Elikkäs tässä olen 27 vuotias mies, aloin ottamaan sitä alkohoolia kovemmin noin vuonna 09, yksinäisyyteen ja olotilaan. Laiskana ihmisenä mielestäni kunto on ok, saan sentään hoidettua asiat kuten kaupassa käynnit ja välillä pitkän matkan bussilla ja joskus muuttoapuakin tutuille, olo muutenkin tosi hyvä mutta seuraavat seikat:
Eli ongelma on että istun kotona usein ja tulee otettua se pari viinipulloa tai 10 kaljaa jos alko sattuu olemaan kiinni, välipäiviä pidän pari kertaa viikossa kun olen poissa kotoa. Nythän sattu niin että melkeen viikko meni putkeen sitä 2 pulloa valkkaria päivässä ja kun lopetin niin alko heittää päässä niin perkuleesti ja olo karmea, sen lisäksi vatsa kurisi ja tuntu kuin olisi täynnä ilmaa vaikken paskonu edes paljoa mitään ei ripulia vaan vähä löysää, kusi ruskeeta ja pientä lirua kerran joka päivä, unta ei tullu yöllä. Tämä tosin tapahtui kerran aikasemmin jo kun join 4 stolia 4 päivää, muuten ei ikinä pahempia krapuloita ole ollut eikä hirveesti edes tee mieli ottaa aamuisin ellen halua taas olla kännissä, pitkään on jo tuntunut hassulta paineelta tossa rintakehän oikeenpuolimmaisen kylkiluun alta tai juuri siitä kohdasta, semmosta painetta, jo vuosia, eihä se maksa voi olla eikö se oo ylempänä.
Mikä on, pelottaa tommoset ruskeet kuset jotka tulee vaan kerran päiväs ja kamalat siis kauheimmat olotilat ikinä, haluan vähentää juomista
Nyt olis taas kesä ja se auttais skarppaamaan toivottavasti
joo kylläpä kuulostaa tutulta. Liikaa liikaa on tullut ryypättyä tässä itse kunkin. Eilen taas kävin viinakaupassa, ku en muuten olevinaan krapulasta päässyt. 35 kirkas pullo, ei onneks sen enempää. Kotona tulee juotua, en käy baareissa juuri ollenkaan. Mutta kyllä se siitä helepottaa nyt oli jo aivan loistava päivä ei ees tehnyt onneks mieli mitään.
Ne voi ne ruskeet kuset olla että oisko nestehukka. Siis vettä vettä ja mielummin vichyä, missä on suolaa että saa natriumit ja kaliumit kohalleen, vaikuttaa nämä kaks käsittääkseni aika paljon olotilaan.
Grobs saman ikänen sälli kuin minäkin itsellä vain hieman pidempi alkoholi historia aina tuolta 13v saakka 15 kesäsenä otettii jo viikollakin ja joka viikonloppu . Itsellä se historia siitä rajusta juomisesta noin 8v että siinä sain kaikenmaailman krampit/ haimatulehdukset kokea. Noita ei ole ollut pitkään aikoihin toi huippaus tai päässä heitto voi monesti olla alkavan viinakrampin oire, vaikkakin moni sanoo että sitä ei kerkeä huomata, niin itse sen OPIN TUNTEMAAN ja tiesin milloin kannataa istahtaa ja odotella kohtausta, ja monesti se tulikin, sit pikku pökerryksen jälkeen 30min ja normaali. Ja sitten tosta kusemisesta , jos kusi on niin sanotusti “ruosteista” ni maksa ikävä kyllä. Älä ymmärrä väärin hymiöitä, mutta se on vain mielipiteeni, luulin olevani HARVA niistä jotka saa itsensä huonoon kuntoon alle 30v . Toki huonoimmassa kunnossa tuli oltua juurikin tuolta 17-ain kahteen viiteen saakka. Pitkiä kuukausia kestäviä putkia. Yötä päivää niin kauan kunnes jalat ja pää ei toimi ja pikäaikainen katkaisu oli ainut vaihtoehto. Joskus lopetus tuli “haimatulehduksen” muodossa näitä kivoja jälkitauteja. Mut sunkin kannattas ihan aluksi käydä verikokeissa kaikki alat gt arvot ottamassa, (itse sain noista luottamusta pikkuhiljaa mutta kuitenkin) ja huomasin olevani yli 6kk raittiina “absolutistinakin” on tullut oltua välillä tai niin sanottu wannabe absolutisti. Nyt menee ihan jees tosi harvoin ottanut viime kesästä , kahteen kertaan kokeilut jäänyt. Tsemppiä eläkä masennu välillä niin vakavasta teksistä.
Ja toivottavasti sinullekkin tulee se järki hiljaa mutta tullakseen pysyvästi jossakin vaiheessa. Ciao au revoir.
Pahasta krapulasta (semmoisesta että jalat ei toimi enää kunnolla ja kädet on horkassa) pääsee järkevimmin eroon hakeutumalla kiireenvilkkaa oman terveyskeskuksen päivystykseen ja sanomalla että delirium uhkaa. Tämän jälkeen ne puhalluttaa ja katsoo tarvitaanko akuuttia toimenpiteitä. Sitten lääkäri puhuttelee ja kuulostelee olotilaa ja laittaa odottamaan josko saat diapamia tai muuta herkkua. Sen jälkeen krapula on historiaa, ja pystyt taas kävelemään ja puhumaan kokonaisia lauseita! Jos taas krapula on kuitenkin vielä “tästä maailmasta”, niin ne ehkä laittaa sut vaan kotia nukkumaan…
Madtrue tuossa jo maksasta vähän mainitsikin. Aikoinaan kun ryyppäsin paljon ja pitkiä putkia, menin kerran yksityislääkäriin kun koko ruoansulatusjärjestelmäni jumitti moneksi päiväksi. Lääkäri tutki paikkoja ja tunnusteli sormillaan oikean kylkiluun alta ja sanoi että maksa on laajentunut. Hän pystyi tunnustelemaan että maksa oli pursunut kylkiluun ulkopuolelle kun se normaalisti on kokonaan kylkiluun alla. Näin kipu sillä kohtaa viittaa siihen että maksa pyrkii laajentumaan. Gamma gt (alat gt) kannattaisi mittauttaa. Helsingissä Oltermannintiellä, Sydäntautiliiton talossa oli aikoinaan mahdollisuus mittauttaa gamma-gt ilmaiseksi ja tuloksen sai heti. Terveyskeskusten politiikasta en tiedä, Mehiläisessä maksaa parikymppiä.
Olen saanut sensuuntaisiakin hajanaisia tiedonmurusia että tuossa vaiheessa tilanne on vakava mutta lohdullinen. Maksa toimii vielä mutta on rasittunut. Kirroosissa maksa ei enää pyri laajentumaan eikä tee mitään muutakaan.
Nyt on kyllä vaikea uskoa teitä olo muutenkin hyvä ja heti krapulan jälkeen olo on täydellinen, itse jotenkin veikkaan että neste vajausta on ollut. Siis se kylki tuntuu enemminkin ilmalta, suoli tai ehkä toi munuainen. Kai sitä huonossa kunnossa olisi jos maksa tekee tepposia, vai? en tiedä. Tälläkin hetkellä ei mitään kipuja ja olo suht sama kun silloin kun en juonu vielä niin paljoa.
Ei tää vähemänteminen vielä oikeen ole onnistunut, nyt kesällä kun voi tehdä muutakin niin varmasti vähenee!
Minulla maksa-arvot alkavat kohota jos alkoholia on veressä enemmmän kuin n. 16-20 tuntia vuorokaudessa. Silloin maksa ei ehdi polttaa muita ravinnon mukana tulleita myrkkyjä ja levätä edes vähän. Juice kertoi että se oli pahin ongelma hänen alkoholinkäytössään, viinaa oli aina veressä. Minusta tuntuu että silloin kehoon kertyy myrkkyjä koska maksa polttaa aina ensiksi alkoholia jos sitä veressä on.
Tietenkään en voi enkä halua väittää että kipu kylkiluun alla johtuisi maksan laajentumisesta mutta minulla sattuu olemaan sellainen kokemus josta edellä kerroin. Maksan laajentuminen ei aiheuta yleiskunnon putoamista.
Jos maksa polttaa alkoholia kaiken aikaa ja myrkkyjä kertyy elimistöön niin sitten alkaa heittää nupista jossakin vaiheessa, unettomuutta, aistiharhoja, juoppohulluutta ja sen semmoista…
Juuri tuon maksan 24/7 etanolipolton olen ymmärtänyt riskirajaksi haimatulehdukselle ja maksakirroosille. Niin kovasti kuin dokaankin, niin minulla promillet on aamupäivällä aina parin tunnin ajan ihan nollassa, joten tämä maksa ainakin pelittää.
Noniin, olin sitten viikon täysin selvänä ja olo oli mainio, tietty janotti ja vitutti hiukan mutta elinvoimaselta tuntu perhana
Nyt periaatteessa samassa tilanteessa taas 2-3päivää juomaa ja päivä väliin, safkat ja kaikki silti syön. Olin terkkariin yhteydessä sanoivat että ei tarvi tulla ellei ole kipeä, no enhän mä kipeä ole mutta on se perhana jos pitää saada esim sydänkohtaus ja sit vasta todeta että esim kolesteroli on korkea.
Kyllä toi selvinpäin oleminen on kuitenkin mun juttu tahtoo vaan tulla otettua kun sitä ei jaksa elämässä sooloilla selvinpäin. Ei oo ainakaan vielä mitään semmosta fiilistä että ois pakko ottaa, tulee vaa otettua se 0.5 kossu tai 2 valkkaripulloa kerralla.
Vielä sen verran haluan sanoa että en halua rupea mainostelee terkkarille että joo mut mä oon juoppo et ottakaa mut testiin nyt. Eikö terveyspalvelut ole kaikille perkules.
Totta kai terveyspalvelut ovat kaikille, mutta ymmärtänet sen, että julkisessa terveydenhuollossa resurssit ovat hyvin rajalliset ja täten akuutimmat tapaukset menevät tietenkin niiden edelle, joilla ei mitään varsinaista hätää ole. Mikäli haluat julkiselle puolelle terveystarkastukseen ns. muuten vain, niin sun on varauduttava siihen, että voit joutua odottamaan aikaasi hyvinkin ½ vuotta. Toki voit aina marssia yksityiselle ja teettää itsestäsi vaikka kaikki maailman kokeet, mutta se sitten maksaa rahaa ja paljon.
Jollet nyt syystä tahi toisesta halua juoppouttasi terveydenhuollolle mainostella ja silti tahdot päästä mahdollisimman pian terveystarkastukseen julkisille, niin sitten sun ei auta oikein muu, kuin keksiä itsellesi jokin muu vaiva, jonka varjolla pääset vastaanotolle ilman pidempiä jonotteluita. Tosin, jos esim. maksa-arvosi ovat kovasti koholla, ne hoitavat kyllä alkoholismisi mainostelun vallan hyvin puolestasi .
Ottaako terkkari ajokortin pois jos näyttää siltä että kuluttaa alkoholia reippaasti?
Kyljestä polttaa tai turvottaa sillai pikkasesti mutta jotkut sanovat ettei maksa mitään tunne. Ja kun kurisee vatsassa niin helpottaa pikkasen, ja kun juo niin helpottaa, jos lääkäri mulle sanoo että vähennä reilusti niin vähennän, mutta kun haluaisin sen asiantuntijan arvion ja näytöt. Viikko kun olin juomatta niin ei ollu mitään fyysisiä oireita muuta ku että janotti niinku teininä kun halus että viikonloppu tulisi.
Voi olla vähän lekuri maista tekstiä tää mutta tiede on se johon luotan enkä mihkään muuhun niin kauan kun nuppi on kunnossa.
Hm. No, on kiistaton lääketieteellinen fakta että alkoholi aiheuttaa jatkuvasti ja runsaasti käytettynä mm. masennusta, ahdistusta, uniongelmia, verenpaineen nousua, stressihormonien tuotannon kasvua, hormonitasapainohäiriöitä (miehillä testosteronitasojen laskua, naisilla nousua), ylipainoa, turvotusta jne jne. Tarpeeksi kun dokaa niin kuvioon tulee myös deliriumin oireita, neuropatiaa ja muuta kivaa. Kännitapaturmat on sitten vielä asia erikseen. Voit googlata jos et usko, ja kuka tahansa (asiansa osaava) lääkäri kertoo nämä sama asiat sulle kysyttäessä. Minkä ihmeen takia sun pitää saada jonkun asiantuntijan lausunto että voit vähentää tai lopettaa juomistasi? Eivätkö omat oireesi kerro tarpeeksi siitä että kaikki ei ole ihan kondiksessa jos pistelee ja polttelee…
No alkuun sanotaan näin että jos minä kerran juon ja nautin siitä ja olen huolissani että kestääko oma keho, niin mikä siinä on kummallista.
Tietty aiheuttaa masennusta, vai voisiko jopa olla että masentuneet ja ahdistuneet juovat, uniongelmia kyllä sitä en kiellä jos juopottelee paljon, ylipaino eikö se taas johdu kaloreista. Ja joo deliriumit jne , tiedän monta jotka juo sen 3-4 päivää putkeen kerran kuussa ja saavat jo miltei noi olot eli katkolle.
Jos mua pistelee ja polttelee ja olo hyvä, ja terkkarille sanoin että olo hyvä, ja hän ei minua huoli ellen ole kipeä, niin eikai se minun tehtävä ole väkisin pyrkiä sinne ja olla tässä miettimässä että mitäköhän se tuumaa ja mitäköhän jne…
Suonet ollu pikkasen ohuen näköset nuoruuteen verrattuna muuten, kertokaa miks?
Mä en todellakaan halua väitellä vaan haluan tietoa ja järkevää keskustelua, muuten voisin kirjoittaa tätä samaa ihan mille vaan foorumille.
mr. Grip: en millään halua loukata sinua tällä kärjistetyllä viestillä.
Samat oireet tarjoaa myös kofeiini, ja yhdessä alkoholin kanssa varmasti ruokkivat toistensa käyttöä. Mielenkiintoista kyllä, 90% väestöstä käyttää kofeiinia, kuten myöskin 90% käyttää alkoholia. Jos toisen käyttöaste tipahtaisi puoleen, niin tipahtaisikohan toisenkin?
4 viikkoa on tässä nyt oltu erossa alkosta, no problemo… mutta 4 vuoden aikana kahvista on voinut olla erossa ehkä 4 päivää putkeen jotain 4 kertaa vuodessa. Vittumaisia huumeita ne sieltä viidakosta valkoisen miehen riesaksi rahtaavat.
Taisin tästä jo kirjoittaa aiemminkin, mutta siis vedä vaan rohkeasti pe-su päivittäin litra viinaa (tai tuplat, jos ei tunnu missään), ja sitten menet maanantai-aamusta vastaanotolle tutisten vaikertamaan että pelkäät deliriumia ja mahaan sattuu vietävästi. Ottavat sisään heti kun promillet on 0,8. Verikokeetkin ottavat jos sanot pelkääväsi Näin saadaan viikon sisällä varmuus että missä mättää jos mättää, eikä tarvitse elää jännityksessä puolta vuotta normijonotuksessa.
Ei taas tätä kofeiinin ja alkoholin rinnastusta, come on Arkkitehti, sä olet fiksu tyyppi Tokihan monet varmaan kärsii pahasta kofeiiniriippuvuudesta mutta ei se nyt ihan oikeasti ole yhtään mitään alkoholismiin verrattuna, etenkin kun kofeiinin aiheuttamat ns. viekkarit on lähinnä fyysisiä ja jollain buranalla hoidettavissa. Sitä en toki kiistä etteivätkö jotkut nollaisi (kofeiinista johtuvia) ylikierroksiaan alkoholilla.
grobs: En mä sun viestistäsi loukkaantunut. Koitan tässä vaan vähän ravistella sua hereille kun puhut aika vakavista fyysisistä oireista muttet näe alkoholinkäytössäsi mitään ongelmaa… Tai ehkä näet, muttet halua edes harkita juomisen lopettamista tai breikin pitämistä. Ne oireet ikävä kyllä todennäköisesti vaan pahenevat tuosta jos jatkat samaa rataa, mutta ehkä sun pitää sitten kokea se. Viikossa toki kroppa palautuu sen verran että voi jatkaa tinttaamista jos niin päättää tehdä…
Arvon Arkkitehti taitaa olla jo retkahtanut, kun tuollaista tekstiä taas suoltaa.
Minulla tosiaan oli tänään vilpittömänä tavoitteena putken katkaisu. Suihkunraikkaana, hampaat pestynä, parta ajettuna ja siisteissä vaatteissa marssin paikalle, mutta puhallus meni vähän yli sallitun rajan.
Jatkossa pitää siis mennä katkolle peseytymättä kunnon vapinoissa ja tutinoissa, niin jokohan niitä nappeja heruisi.