Pakko saada muutos

Juu terve vaan teille kaikille Plinkkiläisille. Liityin Maanantaina ja lukenut paljon. ensin 1970 ja sit muiden ketjuja. Nyt ajattelin uskaltautua ja avata omani. Kyllähän täältä vertaistukea saa! Olette kaikki hienoja ihmisiä omilla taustoilla.
Avaudun varmasti jossain vaiheessa enemmän itestäni .

Lähinnä pointti nyt on se että pakko saada muutos. Olin tuossa aiemmin saavuttanut raittiuden ettei enää tehnyt mielikään ainakaan päivittäin/ viikoittain.Oli ihan ok olla. Ja penteles kun tein sen virheen että ajattelin taas kokeilla kohtuukäyttöä eikä se nyt todellakaan ole juttuni kun lipsahtaa siihen et a: tekee mieli b: juo .
Siis tunnen olevani pohjalla ja pakko saada muutos.

Itselle on iso askel ylipäätään kirjoittaa tänne.

Tänään repsahdin vaikka olin käynyt pitkällä lenkillä. Huomenna taas tiedossa krapula. Tää on niin mitä en tahdo.
Ei oo kiva kirjottaa tänne kun on nauttinu noin 4 olutta ja lasin viiniä, mutta tiedän et huomenna en kehtaa alottaa ketjua ja olo on hirvittävä. siis lue sana olut ja viini jotka tarkoittaa Helvet… ä . joo se viina piru on vaan liian lähellä.
Tukea tarvitaan

Hei Aamu ja tervetuloa porukkaan!

Täältä saa todellakin tukea…itse aamuni aloitan usein avaamalla ensin p.linkin ja lukemalla uudet viestit, niin pysyy ikäänkuin asia muistissa heti aamusta alkaen…

…tästä ja täältä on hyvä aloittaa oma selviytyminen, samalla kartoittaen ja neuvoja pyytäen itselleen sopivia raittiin elämän työkaluja… toisille riittää ja on riittänyt täältä saatava vertaistuki ja omat pohdinnat sekä lääkkeet tms…jotkut tarvitsevat AA.sta saatavan tuen…jotkut jotain muuta yms… vaihtoehtoja on …mutta tärkein on oma tahto ja halu raittiiseen elämään…jota sinultakin ilmeisesti löytyy?

Huomenna on sinunkin hyvä pohtia tilannettasi uudelleen, ilman alkoholia!.. Tsemppiä!!

Ei voi sanoa että täysin olis mennyt hukkaan, 10 km kävelyä ja näin sen talon minkä haluan. siis vuokralle ja se oli varattu juuri :frowning: mutta tästä noustaan.
Huomenna infernaalinen krapula ja nolottaa vaikka ollut ihan itekseen .

Kiitos metsien mies vastauksesta.Arvostan. huomenna tutisen. tänään oli kaiken maailman etä järjestelyjä et haetaan paljon tavaroita .siis kanootit ja kaapit :slight_smile: yms yms. no nousuun päin laskun kautta kait .
Rauha olkoon niillä ketä sitä vaalii .

Tervetuloa mukaan, Aamu!

Vertaistuesta ehkä 75 % on sitä, mitä itse ryhmään tuotat. Jos ei määrällisesti, niin laadullisesti: nimittäin oman tarinan, käytön, ongelmien ja ratkaisujen ja itsensä auki kirjoittaminen tuottaa itsessään uutta ymmärrystä ja näkökulmia asioihin. Muiden peilauksista saa paljon eikä se 25 %, mikä tulee muilta, ole lainkaan vähän. Tämän suuntaisesti olen itse asian kokenut.

Hyvä, kun sulla on takana jo tuota raittiuden maun kokemusta. Tiedät jotain siitä, mikä tällä tiellä voi palkita. Se tieto auttaa itseänikin, vaikkei reittini ole ollut mutkaton. Hyvin harvalle raittius on kauhean iisi saavutus, mikä johtuu riippuvuusongelman monimutkaisuudesta ja kokonaisvaltaisuudesta. Saatat piankin huomata, miten riippuvuus vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan elämässäsi kuin yksin juomiseen joko jatkuvasti tai muuten vaan säännöllisesti rämähdellen. Huonot uutiset olivatkin siinä, hyvät pesevät edelliset aivan 6-0: kun haluat todella elää eri tavalla, alat elää eri tavalla. Kun ennen joit, nyt voit tulla Plinkkiin ja yrjötä juomahimosi tänne, analysoida tilanteesi, tuntemuksesi jne. ja päästä aluksi eteenpäin vaikka vain hetki kerrallansa. Juomisen kanssa ei enää tarvitse taistella, kun on kerta kaikkiaan hävinnyt ne matsit: sen taistelun lopettaminen on uskomattoman helpottavaa. Edessä on uutta ja tuntematonta mutta samalla palkitsevaa, avartavaa ja elämäniloa syventävää. Omalla kohdallani olen oppinut sen, että mitä ahdistavampi kohta tulee, sitä huikeampi askel on edessä, kunhan siitä ahdistuksesta pääsee. Ja aina pääsee, sekään ei ole ikuista.

Suosittelen aktiivista ja säännöllistä mukana olemista ja kirjoittamista täällä. Osallistu mihin tahansa keskusteluun, joka vähänkin herättää ajatuksia, tunteita ja kokemuksia. Jeesaa muita ja jeesaat samalla itseäsi: ongelma yhdistää meitä hyvin erilaisia tapauksia mutta niin yhdistävät ratkaisutkin. Jotkut puhuvat “omista ketjuistaan”. Ei ennen puhuttu eikä täällä mitään ketjuja silleen omisteta, nehän ovat aihekohtaisia. Oon huomannut, että joillekin tää “oma ketju”-juttu voi tuntua vähän siltä, ettei niihin voi osallistua, mutta just omakohtaisten tilanteiden avaamisen kautta ne yhteydet syntyvät ja toisten kautta voi peilata myös omia kokemuksiaan.

Senkin olen huomannut, että kun vähä vähältä pääsee tässä eteenpäin, myös taju omasta kyvykkyydestä todella hallita elämääni tietyiltä osin alkaa valjeta. Juomiskoukussahan just se kokemus on aika ruvella, kun viina tuntuu vain vievän. Se on eräänlainen “psykoosi”, riippuvuuskeskeinen mind-set. Se ei muutu hetkessä, vaan pikkuhiljaa ja ajan kanssa. Osa muutoksista alkaa tuntua jo piankin, osassa menee vuosia. Se voi nyt tuntua kahlitsevalta mutta juuri tuon viinaa vastaan taistelemisen loputtua se tuntuu ainakin minusta hyvin huojentavalta: sille ei ole pakko sanoa ei, vaan sille saa ja voi sanoa ei - ja paremmalle elämälle kyllä.

Ainakin mun “oma ketju” tuntuu jäävän ja unohtuvan, minustakin olisi mukavampaa vain “jutella” … jotenkin sen saman jankkaaminen ei tunnu johtavan mihinkään. Siksi tykkään “keski-ikäisten naisten” ja vastaavista ketjuista, vaikka toki otsikosta huolimatta niihin voi kaikki osallistua! Mutta olisiko matalampi kynnys enemmän “yleisiin” ketjuihin? Huomaan aina, että jaksan vähän aikaa kirjoitella ja vastailla ja sitten se jää … kuka aloittaa “laiskojen” ketjun :smiley: ? Paitsi nyt loma - aion vain lomailla :sunglasses:

Minä oon semmonen, ettei iällä tai sukupuolella ole minulle näissä merkeissä juuri hitonkaan väliä mutta ymmärrän kyllä, että on asioita, jotka naisille ovat esim. kulttuurisista syistä erityisiä. Kirjauduin Plinkkiin joulukuussa 2003 ja havaitsin pian, että naiset olivat täällä suuri enemmistö ja valkeni sekin, että esim. A-klinikalle tai AA-ryhmiin hakeutuminen pelotti ja hävetti naisia moninkertaisesti miehiä enemmän (jos toki meitäkin). Siihen liittyi paljon varsinkin äitiyteen liittyviä häpeän tunteita - sellaisia, joita miehet eivät samassa mitassa kohtaa ehkä siksi, ettei isyyttä arvioida miehen kunniakysymyksenä kulttuurisesti samalla painokkuudella kuin naisten vanhemmuutta. Vaan tässäkin on tapahtunut paljon muutoksia kuluneina, herran jestas, melkein 15:tenä vuotena :astonished:

t

Kiitos erityisesti antiloopille viisaista ajatuksista. paljon on tapahtunut viikossa! olen aktiivisesti lähtenyt hakemaan apua ja aloitankin terapian piakkoin. Astuin yli kynnyksen minkä tekeminen ei ollut helppoa mutta omassa elämässä merkityksellistä . Omalla kohdalla pelkkä plinkki ei tällä hetkellä riitä ,“eksyin lukemaan vähentäjiä” ja se rupesi vain janottamaan enemmän. nyt on asiat kuitenkin hyvin. rauha sielulleni. Tsemppiä kaikille ja hommataan parempia ystäviä kuin alkoholi ! :wink:

Onnittelut kynnyksen yli astumisesta!
Jos huomaa, että ei muuten pärjää, on viisasta nöyrtyä hakemaan apua. Ja sinun elämästäsihän sinun kohdallasi on kysymys. Kokemus on osoittanut, että raittius on vahvimmalla pohjalla, kun on raittiina itsensä takia.

Hiljaa hyvä tulee

Hyviä liikkeitä ja viisasta varovaisuutta. Raitistuminen merkitsee minulle yhä selkeämmin myös ajattelun, sosiaalisen elämän, asenteiden, vaikutteiden raitistumista - ja raitistamista. On fiksua tuntea herkkyytensä ja se, minkälaiset stimulaatiot rohkaisevat riippuvuutta ja mitkä sitten tukevat uutta elämäntapaa. Ja jopa uutta elämänymmärrystä, mistä terapiassakin tulee olemaan kyse. Pienin ja rohkein askelin vaan!