PAWS - Post Acute Withdrawal Syndrome

Morjens!

Olen ollut yli 3 kuukautta ilman bentsoja nyt. Käytin pari vuotta päivittäin bentsoja. Alkuunsa söin rivatriliä, 2mg/vrk kun tole oli noussut. Vaihdoin jossain vaiheessa pameihin ja lopetin kun söin enää 10mg/vrk. Ei ole vielä nuppi ollenkaan tottunut käsittelemään stressiä ja muuta ilman noita bentsoja. Meinaan myös fyysisiä refloja vielä on, vaikka ne akuutit selkeät on tietysti ohi.

Toivottavasti pistää jonkun harkitsemaan uudestaan asioita.

Tuskinpa tulee bentsoja koskaan lopetettua. Olen ollut pitkiäkin aikoja (pakkotilanteissa, vankila jne…) bentsoitta ja todennut että ei ole ihmisten hommaa olla ilman mitään rauhoittavia.
Lopullinen ratkaisu tuli tehtyä tuossa kevät-talvesta kun yritin terapian ja kaiken kanssa ihan oikeasti vieroittautua. Onhan noita vieroituksia ollut ennenkin, tällä kertaa oli kuitenkin aito motivaatio.
No sain tolet tippumaan ja annokset pienenemään ja ja se on jo minun kohdallani hyvä tulos.

Teraupeutti käski miettimään miksi olen aloittanut huumeiden käytön, ja miksi juuri bentsoista on se pahin koukku. No kovista ahdistuksista ja ongelmistahan se on lähtöisin, ensimmäisen kerran kun laitoin napin suuhun, rakastuin siihen tunteeseen kun mikään ei yhtäkkiä ahdistanutkaan. Mitään euforiaa en muista tunteneeni. Kaverit ihmettelivät kun aloin ekojen kertojen jälkeen välittömästi nitkuilemaan lääkkeillä. että ei ne nyt niin hyviä ollut pajaan tai piriin verrattuna. Alamäki on ollut jyrkkä sen jälkeen. :unamused:

Opiaattejakin toisaalta on mennyt päivittäin että enköhän minä ole jo luovuttanut koko homman, kuiville pääsemiset jätän suosiolla sellasille ketkä haluaa ja joilla on oikeasti aihetta olla ilma.

Voimia sulle kuitenkin. Kovasta suorituksesta on kyse.

Countylle onnittelut noinkin pitkästä benzottomuudesta ja valtavasti tsemppiä jatkoon :slight_smile: . Vaikeaa on, taatusti, mutta yritä pitää tuo linja, jos se suinkin on mahdollista. Toki benet ovat parempi vaihtoehto, kuin itsemurha tai niin vaikea psyykkinen rampautuminen, ettei oikeasti pysty tekemään YHTÄÄN MITÄÄN. Sori, ei ollut tarkoitus maalailla piruja seinille. Benzot ovat ihan hyviä lääkkeitä, parempia kuin monet muut, akuuteissa tilanteissa, mutta siihen niiden käyttö pitäisikin jättää. Joskus toki tarvitaan pidempiaikaistakin tai jopa elinikäistä benzolääkitystä, mutta kyllä noiden kanssa hyvin helposti kuseen joutuu, jos on yhtään addiktoituva ihminen ja jos on muutakin päihteiden käyttöä ohessa/takana. Varoituksen sana siis edelleen kaikille, jotka noiden lääkkeiden kanssa pelaatte. Pahin koukku, mitä voi olla IMO.

Kuten irtokarkki, mäkin olen luovuttanut jo täysin benejen suhteen. Mulla on takana 15 vuotta säännöllistä käyttöä ja norsun annoksilla on joskus menty. Nykyään yritän hillitä noita määriä, koska eipä niistä annosten nosteluista lopulta mitään hyötyä tai iloa ole, mutta välillä lipsuu(esim. tänään :blush: ). Onneksi olen saanut hilattua tolejani alemmas pahimmista käyttöajoistani. No, elämäni on aika paskaa tässä saatanallisessa koukussa, mutta ilman benejä se menee täysin sietämättömäksi. Vaikka onnistuisinkin vieroittautumaan(todella utopistinen ajatus), niin mitäs sitten. Samat ahdistukset mua todennäköisesti silti vaivaisivat, jotka vaivasivat jo ennen benzojen käyttöä ja millä mä niitä sitten lääkitsisin. 9-millisellä Buranalla?

Tosiaan pitäisi aina tajuta pitää ne kuurit mahdollisimman lyhyinä, mutta minkäs teet jos jäät kerrasta nalkkiin.

Muutaman vuoden lääkityksistä varmaan pääseekin irti, veikkaan että
yli kymmen vuoden käytön jälkeen se on liki mahdotonta.

:bulb:

Joo mun monet tutut onki hokenu että todella hyvä että tajusin lopettaa ajoissa, tai ainakin ajoissa suhteessa johonkin 10v putkeen. Että kuulemma on tosiaan lähes mahdotonta lopettaa kun käyttövuosia tarpeeksi on takana.

Mulla muuten valitettavasti on vielä subukoukku, sitä lähtemässä työstämään kun olo vielä vähä tasottunu näistä benerefloista. Uskon saavani selätettyä subukoukun myös.

Vuosia syönyt ja enään on loppuelämä edessä, pamit, teemut, gabatentin, neurotol, cymbalta ja muut. Mieli ei tee mutta mikään muu ei vie kipujani siedettävälle tasolle, teemujen kanssa kikkailen et hyvinä päivinä pidän taukoa niin tolet ei nouse ja yhellä puhelin soitolla saisin annoksen tuplattua mutta mun vapaapäivinä säästyneillä voin itse tuplata jos tarvetta. Jos olisi kyseessä vain halu niin lopettaisin kaikki ja kärsisin, olinhan hiljan kaksi viikkoa ilman et nähtiin miten se vaikkuttaa maksa arvoihin jotka normalisoituivat. Kait mulla oli viekkareita mutta kivuissani en niitä huomannut, vanha sääntö jos päätä särkee lyö vasaralla peukaloon niin päänsärky loppuu ku imeskelet peukaloa.

Toihan on vaarallista lopettaa seinään, etenkin lyricat ja pamit, sitä en tiedö onko symbaltakin määrätty sulle kipuun mutta ei sitäkään terveellistä ole seinään lopettaa!

Mulla kans määrättiin aikoinaan symbalta selkäkipuihin lyrtsien ja tramaleiden kanssa, mut ne oli tarkoitettu muistaakseni kipukynnyksen nostoon. Nythän noita ei enää mee muuta kuin lyricat. Tramalit (lääkäri on kuulemma kauhean ylpeä musta) :blush: oon lopettanut kun tulee muita opiaatteja vedeltyä.

Vaarasta viis 6*300Mg Lyrikaa ja 400Mg Tramalia seinään melkein kahenvuoden käytön jälkeen. Se ettei mulla ole henkistä riippuvuutta noihin myrkkyihin joita jo 6 kolmiolääkeettä pamit,teemut, neurotolit ja…

Hivenen jopa kateellinen teille joilla lääkkeet on “hupia” mutta ymmärrän hyvin niiden koukuttavuuden, ihan hyvä psykiatri sanoi mulle että kipupotilaan aivot käsittelee tämän kemiallisen helvetin ihan eri tavoin kuin viihteilijän aivot. Kipupotilas joka paranee ei saisi jatkaa lääkkeiden käyttöä koska keikahdus tapahtuu viikossa.

Olen tulossa isoenoksi joten mitään lopullista en voi tehdä ennenkuin saan pitää pikku prinssiä sylissä, sitten jos ei kuulu olen sielä missä saa ajaa mpyörällä ilman kypärää Winsester olalla. Veneissä on elämää isommat moottorit ja ei mitään tauteja.

Kipuun mäkin niitä syön :unamused: . hermokipuun nimenomaan, ei se silti ole viihteilyä estänyt. Ehkä tossa on samaa kun mun benjo koukussa, sain euforiat siitä kun yhtäkkiä ei psyykettä särkenytkään.
edit: niin siis jos saan NeuroKipu kysyä et mihin sulle määrättiin symbalta?

Itekkin kärsin viime vuonna noista PAWS:eista. Viekkarit kokonaisuudessaan kesti n.7kk joista 3-4kk:tta oli noita “jälkirefloja”. Aivan perseestähän noi on, tuntuu ettei ne lopu ikinä… Aivot ainakin itselleni syötti jatkuvasti luuppia, että “et koskaan tuu oleen entiselläs, sulla tulee oleen lopun ikääs näin huono olo, onko järkeä edes elää enään ku on näin paska olo ja se kestää ikuisuuden…”
Myös muisti takkuili hassusti. Unohdin esim. nettipankin käyttäjätunnuksen, salasanan, kortin tunnusluvun, sekä oman puhelinnumeron. Tunnukset jouduin uusimaan vaikka olin käyttänyt niitä n.8 vuotta.

Tuossa tilanteessa jos ihminen kotiutetaan jostain hoitopaikasta (koska harvemmin useiden kuukausien pituisiin hoitojaksoihin saa maksusitoumuksia), niin retkahtaminen takaisin bentsoihin tapahtuu erittäin suurella todennäköisyydellä jos olosuhteet on sellaiset, että niitä ryynejä on mahdollista saada kohtuu helposti.
Tälläiset 2-6viikon bentsokatkot on täysi vitsi ja rahan tuhlausta. Olenpa yheltä mielisairaanhoitojalta kuullut läpän, että “eihän bentsoviekkarit kestä kuin n.viikon ja sen jälkeen alkaa helpottaa, helppo nakki jos on vaan selkärankaa” :unamused:

Irtokarkki kysyy ja neurokipu vastaa, lyrikan vaihdon jälkeen määrättiin sama annos Gapebentiiniä ja ei auttanut mun lääkäri ihan itki ku näki kipuni ja hommas apua. Cymbalta 60Mg aamulla ja 30Mg illalla, nyt rupes toimimaan eli helvetinmoiset kivut laski. Kun olen lääke inhokki niin otin vain sen 30Mg aamuisin ja pärjäsin yhtä hyvin, sitten vähensin neurotolit eli 2*2 oli respa ja yksi yöksi niin en narskuttele hampaitani eikä jalat kramppaa, eikö ole hyvä tilanne. Kohta aika A klinikalle niin vien repussa mukana 12 avaamatonta pami lootaa ja yhdeksän teemulootaa, viittinkö viedä muita. Niistä ovat huolestuneita ja mulla on jo todistus viety poliisilaitokselle että saan pitää ammattikorttini, antaa ny näiden leikkiä mun kanssa.

^On hyvä, ja mahtavaa että auttoivat.

Minä jouduin symbaltat lopettamaan karmeiden sivuoireiden takia, ehkä ne ehtivät jotain tehdä koska kipu ei tunnu niin pistävältä kuin joskus, toki niitäkin päiviä on kun ei meinaa päästä sängystä ylös.

Vaikka oon kipupotilas itekkin, omat kivut ovat kuitenkin todella lieviä verrattuna lähipiirissä oleviin tapauksiin, siksi en hommaile turhia kipulääkkeitä teekoosta vaikka varmasti saisinkin.
Eräs sukulainen kärsii ERITTÄIN kovista hermostollisista särysitä. Hän on kanssa erittäin lääkevastainen ja on tuskaa katsoa niitä kohtauksia. Hänen lääkityksiinsä en nyt mene kun eivät kenellekkään kuulu. Jotkut ovat saaneet avun psykedeeleistä :exclamation: tuohon vaivaan. En ole vielä ehdottanut mutta katsotaan nyt.

Vielä tuohon pompotukseen a-klinikan ja kyttien kanssa, harmillista että olet joutunut kohteeksi, ajattelevat varmaan että lääkkeet päätyvät katukauppaan, muuta syytä en keksi. :astonished:

Et varmasti tarvisi ollenkaan enempää stressiä kipujen lisäksi mutta minkäs teet kun asumme maassa nimeltä suomi. Täällä kuulemma voidaan hyvin ja ollaan saman arvoisia kaikki.

P.S. vaikka täällä kunnalisen puolen hoitotyötä arvostelen, itselle ovat osuneet todella asialliset lääkärit kipuasioissa, mt puoli imeekin sitten persettä kaksi käsin.