Parisuhde, kun molemmat juovat, mutta eri tahtia.

Ottaa päähän, kun tapasin ihanne miehen, joka nyt osoittautui rankemmaksi ryyppääjäksi kuin kuvittelin.
Onko minulla oikeutta sanoa asiasta, kun itsekin juon? Juon silti vähemmän, enkä aloita aamulla juomaan.
Se mikä huolestuttaa miehen juomisessa, on nimenomaan aamukalja. Lomalla oli kiva ottaa aamullakin lomapäivänä, ja kun tavattiin…kaikkihan oli silloin yhtä juhlaa. Mutta itselläni on tarve kyllä ensin selvitä entisistä humaloista, ja aloittaa sitten joskus muulloin toiset. En halua viettää päiviäni krapulassa maaten, vaan viimeistään kymmeneltä olen ylhäällä ja lähden jo ulos.

Mies ottaa aamulla kaljan, haisee koko päivän, perjantai, lauantai, sunnuntai. Sekä työpäivän päätteeksi ottaa, jotta saa unen. Sitten ei kuitenkaan saa unta kun alkoholi valvottaa. Selittelee usein, että ei ole krapulassa vaan “väsynyt”. On jäänyt jo töistäkin pois jokusen kerran, koska “ei ole saanut nukuttua tarpeeksi”. Selibaatissa nyt ollaan kolmattaviikkoa, lukuunottamatta jotain epäonnistuneita yrityksiä lähennellä krapulassa tai kännissä.

Muutaman kerran on mies rikkonut lupauksia. On sopinut että tulee kotiin, ja tehdään sitten jotain. Niin ilmestyykin humalassa kotiin, ja yrittää epätoivoisesti leikkiä selvää, ja kuvittelee että edelleen haluan hänen kanssaan lähteä muka ihmisten ilmoille, keskellä päivää. Tai että jaksan hänen kanssaan alkaa jotain tekemään. Ei mistään tule mitään, kun toinen sössöttää kännissä, häärää ja huseeraa. Haluaa kokoajan halailla ja lätistä makeita sanoja rakkaudesta. Asia paljastuu vain jos ehdotan, että mitäpä jos ajat. Mies vastaa siihen, että tuli otettua jo pari olutta, joten ei aja.

Ei taida olla kovin terve suhde, kestänyt vasta alle vuoden. Halusin miehen, joka ei ole absolutisti, koska en itsekään jaksa olla. Mutta tähän en ollut varautunut, että juominen on se ainoa sisältö elämässä.
Ja mitään lapsia on ihan turha edes haaveilla, saati yhteistä kotia.
En tule jaksamaan sitä aamusta alkavaa kännäystä, menee kaikki suunnitelmat aina karille.

Sekä se harmittaa, että itse yritän aina ehostaa itseni ja malttaa olla korkkaamatta olutta ennen kuin mies on kotona ja kellokin osoittaisi illanvieton alkavaksi. En halua tehdä toiselle sitä, että odotan häntä tillin tallin. Mutta mies näköjään tekee sen minulle ihan mielihyvin. Monesti olen tullut hänen luokseen, luullut että juodaan kahvit ja keksitään mitä tehdään. Niin mies on jo kännissä. Laittaa ruokaa, mutta hänelle ei maistukaan. Saan yksin syödä, koska eihän miehelle maita krapulassa. Kaiken olen alkanut tehdä yksinäni, koska mies ei ole enää seuraa.
Olen alkanut kehittää pikkuhiljaa inhoa miestä kohtaan. Ensin en tykännyt harrastaa intiimiläheisyyttä kun mies on yhdenkään oluen kännissä. Tai krapulassa. Nyt en halua edes halata, jos viina haisee. Inhottaa, kun hän nukkuu vieressä ja potkii humalanhoureissaan, heräilee juomaan lisää ja käy kusella, röökillä. Sitten aamulla simahtaa, juuri kun minä olisin valmis aloittamaan päivän.
Joko menen omaan kotiini, tai jos ollaan minun luonani, niin hiiviskelen koko päivän, verhot pitää olla kiinni kun mies örisee että haluaa vielä hetken nukkua. Siinä menee kauniit alkavat kevätpäivät ihan hukkaan. Yksin lähden sitten hiihtämään ja kaupungille, kun tulen kotiin niin sama tunnelma odottaa kuin lähtiessä. Ketään ei näy, pelkkä mytty vuoteessa ja verhot kiinni, savua ja tyhjien pullojen kilinää.

…jotenkin luen tekstiäni, että olen aika vihainen. En ehkä kuulu tällaiselle palstalle.
Olen aika pian tähän löytänytkin. Ensioireet…ovatko tuttuja?
Syyllinen olo, inhottaa sanoa miehelle, että jos juot, juot kotonasi. Koska sinne kun menee, ei varmasti ole juomatta. Olenko aiheuttanut lisää juomista. Miten olen yhtäkkiä lakannut rakastamasta. Kun mies myöntää, että ongelmia on, alkaa itkettää, tekee mieli halata ja perua kaikki sanomiset. Tekee mieli perua ne ajatukset “tuohan on juoppo”…ei, hän on ihminen ja en voi hylätä häntä.
Muistan hetkiä jolloin oli vielä kaikki hyvin…
jotenkin toivoton olo, en tule pystymään olemaan viinan kilpailija. Jos nyt juo vielä vähemmän, mitä sitten kun ei viitsi sitäkään vähää tsempata takiani. Olen realistinen, mutta sitäkin sairaampi.

Mä en osaa tuohon ongelman laajuuteen vastata, ainakin suurkuluttajalta vaikuttaa. Itse kuitenkin kun tapasin nykyisen (mä olin narkkari ja hän joi jonkun verran), niin yritettiin vetää pelisäännöt selväksi. Mä en itse suvainnut krapularyyppyä ja itse sitä kerran tai kaksi kokeilin; eipä ollut mun juttu kun pienestä krapulasta parin tunnin päästä laatta lentää… Eli sen vaadin pois ja se jäi pois. Välillä joi sen verran että sai “välikuolemat” joissakin paikoissam yksi naispuolisen ystävän luona josta pitkään jäljet selässä kun maton päällä nukkui. Itse yritin vähentää huumeita. Kuitenkaan ei ole koskaan laiminlyönyt töitään sen takia, tai jos on muutaman tunnin, niin silloin kaikki muutkin ovat niin tehneet kun tuo päivä on keskellä vkoa. Ei juo paljoa ja saa helposti krapulan (jos juo kännit)…

Minkä ikäisiä olette? Nuorempana (18-25v) monesti alkoholi määrittää liikaa elämää ja tuntuu ettei ole hauskaa ilman sitä. Monelle “sen oikean löytyminenkään” ei tuossa “seikkalunhalussa” riitä. Mikäli oikeasti lupaukset eivät toteudu, niin sä joudut itse katsomaan mitä peliä siedät ja mitä et! Ei sillä ole väliä paljonko sä juot. Jos olet samassa tilanteessa niin silloin on syytä katsoa peiliin, mutta todella moni täällä kirjoittelelevista alkoholistien vaimoista/naisystävistä on päätynyt lähes absolutistiksi, ehkä siksi (IMO), koska toinen täyttää sen juovan puolen osuuden niin kokonaan. Alkaa vihaamaan koko ainetta. Sä et voi kuitenkaan parantaa ketään tai hukata itseäsi, sen jälkeen eroaminen on paljon vaikeampaa… Lisäksi alkoholistit (ja muut addiktit), ovat hyviä peittelemään ongelmiaan ja syyttämään niistä muita…

Olisiko sun mitenkään mahdollista antaa koe-aika että sopisitte säännöt ja mikäli ei onnistu niin muutat omillesi (ellette asu eri osoitteissa). Vielä sen jälkeenkin voisitte tapailla, mutta vain selvänä… Tai en tiedä teidän tavoista, juotteko eri seurassa tms. mutta jos sä lähdet kerran vklopussa tyttöjen kanssa ja hän poikien kanssa niin mikäli tuo ilta jatkuu toiselta pari pv ja toiselta loppuu sovitusti niin eihän kaikki natsaa… Mutta vain sä olet oikea ihminen sanomaan mitä haluat ja mitä siedät. Tuo on hyvä, ettette ole kuitenkaan tuon pidempään olleet yhdessä, koska mikäli hän on/ei ole alkoholisti (ajatuksiltaan/alkoholin suurkuluttaja joista monesti alkoholisteja tulee); sä voit helposti ottaa rankemmat keinot käyttöön kuten poismuutto tai näkeminen vain selvänä (ei krapulaa). Ei tuo hyvältä kuulosta, mutta on ihmisiä ketkä voivat (yleensä nuorena) elää tuon vaiheen ja silti lopettaa sen halutessaan… Monet lopettavat alkoholin kokonaan jos ei pysy handussa…

Alkoholistin on joka tapauksessa (kuten muidenkin addiktien)
a) haettava ulkopuolista apua
b) haluta itse muutosta
c) motivoiduttava muutokseen + tehdä asioita sen eteen (AA; klinikka yms) ja
d) vapaaehtoisesti ylläpitää raittiutta
e) muuttaa asennetta niin, että päihde ei tunnu enää järkevältä ratkaisulta…

Mitäs jos varaisitte ajan a-klinikalle ja menisit hänen mukaan sinne? Näkisit hänen ottavan asian tosissaan (kaikki muu meno on selittelyä joita tuossa sairaudessa löytyy; nimet eivät kulkeude mihinkään järjestelmään) ja kertoisitte tilanteenne. Voi olla, että alkuun annettaisiin Antabusta ja riippuen paikkakunnasta niin terapiaa (täällä kk:sien jono ellei mene päivystävälle, terapiaan kyllä pääsee mutta paikkakuntakohtaista kuinka pian). Lisäksi SÄ saisit äänesi kuuluviin ja puolisosi kuulisi myös ammattilaisen korostamana, miltä tuo käytös sinusta tuntuu… Saat varmaan lisää vastauksia… Esim. läheisriippuvuus voisi olla sulle hyvin mahdollinen… Ikävä sanoa, mutta mitä pidemmälle sairaus etenee, niin et edes kohta huomaa kun kaikki juomiset ovat jo “sun syytäsi” ja ei joisi “ilman nalkuttavaa akkaa”… Kun aina krapulassa (muissa aineissa laskuissa) addiktit vannovat lopettavansa, mutta… se ei ole niin helppoa… Tsemppiä, voit ottaa yhteyttä nimettömänä A-klinikalle, Al-anoniin (ryhmät) yms. ryhmiin. Mutta mikäli miehesi on tosissaan sitä mieltä että alkoholi on hänelle jonkinsortin ongelma, niin itse yrittäisin yhteistä aikaa klinikalle.

Ei susta siellä juoppoa tehdä, vaan kartoitettaisiin kuinka alkoholi vaikuttaa elämäänne ja katsottaisiin miten teidän asiaa voisi auttaa… Voimia! Tuut saamaan parempia vastauksia, itse olen enemmän kuitenkin muiden päihteiden tuttuja, mutta on muutama alkoholistikin läheispiirissä kenet olen klinikalle krapulassa raahannut… Pääasia että tiedät lähdetkö vai jäätkö… Lisäksi alkoholisti syyllistää aina läheisiään, lähtivät he, tai katsoivat he asiaa; syy on aina muissa. Kuuluu riippuvaisen sairaudenkuvaan. Monesti sanotaan että oma pohja tulee löytää ja se on fakta. Riippuvainen kuitenkin näkee että omat ongelmat johtuvat muiden käytöksestä ja ympäristön asioista; eivät itse päihteestä, joten sen takia ei kannata jäädä, että toinen krapulassa myöntää ongelmat… Suosittelen lukemaan näitä ketjuja ja huomaat varmasti valitettavan paljon tuttua asiaa… Yritä jaksaa ja tee päätöksiä jo nyt! Kannattaa aloittamalla lukemalla netistä ja tietopankista alkoholista ja tehdä vaikka miehen puolesta nuo alkoholinkäytön testit… Muistä että olet niin arvokas että ei todellakaan kannata vain säälistä jäädä toiseksi päihteelle suhteessa… <3

Kiitos malibu, sain paljon ajattelemisen aihetta. Nuoria ollaan, alle 30 ikää mutta yli 25. iOlen lukenut nyt muita viestejä, ja mitä enemmän luen juttuja tulen siihen tulokseen, että mies saattaa tarvita lääkärin apua. Oma juomiseni voi olla osa ongelmaa, olen huomaamatta suvainnut miehen juomisen kun en ole huomannut tuhoisaa kuvioa. Se krapularyyppy asian paljasti, sekä hänen tapansa hotkia kalja puoleenväliin melkein yhdellä kulauksella. On niin kiire saada vaikutus.

Voi olla että kun laitan näkemiselle säännöt, niin ei tarvitse pitkiin aikoihin nähdä ollenkaan. Mutta mieluummin olen yksin ja pidän omat juomiseni kurissa. Vaikka olisinkin itse juoppo, niin ei se ainakaan auta että on kaksi juoppoa samassa. Muutaman kerran olen jo joutunut ottamaan siksi, etten muuten jaksa katsella miestä. Ja että olisin niin hiprakassa etten herää miehen yöllisiin piehtarointeihin. En ole aikaisemmin tiennyt, että unettomuuskin on alkoholin sivuvaikutus. Antoi ymmärtää että hän on aina ollut sellainen, että huono nukkuminen on ikäänkuin persoonallinen ominaisuus. VIimeisimmän krapulakaljansa selitti sillä, kun kysyin onko pakko ottaa, niin mies vastasi että pakko ottaa ainakin yksi tai muuten tulee krapula, sen myötä ärtyisyys. Olikohan tämä ensimmäinen varoitus, että jos puutun juomiseen ja kiellän aamukaljat luonani, niin saankin nähdä mikä on ärtynyt mies. TYksi motiivi hänellä on juoda: koska hän ei ole sentään sellainen joka naisia lyö. On jo aloittanut tämänkin puheen, löysin samalaisia tarinoita muualtakin. Että naisen pitää olla kiitollinen, että mies ei sentään lyö. Tai onnellinen että sentään käy töissä ja hoitaa asiansa. Siitä sen näkee mikä on ongelman kieltämisen aste.

Hei!

Olet kyllä ihan oikealla palstalla, ja saat vertaistukea tilanteeseesi täältä. Miesystäväsi on alkoholisti. Jos jatkat suhdetta, sairastut ennen pitkää itsekin. Oletkin jo analysoinut tilannetta hyvin, mikä osaltaan kertoo selvästi, että ymmärrät, miten vaikean asian äärellä parina olette.

Hae itsellesi tukea ja selvitymiskeinoja tilanteeseen, miestä et voi muuttaa rakkaudellasi, etkä millään muullakaan. Saitkin jo aikaisemmissa vastauksissa oivallisia ajatuksia ja tietoja päihderiippuvuuksista.

Voimia ja halauksia sinulle, matka on mutkainen ja raskaskin, mutta kuljettava se on - meitä on muitakin saman kokeneita, eri vaiheessa taivaltamassa, ja tukemassa toisiamme.

Alkaa olla motivaation puute rakkaussuhteeseen. Huomaan että nyt muutaman päivän erossa olon jälkeen, olen alkanut ajatella näitä asioita, mutta miestä en jostain syystä ikävöi. Eron hetki oli ikävä, mutta hetki sen jälkeen tuntui että olen vapaampi hengittämään. Hänestä tulikin projekti, keskeneräinen asia, eikä kumppani. Edelliset suhteet. Teinisuhde oli perinteinen alistamis- ja haukkumissuhde, poikaystävä yritti haukkua minua jotta olisin vain hänen kanssaan, enkä hankkisi muita ystäviä. Siitä oli vaikein pyristellä irti parikymppisenä, hän sai minut uskomaan että olen huono, ja sain tehdä kovan työn että paikkasin hänen aiheuttamia haavoja sekä tajusin, että vaikka olisinkin “huono” , niin olen onnellinen ilman että joku sitä vieressä minulle toitottaa. Seuraava oli työnarkomaani, ei koskaan haukkunut minua ja hurmasi sillä että kannusti minuakin, ja suhde kärsi siitä että mies oli kuin nurkkaan ajettu eläin töidensä ja parisuhteen ristitulessa. Sitten tuli tämä alkoholisti. Alkoholisti oli helpotus ensin, kun näin että hänellä on aikaa olla minun kanssa, työ ei ole kokoelämä, ja sekä puhuu että pussaa. Mutta en tiennyt, että haluaa siksi olla kiltti että saisi mahdollistajan. On välillä jopa liiankin kiltti ollakseen totta. Kuvio alkaa valjeta, olen sellainen joka keräilee näitä ongelmatapauksia. Suhteiden välissä sinkkuna eläessä, sain aina kimppuuni stalkkereita. Aina oli joku kumma tyyppi, joka rupesi lähettämään tekstareita tai häiritsemään. Jouduin vaihtamaan välillä puhelinnumeroa, että pääsen niistä eroon. Minusta loistaa ulospäin, että tarvitsen läheisriippuvuudelleni kohteen. Kun olen parisuhteessa, minut jätetään muualla rauhaan, mutta se itse suhde muuttuu stalkkeriksi.

Kiitos vili, kannustuksesta. Kyllä varmaan joudun käymään tuskia läpi, vaikka ensin tuntuu että ei ole ikävä. Aika kultaa muistot ja pian jo mietin pitäisikö ottaa mies takaisin.

Toivon kipinää pääsiäiseen. Totesin että mies on senverran alkumetreillä alkoholisoitumisessaan, luettuani alkoholismin vaiheista, että toivoa saattaa ollakin. Ratkaisevaa lienee krapularyyppyjen ottaminen. Ne kun jäisivät pois, niin voisi ihan rauhassa käydä perjantaina vaikka juhlimassa kimpassa, loikoilla lauantai krapulassa ja syödä, ja jatkaa siitä normaalia elämää taas, ja juhlia ihan sosiaalisesti eikä “arkisesti”. Se on ihan miehen valinta. Mies ei ole vielä osoittanut mitään kiukkuisuuden merkkejä. Kertaakaan ei ole alkanut minua syyttämään.
Mutta se varsinainen toivon kipinä ei sijaitse silti miehessä, tai pojassa, miten sen nyt ottaa.
Vaan minussa. Olen päättänyt etten ala vaivaamaan päätäni hänen juomisellaan.
En kuuntele puhelimessa, että onko hän kännissä vai ei. Juttelen ihan normaaleja asioita.
Jos menen hänen luokseen, ja näen että on ottanut, lähden vaan jollain syyllä kotiin takaisin. Jos alkaa tivaamaan, sanon että kun itse en tänään aio ottaa, niin en viitsi sitten ottaneen kanssa viettää myöskään aikaa.
En rupea vaatimaan häntä hoitoon, enkä manipuloimaan, mutten myöskään mahdollistamaan enää. Yksi asia häiritsee, jouduin käyttämään tähän palstan selaamiseen tänään koko päivän. Jokin on verottanut minua, en pääse eteenpäin ennen kuin käsittelen näitä asioita. Tai on toinenkin: emme voi varmaan sittenkään yhdessä enää ottaa. Koska en nauti miehen kanssa juomisesta, ajattelen kokoajan vain kuinka siinä mahdollistan häntä tekemällä juomisesta vielä yhteisen asian. Enkä pysty itsekään juomaan miehen seurassa ilman, että alan vain miettiä “tästäkö se alamäki nyt alkaa”. Parempi että molemmat juovat omat juomisensa yksin, niin ei mene sekaisin munat eikä kanat. En lähde mihinkään a-klinikalle istumaan miehen takia.
Tai terapiaan, jossa pelastetaan suhde. Mielestäni tätä suhdetta ei tarvitse pelastaa. Koska jos se ei toimi, niin pärjään kyllä ilman suhdettakin.
Oikeastaan voisin sanoa olevani onnellinen. Tämä palsta on mahtava. Kun luen miten voi asiat olla muillakin, niin pystyn lukemaan varoitusmerkkejä. Tärkeää tietoa myös sivuilla, kun pystyn ennakoimaan alkoholisoitumisen kulkuratoja. Lisäksi tsempitys mitä voi lukea ketjuissa, tuntuu todella hyvältä.

Aina vain paranee. Mies tempaisi ja retkahti juomaan, mitäpä tuosta. Itsehän en ole edes itkenyt.
Mutta HYI minkälainen kirpaisu olikin mahanpohjassa, kun hän soitti ja kuulin äänestä että kännit on.
En taida sittenkään olla selvillä vesillä. Itse en ole juonut kahteen viikkoon, ja vedin sitten eilen illalla 2 olutta kun mietin miekkosta.
Jos minulla olisi iltaisin muuta menoa, niin olisi varmaan jäänyt juomatta. Mutta hyi mikä viilto. Tuntui kuin lattia liikkuisi, ja huimasi kun kuulin känniäänen puhelimessa. Jokin mättää.
Nyt on tienhaara, liitynkö loppumattomaan ketjuun antiikkisten isoäitieni kanssa, ja jään katselemaan. Vai muka “jätän” miehen. Vai teenkö ehdot miehelle valittavaksi: Mikähän toimisi.
Menenkö a-klinikalle. Taitaa olla että miestä en voi parantaa. Ei muuten, siis alkoholimyrkytys ei vielä ilmeisesti ole paha, mutta pahinta oli että mies taas valehteli ettei ole päissään, vaan väsynyt. Se on aina ihan hirveää, että ei voi sitä myöntää. Mieluummin ottaisin miehen joka soittaa, että kultaseni jään poikien kanssa baariin ja otan muutaman oluen: Mutta että on jo kännissä, sitten soittaa ja leikkii selvää, ja sanoo olevansa väsynyt. :open_mouth: