Joo eli ajattelin tänään illemmalla syödä loput panacodit kaapista pois eli 4kpl (2000mg paracetamol yht.), mutta nautin eilen kolaa ja amfetamiinia + join 4 kaljaa, niin arvelluttaa, että uskaltaako ton paracetamolin toksisuuden takia ottaa?
Vikan kaljan join joku 13h sitten ja viimesen kolalainin otin about 10-11h sitten.
Veikkaisin, että uskaltaa. Mutta ei mun veikkauksiin välttämättä kannata luottaa. Myrkyllisistä annoksista puhutaan parasetamolin kohdalla vasta n. kuudessa grammassa. (Tiedän, kun idioottina nuorena luulin joskus että pääsisin hengestäni 10x 500 mg Panadoleilla ja muutamalla muulla lääkkeellä. Lääkärisetä sitten tuli kertomaan vähän faktoja.) Neljä kaljaa ei paljoa maksaa rasita ja varmaan on jo poistunut elimistöstäsi. Amfellakin puoliintumisaika näyttäis olevan pisimmillään 14h, kokalla tosin muutaman vuorokauden. Riippuu toki kuinka paljon sitä koksua olet ottanut, että paljonko sitä on elimistössä jäljellä. Kodeiinihan ei mun käsittääkseni ainakaan ole maksatoksinen. 2g Parasetamolia on vielä vähäinen määrä, eli näillä mun puoskarintiedoilla en usko, että saat maksaasi tolla paskottua.
Toki jokainen on yksilöllinen, siksi en mitenkään voi suositella niiden Panacodien ottamista.
Itse en näe parasetamolin syömisessä mitään järkeä jos tavoitteena on käyttää pelkkää kodeiinia. Eli kirjoittaisin googleen “panacod kylmävesierottelu” ja ottaisin kodeiinin pelkilteen. Mitään en tietysti mene suosittelemaan.
Eipä sitä vesierottelua ole mitään järkeä noin pienelle määrälle tehdä (itse olen pitänyt rajana 5-6 Panacodia), sillä siinä erottelussa väkisinkin tulee kodeiinin osalta hävikkiä. Tietysti jos vähänkin useammin ottaa, niin silloin vesierottelu kannattaa tehdä.
Mä erottelen lähes aina panacodit enkä ole huomannut mitään hävikkiä. Tosin teen erottelun aika maltillisesti enkä pidä kiirettä. Mielestäni ei vaaraa ole 4 panacodin kanssa, mutta miksi ei erottelisi jos aikaa on.
Olen muuten sitä mieltä, että jos henkilö joka ei ole mitannut kunnolla arvojaan (eikä täten tiedä omaa glutationivarastojensa tilannetta) ja käyttää lisäksi joitakin päihteitä tai omaa jonkun perussairauden niin hänen kannattaa turvallisuus syistä kylmävesierotella 4Panacodia jos ottaa ne kerralla vaikka kyseessä olisi vain satunnainen yksi kerta.
Kiva kun nostit monta vuotta vanhan topikin kertoaksesi tuon. Ottaen huomioon, että suurin suositeltu annos parasetamolia on 1g kerralla ja sen vahvuisia tabletteja myydään ja markkinoidaan ilman reseptiä, pysyn kannassani, että neljän Panacodin (eli 2g parasetamolia) kylmävesierottelu on turhaa sekä kodeiinin että ajan haaskausta, jollei kyseisiä annoksia ota usein tai kärsi jostain poikkeuksellisen vakavasta maksasairaudesta.
Toki jos osoitat, että yksittäinen 2g parasetamoliannos on joskus aiheuttanut jollekin muulle jotain vakavaa vahingoa, olen valmis muuttamaan kantaani.
Panacod kuuluu näihin paskalääkkeisiin, ellet sitten sairasta lievää/keskivahvaa kipua ja olet raitis. Koska lääkkeesen kuuluva parasetamoli tuhoaa maksaa.
Järkevintä olisi annos 60mg kodeiniia ja vähemmän parasetamolia, jolloin turvallisesti voisi kipupotilaat ottaa isomman annoksen, kun nykyisellään 30/500mg. Noita pitää jo hamppulekuriin mennessä ottaa ainakin 4kpl, jotta sivistyneesti pärjää operaatiossa jossa puudutus ei riitä
^ Erottele, niin voi sinne hampilekuriinkin mennä tuhdimmassakin pöllyssä ilman pelkoa maksan poksahduksesta .
Olen sitä mieltä, että markkinoilla voisi olla ihan pelkkää kodeiinia sisältävä kipulääkeKIN, mutta en mä noita yhdistelmävalmisteita tyystin turhina pidä, enkä ajattele, että se parasetamoli(tai ibuprofeeni) on lisätty niihin vain kodeiinihimoisten narkkien kiusaksi. Kivunlievityksessä parasetamolilla/ibuprofeenilla kun on kuitenkin oma osuutensa ja usein juuri oppari+tulehduskipulääke on paras kombo johonkin tiettyyn kipuun.
Silloin, kun itse vetelin kodeiinia suuriakin määriä päivittäin, erottelin toki Pannarit, koska muuten olisin vähintään maksansiirtojonossa, luultavimmin kuollut, mutta silti mulla oli tapana monesti ottaa 1 tai max. 2 Panacodia sellaisenaan, koska kodeiini/opparit aiheuttavat mulle päänsärkyä ja parasetamoli suitsi sitä tehokkaasti.