Paluu Vähentäjiin, ennen paluuta Lopettajiin

Kiitos vastauksestasi, taidan ymmärtää. :smiling_face: Toisille saattaa tosiaan sopii paremmin nuo.

1 tykkäys

Minustakin se on mielenkiintoista ja siksi päätinkin vähän kysellä asiasta. On kiinnostavaa pohtia pätisikö minuun sittenkin enemmän keppi kuin porkkana (jos nyt myötätuntoa voi porkkanana pitää), vaikka olenkin aina ollut myötätunnon puolella. On myös vaikeaa tietää kenelle sopii paremmin keppi, kenelle porkkana ja siksi voi olla vaikeaa tietää, miten kirjoittaa ihmiselle, joka on retkahtanut. Ei minusta kepin antajaksi ole, mutta voihan sitä olla myötätuntoa neutraalimmin tarjoava.

Yleensä ajattelen, että eteenpäin suuntaava ajattelutapa toimii. Siis, että ei tarvitse jäädä retkahdukseen kiinni, vaan miettiä mitä siitä oppi ja suunnata jatkoon uudet opit kainalossaan. Huomaan, että minun tekee kyllä edelleen mieli olla myötätuntoinen. Toisen tavan toteuttaminen vaatisi hyviä perusteluita. Tarkemmin mietittyäni I am soberissa toteutetaan kumpaakin tapaa, joko myötätuntoa tarjoamalla tai ohittamalla koko retkahdus niin, ettei sille anneta mitään huomiota. Nämä kulkevat aika käsi kädessä siellä, kuten mielestäni Plinkissäkin, kun tarkemmin ajattelee. Kummallekin tavalle ja näiden lisäksi neutraalille suhtautumiselle on täälläkin tilaa ja hyvä niin.

Olisi silti myös kiinnostavaa tietää, miten AA:ssa ja päihdehuollon palveluissa nähdään tämä asia ja miksi. On kiinnostavaa pohtia näitä ja miettiä mitä eri tapojen tuntemisesta ja pohtimisestakin voi itse oppia.

Piti vielä sanoa, että sinä olet jo yhtä arvokas kuin kuka tahansa muu palstalla. Ei siis tarvitse pyrkiä lunastamaan paikkaasi, kun sinulla on se jo. Kaikki me olemme täällä tasavertaisia eikä se riipu suorituksistamme raittiuden tavoittelussa eikä muussakaan.

3 tykkäystä

Kiitos, tämä tuntui hyvältä. Jotenkin, olen aina vain halunnut että minut NÄHTÄISIIN. Että tällainenkin ihminen on olemassa.

3 tykkäystä

Näen sinut. :heart: Näin myös viestisi, missä kerroit enemmän. Olen todella pahoillani puolestasi. Onneksi olet täällä, sulla on oma yhteisö, sulla on meidät. Sitä ei retkahdus pilaa.

1 tykkäys

Kiitos että näet Lintuanna <3 Poistin sen viestin, se on niin hirveää ja satuttavaa. Mutta kiitos että näet minut ja tuskani, menetykseni.

1 tykkäys

Joskus näkyväksi tuleminen on myös pelottavaa. Olen itsekin poistanut viestejä. Varmaan montakin kertaa. :sweat_smile: Luulen joka tapauksessa ymmärtäväni sinua edes jollain tasolla, koska meillä kummallakin on poikkeuksellisen vakavat traumat taustalla. Ei luovuteta :heavy_heart_exclamation:

Väestöliitolla oli joskus sivuillaan julkaisu näkyväksi tulemisen vaikeudesta, jos löydän sen vielä, liitän sen tänne. Se voisi hyödyttää useampaakin Plinkkiläistä.

1 tykkäys
1 tykkäys

En oikein ymmärrä tuota keppi ja porkkana-vertausta? Miten se liittyy retkahdukseen suhtautumiseen? Ei missään ihan varmasti arvostella tai haukuta mistään. Edes retkahduksesta.

Myötätunto tarkoittaa toisen ihmisen kärsimyksen havaitsemista ja sen synnyttämää halua lievittää toisen kärsimystä. Retkahduksen tuoman kärsimyksen tajuaa jokainen kanssa-alkoholisti. Ja retkahtaneen alkoholistin todellinen kärsimys on se juominen, ei sen aiheuttama ja eniten ulospäin näkyvä ja kuuluva morkkis.

Päihdehuollossa pyritään ottamaan kiinni niistä tunnetiloista, jotka retkahdusta edelsivät ja oppimaan niistä. Suhtautuminen on asiallista ja ennen kaikkea eteenpäin suuntaavaa. Siinä ettei morkkista paapota ja lohduteta, ei ole yhtään mitään keppiin viittaavaakaan, sellaisella ei vain haluta madaltaa kynnystä uuteen retkahdukseen. Suhtautuminen on hyvin myötätuntoista, koska jokainen paikalla oleva tosiaan tajuaa kärsimyksen määrän ja haluaa tukea retkahtanutta takaisin raittiuden tielle.

Vahvasti AA-taustainen vertsiohjaajani sanoi jotenkin niin, että juomista ei pidä ymmärtää, vaan sen lopettamisen yrittämistä.

3 tykkäystä

Kiitos tosi paljon vastauksestasi! Jotain juuri tällaista halusin ymmärtääkin. Keppi ja porkkana -vertaus olikin varmasti huono, mietin sitä jo itse, kun kirjoitin siitä, mutta en miettinyt tarpeeksi kauan. Joka tapauksessa halusin ymmärtää päihdehoitoa (ja mahdollisesti AA:takin) ja siksi lähdin juttelemaankin. Kaikki tällainen tieto, kuten sinunkin vastauksesi, auttaa ymmärtämään ja uskon, että myös madaltamaan hakea apua ko.paikoista.

3 tykkäystä

Hei @Lintuanna, jäin miettimään yhtä sellaista neuvoa (ei tämä varsinaisesti ole kyllä neuvo vaan enemmän syvän ymmärryksen, tuen ja lohdutuksen sanat) joka on ollut itselleni erittäin tärkeä.

Veljeni näkee työssään ihan hirvittäviä ihmiskohtaloita, hän menee tilanteisiin joista muut ihmiset pyrkivät pois. Hän on sanonut minulle eteenpäin vievimmät sanat, siinä missä muut sisarukseni ja äitini ovat aina lähteneet kertomaan mielipiteitään minusta ja mitä minun pitäisi tehdä, ja kun en ole niitä pyytänyt, niin sellainen on aina tuntunut rajaloukkaukselta. Veljeni sanoi minulle;

Koita elää hyvä elämä, kaikesta huolimatta.

Oikein mukavaa sunnuntaita, olen itse edelleen todella, järkyttävän väsynyt mutta pääasia ettei itsetuhoinen juomiseni jatkunut <3

6 tykkäystä

Kiitos @Reepu :heart:. Hyvin sanottu. En ole sitä osannut viime aikoina tehdä, mutta voisin ottaa tuon kaikkea toimintaani ohjaavaksi lauseeksi.

Hyvä, että sait juomisen katki ja paljon voimia❣️ Mukavaa sunnuntaita sinullekin!

1 tykkäys

Olen pitänyt Plinkistä nyt taukoa ja se on tehnyt tosi hyvää. Ei pyöri ajatukset koko ajan alkoholissa, olen taas ollut juomatta ja olemme aloittaneet miesystäväni kanssa uudelleen reippaat kävelylenkit. Juuri nyt on hyvä mieli. Aion jatkossakin käydä harvemmin täällä ja pyrkiä täyttämään mieltäni muullakin kuin juomisen ajattelulla.

Olen nyt käynyt pari kertaa päihdeklinikallakin ja huomenna on taas uusi aika. Olen levännyt kunnolla ja katsonut paljon hyviä sarjoja Yle Areenasta ja Netflixistä. Sekin on tehnyt hyvää.

Mukavaa päivää kaikille!

8 tykkäystä

Mukava kuulla positiviisia uutisia sieltä käsin! Ei täällä tietenkään kannata roikkua, jos se ei tunnu auttavan vaan päinvastoin tekevän harmia. Jos tauko Plinkistä tekee hyvää, pidä ihmeessä niin kauan taukoa kuin siltä tuntuu :heart: Mukavaa on kuulla muiden palstalaisten kuuluumisia, mutta mitään velvollisuutta raportointiin ei tietenkään ole.

Ihanaa, että olet ollut juomatta ja saanut levättyä. Toivon sulle kaikkea hyvää ja kaunista :heart:

2 tykkäystä

Kiitos samoin sulle :smiling_face_with_three_hearts: en tiedä pidänkö varsinaista taukoa, vaan ennemmin harvennan käyntejä reippaasti. Aika näyttää. :smiling_face:

3 tykkäystä

Ihanaa @Lintuanna. Niin pitää tehdä, mikä itsestä tuntuu hyvältä ja toimii. Olen myös vähentänyt oloa ja kirjoittamista täällä koska huomasin, että jotkut jutut veivät omia ajatuksia nimenomaan koko ajan alkoholiin. Lisäksi oma luonne on sellainen, että kehittyi nopeasti joku velvollisuus raportointiin. Lisäksi väsyin oman itseni analysointiin. :rofl:. Kaikkea hyvää sinulle!

5 tykkäystä

Jep, tämän palstan aihe ja ihmisten kokemukset ovat kuitenkin niin rankkoja, että välillä sitä todellakin väsyy ja tarvitsee happea. Kivaa maanantaita kaikille <3

5 tykkäystä

Nyt on mennyt taas huonommin. Viime ja tämän viikon päihdeklinikan tapaamiset peruuntui ilmeisesti resurssipulan takia (heidän päästään siis joka tapauksessa) ja seuraavan ajan sain vasta 30.4. Pienen kylän huonoja puolia. Ei hyvä mulle, olisin tarvinnut ne ajat. Vaikka olen onnistunut vähentämään, nyt pääsiäinen meni penkin alle. Oli riitaa miesystävän kanssa ja suurkuluttaja äidilläni vierailua, mikä näin jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut kokonaan jättää väliin. Miesystävänikään kanssa riitely ei todellisuudessa ole syy juoda, kyllähän minä sen tiedän. Avuttomuus ja keinottomuus löi läpi. Nyt toivon, ettei päihdepalveluista enää peruta yhtään aikaa. Pakko silti varautua siihen niin, että en ole näin riippuvainen siitä, jos heillä on resurssipulaa. Lupasin itselleni osallistua vihdoin sinne AA:n nettikokoukseen mahd pian. Kokeilen muutaman kerran voisko se olla mun juttu.

6 tykkäystä

Testaa ihmeessä tuota AA n nettikokousta. Kuten sanottu voi vain seurata, jos ei tunnu siltä että haluaa sanoa mitään. Voimia sinulle.

3 tykkäystä