Palstan keskusteluilmapiiristä

Minä tarvitsen tätä palstaa. Tai tarvitsisin. Tarvitsisin tukea, apua, ymmärrystä, keskustelua, uusia ajatuksia… ja myös sitä, että joku kertoisi “totuuksia”. Vähän opastaisi, puhuisi suoraan… Mitä sitten tarvitsisinkin voidakseni elää terveesti… Olisi hienoa, jos me juopot voisimme auttaa toisiamme yhteistä vihollista vastaan…

Mutta mutta… Tämä keskusteluilmapiiri…

Kesällä kun tulin tänne, niin täällä oli rauhallisempaa. Nyt on muuttunut aika negatiiviseksi. Melkein jokaisessa ketjussa keskustelu muuttuu tyhmäksi vääntämiseksi. Erityisesti siinä on nyt kunnostautunut kaksi keskustelijaa. Molemmat käyttäytyvät aika huonosti. Vaikka eihän meistä kukaan ole “täydellinen” keskustelija(kaan), mutta heillä tämä menee nyt aivan överiksi.

Ei tänne kohta enää huvita tulla. Miltähän tämä palsta tuntuu niiden monien mielestä, jotka eivät edes uskalla rekisteröityä, vaan käyvät vain lukemassa juttua? Saavatko he jotain apua siitä, että muutama alkkis tappelee sillä foorumilla, joka pitäisi olla vertaistukifoorumi?

Minä tarvitsin tätä palstaa. Vielä kuukausi sitten kävin monta kentaa päivässä hakemassa täältä tukea ja apua, Nyt ei kohta huvita enää…

Keto ja Fern. Olette varmaan oikeassa elämässä fiksuja ja viehättäviä nuoria naisia. Muttä täällä te käyttäydytte huonosti. (Nettikeskusteluissa helposti käy niin, ette ole poikkeuksia…nettikeskusteluissa asiat helposti terävöityy…) Mutta jos olisin rehtori teidän koulussanne, niin jättäisin teidät jälki-istuntoon ja pitäisin puhuttelun. Puhuttelu alkaisi sanalla: “Hävetkää”.

Höpöhöpö.

Keskustelen kaikkien kanssa ihan asiasisällössä pysyen.

Haralbrant, mietipäs itse miten edistät keskusteluilmapiiriä esim. aloittamalla tämmöisen topicin?

Splittaaminen on yleinen keino päihdeongelmaisella, ja tässähän voi nähdä splittaamisen “hyviin” ja “huonoihin” keskustelijoihin.

On ikävää, että elämässä oikeasti voi törmätä huonoihin keskustelijoihin, jotka ovat uhka omalle raittiudelle. Elämä nyt vaan on niin epäreilua.

Mitä tulee asiattomuuksiin, niin jätetään ne edelleen moderaattorille.

Kiitos Haralbant. Puit sanoiksi ajatukseni. Itse olen osallistunut vänkäämiseen ja pahoittelen sitä.

[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

Moikkis Haralbant. Mitäs tohon sun kirjoitukseesi oikein voisi sanoa? Ainakin sen verran, että minä visusti varoisin puhumasta/kirjoittamasta “meistä juopoista”. Mikä sinä olet arvioimaan tai nimittelemään täysin tuntemattomia ihmisiä?
Toisekseen on harmi jos et enää tunne saavasi palstalta mitään. Mitä sitten odotat? Ammattiapua tuskin kannattaa hakea täältä ainakaan suoraan. Toki vinkkejä siitä miten kukin täällä klaaraa päivittäisiä asioitaan. Ja muitakin. Lähinnä kyllä omia kokemuksia jakaen eikä minään yleispätevänä konsulttina.
Keskusteluilmapiiri on mielestäni aivan asiallinen. Edellyttäen ettei itse astu toisten varpaille ja ylitä rajoja. Täällä pätee sama kuin oikeassa elämässäkin. Sitä saa mitä tilaa.
Älä nyt kuitenkaan mihinkään livistä. Ja murehdi vähemmän sitä, mitä joku lukija näistä stooreista ajattelee. Sinusta on kysymys. Ja minustakin. Hyvä kuitenkin kun selvitit tuntemuksiasi - parempi päästää höyryjä ulos kuin sisään. :smiley:

Niin kai sitten. Viimeksi taidettiin tänään jutella siitä kateellisuus-teemasta ja itse ihmettelin Fernetin näkemyksiä tästä syntipukki-ilmiön laajuudesta. Mietin myös tota narsismi/pershäiriö-teemaa ja sen ilmenemistä eri tavoin eri ihmisillä.

No et sä kyllä juurikaan miettinyt, etkä kommentoinut.

BT, ylläolevaan viitaten. Minua jäi klinikalta päästyäni askarruttamaan, mitä tuo (melko mielivaltainen) narsismi-diagnoosi sitten käytännössä merkitsee. Sainkin siitä hämmentyneenä maailmanlopun idean ryhtyä “hyvä-ihmiseksi” hinnalla millä hyvänsä. Vapaaehtoistöitä ja seurakunnassa puleeraamista. Perseelleen meni. Egoisti mikä egoisti, narsisti ehkä myös. Entinen ja nykyinen mottoni: mieluummin ylimielinen kusipää kuin surkea juoppo. En voi hypätä varjoni yli! :mrgreen:

En nyt tajunnu tätä ihan täysin. Siis ok, mun viesti pershäiriöketjussa oli lyhyt, mutta muualla kirjoitin pidemmästikin. Ehkä et sitten lukenut? Kommentoit kuitenkin, niin oletin että olisit lukenut ja että olis muistijälkikin jäänyt.

Tottakai mulla on tarkoitus lopettaa alkoholinkäyttö, ainakin vähentää todella radikaalisti. Onnistunutkin jollain tapaa jo.

Sheriffimeno on johtunut siitä, että täällä on viime aikoina matsattu niin silmiinpistävän paljon. On se ärsyttänyt jo vuodesta -09, mutta tähän asti olen pitänyt mölyt mahassani. Eivät omat puuttumiseni varmasti ilmapiiriä juuri tällä hetkellä paranna, mutta olen halunnut “maan hiljaisten” tietävän, että eivät ole yksin harmituksensa kanssa. Uskon nimittäin, että meitä on paljon jotka näin ajattelemme. Minä olen nyt halunnut omalta osaltani sanoa sen “ääneen”.

Sä et siis todella näe, että olet itsekin niitä matsaajia? Etenkin siihen nähden sun “sheriffimeno” on jotain mihin minä niistän nenäni. :slight_smile:

Jäbä on olevinaan huolissaan muiden riekkumisesta, ja riekkuu itse enemmän kuin muut. Mitä se semmonen on?

Jos teidän puolueessa on paljonkin tämmöstä mentaliteettia, niin onneksi olen loikkaamassa punasempaan leiriin.

Tietenkin mä näen. Mutta tämä on toki tilapäistä. Loppuu ihan pian kyllä nämä puuttumiseni.

Minä kyllä mieleni pahoitan aina, kun alat näitä mitenkään aiheeseen liittymättömiä yksityisasioita tähän vetelemään…eli onnistut kyllä hyvin, jos sellaiseen pyrit. No, itsehän politiikka-teeman toin ohimennen foorumille, totta on mutta silloin enemmänkin päihdeongelmia yhteiskunnallisessa keskustelussa miettiäkseni. Minä en mielestäni ole henkilökohtaisuuksiin täällä mennyt. No sikäli tietysti, että kunkin kirjoitustyyli on toki henkilökohtainen asia ja siihen puuttuminen tietyllä tavalla henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Loistavaa. Loppuuko jo kohta?

Ilmapiiri vaihtuu , kovin nopeaan. Asiallisena alkanut keskustelu tummuu myrskyksi yhden asiaansa temppeliherrana turvaavan taistelijan iskiessä vastustajaa kaikin voimin. Kun isoveljenä (siskona) vastuunsa tunteva kokee asian loukkaavan uskon tai opin rauhaa, hän käy taistoon.

Ne keskustelut joissa ei mennä henkilökohtaisuuksiin ovat pitempään rakentavia ja eritteleviä.
Kiitos niistä.

Tähän asiaan on vaikea sanoa mitään olematta taas loukkaava. Miten oppisimme pitämään asiat kiistan ja arvostelun kohteina ja säästäisimme niihin uskovat ihmiset?

Oot ollut kyllä Keto niin ilkeä ja toisaalta niin epäjohdonmukainen, että kai se on tämän illan aikana vielä lopetettava - ei minusta pidempään vääntöön taida olla. Huomaatko, ei sun tarvinnut edes alkaa kärhämöimään kun ihan tällä tavallisellakin kirjoittelulla saat normijampan lannistettua.

Etenkin tuo tapa, että jonkun muhun kohdistuvan virheellisen väittämän asian ns.oikaistuani ohitat sen tosi sujuvasti on kyllä tehokas. Itse kun en viitsi sitten myöhemmin enää mitään “etkö ollu väärässä, etkö hä? myönnä!”-jatkoja kirjoitella.

Jos luet tuon punaisella erittelemäni osion, voit pohtia tykönäsi, kuinka säästät niihin uskovat ihmiset.

Kaunaa saa toki purkaa, mutta olisi suotavaa purkaa se sitten että muut voivat sitä kommentoida. Repun ja kepin one linerit ovat yleensä tukahdutettua kaunan purkausta, jonka kohteena on vaikkapa AA.

Olisi kivaa jos hän uskaltautuisi avautumaan joskus enemmän; vaikkapa ihan henk.koht. keinoistaan, jos keinoja on.

Me olemme kaikki väärässä. Nyt myös minä, kun olen samaa tekemässä. Meidän ei pitäisi kommentoida toistemme tarinoita ollenkaan. Oikea tapa on se että jokainen kertoo tarinansa ja sen kuuleva voi siitä löytää jotain joka saa hänet vakuuttuneeksi että voi pelastua. AA.n arvostelu on tyhjäpäisten katkeruutta koska eivät ole itse pelastuneet. Askelista ja perinteistä voi keskustella ja kertoa miten ne ovat auttaneet mutta kirjoitukset joiden mukaan niissä jokin kohta tai viinapirun riivaamien puheissa KAIKKI KOHDAT olisivat väärin tulisi moderaattorien poistaa koska ne arvostelut eivät voi raittiutta edistää.

[Poistettua asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

• Vääntäminen ei ole foorumilla oloni tarkoitus, tämän tietänevät kaikki sinä mukaan lukien
  • Tähtään kyllä raittiuteen
  • Tiedän että viestieni pääsisältö on viime aikoina ollut sherifföintiä.
  • En aio poistaa viestejäni.
  • En aio poliitikoksi ja tästä asiasta jatkuva muistuttaminen on mielestäni kiusaamista ja ilkeilyä. Ainakin henkilökohtaisuuksiin menemistä.

No aika aikaansa kutakin tietenkin, siinä olet oikeassa. Yksi pointti vielä: toinen meistä ajautuu täällä aika ajoin rajusti törmäyskurssille muiden kirjoittajien kanssa ja se en ole minä, eiköhän sekin kerro jostain.

(Fernetin kanssa ajattelin kyllä vielä kertaalleen ajautua vänkäykseen näistä syntipukkiketjun epäselvyyksistä, sen tunnustan hetimiten.)

En ole sanonut ilmiön olevan laaja. Jos et jaksa perehtyä siihen mistä oli puhe, älä vedä omasta hatustasi myöskään väitteitä jotka eivät pidä paikkaansa.

Aijaa. Mä aion kyll.