Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä yli 15 vuotta ja meillä on kaksi kouluikäistä lasta. Mieheni alkoholinkäyttö on alusta asti ollut liiallista ja se on ollut usein meidän riitojen syynä. Hän on niin monet kerrat luvannut vähentää, lopettaa tai myöntänyt että homma on mennyt liiallisuuksiin ja että nyt hän ryhdistäytyy. Tätä kestää hetki kunnes ollaan taas samassa tilanteessa.
Hän on tissuttelija, kotona ollessaan hänellä on piilossa pulloja ja tölkkejä milloin missäkin ja löydän niitä tyhjinä mitä ihmeellisimmistä paikoista. Hän yrittää piilottaa minulta kuinka paljon todellisuudessa juo. Enkä oikeastaan edes tiedä mikä koko totuus lopulta on koska hän on reissutyössä eli yleensä viikot poissa kotoa, viikonloput vain kotona jos aina niitäkään.
Uutenavuonna minun mittani tuli ilmeisesti vihdoin täyteen, tuntuu kuin joku olisi yhtäkkiä sytyttänyt lampun ja näkisin asiat hyvin selkeästi. Mieheni oli juonut itsensä sellaiseen kuntoon ettei pystynyt räjäyttelemään lapsille lupaamiaan rakettejakaan. Minä katsoin kuinka meidän 8-vuotias tyttäremme oli huolissaan isästään joka ei kyennyt edes pukeutumaan pakkaseen asianmukaisesti eikä pysynyt kunnolla edes pystyssä. Siinä kohtaa tajusin hyvin selvästi että tämä ei ole sitä mitä lapsilleni haluan ja että minun vastuuni myös äitinä on pelastaa lapset näkemästä isäänsä siinä kunnossa. Mieleeni tuli myös oma lapsuuteni ja oma alkoholisti-isäni josta äitini onneksi erosi jo minun ollessa alakouluikäinen.
Muutaman päivän kuluttua tuosta tilanteesta keskustelin mieheni kanssa ja sanoin hänelle että nyt hän joko hakee apua alkoholinkäyttöönsä tai sitten minä eroan hänestä ja lapset jäävät minulle. Mieheni lupasi hakea apua.
Apua hän ei kuitenkaan lupauksestaan huolimatta ole hakenut. Syitäkin tuntuu olevan useampikin, milloin työjuttujen vuoksi nyt ei ole sopiva hetki tai milloin hän ei ole vielä ehtinyt asiaan edes kunnolla perehtyä. Hän sanoo olleensa juomatta (olemme nähneet vain yhtenä viikonloppuna tuon uudenvuoden jälkeen) mutta en oikein usko häntä. Ja vaikka hän hetken pystyisikin olla juomatta yhtään, niin se alkaa kohta taas uudelleen. Olen nähnyt tämän niin monta kertaa.
Olen asettanut itselleni aikarajaksi tämän vuoden. Jos sen loppuun mennessä ei ole tapahtunut edistystä eli mieheni ei ole asiaan hakenut apua niin minä teen sitten omat ratkaisuni ja haen eroa. En usko että mieheni uskoo minun tekevän niin, olemmehan niin monta kertaa aiemminkin asiasta riidelleet ja olen uhannut lähteväni mikäli asiat eivät muutu. Enkä ole kuitenkaan lähtenyt. Tällä kertaa olen kuitenkin täysin tosissani ja vaikka tietysti toivon että mieheni oikeasti hakisi apua koska hän on todella ihana mies ilman tätä alkoholiongelmaa ja minä rakastan häntä, niin en jaksa enää oikein uskoa siihen. Minä en kuitenkaan tällaista elämää enää halua enkä sitä halua myöskään lapsilleni.
Olen alkanut puhua myös avoimemmin tästä asiasta, kertonut ystävilleni ja myös äidilleni mitä meillä oikeasti tapahtuu. Ennen olen peitellyt mieheni juomista ja hävennytkin sitä. Nyt en enää suostu olemaan hiljaa tai peittelemään, eihän hänen tekemisensä ole minun häpeäni.
En tiedä mitä seuraavaksi tekisin, yritän puhua miehelleni tästä asiasta ja tarjota vaihtoehtoja mutta hän ei keskustele aiheesta vaan kääntää puheen aina muualle.