Pandoran lipas

Tulipa vaikuttavaa ja hyvää omaa kokemusta keskustelijoilla “Inhimillisessä tekijässä.” Raitistuneiden, rohkeasti esiin tulleiden naisalkoholistien kertomana julkisuudessa. Hienoa! Eikä ollut “mutumössöä.”

Jäi näkemättä ja puolisokin kysyi koska se tulee uusintana. Kuka tietää?

Josko olisi katsottavissa jostain arkistosta??? Selaile!

areena.yle.fi/video/1269841

Töihin lähdössä. Mukava viikonloppu takana. Ilman alkoholia, ilman tupakkaa, ilman lääkkeitä tai vastaavaa.
Olen onnellinen olotilastani ja siitä, että ikäisekseni olen vielä näin hyvässä kunnossa.

En polta, en ota viinaa tai mitään ainetta mikä nousee päähän, mikä huumaa. Joskus kansanomaisesti sanottuna saattaa kusi nousta päähän jonkin asian takia. Tilapäisesti tosin. Mutta kuitenkin. Se pistää toisinaan miettimään, miksi kirjoittelen tänne. Mitä se hyödyttää tai ketä se kiinnostaa? Kohotanko vain itsetuntoani? Puranko jotain, mikä edelleen kummittelee mielini syövereissä?
Mutta summa summarum; olen raitis, olen lopettanut tuossa eka rivillä mainittujen aineiden käytön. Olen lopettaja. Vaiko lopettanut? Ehkäpä etsin jonkun kalastuspalstan ja menen sinne kertomaan kalajuttuja. Kalojen kokoa ja lajia ei ole rajoitettu kun kirjoittaa anonyyminä. Saattaa olla, että kerron melkoisista vonkaleista. Kalajutut pakkaa olemaan sellaisia, joissa metrimitta on vähän epätarkka ja puntarikin saattaa venkoilla. Sekin on loppupelissä vain itsensä pettämistä.
Onko itsensä pettämistä se, että kertoo olevansa raitis, vaikka ottaa silloin tällöin? Vai onko se vain eräs tulkinta raittiudelle? :unamused: Ottaa ja olla kuitenkin raitis? Suattaa olla ja suattaa olla olemattakkii…vähän kuin kirjassa Havukka-ahon ajattelija, “on se outo eläjä tuo tuli. Missähän se on ne väliajat…?” tu pii oor not tupii?? :sunglasses:
Have a nice day! :smiley:

Kiva on kuulla Paarman kokemuksia.
Mullakin on elämä lähtenyt taas sairastelemisen jälkeen aika hyvään vauhtiin ja taas ollaan mukana ihmeitä tekemässä (kuvaannollisesti). Fysiikka ei ole kyllä ihan täysin kunnossa, enkä tiedä tuleekokaan, mutta uusien valintojeni johdosta, elämä on kuitenkin elämisen arvoista.
Miksei tänne palstalle juuri pidäkin kirjoittaa niiden, joiden elämästä alkoholi on jäänyt ja pysynytkin poissa? Monta on tarinaa ja monta on henkilöä.
Yleisesti, ilman alkoholia menee kuitenkin paremmin.

Kireitä siimoja, (joka rintamalle…)

-esko

Esko, mukavaa kuulla että kuntosi on parempaan päin. Raittiina sitä osaa ja jaksaa yrittää fysiikkansa eteenkin vaikka mitä.
Tuohon mielipiteeseesi palstalle kirjoittamisesta lisäisin vielä heidät, joilla on aito halu lopettaa juominen. Näin varmaan ajattelit sinäkin.
Siimat ovat olleet kireällä ajan sallimissa puitteissa kaikilla sektoreilla. :wink:
Pikkuhiljaa, suunnitellusti ja harkitusti, olen jäämässä pois työelämästä. Omasta halustani ja noin vuoden, puolentoista ajoituksella. Edellyttäen etteivät sitä ennen anna kenkää tai ei satu jotain muuta yllättävää. Näin olen harkinnut ja päättänytkin, että jos elossa ja terveenä saan olla, narraan vielä jalokalaa pohjoisessa kun nyt on tukikohtakin siellä ihan omissa nimissäni.
Kaiken tuon, mitä on tullut ja toivottavasti tuleman pitää, lasken kokonaan juomisen lopettamisen ansioksi. En omakseni, vaan niiden pyyteettömien ihmisten, jotka ovat antaneet kaiken tukensa aikana, jolloin olin vielä heikoilla raittiuden suhteen.
Mukavaa syksyä ja aina vain parempaa vointia! :smiley:

Kiitos.

Onnea Sinulle suunnitelmien toteutumiseen.
Jos tässä eletään ja jaksetaan liikkua, mikä tietää, vaikka joskus kaukaisessa tulevaisuudessa tavattais jossain nuotion äärellä.

Maailma on kuitenkin loppujen lopuksi vaan ihan rajallinen paikka.
Hyvää syksyä.

-esko

Niinhän se on… Mutta eikun sorvin ääreen tästä. :smiley:

Monet pähkäilevät sitä, että ovatko alkoholisteja vai eivät. Sanalla “alkoholisti” on huono maine heidän joukossaan, jotka eivät ymmärrä, mitä on olla alkoholisti. Jos tuo yksi sana vaivaa mieltä, miksei sitä voisi ilmaista loivemmin, neutraalimmin? Esimerkiksi asettamalla itselleen kysymyksen: “Sopiiko alkoholi minulle?”
Jos lukemattomien kokeilujen ja vähentely- tai lopettamisyritysten jälkeenkin on rehellisesti sitä mieltä, ettei viinakset sovi itselle, kannattaisi tehdä omat johtopäätöksensä. Vaikkapa tyyliin “olenko kykenemätön hallitsemaan alkoholin käyttöäni?” Kun loppupäätelmä on ehdoton, että ei hallitse itseään ja juomistaan voi joko lopettaa tai jatkaa, koska välimuotoa, kohtuukäyttöä ei ole onnistuttu saavuttamaan.
Jatkamalla juomista saattaa joko heittää henkensä tai ainakin syrjäytyä pahemman kerran. Ehkä vammautua joko kännipäissään touhutessaan tai elimistön, kropan tai psyyken pettäessä.
Mitä aikaisemmassa vaiheessa lopettaa, olipa alkoholisti tai ei, säästyy varmuudella monelta haitalta ja taloudellisilta menetyksiltä.
En ole vielä tähän ikään mennessä kuullut kenenkään valittavan, että elämä olisi mennyt persiilleen koska ei juo viinaa. Sen sijaan niin minun kuin lukemattomien muiden, sekä heidän läheistensä elämä on yksilön juomisen takia mennyt åt helvete. Noita aiheuttamiani seuraamuksia minäkin yritän parsia ehyemmiksi ja onnistunkin osittain. Jos en ala ottamaan selvään päähän viinaa. Läheskään jokainen ei onnistu, on tilastollinen, kylmä tosiasia. Seuraamalla median uutisointia milloin mistäkin päissään tehdystä henki- ja muusta rikoksesta saa aika hyvän kuvan viinanjuonnin mielekkyydestä. Kuolinilmoituksissa muuten ei kerrota, että henkilö menehtyi alkoholin aiheuttamiin sairauksiin tai putosi kännissä parvekkeelta. Siis todellisten viinasta välittömästi tai välillisesti aiheutuvien lusikoiden nurkkaan nakkaamisten määrä ei näy uutisissa.

Tämmöisiä ihan ikiomia ajatuksia tänä iltana. Jos joku on muuta mieltä, sen toki sallin kernaasti, koska minun juomattomuuteeni eriävät mielipiteet eivät vaikuta. :smiley:

Piti ihan nostaa tuo lause. Hyvä muistaa kaikkien, jotka asian kanssa painivat :slight_smile:

.

Tuo on sinun oikeutettu mielipiteesi. Ei sen vähempää, mutta ei enempääkään.
En tarkoittanut uskonnollisia porukoita tai muuta tiukkapipoisuutta suhteessa alkoholiin. Useimmat ystäväni ovat taviksia ja ottavat todella fiksusti, örveltämättä. Emme tunne vaivautumista puolin tai toisin. Kalastelemme ja vaeltelemme mm. Lapin maisemissa ja he tekevät kupposen, pari iltanuotoilla. Minä en ja se hyväksytään myös.

AA-laisia ystäviä minulla ei olekaan. Pari muuten raitista sen sijaan on, eivätkä he ole fundiksia tai raitistuneita juoppojakaan.
Minä kuvittelin juoma-aikanani, että “kaikki juovat viinaa.” Niinhän asia ei ole, eikä esimerkiksi jokaisessa ostoskärrissä komeile mäyräkoira. Tämän näin selkeästi vasta kun olin ollut hyvän aikaa juomatta.

Toistan edelleen sen, etten ole kuullut kenenkään sanovat, että elämä on mennyt poskelleen kun ei ole tullut juotua viinaa. Tarkoitan yksilöä, en hänen lähipiiriään.
Näistä mielipiteistämme ja/tai kokemuksistamme meidän ei kannata otatella tämän enempää. Minä koen asioita omalla tavallani ja sinä omallasi. Se saattaa ollakin juuri oikea tapa meille molemmille.

Nyt painun petiin ja aamulla anivarhain sorvin ääreen.

.

Nyt ei tule mieleen kovinkaan montaa yhteisöä ja perhettä saati oikeastaan ihmistäkään jonka suurin ongelma olisi siinä, ettei juo viinaa.

Se pitää paikkansa, etteikö sellaisiakin ihmisiä ole olemassa, joille kaikki syyt kelpaa, jotta voisi pysytellä alkoholistisessa käyttäytymisessä. Juovat ihmiset keksii ihan samanlaisia syitä puolustellakseen juomistaan, kuin kuivahumalaiset käyttäytymistään. On aina olemassa hyviä syitä ja jos ei ole, niin suututaan ja siitä saadaan taas oikein hyvä syy juoda tai käyttäytyä ongelmallisesti itselleenkin.

Aika ikävää, mutta voihan tuollaiset jutut olla jopa tottakin. Itse en ole törmännyt noin agressiivisesti elämäntapaansa puolusteleviin ihmisiin, kuin aniharvoin. En suinkaan elä pöntössä, kun tiedän useita tapauksia jossa ongelmat ovat suuria, kun syyllisiä etsitään ja ongelmaansa ei nähdä.

On vain yksi ongelma mutta monta syyllistä, noin niinkuin karkeasti sanottuna. Ikävää, mutta vähintäänkin totta. On silti tiedettävä se asia, että aluksi juomattomuus on se lähtökohta, jossa voi ylipäätänsä muutoksia tapahtua, kun juovalle ihmiselle sitä muutosta ei voida tarjota tai hän sitä kykene ottamaan. Onko juomattomuus aina niin herkkua kellekään, niin en usko, mutta pakko se on sietää ja pakko sitä kautta elämäänsä yrittää eheyttää.

Nii’in, mutta minkä teet? Käyt sanomassa juovalle ihmiselle sen juomisen haitoista, niin saat hyvässä tapauksessa turpiisi. Menet sanomaan nakkikioskilla, ettei jonottaminen kannata, kun nakit on loppu tai aiot ostaa kaiken, niin saat turpiisi. Mene sitten siinä sanomaan jollekin kuivikselle, että hänen itsekkäät pyristelyt on turhia tai kuvottavia, niin saat taas turpiisi. Mene kertomaan sille alkoholistiselle perheelle, että heidän kuivakko alkoholisti-isi-äiti on vain pikkusen sairas, niin saat luultavasti taas turpiisi, kun perhekään ei sitä käsitä tai halua myöntää, ennenkuin on pakko.

Onko kuvailemiasi perheitä paljon? Onhan niitä, kun juoviakin perheitä-isiä-äitejä on paljon ja jos joku lopettaa juomisen, niin ongelmat joita siitä syntyy, niin ne ovat olleet jo aikaisemminkin, ettei vain siinä hetkessä, kun se lopettamispäätös iskee jostain syystä. Ongelma on monitahoisempi ja syvemmällä, kuin siinä, että joku lopettaa juomisen ja käyttäytyy alkoholistisesti. On varmasti tapahtunut paljon ja pitkään jotain ikävää ja kuvottaviakin asioita, joita ei käsitetä siinä hetkessä, eikä siitä paikasta muutu, jos ja kun juominen loppuu.

Ainut oikea tapa raitistua on aluksi lopettaa juominen, päihteiden käyttö. Mitään muuta tietä ei ole. Onhan se joskus rankkaa, mutta jos se helppoa olisi, niin kaikkihan me oltaisiin raittiina heti ensimmäisellä yrityksellä ja ilman mitään ongelmia.

.

Olisiko päässyt käymään niin, että kuivahumala on muuttunut todelliseksi raittiudeksi? :open_mouth:
Jospa vain känniset ja kuivattelevat paarmat pistävät… :unamused::smiley:

Öitä! Aamulla taas sorvin ääreen kello anivarhain. :confused:

Varmasti näinkin. Nosto perustui tähän:
‘Mun elämäni meni ihan persiilleen, koska join viinaa’ vs. ‘Mun elämäni meni ihan persiilleen, koska en juonut viinaa’
Tätä jälkimmäistä en ole kuullut käytettävän.

.

.