Ongelmani on se että unensaanti kyllä onnistuu useimmilla reseptiunilääkkeillä,mutta herään kolmen-neljän
tunnin päästä täysin pirteänä ja sitten koko päivä on yhtä horrosta.Ketipinor on mulle liian vahva,samoin
mirtatsapiini.Mikä teillä on auttanu parhaiten unenkestoon?
liikunta
mikä on mielestänne paras neurolepti, jos ongelmana on aamuyön herääminen? ja millä vähimmäisannostuksella? toleranssi on kova…
Mulla futaa ketiapiini 50mg. Muihin neurolepteihin esim. Levozin tai Largatil, en koske kepilläkään. Tenox ei toimi(unen saannissa) ja Imovanesta tulee vain paskanmaku suuhun.
Mä taas tuun huutamaan ja vannomaan tuon Melatoniinin nimeen. Jos sun nukahtamisongelma johtuu melatoniinin vähäisestä erittymisestä käpyrauhasesta, niin täsmälääke on silloin Melatoniini. Mä kävin about kaikki unilääkkeet läpi. Ne unilääkkeet toimi, milllä sai tajun pois. Se meni siihen lopussa ettei saanut unta, kuin Sirdaludilla, pari milliä kärsään. Sitten ihan puoli-läpällä otin lääkäriltä 10 kpl 1mg melatoniinia. Heitin 5 naamariin ja nukahdin n. 10 minuutissa. 3-6 mg mä yleensä otan, mutta toi melatoniini on alkanut erittymään ihan omatoimisestikkin. varmaan (jos ei eilistä lasketa) 2 vko:a, kun viimeksi ottanut. se siis korjaa tollein jotenkin ennaltaehkäisevästi tjs. No onhan tuossa nukahtamisessa paljon psykologisia juttuja ja jos sulla on varmasti uneen saattava lääke, niin onhan se helpompi mennä nukkumaan. stressaaminen ei ala 2h ennen nukkumaan menoa, eikä jatku sängyssä.
Eilen heitin huuruisen vko:lopun jälkeen 6 mg nopeavaikutteista melatoniinia huiviin. äänikirja päälle ja sänkyyn. 3-4 min, niin unessa. olis ollu kyllä ihan kiva, kun silloin 10 v. sitten olis ehdotettu tuota melatoniinia. Onhan ne Tenoxit (ja muut rauhoittavat) ihan kivoja. Mutta jos päivisin syö bentsoja, niin eihän ne nyt toimi enään ilalla. no ehkä viikon pari, sen jälkeen minä en ainakaan saa tenoxeilla nukuttua, jos ei triplaa annosta jne
Kun oikea unettomuus iskee,ei mikään.Mut jos on tällaista nukunpa vähän huonosti,kun herään kolmesti yössä,niin silloin auttaa melkein mikä tahansa kolmesta( tsopikloni,tsopideemi,bentsot)Kenties päässäni on pahemman luokan vikaa kun 5 valvotun vrk:n jälkeen 600mg ketipinoria ja 2 Stilnoctia ei sanonu mitään…Ja en ole vauhdin ystävä…
Parhaat unilääkkeeni miedoimmasta vahvimpaan:
- lenkkeily
- safka
- melatoniini
- seksi
Mul auttaa kans lenkkeily ja ulkoilu ettei heräis yöllä kesken kaiken. Vkloppun tehtii siskon kans parin tunnin sieniretki josta osa aika hölkättiinkii, ni kummast nukutti koko yön. Nukahtamisee puolikas 0,25mg Halcion on mul paras, mut lekuri ei mielellää sitä antanu; sain sen onneks kuitenkii tosi pienel määräl.
Sit tää oma unitee jos on e-pilsuis välipäivät. Siihen oon kerän kesän aikana mäkikuismaa, kanervankukkia ja sitruunamelissaa. Annan sen hautua reilu 10 minuuttia suoraan vedenkeittimest otetusta vedestä, lisään pari hermesetasta ja juon illalla tai sängyssä kupillisen tai kaks. Kyl mul pelittää. Harmi et tota mäkikuismaa ei voi vetää kuurina ku on e-pilsut käytös . Ois syksyn oma masennuslääke. Toisaalta sehän on lievä MAO. En sais sitä ottaa kuitenkaa…
Stella.
Jaa, neurolepti. ketipinoreitten lyhyehkön puoliintumisajan vuoksi vastaan Olantsapiini(=Zyprexa).
Annoksella X. Eli se mikä itestä parhaalta tuntuu, itellä tuntuu jo 5mg ‘ihan kivasti’ kun ei tolea ole mut
toi kun omaa pitkän puoliintumisajan ni se pitää aika pitkään sit juntturassa.
Mikä vissiin sun tapauksessa olis tarkotuskin.? Voi olla, että aamuyön heräämiset sulla jäis siihen.
Kunhan sopivan annostuksen vaan saat löydettyä.
Ite saan kyllä unta yhdistelmällä mirtatsapiini/melatoniini, mut jos on vähääkään viekkuja havaittavissa
ni joutuu kyl ottaa ketiapiinia ja mahdollisesti muuta et saa nukutuks ilman heräilyjä, viime yönä heräsin
kuitenkin useaan otteeseen siihen ku näin painajaisia ja tuntu et ne olis jatkunu viel silmätki auki.
Eli eipä ollu ketipinoreista apua, ensyö voipi olla hyvin mielenkiintoinen.
Edittiä; nii onhan ketiapiinia saatavana ilmeisesti myös “prolong”=depot -versiona olimpa ajattelematon.
No nyt ihmetyttää miks en oo niitä ite pyytäny.
^^ Tuota melatoniinia kandee kyl vähän varoa käyttämästä liikaa, koska eikös tää oo just se aivojen oma unen-tuottaja-entsyymi vai hormooni tms.? Oon vaa lukenut et mitä enemmän sitä annetaan ulkopuolelta (lääkkeenä), sitä vähemmän aivot tuottavat sitä itse. Ja tästä ei ole lähdettä, tais olla joku seiskan näit terveys-uutis-sivustoja, mut mun mielestä tuo ihan logiikallakin näin olisi, koska jos aivoille annetaan jotain ylimääräistä, ni eiväthän ne itse sitä enää samaan aikaa lisää tuota ettei tulisi ylikuormitusta… Eli kohta olis kunnon noidankehä, mikäli mä nyt täs ynnäilin oikein nää asiat yhteen ja ellei aivot ala sit viiveellä tuottaa tuota melatoniinia. Mut eikös sama asia ole näis serotoniinin-buustaajissa, et aivot tuottaa vähemmän serotoniinia ja dopamiinia ku normisti jos annetaan SSRI:tä tai MAO:ja/vanhan ajan tms? Eikös se johdu ne “viekkarit”, joissa masennus tulee triplana entiseen nähden masennuslääkettä lopettaessa, et aivot ei oo vielä alkaneet tuottaa itse noita hyvän olon hormooneja itse? Essoissa ainakin aivot käyttävät useamman päivän varastot loppuun, eikä elimistö ehdi niitä tuottaa tarpeeksi nopeasti, joten ainakin allekirjoittanut jättää essot väliin jo pelkästään siitä syystä, että 3 seuraavaa päivää menee harkitessa itsemurhaa järkyttävän olon takia… Mut tää menee vähän offiks jo…
Tietääkö kukaan onko tuo vaje sit pysyvää vai väliaikaista? Osa ylläpito-hoidossa olevista väittää että ovat siksi ylläpidossa, koska ovat kokeilleet olla ½ vuotta selvänä, eikä elämässä silti näkynyt mitään valoa, joten heroiini oli kuulemma vienyt aivojen kyvyn tuottaa endorfiineja. En kyllä tuota oikein usko tai tajua et miks siihen sit annetaan bubrenorfiinia; eikö SSRI ajaisi saman asian? Tää meni enemmän kyselyks ja ihan offiks, mut varotuksena laitoin ettei kannata ainakaan vuosia syödä pitämättä taukoja… tosin eihän mitään unilääkettä kannata
Itse nukun joka yön sikeästi kuin tukki ihan lekurin määräämällä kombolla 2 mg melatoniinia + 125-300 mg klotsapiinia (Leponex).
Jos seuraavana päivänä on tarkoitus ottaa ghb/gbl tai dopaminergisiä stimulantteja (amfetamiinit) niin jätän leponexit syömättä ja otan melatoniinin lisäksi jonkun unettavan lääkkeen (Tenox/Insomin/Stella/Zopinox) nukkumaan mennessä.
Näitä unilääkebentsoja yms. otan myös yöllä jos herään kesken unen puhki väsyneenä eikä uni meinaa muuten tulla.
Mutta ilman lääkkeitä ei ole nukkumisesta tullut vuosikausiin mitään
^ Joo, käyn labrassa kerran kuussa, katsovat sieltä leukosyytti - ja neutrofiiliarvot sekä klotsapiinipitoisuuden.
Lääkitys on ollut nyt noin 4 vuotta ja missään vaiheessa ei onneksi ole tullut verenkuvan vuoksi hätää käteen eikä silmäkulmaan. On siis sopinut mulle varsin hyvin, pitänyt skitsofrenian oireettomana ja antanut unen.
^Tuohan on semmonen lääke mitä annetaan vasta kun kaikki muut lääkkeet on käyty läpi.
Oon kokenu ihan samanlaisia valvomisputkia joissa oon syöny leptejä kuin karkkia. Sen takia en joka ilta niillä nukutakaan itseäni, syön niitä vain parina-kolmena iltana viikossa. Muille illoille täytyy sit keksiä jotain muuta.
Kaipa se ajais, muttaku on tuo opioidi-koukku…
Atarax?
Lekuri puhui.Taitaa jäädä kokeilematta.
Niin, Atarax. Minusta helvetin hyvä kutina lääke
Jos on atoopista ihottumaa(siis narkomaani kutinaa)
Paras unilääke minulla on ollut kyllä Insomin! Olen käynyt suurimman osan lävitse ennen sen löytymistä.
Illalla myös nukkumaan mennessä, n1-2h ennen mirzasapiini vai mikä se nyt oli, 15-45mg riippuen oloista.
Itse heräilin todella paljon yön aikana, esim 5krt ei riittänyt per yö.
Mutta nyt nukkuu ajoittain kuin tukki, tosin heräämiset ovat vaikeaa.
Vaikeita öitä enää 1kk/1-2krt…
Unettomuudesta olen kärsinyt noin 4-5vuotta ja siihen olen kokeillut seuraavia tuotteita.
Atarax (ei mitään vaikutusta edes 10kpl kerralla)
Imovan (ei mitään vaikutusta, taisin enimillään testata jollain 13kpl kerralla)
Stilnoct (pienillä anoksilla ei mitään vaikutusta ja puolesta paketista tulee skitso epämiellyttävä olo ja ei väsytä)
Dormiplant (rohdos valmiste ilman reseptiä. ei mitään vaikutusta edes 10kpl kerralla)
Ketiapiini (pienet annokset ei toimi lainkaan mutta tainnuttaa uneen noin 450mg-500mg annoksella. todella epämiellyttävä olo aamulla ja olo hyvin zombimainen) HYI SAATANA!
Diapam (alkaa väsyttää vasta yli 100mg annoksilla joten turvaudun muihin betsoihin jotka auttavat niin uneen ku ahdistuneisuuteenkin)
Sirdalud (murskattuna nenään noin 6mg, tipauttaa noin 2-3tunniks, mutta ei tuo kunnon unta)
Mutta paras unilääke kombo jota käytän, on mielestäni
40mg Tenox+45mg Opamox+150mg Lyrica+tukeva ja paljon lihaa sisältävä iltapala
Tähän komboon voi lyödä kylkeen vielä satunnaisesti kannabista, seksiä, sirdaludia, sumatriptaania (on migreenin täsmälääke ja otan tota silloin jos on armoton jysäri, toi jostain syystä siis myös väsyttää) tai kodeiinia.
Insominia, Dormicumia ja Halcionia suostuisin myös kokeilemaan, uskon että tehoo.
Aika samat on tullut kanssa käytyä läpi ja joitakin muita lisänä. Tuo ketiapiini toimii noilla määrillä ok, jos ei halua sitä aamua olla zombina + kombona muutaman oluen siihen lisäksi buustaa melko suuresti vaikutuksen määrää. Halcion on ollut myös, ei vaikutusta vaikka ottaa useampia ~5kpl+ kerralla. Tosin kun on tuo jatkuva bentsolääkitys (tällä hetkellä 2 x 2mg rivatril, sitä ennen xanor ja sitä edeltävänä tusina muita) vie kyllä oikeastaa kaikista noista bentsojohdanneisista lääkkeistä tehon
Jotain täytyisi koittaa taas kun puolisen vuotta unirytmi taas ollut ihan sekaisin (tai no tarkemmin 4 vuottahan se viturallaan on ollut).
Mitäs sitä lähtis lekurille ehdottamaan kun viikon - 2 viikon sisään on seuraava käynti? o.O
Eikä ajais, ssri vaikuttaa perlkästään serotoniiniin, sillä ei ole mitään tekemistä endorfiinien kanssa.