Pakko kohdata todellisuus

Hei kaikki. Olen vihdoin tullut siihen tilanteeseen, että minun on myönnettävä itseni lisäksi myös muille, että minulla on alkoholiongelma. Pari päivää sitten lähti labrasta B-PEth-arvot tarkastukseen. Labraan olin mennyt psykiatrisen lähetteellä, kun olisi tarkoitus aloitella ahdistushäiriön hoitoa, tuttuun tapaan valehdellen alkoholista kysyttäessä. Testin tulokset eivät vielä ole valmiit, mutta tiedän kyllä mitä sieltä on tulossa. Ahdistaa ja pelottaa aivan vietävästi, että estyykö psykiatrinen hoito kokonaan ja miten tämä tulee vaikuttamaan ihan kaikkeen terveydenhoitooni tulevaisuudessa.

Mutta ennen kaikkea ahdistaa se, että minun on nyt pakko puhua tästä. Ja myös myöntää valehdelleeni. Häpeän tunne on sietämätön, varsinkin kun tiedän sen itse omalla tietoisella toiminnallani aiheuttaneeni. Tähän mennessä kukaan ei ole tiennyt ongelmastani, koska juon yksin kotona ja olen työelämässä (tai jos onkin tiennyt, ei ole siitä minulle sanonut).

Suhteeni alkoholiin ei ole ollut terve yli vuosikymmeneen, mutta välissä on ollut parempia ja huonompia jaksoja. Toisinaan olen pitkiäkin aikoja pystynyt juomaan maltillisesti, mutta nekin ovat vaatineet tietoista suunnittelua ja itsekontrollia – olisin halunnut juoda koko ajan, eikä se halu kadonnut mihinkään vaikka olin juomatta. Juomahalut ovat aina liittyneet ahdistukseen, oli se sitten töistä tai ihmissuhteista tai aivokemioista johtuvaa. Juomalla ahdistus loppuu. Ja tietenkin taas seuraavana aamuna palaa kahta kauheampana. Mutta nopean avun houkutusta on vaikea vastustaa.

Pari vuotta sain noudatettua itselleni asettamaani sääntöä, että saan juoda alkoholia vain seurassa. Näin juominen pysyi suhteellisen järkevänä, koska tyypillisesti näin kavereita vain pari kertaa kuukaudessa. Sitten muutin töiden perässä toiselle paikkakunnalle, kauas sosiaalisesta piiristäni, ja mopo karkasi käsistä. Meni kuukausia kerrallaan, etten tavannut yhtään ystävää, ja juominen alkoi täyttää viikonloput ja pikkuhiljaa arki-illatkin. Pahimmillaan join kaksi hanapakkausta viiniä viikossa.

Tilanne ei ole enää muutamaan vuoteen onneksi ollut niin paha, mutta edelleen juon joka viikonloppu yksin yhden kolmen litran hanapakkauksen, ja sen lisäksi saatan viikollakin käydä hakemassa viinipullon. Jätän menemättä rientoihin jatkuvasti, jotta saisin olla yksin kotona juomassa. Harrastukset ovat kaikki jääneet jo kauan sitten pois. Olen tiedostanut, että tämä on ongelma, ja aina välillä mahtipontisesti päättänyt, että nyt tämä loppuu, mutta aina parin viikon raittiuden jälkeen ne ongelmat ovat vaikuttaneet mitättömiltä – jos kerran pystyin näin helposti olemaan pari viikkoa ilman, niin eihän minulla mitään ongelmaa ole laisinkaan, eikö vain? Ja taas paluu samaan.

Jostain syystä olin luonut itselleni narratiivin, että minähän juon vain viikonloppuisin, ja monihan sitä keskiviikkonakin vähän ottaa, että ei tämä nyt niin vakavaa ole. Kunnes B-PEth-testaus sai minut ajattelemaan asiaa tarkemmin ja oikeasti ymmärtämään, että juon alkoholia usein neljänä päivänä viikossa. Tämä tarkoittaa, että olen juomatta vain kolmena päivänä. Tiesin kyllä, että käytän liikaa, mutta skaala kuitenkin yllätti minut.

Labrasta kotiin kävellessäni soitin veljelleni. Ahdisti aivan hirveästi, ja pelkäsin, että kävelen suoraan Alkoon. Tuntui myös, että on pakko harjoitella kertomista ennen seuraavaa käyntiä psykiatrisella. Sitä tämä tekstikin varmaan on. Puhelu oli kamala, mutta lopulta päällimmäinen tunne oli helpotus. Joku tietää nyt. Tämä ei ole enää vain minun päässäni jatkuvasti vellova salattu häpeä.

En haluaisi lopettaa alkoholin käyttöä kokonaan, koska sosiaalinen juominen on mielestäni yksinkertaisesti niin mukavaa. Mutta tuntuu, että seison jyrkänteen reunalla. Jokin muuttuu nyt, ja se pelottaa.

5 tykkäystä

Moi, goppis.

Luin kertomasi ja muutaman kohdan poimin siitä.

“juominen alkoi täyttää viikonloput ja pikkuhiljaa arki-illatkin.”

“Harrastukset ovat kaikki jääneet jo kauan sitten pois”

“juon alkoholia usein neljänä päivänä viikossa.”

“En haluaisi lopettaa alkoholin käyttöä kokonaan, koska sosiaalinen juominen on mielestäni yksinkertaisesti niin mukavaa”

Luulen ymmärtäväni, että sinulla on ongelma.

Jatka kirjoittelua, minä seuraan.

Kaikella ystävyydellä, Putkis. :wilted_flower:

1 tykkäys

Hei @goppis , hienoa että olet oivaltanut tämän kaiken!

Tämä on tosi ymmärrettävää, pelko uudesta. Ja tiedän, että jyrkänteen reunalla on paha olla.

Haluaisin lohduttaa sinua sanomalla, että muutos voi tuoda mukanaan jotain paljon parempaa kuin miltä sinusta nyt tuntuu.

Tartun tähän.

Tietyn pisteen jälkeen ns.sosiaalinen juominen johtaa joillain ihmisillä (monilla ihmisillä) alkoholiriippuvuuteen.

Edellä kuvaamasi kuulostaa vähän siltä. Ja minulle tosi tutulta. Juominen on silloin periaatteessa mukavaa mutta johtaa käytännössä vain toistuvaan hirveään oloon.

On tosi hienoa että haluat vähentää juomista. Mitä vähemmän juo, sitä vähemmän täytyy hävetä. Mutta silloin kun juominen toistuvasti lähtee käsistä, kannattaa myös miettiä kokonaan lopettamista. Ainakin yhtenä vaihtoehtona. Se voi jopa olla helpompaa kuin oman juomisen jatkuva kontrollointi.

Lopettajien puolella on paljon ihmisiä, joita lopettamispäätös ei kaduta, ja jotka eivät koe menettäneensä elämästä mitään, edes sosiaalisissa tilanteissa. Ja monilla yksi lopettamisen jälkeinen syy jatkaa juomattomuutta on ahdistuksen väheneminen, väsymyksen väistyminen ja ilon palaaminen elämään.

Mitä ikinä päätätkin tehdä, voimia siihen! Häpeästä pääsee eroon ja oma vointi kyllä kohenee, kun on ollut juuri niin reipas kuin sinä nyt ja katsonut omaa ongelmaansa silmiin. Se vaatii ihmiseltä paljon rohkeutta.

Halusin vastata tähän postaukseesi siksi, että siinä oli niin paljon tuttua. Olin vain vajaat puoli vuotta sitten sen saman kuilun reunalla kuin sinä nyt, ja minua pelotti ihan samalla tavalla.

Nyt se kuilu on hävinnyt, samoin pelko ja paha olo. Ilman alkoholiakin voi elää hyvää ja mukavaa elämää - oman kokemukseni mukaan parempaa kuin se, mihin on vuosikaudet tottunut. Ja silti tavata ystäviä ja tehdä hauskoja asioita.

Tsemppiä!

6 tykkäystä

Tervetuloa palstalle ja kiitos hyvästä ja pohtivasta kirjoituksesta.

Kerrassaan erinomaista, että ennen ahdistushäiriön hoidon aloittamista otettiin myös PEth. Kertoo sen tulos mitä tahansa, ainakin se sai sinut ajattelemaan.

Ei alkoholin ongelmakäyttö sinulta hoitoa vie, mutta sen tunnistaminen on hoidon onnistumisen kannalta äärimmäisen tärkeää. Kun noita molempia täytyy hoitaa yhtaikaa.

Terapiassa pyritään oppimaan juuri niiden tunteiden käsittelyä ja sietämistä, joita olet säännöllisesti paennut juomiseen. Lisäksi ahdistuneisuus on yksi monista alkoholin aiheuttamista vieroitusoireista.

Ongelman tunnustaminen ja rehellisyys ovat avainjuttuja. Me kaikki alkoholiongelmaiset täällä olemme valehdelleet suut ja silmät täyteen omista juomismääristämme. Ja hävenneet ne samaiset silmät päästämme. Se kaikki helpottaa varmasti, kunhan valehtelun aika on ohi.

Kaikkea hyvää jatkoon. Osa onnistuu kontrolloimaan käyttöään vielä melko vaikeankin ongelman kanssa. Suurimmalle osalle meistä lopettaminen on ainoa vaihtoehto. Kokeilemalla se selviää ja olet aina tervetullut tuonne Lopettajien puolelle jos niin päätät.

3 tykkäystä

Moi,

en usko että tuolla juomismäärälläsi PET testit hälyttävät kovinkaan punaisella, niin olisin levollisena sen suhteen. Mutta selkeästi kertomasi perusteella alkoholi hallitsee elämääsi, eli on ongelma. Ja todella hyvä jos työstät sitä asiaa ja otat vastaan tarvittaessa apua.

Rohkeutta sinulle kohdata tilanne!

Tervetuloa - vaikka olen tuolla lopettajien puolella kurkistelen aina välillä tännekin koska täältäkin löytyy kiinnostavaa pohdintaa. Meitä jyrkänteen reunalla seisojia riittää. Kun katsot ympärillesi näet, että et ole yksin. Se ei ole pelottavaa ollenkaan. Tästä voi myös päästä pois - astuu ensin yhden askeleen taaksepäin - vaikka vain ihan pienen. Sen jälkeen voi uskaltaa ottaa toisen - ehkä jo vähän isomman askeleen, mutta jos se askel edelleen tuntuu pelottavalta voi jäädä hetkeksi myös paikoilleen vaikka vain vähän hengittelemään. Katsoa miltä tuntuu ja sitten jatkaa loitontumista siitä reunalta. Avoimmuus on yksi asia jota kannattaa ajatella. Se tuntuu pelottavalta, mutta se kannattaa. Rehellisyys ja alkoholismi kun eivät mahdu samaan tilaan. Kannattaa aloittaa sillä, että on itselleen rehellinen. Katsoo itseään peiliin. Se tekee kipeää, mutta se on se tärkein askel. Täällä me ollaan! Tsemppiä kovasti.

3 tykkäystä

Sun tarina on lähes täydellisesti sama kuin itsellänikin. Eli samaistun todella vahvasti! Itsekin haluan vähentää radikaalisti ja silti välillä repsahdan. Viimeksi eilen. Olin jo päättänyt etukäteen etten juo, mutta jalat veivät alkoon ja pullo viiniä lähti matkaan. Sen jälkeen kun olin juonut pullon, tuli itseviha ja kiukku. Mutta tänään on uusi päivä. Tänään yritän tehdä jotakin muuta.

Toivottavasti sinäkin pystyt tänään olemaan juomatta! Et ole yksin.

2 tykkäystä