palsta ja jumala

aluksi olin todella innoissani jes tämmöinen paikka missä voi kirjoittaa omasta toipumisesta mutta nyt tää sivusto on niin täynnä tätä jumala höppää että en tiedä lopetanko kirjoittamisen kokonaan.

En ole sen huonompi ihminen raitistumaan kuin nämä jumalaa ja korkepampaa voimaa palvovat.

Nyt haluankin kysyä moniko ei halua tätä käännytys työtä? ja olenko ainut joka jattalee että raitistua voi ilma jumalaa tai korkeampaa voimaa?

samoin. asioista voi puhua sekoittamatta niihin uskonasioita. Ei tämän pitäisi olla käännytyspaikka ja “todistamisen” puhujapönttö vaan keskustelua.

Täyttä asiaa puhut. Hieman toivoisin myös tuolta moderaatttoreiden puolelta tiukempaa otetta tähän asiaan. Ehkäpä tuonne häirikköilmoitusten joukkoon voisi lisätä hegellisen käännytystyön. Toisaalta, kukapa meitä kieltää ilmoittamasta tuota Jumalahömppää säännönmukaisesti, kun sitä ilmestyy. Onhan siellä se “joku muu”-syykin. Hengellisyyden ja lähetyssaarnaamisen välillä on aika iso ero, eikä tämä ole mikään uskonkeskusteluyhteisö. Siihen tarpeeseen on omatkin palstansa. Jos vain samanmielisyyttä löytyy, niin tuleen kyllä mukaan siivoamistalkoisiin.

Olen hetken jo ollut kahden vaiheilla lopetanko tämän palstan seuraamisen ja osallistumisen keskusteluun. Syynä on ollut nimenomaan tuo kovasti “tunnustuksellinen” keskustelukulttuuri joka täällä nyt näyttää vallitsevan.

Tunnustukset ja “koetut ihmeet” sopivat varmasti hyvin samaa ideologiaa tunnustavien keskinäisiin tilaisuuksiin, niillä on silloin sekä omaa uskoa että kuulijoiden uskoa vahvistava vaikutus.
Ja niihin tilaisuuksiin menijä on nimenomaan halunnut mennä kyseisenlaiseen tilaisuuteen, etsinyt senkaltaista kuultavaa.

Tämän piti minun ymmärtääkseni olla kuitenkin avoin keskustelupalsta monin eri tavoin ajatteleville ihmisille, foorumi jossa voidaan tuoda esille uusia näkökantoja, ilman tunnustuksellisuutta tai toisten käännyttämistä vertaillakin erilaisten näkemysten sisältöä. Vuorovaikutuksellinen keskustelu, silloin kun se tapahtuu avoimessa ja etukäteen haluttua lopputulosta julkistamattomassa ilmapiirissä, on varmasti paikallaan mutta tämä ei tällä hetkellä tunnu sellaiselta keskustelulta jota minä arvostan.

Näin uutena, eipä nuo haittaa, kun kyseiset keskustelut näyttävät pysyvän tietyissä ketjuissa. Totuuden nimeen, skippaan itse nuo keskustelut tunnontuskitta. Niissä ei ole mitään, mikä tällä hetkellä mieltä askarruttaisi. Ehkäpä ne kiinnostavat pitempään raittiina olleita.

Sitä moderaattoria minäkin jo kyselin. En ymmärrä heidän passiivisuuttaan tässä asiassa.
Jokainen ihminen voi raitistua. Siihen meille on kaikille eväät omassa itsessämme. Miten ne kukin löytää on elämää itseään, eikä sitä voi kukaan toisen puolesta elää eikä myöskään ulkoa ohjeistaa. Kokemuksen jakaminen omasta raitistumisesta, johon mahdollisesti hengellisyyskin kuuluu tai on kuulumatta, on kaukana käännytyspaasauksesta.

Mielestäni ateistinen hihhulointi on mennyt täällä överiksi!

Jos jotain lähdetään poistamaan, niin ensimmäiseksi kaikki ateismiin viittaava.

Ateistien tekemä käännytystyö on viime aikoina noussut esiin lähes jokaisessa ketjussa.

Kyseessä on äänekäsporukka, joka vaikeuttaa toipumisprosessia ahdasmielisillä mielipiteillään.

Jäitä hattuun Kolmipiste. :smiley: Mikä ihme täällä viittaa ateismiin? Ja siksi toisekseen saahan siihenkin viitata, kuten muihinkin elämänkatsomuksiin. Ei ole kysymys siitä, vaan rajasta, jolloin ollaan hengellisen väkivallan puolella.

Minä koen tuon hyökkäilyn uskonnollista vakaumustani kohtaan hengellisenä väkivaltana!

Siinä tapauksessa ilmoita viestini moderaattorille. :smiley:

Jos sinä saisit päättää, kelpuuttaisit tänne A-klinikan ylläpitämälle julkiselle keskustelupalstalle vain kirjoittajia, jotka ovat kanssasi samaa mieltä? :slight_smile: Unohdatkohan, että emme ole nyt Pohjois-Koreassa?

Miksi olet niin epävarma omasta totuudestasi, vaikka sinulla on Jumala ja pyhät kirjat todistuskappaleina siitä, että olet oikeassa? Eikö se riitäkään sinulle? Miksi et vain “elä ja anna elää”?

–kh

:smiley: :smiley: :smiley:

Jatka vaan kirjoittelua täällä muiden mukana. Voit sitten vaikka myöhemmin pohdiskella, raitistuitko oikein vai väärin.
Kaikilla on tietty arvopohja, minkä pohjalta raitistumistakin käsittelee. Toiset on uskossa ja toiset ei, ja kaikkea siltä väliltä. Kannattaa raitistumistakin katsastella oman arvopohjansa läpi eikä välittää niin kauheasti näkemyksistä, jotka tuntuvat kaukaisilta itseltä. Ei sillä, etteikö sielläkin suunnassa ole paljon oivalluksia, mutta tekstiä joutuu vaan suodattaa tietyn filtterin läpi.
Nettikeskustekulttuuri on vähän sellaista, että kaukana toisistaan olevat osapuolet linnottautuvat poteroihinsa vain syvemmälle keskustelun kuluessa.

Ensiksikin se ei ole minun totuus, vaan se on totuus myös minulle.
Pelastusvarmuus 100% ! :wink:

Ihan samaa mieltä.

Komppaan.

–kh

On vähän hanurista, että moderaattori ei itsenäisesti puutu tähän. Se hiukan kuvastaa paneutumisen tasoa tekstien sisältöihin. Kinaamiseen puututaan kyllä, mutta laajamittaiseen hengelliseen häiriköintiin ei. Vähän laiska olen noita ilmoituksia tekemään. Moderaattoriin vetoisin ihan tässä ja nyt, että josko hän ystävällisesti tarkentaisi otettaan.

Asia sovittu, jokainen ateistinen tai ateismiin viittaava kirjoittelu ilmoitetaan moderaattorille.
Jokaisen on syytä hyväksyä Jumala selaisena, kuin hänet käsittää!

On aivan kohtuullista, että moderaattori reagoi vasta saatuaan ilmoituksia häiriköinnistä. Omalta osaltani ryhdyn ilmoittamaan viestit, jotka minun mielestäni ovat luonteeltaan enemmän hengellistä julistamista, kuin alkoholistien vertaistukea. Tämä palsta on joka tapauksessa julkisella rahoituksella ylläpidettävä vertaistukipalvelu ja moderaattorien kuuluu ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin, kun tarvetta ilmenee. Tästä on ollut toki ollut aiempaakin ja aivan myönteistä kokemusta. :smiley:

Keskustelualueen säännöt löytyvät täältä. Lähimmäksi teemaa päästään mielestäni näissä kohdissa:

Kiellettyä on:

[i]*Nimittely, haukkuminen ja uhkailu. Rotuun, sukupuoleen, uskontoon ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvä loukkaava kommentointi.

*Asiattomat viestit ja alatyyli. Voit arvostella viestin sisältämiä asioita mutta vältä arvostelemasta kenenkään persoonaa. --[/i]

Ylläpito voi siis puuttua keskusteluun vain sen lipsuessa rumiin henkilökohtaisuuksiin, eli yksittäinen kirjoittelija saa halutessaan mellastaa palstalla mielin määrin, jos ei uhkaile tai hauku erityisesti ketään. Viimeaikainen meno on kai ollut älyttömyydestään huolimatta vielä liian sivistynyttä? Mielestäni kaikessa ihmisten välisessä toiminnassa on olemassa jaettuja, melko yhteneväisiä käsityksiä siitä, millainen käytös on missäkin tilanteessa vielä hyvän maun rajoissa, mutta valitettavasti tätä “kollektiivista ymmärrystä” on melko mahdotonta pukea kirjalliseksi säännöksi. Ihmisellä saa siis olla miten huono tilannetaju tahansa, koska se ei ole kiellettyä.

Toistaiseksi ainoa tapa vaikuttaa keskustelujen henkeen lienee oman esimerkin näyttäminen, niin itsehillintää vaativaa kuin se onkin. Pitäisi vain malttaa pitää suunsa kiinni, ja antaa toisen nolata itsensä rauhassa…

–kh