elämänlaatua selkeillä suunnitelmilla?

Nuo tavoitteet jokainen asettaa ittelleen sopiviksi, jos sua ei inspiroi ulkona syöminen niin tee jotain mikä inspiroi. Osta vaikka salijäsenyys.

Kun ei pelaa, niin…

Nukun levollisemmin.
Jännite jossain takaraivossa alkaa kadota.
Monet muut kivat asiat ja tekemiset alkavat kiinnostaa enemmän.
Pankkitilieni eurot/ eurottomuus eivät ole jatkuvasti mielessä.
Tekosyyt ja ns valkoiset valheet…niihin ei ole enää tarvetta.
Omasta kokonaisvaltaisesta terveydestä huolehtiminen nousee vähitellen arvokkaaksi asiaksi.

Jo nämä kokemukset lyövät lisää "vettä myllyyn " ja alan haluta tätä kaikkea lisää…
Sitten syntyy aito halu kannustaa muitakin…tukea pelaamattomuuteen…iloita yhdessä.