Parempi elämä

Siinäpä se on otsikossa tiivistettynä mitä haluan. Paremman elämän.

Mulla on nyt takana kohta kaksi vuotta kestänyt, koko ajan pahemmaksi mennyt tissuttelu. Kunnon kännejä otan todella harvoin, mutta täysin alkoholittomia päiviä on korkeintaan yksi viikossa. Siideriä menee arki-iltoina 4-5 pulloa, viikonloppuisin lisäksi viiniä. Viime talvena oli vähän reilu 2 viikkoa pitkä juomaton pätkä (leikkaus ja sen aikainen lääkitys pakotti olemaan juomatta).
Viime viikon lauantaina otin sitten kunnolla kavereiden kanssa, niin kunnolla, että ekaa kertaa jouduin ottamaan tasaavaa sunnuntaina kun luulin että kuolen krapulaani. Eilen iltapäivällä alkoi taas tekemään mieli lasillista ja mä mietin, että mitä helvettiä mä teen!?!? Mitä mulle on tapahtunut? Miksi alkoholi on mun kuningas?
Kaadoin kaiken talosta löytyneen alkon viemäristä alas ja kävin viemässä tyhjät pullot roskiin. Työnsin viinilasit kaapin perälle.
Viime yö oli ihan kamala. Sydän hakkas tuhatta ja sataa, oli vuorotellen hiki ja kylmä. Ahdisti ja pelotti. Janotti, oksetti, huono olo ja huimasi. Ja itketti. Tää päivä mennyt paremmin fyysisten oireiden puolesta, mutta ajatukset on ihan sekaisin. Oon surffannu nettiä, lukenut vieroitusoireista ja niiden hoidoista. Jos ensi yö on yhtä vaikea niin huomenna menen heti aamusta lääkäriin.

Olen nainen 35v. Mulla on kaksi ihanaa lasta ja unelmatyö. Parisuhde on päättymässä avioeroon. Näitä tässä tätyy alkaa seuraavaksi pureskelemaan, sieltähän ne taustat varmasti löytyy mun alkoholinkäyttöön.

Nyt alkuun toivoisin vaan vertaistukea näihin vieroitusoireisiin. Ensi yö pelottaa.

Mene ihmeessä lääkäriin jos ens yö on samanlainen. - Paremman puutteessa kannattaa ottaa vaikka jotain särkylääkettä kunnon annos nukkumaan mennessä. Kunnon yöunet täytyy saada kun käyt töissä ja on niittä lapsukaisiakin. Avioero on aika kova juttu. Sen kanssa pitäis olla voimissaan!

Voimia sulle! Olet onneksi hyvissä ajoin liikkeellä. Kannattaa kirjoitella tänne Plinkkiin. A-klinikalta minä sain tuossa vaiheessa apua paljonkin ja olisin varmaan selvinnytkin niillä eväillä, jollen olisi tahtonut vetää itseäni syöksykierteellä vielä puliakka-asteelle.

Meitä naispuolisia ongelmajuojia on paljon. Et ole yksin.

Kiitos kommenteista. Yritän pitää itseni kiireisenä tämän illan. Tekisi niin mieli hakea lähikaupasta pari pulloa!!!

Kevään ja alkukesän ajan yritin kohtuullistaa juomistani ja sallia vain viikonlopun juomiset. Maanantain onnistuin usein olemaan juomatta, mutta jo tiistai-iltaan mennessä oli joku hyvä syy juoda. Pitkä päivä töissä, stressi, vitutus jne jne… Selkeästi en ainakaan tällä hetkellä ole kykenevä kohtuukäyttäjäksi, ainoa vaihtoehto on ottaa totaalitauko juomiseen.

Tsemppiä! Varmasti tekisi hyvää kokeilla josko pystyisi koko kesän mennä kraanavedellä. Myös keskustelu paikallisella päihdeklinikalla tai terveyskeskuksessa tekisi hyvää. Antabukset voisivat auttaa päätöksen pitämisessä. Ja eihän sitä raittiutta nyt sentään ikuisesti tarvitse pitää. Anna itsellesi lupa korkata vaikka Elokuussa, jos kykenee Heinäkuun elelemään kuivin suin…

Selvisin tästä illasta. Kello on yli 21 eikä kaupasta enää saa alkoa. Katsoin kelloa varmaan vartin välein koko illan ja hikoilin. Janottaa koko ajan ja pinna on vähän kireenä. Sydän ei ainakaan vielä hakkaa niinkuin eilen, mutta unta en varmasti saa kovin helposti.

Uskomatonta miten vaikeaa on ajatella mitään muuta kuin juomista tällä hetkellä!

Mielestäni tässä on osittain kyseessä myös opittu käyttäytymismalli. Kehon lisäksi olet opettanut myös mielesi malliin, jossa kuivaa maanantaita seuraa aina kostea tiistai (ja loppuviikko). Ei ihme että kapinointia ilmenee, kun tiistai onkin kuiva. Minä koitin aikoinani pysytellä alkuviikon perjantaihin asti kuivilla. Kun ajoittain lipsuin tuosta tavoitteesta, ei paluu vanhaan enää kovin helposti onnistunutkaan. Tapajuominen tuntuu pitävän aika tiukasti otteessaan, mutta oman kokemuksen mukaan helpottaa kyllä suht nopeasti kun saa muutaman raittiin päivän pohjaksi.

Minusta toimit tänään juuri niin kuin piti, pelasit aikaa niin pitkään, että kaupat menivät kiinni. Itselleni yksi selviytymiskeino on juurikin pelaa aikaa.

Lopeta…Itselläni tollaista juomista jatkui noin kanssa monta vuotta…Siinä menee aivot ihan sekaisin
ja kun lopettaa tuntuu että sekoaa…

Itse kun havahduin tilanteeseen, siinä on ja oli tasan kaksi päätöstä… Joko jatkan samaan malliin
tai lopetan…Ahdistus oli siinä vaiheessa jo sitä luokkaa, että halusin vaan olla taas normaali minä.

Nyt siitä päätöksestä on 9vk takana… On ollut vaikeaa, mutta sen arvoista…
Vasta nyt alkaa pää tuntumaan normaalilta…vieläkin on toipuminen kesken…

Tiukka päivä taas takana. Tunteet menee ylös ja alas. Fyysiset oireet helpottaa koko ajan. Sydän tykyttelee silloin tällöin, päätä vähän särkee ja olo on väsynyt. Janottaa koko ajan, vettä olen juonut useamman litran päivässä.

Töissä ajatukset pysyi kivasti muussa kun juomisessa, mutta koko matkan töistä kauppaan perustelin itselleni syitä ostaa pari siideriä. Että hei, ethän sä ole edes riippuvainen, ihan helpostihan nää pari päivää on menny! Ei sulla ole ongelmaa. Kaupassa toistin samaa itselleni ja kävelin jo sinne juomaosastolle, mutta alkoholihyllyn päässä käännyin ympäri. Houkutus oli ihan valtava, mutta päätin että ostan nyt vaan ruoat ja voinhan sitten illalla vielä käydä lähikaupasta. Paine helpotti heti kun tämän ajatuksen sain päähäni, ja samantien tajusin MITEN TODELLA RIIPPUVAINEN OLEN. Äkkiä ulos kaupasta ja kotiin.

Tulin kotiin, laitoin lapsille ruoan ja leikittiin vähän. Sitten tyhjensin lattialle eteisen kaapeista kaikki vaatteet, romut, kengät ja mitä ikinä sinne olikaan tungettu, ja koko ilta meni sitä sotkua raivatessa. Nyt on kello taas yli yhdeksän ja alkon myyntiaika ohi. Huh. Selvisin. Kolmas päivä ilman.

ja kiitos kaikille kommenteista. Vertaistuki tuntuu kannustavalta ja hyvältä tässä vaiheessa.

Hyvin sulla menee. Et ole ainakaan enää tässä vaiheessa fyysisesti hirveän riippuvainen alkoholista. Ne psyykkiset jutut ja himotukset sitten onkin ihan toinen juttu. Tsemppiä vaan ja onnittelut kolmannesta päivästä! :slight_smile:

Hei Nollaaja!Tervetuloa minunkin puolestani kirjoittelemaan tänne!Parasta, mitä nyt voit tehdä, on tosiaan mennä päivä kerrallaan, jopa vain tuntikin kerrallaanAjan pelaaminen, kuten aikaisemmin sulle kirjoitettiinkin, on se mihin sun kannattaa keskittyä.Älä ajattele huomita. Vähitellen olo varmana helpottuu, kun viinan tilalle saat kaikkea muutaItse olen ollut ilman viinaa vasta kuukauden ja nyt jo tuntuu paremmalta fyysisesti vaikka taistelua juomisen halua vastaan pitääkin vielä käydä. Voimia sinulle jokaiseen hetkeen!