Paljonko palkasta pelaamiseen

Pelaamista (kaikki mahdolliset) tullut harrastettua jo lapsesta ja pelaaminen jatkunut näin keski-ikäiseksi asti.

Kirjanpitoa tulee pidettyä ja kaupan raha-automaattien pelunn olen lopettanut; nykyään lähinnä tulee pelattua nettipokeria ja kaikkia urheiluvedonlyöntejä.

Onko mitään “nyrkkisääntöä”, kuinka suuren osan(%) nettopalkasta voi “tuhtala” pelaamiseen? Nettopalkkani on about 1500€/kk; voinko siis ajatella, että voin käyttää esim 7% (~100€) pelaamiseen?

Olisi helpompaa josko olisi tiedossa se “katto” paljonko voi kuukaudessa pelata…

Nyrkkisääntö on, että jos kysyt tuommoista, niin sinulla on pelaamisen kanssa ongelma. Ei se sen vaikeempaa ole.

Juu, myönnetään, että ongelma on.

Onko ainoa mahdollinen/oikea ratkaisu peliriippuvaiselle 0-linja?

siinä sinulle nyrkkisääntö älä pelaa ollenkaa!!nimimerkillä kaikki menny mitä on tullukkin.

Käy nostamassa satanen automaatista ja sytytä setelit palamaan. Jos et pysty sytyttämään, et ole siten valmis häviämään rahojasi=> unohda pelaaminen. Jos pystyt sytyttämään mutta tuntuu pahalta, sama juttu=> unohda pelaaminen. Jos pystyt polttamaan setelit eikä se tunnu missään, rahan arvon tajusi on hämärtynyt=> unohda pelaaminen. Toista setelien polttaminen niin monta kertaa että rahan polttaminen alkaa tuntumaan pahalta, kyllä se summa sieltä vastaan tulee. Tällä tavalla saat säästettyä edes sen ajan mikä sinulta luultavasti menisi rahojen häviämiseen. Käytä aikasi parempiin ja hyödyllisimpiin harrastuksiin.

Tere!

Jos kerran myönnät pelien olevan ongelma eli kääntäen olevasi peliongelmainen niin tottahan toki vastaus on 0% - linja. Ei ole tullut vielä vastaan peluria joka kohtuudella ongelmapelaa :wink:

Luulen että sulle ei ole tuskaa keksiä noille peleihin menneille rahoille jatkossa parempaa käyttöä…

0- toleranssia waan toteuttamaan, se on helppoa: Ei tarvitse muuta kuin tehdä joka aamu uusi päätös jonka pitää: Tänään en pelaa.

Tänne voi kirjailla edistymistään,ja tuntojaan. Moni (kuin myös itsekkin) kokee Valtin hyvänä vertaistukena toipumisessaan pelihelvetistä elämään.

A-klinikalla voi käydä jutustelemassa ongelmastaan.

Peluuriin voi soittaa tämän asian tiimoilta.

Ga- ryhmät ovat hyvää vertaistukea ( kuten myös vertaisryhmät ilman 12 askeleen ohjelmaa mikäli tämmöisiä on hengissä jossainpäin Suomea)

Päiväkirja-tyyppiset merkinnät ovat hyvää jeesiä, verkossa tai paperilla koska niistä saa voimaa myöhemmin.

Tsemppiä ja positiivisia eväitä reppuusi!

Kultis

Olen muiden kanssa samaa mieltä. Jos myönnät pelaamisen olevan ongelma, ei ratkaisu ole yrittää rajoittaa sitä. Ratkaisu on siinä, että nöyrtyy ja myöntää ongelmansa myös muille kuin itselle. Lähde hakemaan apua, kultakaneli listasikin jo hyviä vinkkejä.

Ne ketkä todella pelaavat jonkun summan, sanotaanko nyt 20e, tai 50e (summalla ei sinänsä väliä) ja lopettavat sen jälkeen - ilman sitä tunnetta että rahat on pakko saada takaisin, häpeää, itseinhoa, pelkoa että jää kiinni jne - eivätkä palaa heti seuraavana tuntina/päivänä takaisin pelaamaan. He eivät ole ongelmapelaajia ja eivät tule kysymään paljonko voin pelata.

Itse en kuulu missään nimessä tuohon joukoon, ja ymmärrän ja hyväksyn sen täysin. Olen onnellinen että olen vihdoin sen sisäistänyt. 0-toleranssi on ainoa vaihtoehtoni. Päivä kerrallaan kohti parempaa tulevaisuutta.

Juuri nuo mainitsemasi kirjanpidot ja pelaamisen laskelmointi, on juuri peliriippuvuuden tunnusmerkkejä. Ihan hyvä, että kirjoitit ja kysyit, sillä moni ei edes kysy ja pelaaminen jatkuu. Pelaaminen ei ole ongelma, jos pelaat silloin tällöin ja et ajattele pelaamista. Pelaaminen on heti kehittymässä vakavaksi ongelmaksi, kun ajattelee pelaamiseen käytettyjä rahoja ja kysyy itseltään, että paljonko minulle jää tässä kuussa pelaamiseen.
Peliongelmaiselle ei ole muuta linjaa, kuin nolla toleranssi. Lopeta ennen kun on pikavippejä ja velkaa vaikka muille jakaa.

Edellinen kirjoittaja, vieras, kertoi asian oikein osuvasti!