Pelaajan luonne?

Mietiskelin vain, että minkälaiset luonteenpiirteet altistavat pelihimolle. Vai ovatko kaikki yhtä alttiita?

Itse luulen olevani henkilö, jota ulkopuolisen on varmaan vaikea kuvitella peliriippuvaiseksi, vaikka sitä olen aivan sairaalloisesti.
Olen temperamentiltäni rauhallinen. Käytökseltäni olen yleensä ottaen järkevä ja realistinen, enkä erityisemmin pidä riskeistä. Kaiken lisäksi olen yleensä ottaen aika pihi ja säästeliäs. En voisi kuvitellakaan ostavani mitään “ylihintaista”, vaan etsin tarjouksia ja löytöjä. Ostoksiin en edes “shoppailemaan” lähtiessäni käytä yli 100€ ja siihenkin mahtuu varmasti useampi vaatekappale. Jos lähden kavereiden kanssa baariin, niin harvoin ostan montaa annosta alkoholia, se kun on niin kallista. Peleihin sitten voin tuhlata vaikka 1000€ päivässä, jos rahaa joskus sattuu olemaan.

Mielestäni hieman erikoista on myös, että pidän matematiikasta. Todennäköisyyslaskenta on erityisesti mieleen. Kaikkihan tietävät, että matemaattisti häviäminen on itsestäänselvää pidemmällä aikavälillä. Tämä fakta on kuitenkin helppo ohittaa.

Ehkä molempien yllämainittujen ominaisuuksien kääntöpuolena voi olla juuri pelihimo. Helppo raha houkuttaa “säästeliästä” ja todennäköisyyksien voittamisen yrittäminen lisää jännitystä.

Suurimpana altistajana pidän kuitenkin alttiutta masennukseen. Pelatessa nimittäin unohtuvat kaikki huolet. Pelien aikana keskittyminen on niin tiivistä, että usein jopa nälkä, jano ja vessahätä unohtuvat; muista ongelmista puhumattakaan. Häviäminen tietysti lisää ahdistusta ja masennusta ja ajaa siten uudestaan pelien luo. Tämä kierre on tosin varmasti samanlainen kaikissa muissakin riippuvuksissa. Peliriippuvuus vaan tuntuu minulle kaikkein sopivimmalta. Alkoholiakin käytän, ehkä välillä liikaakin. Alkoholin vaarallisuus tuntuu kuitenkin minusta konkreettisemmalta (krapula, keskittymiskyvyttömyys), ja siten sitä on helpompi välttää. Pelaaminen puolestaan tuntuu melko harmittomalta ja helpommin hallittavalta. Enhän koskaan pelaamista aloittaessani ajattele, että tänään häviän, ainakaan paljon. Järki tietää totuuden, mutta tunne voittaa. Älytöntä ja sairasta.

Moikka Mikä vikana,

Luettuani kuvauksesi minulle tuli tunne, että elämäsi on tylsää. Haet pelaamisesta, pelimiljööstä ja pelisalin tunnelmasta jännitystä elämääsi. Suosittelen jännityselokuvia elokuvateatterissa “omien nurkkien” sijaan, urheilutapahtumia ilman vedonlyöntiä tai vastaavia jännityksen saamiseksi.

Toinen asia, joka altistaa pelaamiselle, on yksinäisyys. Koska sieltä mökistä saa itsensä pelipaikalle, niin eikö sitä voisi suunnata vaikka kuntosalille tai muihin harrastuksiin. Tulet näin tapaamaan uusia ihmisiä, voit vaihtaa ajatuksia, virkistyt.

Ilmeisesti nettipelit eivät ole ohjelmassasi ja jos ovat, suljeta ne yksinäisten hetkien välttämiseksi, helppoa tuhlata suuria summia ja sortuu löhöämään kotona vielä ehkä alkoa tissutellen.

Yrittämällä korjata mm näitä asioita “luonteesi” muuttuu eli erilainen toiminta pelaamisen tilalle niin, persoonastasi häippäisee masennus, ahdistus, talous korjautuu, kuljet selkä suorana etkä hartiat kasassa, ja vielä ilokin palaa pikkuhiljaa elämääsi.

Omissa vaiheissani löysin yhtymäkohtia omiisi. Em konstit olen itse testannut, ja paljon muitakin kokeillut. Nyt olen pelini pelannut, ne eivät enää tule tuhoamaan järkevää minääni.

Hyvää Uutta Vuotta ja toivon “luonneanalyysini” herättävän sammuneen lyhdyn (pelaaminen sammuttanut) sisälläsi! :bulb:

Onko jotain vikaa vikaa vikaa ?