Olen 40 v mies ja bilettänyt enemmän tai vähemmän tähän asti, enemmänkin kuitenkin bisselinjalla, sitä on kulunutkin n. 50 annosta viikossa, terveys vaan alkaa olla niin huonoissa kantimissa, että jotain on tehtävä!
Oireina muun muassa paniikkihäiriö, univaikeudet, sydämmenrytmihäiriöt, verenpaine yms.
Nyt 5.päivä menossa ilman bisseä, ja täytyy mennä melkoisesti ajassa taaksepäin, että olisin Perjantai-iltaa vapaaehtoisesti vietellyt selvinpäin!, bentsoja jatkuvalla syötöllä n. 2 v, ihme kyllä, mutta olen kylläkin työssäkäyvä perheenisä, mikä sinänsä on pienoinen ihme!, josko vähentämällä sais nuo lääkkeetkin joskus lopetettua, mutta bentsoista luopuminen tuntuu jopa alkoholista luopumista pahemmalata.
Olen samanikäinen, juonut 15 vuotta. Luultavasti kuolisin, jos joisin 50 annosta viikossa.
Bentsoja kokeilin joskus pari kertaa, mutta niiden vaikutus minuun oli niin vähäinen, että jätin reseptin lopulta lunastamatta. Yhtä tyhjän kanssa olivat. Oikein paljon kun otti, niin taju lähti kankaalle, siinäpä se. Ei minkäänlaista mielihyvää, rentouttava vaikutuskin oli aika vaatimaton pienillä annoksilla. Sairaalassa ennen leikkausta antoivat ison bentson, en huomannut mitään. Yksilökohtaista toki.
No työssäkäyväthän ne eniten juovatkin, jos täysiä housuunsakusevia rapajuoppoja ei lasketa. Köyhällä ei ole yksinkertaisesti varaa juoda 50 annosta viikossa, täysin mahdoton yhtälö.
Nykyään selviän n.10 annoksella viikossa, ei mitään lääkitystä. Tämän viiikon tavoite on 8 annosta.
Rytmihäiriöt itselläkin panivat vähentämään. Elimistön kuivuminen, joka yö saa kiskoa litran-puolitoista vettä.
Jos juon päivittäin, niin keskimäärin virtsaan yön aikana puolitoista litraa, ja juon vettä puolitoista litraa. Aineenvaihdunta menee yliikierroksille. Raskasta pitkän päälle. Alan saada sydänoireita, jos kulutus nousee yli 20 annoksen viikossa.
Päivä 11 annosta, eli viikkon kulutus noin 1/4 entisestä, suunta on ainakin oikea! En edes tunne olevani humalassa, tosin musiikki kuulostaa paremmalta…
Tota edellistä viestiä lukiessani kyllä mietin, että kuinka sekaisin mun elimistö oikeen onkaan, pientä valoa tänään näkyi, mutta elämä tuntuu aika lailla merkityksettömältä ilman alkoholia.
Mulla on just toi sama, musiikki kuulostaa kännissä aivan järjettömän hyvältä. Asiaa ei helpota, että olen entinen muusikko. Yleensä istunkin kännihuipun ajan vain kuuntelemassa musaa.
Olin neljä päivää selvinpäin, sitten vetäisin 8 annosta, nyt olis tavoite viisi päivää selvinpäin. Alkoholi on minulle psyykenlääke, vihaan sitä itseäni, joksi taas muutun muutaman raittiin päivän jälkeen. Sellainen kireä, neuroottinen, kunnollinen idiootti. Haavoittuva, paljas. Selvinpäin olen vittumainen, äkkipikainen, herkkänahkainen. Sellainen kuumakalle vähän.
Kännissä ja krapulassa ei voisi vähempää kiinnostaa. Suloinen välinpitämättömyys, tyyneys, raukeus.
Siksi opiaatti aikanaan tuntui, kuin olisin löytänyt maailmalta puuttuvan osani kaikkein vuosien jälkeen, joka sopi suoraan paikalleen. Muutuin kokonaiseksi. Opiaatin tarjoama välinpitämättömyys, tyyneys ja raukeus on aivan omaa luokkaansa. Kuningasluokkaa. Mikään ei osu, kosketa, edes hipaise jos et halua. Muiden ihmisten paha tahto sun muu muuttuu mitättömäksi. Mä tartten dopamiinia ollakseni kokonainen.
Alkoholismiin liittyy monia stereotypioita, jotka eivät monien kohdalla pidä paikkaansa.
Jotkut muuttuvat kännissä väkivaltaisiksi, mutta taas toisille homma menee lähinnä päinvastoin. Jotkut juovat tai narkkaavat pysyäkseen rauhallisina, miellyttävinä, sosiaalisina.
Tuo alkon ja bentsojen yhteiskäyttö voi kyllä pistää koneiston sekaisin.
Eipä tämä maailma juuri miltään selvinpäin tunnu, se on totta. Tai sitten tuntuu liikaakin. Tulottomalle köyhälle kun ei tavallinen tohtoritäti edes suostu oikein mitään kirjoittamaan. Jos on töissä, niin saa paljon helpommin troppeja. Tuottavuuden ylläpitäminen katsotaan tärkeäksi. Köyhä ei ole tuottava, joten ei se mitään ryynejäkään tarvitse, näinhän lääkärin logiikka kulkee. Tässä systeemissä kun tohtori vielä kokee maksavansa köyhän tropit itse.
Moikka
Bentsoja joskus syöneenä ja tällä hetkellä satunnaisesti uneen. Vaikenpaa on päästä eroon siitä Alkosta kuin
niistä napeista. Ensin lähtisin pyrkimään ja pyrin vähentään Alkoa. Lääkkeet ei ole oikeastaan mikään ongelma mutta ne auttaa vieroitusoireista. Jospa jättäis ne bentsot annokisineen sitä mitä ne on ja pyrkisi aluksi vähentää sen juomapuolen.
Tv.Tuppi
päivä 7. 20 annosta
päivä 8. 12 annosta
päivä 9. 8 annosta
päivä 10. 12 annosta eli tänään
eli pientä takapakkia, tosin siihen kyllä liittyi pieni parisuhdeongelma, jonka tosimies olisi varmaankin kelannut ihan selvinpäin, mutta näin holistina aina joku selitys löytyy, toki mietin sitäkin, että olisiko tilanne äitynyt edes yhtä pahaksi, jos olisin juonut ihan normaalisti, tahtoo tuo juomattomuuskin kiristää pinnaa melkoisesti, tosin olin humalassa ainoastaan juotuani n. 20 annosta, toleranssi on kasvanut jo niin korkeaksi.
Kumpa minunkin juominen olisi kuin Hermoheikolla. Mulla voi toki olla jopa 6 kk taukoja, mutta kun otan, niin menee viikon sijasta tuo 50 annosta 2-3 peräkkäisessä päivässä. Jos voisinkin juoda pelkästään 8 annosta päivässä, niin minun ottokerroilla se olisi kohtuullinen annos ja ei edes menisi kovasti känniin, kun känni tulee jossakin 11. tai 12. annoksen kohdalla.
Tavoitteeni on yrittää vähentää juominen siten, että kun otan, niin ottaisin vain yhden päivän ja max 10 annosta.
Voi olla noinkin, Dave. Itse vierastan totaalista ehdottomuutta. Se on henkisesti raskasta. Jos sallii itselleen kännin vaikka kerran viiikossa, niin se voi olla henkisesti helpompaa, kuin raivoraittius. Riippuu ihmisen persoonasta. Toisille sopii ehdottomuus henkisesti, toisille ei. Heidän on mielestäni parempi asettaa maltillinen tavoite ja pysyä siinä, sen sijaan että kurottavat korkealle ja romahtavat vähän väliä alas.
Bentsoista ei itsellänikään ole paljoa kokemusta, lähinnä siksi etten saa niistä irti juuri mitään. Voisin silti kuvitella, ettei pitkää ja tukevaa bentsokoukkua kannata edes yrittää lopettaa seinään.
Olen suljetussa ympäristössä nähnyt läheltä, mitä tapahtuu kun vahvasti bentsoriippuvainen joutuu olosuhteiden pakosta lopettamaan seinään. Se näyttää aika rankalta. Maataan lattialla sikiöasennossa yöllä ja huudetaan lääkäriä. Käyhän se noinkin, mutta ehkä parempi ajaa alas hitaammin.
Oma kännirajani on 8 annosta, jos se juodaan suht nopeasti. Nykyään tissutan sen sillai neljän-kuuden tunnin jaksolle.
Samaa mieltä, että äkkilopettaminen voimakkaasta bentsoriippuvuudesta voi vaatia valvottua hoitoa ym. Voipa pitkään jatkuneen alkoholin käytönkin lopettaminen sellaista vaatia.
itse olen kyllä aikoinaan lopettanut 10 pv jatkuneen rankan putken kerrasta mutta kieltämättä olo ei ollut parhain useana päivänä eikä nukkumisesta tullut mitään moneen vuorokauteen.
Toisaalta jos sen olisi tehnyt helposti, niin eipä olisi muistoja, kuinka karmeeta oli.
Alkoholismi vaan on sellainen tauti, että se etenee ja lopulta tappaa.
Tässä näkemyksiä ja testejä alkoholiriippuvuudesta:
Hävettää ylipäätään kirjoittaa koko viestiä, pe 8 la 21 su eli tänään, vedin 7 isoa olutta 2 tunnissa, nainen vaan ihmetteli, miksi et halua ajaa, kun ei sitä edes enää huomaa
Ikävä fakta on, että olet kohta sairaalassa tuolla tahdilla. Tiedän kyllä fiiliksen, on itsekin tullut vedettyä nautintoainetta niin, että toleranssi oli lopulta huima.
Tulee vähän tällanen veljellinen fiilis, kun samanikäisiä ukkoja ollaan. Jos et saa tuota tahtia vähennettyä, niin käy nyt ainakin mittauttamassa maksa-arvot. Mulle tuli just se “kundit kondikseen”-kutsu. Aion ennen joulua käydä. Ilmainen tsekkihän se on. Omaa juomista pani miettimään rytmihäiriöiden lisäksi se, että pitkäaikainen 60vee naapurini kuoli viinaan silmieni edessä kaksi vuotta sitten. Sellainen pieni sitkeä lappilaisukko. Oli vakitöissä loppuun asti, töiden jälkeen painui lähes joka päivä suoraan kapakkaan, ja tuli myöhään kotiin seiniä pitkin kovalla metelillä. Joi vain kirkkaita. Kotona oli oikea tyhjien pullojen armeija.
Ensin muuttui iho yhtäkkiä aivan harmaaksi, hopeanväriseksi. Parin viikon päästä muuttui iho ja silmänvalkuaiset aivan keltaisiksi, sitten toikin kotihoitaja jo morfiinia. Parin päivän päästä vietiin paareilla Terhokotiin. Sukulaisen kertoman mukaan mitään kaduttavaa ei kuulemma jäänyt.
Huomenna saatan kyllä ottaa vähän itsekin, on tässä tullut 3vrk taas raitisteltua.
Nyt on pakko kirjata muutama nolla tähä ns. Päiväkirjaan! Lupaan teille olla 6 päivää juomatta!, ja boohemille, vähän samanlainen olo tuli itselekkin sun juttuja lukiessa
Mutta älkää käsittäkö väärin, lauantaina olin vähän humalassa, muuten en yhtään, se taitaa olla ennemminkin huono kuin hyvä asia!
Tsemppiä. Tuo 6 päivää kuulostaa kyllä aika rajulta. Kokeile aluksi vaikka niin, että olet aina joka toisen päivän juomatta. Yksilökohtaista toki, mutta itse olen näin onnistunut.
Joka toinen päivä kuivilla on jo puolet vähemmän.
Se ei ole merkityksetön muutos fysiikan kannalta. Eihän tässä kai mitään raittiin ihmisen ihannekuvaa yritetä tavoittaa, vaan välttää sairastuminen fyysisesti viinan takia. Se on mielestäni toimiva tavoite.
Pysyä hengissä. Jätetään ihanteet niille jotka niistä tykkää, tärkeintä on pysyä terveenä.
Maksakirroosikuolema ei paljoa varoittele, jos ei ole mittauttanut arvojaan. Usein kun oireet tulevat niin on jo liian myöhäistä. Maailman terveysjärjestön mukaan yleisin ikä kuolla kirroosiin on 40-45v.
Anna toki palaa kuusikin päivää, jos menee.
Sen olen itse tähän mennessä käsittänyt ihmisen fysiiikasta, kantapään kautta enimmäkseen, että tärkein sana on “kumulaatio”. Pitkän aikavälin keskiarvo, kaikessa. Ihmisen kehossa kaiken vaikutus kumuloituu, kertyy. Keho muistaa pitkällä aikavälillä.
Ei ole pahaksi parin päivän putki raittiille, ja yhtä pieni merkitys on viikon raittiudella juopolle, jos päivittäinen kippaus taas jatkuu. Toki viikkokin antaa maksalle hengähdystaukoa, mutta.
Tärkeintä on pitkä juoksu. Kaksi selvää päivää aina juomispäivän jälkeen on jo hieno tulos, maksa kiittää.
Kolme selvää päivää aina juomisen jälkeen alkaa käytännössä vastata jo lähes raittiutta. Jos kerralla ei juo 10 annosta enempää. Ei se tämän vaikeampaa ole.
Tällaisella filosofialla sain oman motivaationi syttymään. Joillekin toiselle voi sopia paremmin aina rajut kertamuutokset.
Jos baarissa on massaa, niin mene sinne massan sekaan ilman rahaa. Silloin usein kummasti vaan ajautuu mielenkiintoisiin keskusteluihin, ei menee rahaa, eikä tule noita kuvailemiasi ongelmia.
En valitettavasti olisi ihan noin optimistinen…itse tarjoaisin numerosarjaa 1+5 ja max. 5-7 annosta kerrallaan ja taitaa silloinkin vielä useiden ikävien sairauksien suhteen olla oikeasti raittiita heikommilla todennäköisyyksillä liikkeellä.
Jos vähentämisjutuilla spekuloidaan niin viime aikoina olen puntaroinut, että jos ottaisi perusyksiköksi viikon. Jos juon tällä viikolla, niin ensi viikko nollilla. Jos juon silti ensi viikollakin niin seuraavat 2 vkoa nollilla. Sitten vielä joku annosrajoite, esim. mainittu 10 annosta VIIKKOON + 3-6 kertaa vuodessa saa napsuttaa halutessaan kaksin käsin. Näin pääsee vuositasolla aika mukaviin lukemiin. Kohdallani noin reilun 2 kkn nykykulutukseen.