Paljon yksi 2 mg:n rivatril vastaa diapameissa.

Niin monta 10 mg:n diapamia vastaa yksi 2mg:n rivatril ?

Taulukon mukaan 2mg Rivatril = 40mg Diapam, mutta vaikutus ei ole suoraan verrannollinen. Diapam on enemmän sedatoiva ja Rivatril tehoaa tehokkaammin lihasjumeihin ja ahdistukseen.

J:pään sos.sairaalan ylilääkäri Holopainen oli kertonut kanssakahelilleni 2 mg Rivatrilin vastaavan 36,6 mg diatsepaamia

No en kyllä tuota Holopaista uskoisi. Todennu jollain kemiallisilla kokeilla vai, hä?

^No mun lekuri joka on päihdelekuri (yks suomen parhaita) ja mm. ollu messis ekassa amfe-korvaus-kokeilus, väitti just muutama vko sit et yks 2mg:n riva vastaa 6*2mg:n Xanor… Kyl se luokitellaan melko vahvaks aineeks vaik siit ei pää niin sekasin menekään et ite huomais; tosin pillereis ikinä huomaa et onko ottan liikaa vai liian vähä… Jos on koko purkillinen ni on saletti ettei seuraavana päivänä oo ku pohjat jälellä… Mut se on yks syy miks mä en enää osta purkillista :stuck_out_tongue: … Mun mielest yks kakkosen riva ei sano mitää, mut eipä sano kyl pari kybän pamiakaan. Ainoa joka “sanois” jotain ihan yhel napil ois sit kakkosen santut tai kumit…

Noita kahta ei voi suoraan verrata toisiinsa vaikka pentsoja ovatkin. No, tähänkin löytyy taas viisaampi mielipide mutta rivatril on niin pitkävaikutteinen ja diapam taas vaikutukseltaan lyhyempi. Molemmilla on se pirullinen kumulatiivinen ominaisuus, jonka vuoksi kumpaakaan lääkettä ei kandee syödä kuin lyhyt kuuri. Asiasta on tietysti monta mieltä.

No tuo nyt on jo aivan selkeästi virheellinen käsitys. Jollei sitten puhuta jostain varsin spesifistä ominaisuudesta (esim. kouristusriskin vähentämisestä), siltikin olisin hyvin skeptinen. Kyllä nuo kaikissa vastaavuustaulukoissa on katsottu ekvivalenteiksi joko samalla annostuksella tai sitten niin, että klonatsepaami olisi annostukseltaan puolet alpratsolaamin annostuksesta.