Pari kikkaa jos oppisi

Moi, tämmöiseen paikkaan löysin.

Paljon oon alkoa käyttänyt viiskymppisiin asti, varmaan 35 vee suurkulutusta. Jonkinlainen addiktio. Kuiteskin iso mies, josta ei kuulemma huomaa mitään vaikka menis’ promillemittarit pohjaan. Viimeisenä pystyssä vaikkapa firman bileissä (vaikka eniten olisin juonut). Alkaa tajuta ettei tämmöisellä kannattais’ kehuskella, kun takana on pari eroa, mennyt omaisuus ja koko ajan lisääntyvät menot (velat).

Raja tulee jossain. On tullut muutaman kerran, molempien erojen hetkillä. Pari kertaa oon ollut A-klinikan jutteluissa ihan omasta tahdosta. Hyödyllistä hommaa, mutta niin riippuvaista henkilöstä vastapäätä.

Pelottaa, että henki lähtee. Mua vähän vanhempana on lähtenyt aika monelta juopottelevalta sukulaiselta, isukilta ja sen veljiltä esim. Tahtoisin kuiteskin pysyä hengissä. On pikkuinen nappula (äidillään), uusi naisystävä ja olis’ aika lailla mukavaa elämää eessä. Tykkäänkin elämästä: luonnosta jne. Tsiikailen tähtiä ja vaikkapa tipuja.

Viime vuodet oon tiedostanut alkoasiaa niin, että vietellyt jopa viikkojen jaksoja ilman, jolloin on ollut tosi hyvä olo - mutta lopulta himo iskee ja vaikka kuinka kerrot ittellesi ettei kannata niin taas puhut ittesi ympäri ja menee viikko pari - ihan työkunnossa. Eka illan ottaa vaan siksi kun tietää että toka aamuna ottaminen tuntuu tosi hyvältä. Muistelen, että jo 20 vee sitten ihmettelin kavereita jotka otti vaan 2 krt/vko, mulla meni ne viisi. “Nätisti.” Silloin tietysti meni vaan pari olutta, mutta nykyään eri liemet.

Naisystävä asuu kauempana, ja kummallista kun ihan hyvin pystyn hänen kanssaan viettämään illan taikka viikonlopun niin että puolitetaan pullo vinkkua ja ehkä paukku minttukahvia kaveriksi. Käydään syömässä ja yhdellä sen jälkeen. SIt’ nukkumaan. Sosiaalista juomista, nou problems. Tai hänen vanhemmat, jotka on aika happoja…

Nyt on taas aikamoinen vauhti päällä. Päivän normiannos on 0,5 dl Jalokahvia, 0,2 L Salmiakkikossua, 0,2 L Yrttilikööriä, 0,2 L mietoa likööriä (startiksi), muutama olut… Ihan älytöntä, ei kai maksa voi kestää tämmöistä. Arvot heitti häränpyllyä jo monta vuotta sitten. Tahti on vaan pahentunut, mutta onhan mulla ollut enemmän otottomia jaksoja parina viime vuonna (kun oon aatellut uudistua). Ehkä se elinkin vielä jaksaa. Tekis’ mieli yrittää, jos kerta ei oo myöhäistä.

Ette usko, mutta osaan ottaa vähänkin, sen naisen kans’. Yksin en osaa. Tarttis’ yksinottojaksot jättää pois. Tai sitten koonaan pois… En tiijä.

Muttei aa-aata mulle, en oo ollenkaan ryhmähenkinen olento. Huomenna meen juttelemaan jonkun viisaan virkanaisen kaa.

Moikka ja tervetuloa foorumille :slight_smile: Mitäpä jos kokeilisit sellaista, että oot kuukauden täysin ilman? Tai vaikka kaksi? Ihan vaan senkin takia, että toi 10 annosta per päivä on todella paljon vaikka massaa olisikin enemmän ja se aiheuttaa jo mitä todennäköisemmin kaikenlaisia fyysisiä ja henkisiä haittoja, vaikket sinänsä kokisikaan olevasi humalassa tahi törttöilisi ottaessasi enemmän. Jos kuukausi menee helposti ja kummemmin asiaa ajattelematta niin voipi olla että kykenet vielä kohtuukäyttöön - jos taas ei, niin on ehkä syytä miettiä, kannattaako alkoholin käyttöä ylipäänsä jatkaa - mitä siitä saa ja mitä sillä menettää? Kerroitkin menettäneesi jo aika monta asiaa elämästäsi sen johdosta. A-klinikalle meneminen on varmasti hyvä päätös.

:astonished: 10 annosta on aika vähän, nuo mun lukemat pohjautui litramittaan… Annoksia aika lailla enempi. Mutta eipä tullut mitään vielä a-klinikasta. Maanantaina sit’. Tän päivän juomiset on: puoli litraa Jalokahvi-likööriä (pakko kahvia on saada :slight_smile: ), kaksi desiä salmiakkikossua, kaksi desiä Mint-nimistä likööriä, kaksi desiä Yrttilikööriä, pullollinen punaviiniä, kaksi litraa olutta… Sauna lämpiää ja kohta pokkana juttelen naisen kans’ - ei havaittavaa känniä.

Ihan perussettiä… Likööri maistuu, koska pullot on sopivan kokoisia mahtuakseen taskuun ja muutenkin parilla huikalla heitettäviä. Luin joskus myös, että alkoholi laskee verensokeria, joten liköörillä pysyis’ balanssi…

En tiedä kuka keksi noi ‘taskumatti’-koot Alkolle? Ne on vaarallisia… Nuorisolle etenkin luulen.

Nostan itteni tästä paskasta, eipä oo vaihtoehtoja. Eka askel otettu, kun uskalsin kirjoittaa tänne. Yritän jatkaa…

Menee tauot ookoo, esim. alkuvuonna. Kaksi kuukautta. On tosi mahtavaa olla, kun on väh’ kaksi viikkoa selvin päin: aivot varmaan täyttyy niistä luonnollisista kemikaaleista joita siellä kuuluiskin olla. Parina viime vuotena oon helposti pitänyt pausseja: mutta kun ne paussit loppuu, on meno sitäkin railakampaa. En törmäile, mutta oon ‘poissa’, omissa alko-oloissani. Selvin ollessa törmäilee ihan eri nyansseihin, ihaniin. Ennen vanhaan juotiin olutta, nykyisin on oltava Alkon myymä kaks-desinen taskussa. Molemmissa taskuissa, muuten ei tuu mistään mittään.

Kiitos teille ihmiset, mun on pakko koittaa käyttäytyä, töissä ja lasten kaa joka päivä. Oikeesti ryhdyn raittiiksi, maanantaina viimeistään.