En ole varma tuliko tämä nyt oikeaan paikkaan, mutta kirjoitan nyt kuitenkin.
Eli kärsin vakavasta masennuksesta, ahdistuksesta, paniikkihäiriöistä ja raivokohtauksista. Tavoitteena olisi nyt löytää oikea lääkitys ainakin raivokohtauksiin ja ajattelin kysellä että miten helposti erilaisiin lääkkeisiin voi jäädä riippuvaiseksi.
Aikaisemmin sain diapameja 10mg, mutta ne tekivät olon erittäin uneliaaksi ja muutenkin semmoiseksi tönköksi etten siitä pitänyt ollenkaan ja nyt sitten ystävältäni kävin hakemassa 2mg rivatrillejä josta otin puolikkaan enkä saanut tietääkseni mitään sivuoireita tai hyvänolon tunnetta tai muutakaan ja kaikki ahdistukset poistuivat nopeasti. Nyt luultavasti olen saamassa rivatril 0.5mg reseptin, mutta toinen ongelma on se että jos saan raivokohtauksen niin ennen kun pystyn ottamaan kys. lääkkeen niin olen jo kerennyt riehua paljon ja aiheuttaa kipua itselleni niin onkohan olemassa ehkä jotain samantyyppista kuin rivatril mikä vaikuttaisi mahdollisimman nopeasti esim. jonkin nenäsuihke mistä voisin sitten kysyä lääkäriltä. Tähän mennessä kaikki lääkärit ja psykiatrit eivät ole ymmärtäneet miten huono-olo itselläni on joten joudun hankkimaan kadulta lääkkeet mikäli on pakko ja vähän pakon edestä joudun itse hankkimaan mahdollisimman paljon tietoa ja apua muiltakin tahoilta.
Unohdin sanoa että Lyricaan en halua enää koskea kun uskon että se sekoitti keskushermostoani josta tuli tuo kyseinen paniikkihäiriö.
Kiitos vastauksistanne
PS: pahoittelen jos tämä on jotenkin foorumin sääntöjen vastaista
Mitä mieltä olet SSRI-lääkkeistä?
Klonatsepaami (Rivatril) on varmaan hyvä pitää ainakin alkuun, masennuslääkkeillä menee joku kuukausi, että ne alkaa vaikuttaa. Alpratsolaami (mm. Xanor, Alprox) on nopeavaikutteinen (tosin niitäkin on erikseen depot-tabletteina, mutta muuten se toimii heti), mutta haittana on kyllä se, että se on todella koukuttava, pahempi kuin Rivatril.
Mutta siinä tapauksessa että sinulla ei ole mitään ko. lääkkeitä vastaan (ymmärrän jos on, itse en suostu ssri- tai snri-lääkkeitä suuhuni pistämään), niin voisiko vaikka sertraliinista (Sertralin, Zolofot) löytyä apu?
Suht pitkävaikutteinen moderni neurolepti vois olla asiaa. Kun ne lääkärit sit lopettaakin sun pamirespan… KUSESSA, kuin sika teurastamolla. Kysy vaikka Zyprexaa
Käytössä on SNRI-lääke Venlafaxin Actavis.
Normaaleja SSRI-lääkkeitä en ota enää vastaan ollenkaan. toinen resepti minkä sain aikoinani lensi lääkärin edessä suoraan roskiin ja menin ulos sieltä.
Tuli äsken aika paha ahdistus/raivo/paniikkikohtaus ni piti mennä päivystykseen ja sain suoraan 20ml diatsepaamia vai mitähän lie litkua olikaan, mutta vaikutti ainakin nopeasti ja tuli normaali olo. Kattoo nyt mitä ne sanoo sitten kun on noita soittoaikoja yms.
Itellä on Efexor mutta sitten ihan paniikkiin Xanor depoja ja niitä nopeitä. Depot 2mg ja nopeet 1mg. Pitäs päästä santuista eroon, kun alkaa tuntua, että todellakin koukuttaa. Yhdessä santtukoukussa olin jo enkä toista halua.
Itellä samoja ongelmia ku sulla. Paitsi ei raivokohtauksia. Itsellä toiminut ainakin aluksi Lyrica+Oxamin+Tenox jolla siis edelleen mennään.
Mutta kokeileppa vaikka Buspar/Anksilon nimistä valmistetta, käytetään paljon ruotsissa bentsojen sijaan ja auttaa joillakin hyvin. Pari viikkoo joudut tosin odotelemaan vaikutusta, ei ole siis perus masis lääke eikä siis ssri juttu. Ei tosin sopinut minulle.
Myös uuden polven neuroleptit saattaisivat auttaa kuten Seroguel tai Zyprexa depot mudossa. Monet ovat näistäkin avun löytäneet vaikka itse en näistä perusta.
Myös alkon täysi jättäminen kokonaa pois kuvioista vähentää selkeesti oireita. Ainakin omalla kohdalla ja näin varmasti myös monella muulla.
Jos mä olisin lääkäri, niin en antaisi raivokohtauksia saavalle mitään bentsoja, vaan neuroleptejä.
Paniikkihäiriö/ahinat/torikammo yms. ei oikein sovi yhteen noiden raivokohtausten kanssa.
Luulempa, että syy noihin raivareihin on eri, tai sitten se johtuu ahdistuksen aiheuttamasta frustraatiosta. Noihin ahinoihin toki voisi auttaa just rivat, ehkä kuitenkin ennemmin pamit, vaikka sic. merkinnällä 4*10mg. (sic merkintä tulee, jos respassa on yli “raamatun” suosituksien -pharmaca fennica-)
Helpompi irtautua pameista kuin rivoista. Ja toleja ei kannata nostaa ehdoin tahdoin, jos ei ole aivan pakko pamia ottaa. Noilla on nopea onset -aika, kielen alta varsinkin ja tuolla respalla sinne voisi aina laittaa sen 20mg.
Sitten siihen päälle prozac, riippuen iästäsi, suomessa kauppanimi seronil, jos bipolaaria, sitten ei.
Vaan ketiapiini xr, eli depot, eli seroguel prolong. Ehkäpä kaikki kolme. (bentso,ssri ja sit noita uudempia leptejä)
Alkoholista ehdoton pidättäytyminen ja 3-4*viikossa 1-1½h kestävä lenkkeily.