Pärinä-Perttu on provo

Pärinä-Perttu ei ole Jumalan seurakunnan edustaja vaan tamperelaisten entisten rikollisten yhdistyksen Vanha liitto ry:n käyttämä nimimerkki. Kirjoittajia nimimerkin takana voi olla useita. Siksipä palstan parhaatkaan kirjoittajat eivät voi pärjätä väittelyssään nimimerkki Pärinä-Pertun kanssa - vielä vähemmän minä.

Ihan paristakin sanasta nuo Turkulaiset tunnistaa sen jälkeen, kun niiden kanssa on keskustelua käynyt. Saattaapa olla, että Pärinä-Perttu tunnistaa nimimerkkini jo vanhemmaltakin ajalta. Kerrohan Perttu seurakunnallesi terveisiä Smokki-herralta. :laughing:

Katsoisin, että Perttu on vain omalla asiallaan ja tuo vain väriä ja väristyksiä tähän foorumiin.
Jättäisinkö auttamatta jos sitä apua täältä hakee, niin en. En sitäkään tee, etten koettaisi kuunnella ja ymmärtää hänenkin aivoituksia, mutta toistaiseksi on heikonlaisesti kertonut omista kokemuksistaan. Ehkä odottaa sopivaa hetkeä ja tilannetta sekä tunnetta, jotta “suoni” aukeaa. AAta sopii pilkata, kuten sen suomaa toipumistakin, joita näyttää jonkin verran harrastavan, kun se ei muuta ainakaan omaa kokemustani suuntaan tai toiseen.

Oma toivomukseni on, että annetaan tilaa puhua jos on jotain kerrottavaa, kun emmehän me tiedä onko hänen tie kohti raittiutta,ex alkoholismia jollekin se tie mitä kaipaa. Minun tie se ei ole, mutta annan tilaa muille tarvitsijoille.

Mistä te sen vanhan liiton tähän veditte? Oletko Laasonen kenties itse jäsen? :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: Mä en elä vanhassa liitossa vaan…

Luukkaan evankeliumi:
22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

1.Korinttolaiskirje:
11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: “Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni.”

Joka ennustetaan Vanhassa Liitossa…

Jer 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
31:32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: ‘Tuntekaa Herra.’ Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Mitä sinä tuolla tahdot tarkoittaa. Lainaat jotakin kirjan tekstiä kertoaksesi meille jotain, mutta voisitko sanoa sen omin sanoin mihin olet liittynyt ja mitä kokenut, kun muutoin tuo jää ainakin minusta keskeneräiseksi ja tulkintakin voi olla sellainen.

Nämä ison kirjan asiat ovat varmaan tuttuja sinullekin veli hyvä. Vanhan liiton sopimuksesta neuvotteli Melkisedek niminen “korkeimman Jumalan ylipappi”. Oikeastaan aika heikosti tunnettu liki Jeesuksen veroinen hahmo, joka esiintyy Mooseksen kirjassa. Kyseinen henkilö pääsi lähes jumalaiseen arvoonsa tarjoamalla aterian nälkäiselle kulkijalle. Kyseinen kulkija sattui olemaan Abraham. Neuvottelun tuloksena Abrahamin jälkeläiset ottivat itselleen Jumalaksi kristinuskon Jumalan ja liiton merkiksi lupasivat leikata esinahkansa. Sopimukseen kuului melkoinen lista sääntöjä ja uhrilahjoja. Abraham antoi myös Melkisedekille kymmenennen osan sen hetkisestä varallisuudestaan.

Uusi liitto liittyy Jeesuksen evankeliumiin, eli ilosanomaan. Varsin selkeää lienee, että Jeesus uhrasi itsensä, joten muita uhrilahjoja ei enää tarvittu. Isossa merkityksessä uuden liiton kannalta on kysymys armosta. Kun kerran Jeesus oli uhrannut itsensä, kaikki ihmisten synnit tulivat tuon uhrin kautta sovitetuiksi. Tähän liittyy varsin iso lupaus siitä, että kelpaamme Jumalan edessä juuri sellaisina, kuin olemme. Jonkin verran on toki keskusteltu siitä, tarkoittaako uuden liiton sopimus myös sitä, että ympärieikkauksesta voitaisiin luopua. Pohdittavana on myös se, missä määrin vanhan liiton sopimukseen liittyvät kymmenen käskyäkin kumoutuvat tämän uuden liiton sopimuksen myötä.

Joka tapauksessa uuden liiton uskovaisten näkökulmasta on tärkeää pyytää nimenomaan Jeesukselta ohjausta Jumalan luokse. Itse asiassa olennaista tässä näkökulmassa onkin, että ainoa tapa löytää Jumalan armoon on julistautua Jeesuksen seuraajaksi ja ryhtyä julistamaan ilosanomaa Jeesuksesta.