Painon lasku ilman alkoholia?

Terve vaan kaikille kohtalotovereille!

Itsellä (olen siis mies) on takana monet vuoden jo ihan päivittäistä juomista, kaljaa mennyt viime aikoina 12 tölkkiä illassa, eli yksi laatikko on kestänyt yleensä sen kaksi päivää, ihan viime aikoina ei sitäkään. Välillä olen sitten kyllästynyt kaljaan ja juonut valkoviiniä, mutta silloin on tullut juotua vielä enemmän, kun eihän sitä jaksa laskea monesko lasillinen siitä 3 litran pahvilaatikosta nyt lorautetaan tälle illalle. Veikkaan että pari pullon verran on mennyt viiniä illassa, kun olen viinimoodissa ollut.

Viimeisen parin vuoden aikana (kai se ikä alkaa vaikuttamaan kun olen kumminkin jo reilusti yli 40v.) tätä liiallista juomista ei ole enää oikein pystynyt peittelemään, kun paino on noussut ainakin 15 tai vajaa 20 kiloa. Käyn uimahallissa saunomassa suht säännöllisesti ja sillä olen aiemmin saanut naamapöhön pidettyä aisoissa, mutta nyt korona-aikana saunominen jäi useaksi kuukaudeksi ja silloin tuota painoa tuli todella reippaaseen tahtiin. Ja naama on viime ajat näyttänyt ihan turvonneelta pallolta. 7-8 kiloa tuli painoa sinä aikana kun uimahallit olivat kiinni eikä päässyt saunomaan. Saunon siis uimahallissa pari-kolme tuntia kerrallaan ja käyn monta kertaa viikossa, eli sillä olen saanut vuosikausia piiloteltua tutuilta tätä ryyppäämistäni, eivätpähän ainakaan naamasta sitä ole heti nähneet.

Korona-aika ja se etten päässyt monta kertaa viikossa saunaan paljastivat siis ulkopuolisillekin, ja tietysti myös itselleni, tämän tilanteen karuuden. Ei ollut enää mitään mahdollisuutta peittää tilannetta ja hävetti kulkea ihmisten ilmoilla aiempaa todella paljon lihavampana ja naama todella turvonneena.

Kun tässä kuitenkin olen ihan peruskomeahko mies ja aina tottunut siihen, että naisilta saa katseitakin ja jopa flirttiä, niin sehän on loppunut kun seinään ja jos rehellinen olen niin siinä on yksi iso motivaattorini siihen että jotain on tehtävä. Pinnallista varmaan monen mielestä, mutta sama kai mikä se syy on, jos vaan saa vähennettyä/lopetettua.

Huomenna tulee viikko täyteen juomattomutta, se on minulle jo pitkä aika, kun ihan jokapäiväistä runsasta juomista on jo niin pitkä pätkä takana. Painoa on lähtenyt pari-kolme kiloa ja eilisen uimahalliseissun jälkeen peilistä katsoi jo huomattavasti terveemmän ja vähemmän pöhöttyneet kasvot.

Olisi tosi mukava kuulla teiltä muilta päivittäin ja runsaasti juoneilta, että miten nopeasti teillä on juomattomuus vaikuttanut painoon? Minulla viikossa tuon pari-kolme kiloa, mutta mites parin viikon tai kuukauden jälkeen? Kysyn tätä varmaan siksi, että kerään sillä motivaatiota jatkaa tätä juomattomuutta. Tietysti fiksuinta olisi lopettaa kokonaan, mutta… No te vähentäjät tiedätte varmaan jo mitä tarkoitan, muutenhan kirjoittaisin ehdottomasti tuonne lopettajien puolelle.

Onnittelen, että saat hypättyä tissuttelun yli!

Minulla vähentäminen on yhä hakusessa. Minäkin kärsin omasta mielestäni kasvojen pöhöttyneisyydestä, joka johtuu vuosien kaljoittelusta, olisi tosi kiva päästä siitä. Mutta kilojen kanssa menee paremmin, olen aina pysynyt BMI normaalin rajoissa, josko ylärajaa hipoen ja keskivartaloa löytyy. Viimeisen puolen vuoden aikana olen kaljoittelusta huolimatta saanut tiputettua viitisen kiloa, tiedä häntä mistä se johtuu, ehkä viimeisen vuoden aikana aloittamastani aamupuurorutiinista (kaura-lese-mustikat-mansikat). Keskivartaloni on normien mukaan liian paksu, mutta ei sellainen totutusti ymmärretty löysä kaljamaha, vaan kiinteä pötkö. Kilot saattavat heitellä parikin kiloa päivästä toiseen jo nestetasapainon vaihtelusta. Maksa-arvot ovat olleet hieman koholla viimeiset pari vuotta, mutta niihin ei ole terveydenhuollossa puututtu. (53 ja 51 kun viitearvo on 45 U/l). Olen vuosikausia syönyt vuoropäivin monivitamiineja ja B-vitamiineja toivossa, että ne auttaisivat mm maksaa kestämään elämäntapojani. Ulkonäköpaineisiin olen iän myötä suhtautunut kuitenkin aina vain löysemmin, en oikein jaksa enää välittää yhtä paljon, kuin nuorempana. Olen jo eläkeiässä. Arvomaailma valitettavasti löystyy alkon kulutuksen myötä, rimaansa tulee laskettua monessa asiassa …

Onnea tavoitteellesi saada alkon kulutusta vähenemään, ja kiitä itseäsi saavutuksistasi, sinulla on vielä toivoa muuttaa kurssia suht helposti!

Hei Pannari! Olkoonkin se turhamaista, mutta kyllä sama asia motivoi minuakin. Kuka nyt koko maailmalle haluaisi olla elävä huutomerkki omista paheistaan… Ja kuten myös sinä, jonkinlaisiin katseisiin olen tottunut ja kyllähän positiivinen huomio piristää. Jos muuttuu yhtäkkiä näkymättömäksi tai täysin neutraaliksi saati vastakkaiselle sukupuolelle, ei se tunnu hyvältä, varsinkin kun syyn tietää.

Kyllä kuukauden jälkeen peilistä katsoo ja katsoisi jo aika eri ihminen. Minulla on elämäntaparemontista kokemusta tältä osalta kerran ja liikunnan lisäämisen aiheuttamasta muutoksesta useamminkin. Tietysti se vaatisi sitä, että se juomattomuus tai vähempi käyttö jatkuisi. ? Haluatko tsemppi/treenikaverin vaikka näin virtuaalisesti?

Niin ja mietin tuota, että saunomassa 2-3t per kerta… useampana kertana viikossa. Onhan se melkoinen työ ja aika. Voi myös olla, että maksa ei vaan jaksa enää tehdä töitä samaan tahtiin kuin ennen ja se juominen tosissaan muutenkin näkyisi. Itsehän tilanteeseen on kuitenkin herättävä, ei siihen toisten sanat auta niin kuin hyvin minäkin tiedän. ??

Moi Pannari!
Hiukan huvitti (siis ihan positiivisesti) kuin luin juttusi. Itsella vahan samanlaisia kysymyksia/ajatuksia.
Olen itse sinua hiukan vanhempi, mutta viela aktiiviurheilija (juoksu). Tietysti kun putkee on joskus pukannut niin varsinkin naamasta nakyy etta on maistunut. Olen aika pitka (hiukan yli 2m) ja tuntuu etta kostean viikonlopun synnit nakyy aina naamassa. No, tuossa joku aika sitten otin vahan selvaa asiasta googlaten ja ainakin jos syo anasta (tai juo sokeritonta ananasmehua) sen pitaisi poistaa turvotusta. Toinen on sitruunanmehu, mutta se on aika stydia juoda. Lisaksi olen itseani usein rankaissut pitkilla juoksulenkeilla, joka alussa on aivan tappoa, varsinkin jos on yli pari paivaa tissutellut. Siinahan hikoaa, niinkuin saunassakin, kaikki kuonat pois. Silti aikamoista masokistin touhua. Lisaksi on vaarana nestehukka kun tissutellessa kuitenkin nestetta on kropasta kadonnut. Kerran paasiaisputken jalkeen menin lenkille, oli viela tosi lammin/kuuma ilma. Seuraava paiva oli aivan kamala kun piti seinia pidellen kavella kun nestehukasta johtuen pyorrytti. Eli otahan iisisti myos saunassa :slight_smile:

Kymmenen päivää nyt takana juomattomuutta ja olen päättänyt että kuukauden olen juomatta ja sen jälkeen pohdin mitä teen. Painoa tippunut n. 4 kiloa, eli ihan hyvään tahtiin sitä näyttää tippuvan. Saunonut olen useamman kerran, eilenkin viisi kertaa 15 min ja kylmäaltaassa virkistäytymässä siinä välillä. Meneehän siinä saunareissuun se 2-3 tuntia.

Mikäli tuossa kuukauden kohdalla on painoa lähtenyt jo sen verran että sen näkee selvästi, niin uskoisin mulla löytyvän motivaatiota jatkaa tätä juomattomuutta. Nyt jo on paljon mukavampi käydä kaupassa kun ei ole naamassa niin hirvittävä pöhötys. Punakkuutta on silti vieläkin.

Kiitos tsempeistä ja päivittelen taas joku päivä että miten menee :slight_smile:

Kaksikymmentä päivää juomatta, huomenna tasan kolme viikkoa. Yllättävän helppoa on ollut tämä aika, ei ole ollut suurta hinkua tölkille. Ei oikeastaan kertaakaan. Painoa on pudonnut n. 7 kiloa. Pahin punotus ja pöhötys on jo naamasta lähtenyt ja vyötärökin kaventunut muutamilla senteillä, mutta kun noita kiloja on tullut kerättyä tässä parin viime vuoden aikana niin paljon, niin kyllä tässä vielä pitäisi se kymmenen kiloa ainakin saada pois, mieluiten 15.

Tuntuu vähän oudolta, että ei ole tullut vielä kertaakaan sellaista tosi pahaa paikkaa, jossa tölkinhimo iskisi. Kuitenkin vuosikausia olen joka ikinen päivä juonut illalla itseni sellaiseen sopivaan pöhnään. Olo on tosi paljon freesimpi ja parempi kun kolme viikkoa sitten, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Välillä mietin että olenko sittenkin ollut vielä “vain” suurkuluttaja, en varsinainen alkoholisti. Motivaatiota minulla kyllä on jäljellä rutkasti, varsinkin kun noita kiloja on lähtenyt liukkaaseen tahtiin. Sehän se suurin motivaationi oli alunperinkin, ulkonäkö. Tosin pelottaa sekin, että jos nyt tässä vaikka pari kuukautta, tai vaikka vähän pidempääkin olen juomatta ja saan kilot karistettua, niin jos sitten annan itselleni anteeksi muutaman oluen, niin meneekö se heti siihen entiseen? Joka ilta, joka ikinen ilta… Siihen en halua palata. Haluaisin olla kuten suurin osa ihmisistä, että pystyn olemaan juomatta ja juon vain kun on joku illanvietto tms. selvä syy, tosin eihän sekään varsinainen syy ole juoda, no tiedätte kyllä mitä tarkoitan.

Tällä hetkellä siis menee tosi hyvin! Juuri kävin kaupassa ostamassa isot satsit ruokaa eikä ollut lähelläkään että olisin mennyt kaljahyllyille, vaikka on perjantai. Ruoan suhteenkin olen nyt tsempannut ja alkanut syödä terveellisemmin. Paljon salaattia ja katsonut muutenkin kalorimääriä, miinuskaloreilla mennään siis koko ajan kun tämä painonpudotus on tässä koko ajan mielessä.

Katsotaan nyt miten tämä etenee, varmaan vaikeita paikkoja tulee eteen. Tiedän kyllä että turhaa tässä on kolmen viikon jälkeen tuuletella liikaa :slight_smile:

Edit. Laskin uudelleen, kun tuo laskuri näytti 21 päivää, niin todellakin tänään on 21. päivä juomatta. Viimeisen oluen join kolme viikkoa sitten perjantai-iltana.

Hienoa Pannari, jatka samalla linjalla! Hyvään aikaan otit tauon touhusta kun ei vaikuta vielä pakkomielteiseltä. Kuten joillakin meistä köh köh.

Hienoa Pannari!
Tällaista ketjua on mielenkiintoinen lukea, näitä aivan samoja aatoksia on itsellä ollut ja yhtenä suurimmista motivaattoreista pysytellä erossa kaljoista on juuri painon laskun tavoittelu. Ja kadonneen ulkonäön ja itsetunnon metsästys.

Jos kasvot punoittavat vielä 3 viikkoa juomisen lopettamisen jälkeenkin, vaikkakin vähäisemmissä määrin, suosittelen ehdottomasti maksa-arvojen tsekkauttamista. Se alkoholin aiheuttama akuutti punakkuus, joka tulee suurelle osalle ihmisistä, vaikka joisivat vain kerran vuodessa ja muuten olisivat tyystin vesilinjalla, haihtuu kyllä saman tien, kun promillet ovat palaneet ja viimeistään siinä vaiheessa, kun krapula on kärsitty. Toki iho voi punoittaa monestakin syystä, mutta punoitus ja muutkin iho-oireet ja -muutokset voivat olla myös merkkejä maksan vaurioista ja jos on juonut vuosikaudet ja joka päivä suuria määriä, tuo maksahomma on ihan vakavasti otettava asia.

Edit: Vähän kyllä huvittaa, kun jengi on tässä ketjussa ihan innoissaan saunomisistaan, lenkkeilyistään, aamupuuroistaan, B-vitamiineistaan ja ananasmehuistaan. Ei niissä mitään pahaa ole. Varsin kiistatta terveellisiä juttuja kaikki ja sinänsä niitä kannattaa toki harrastaa/käyttää. Alkoholin suurkulutuksen haittoja ne eivät kuitenkaan kumoa mihinkään. Vaikutus on lähinnä kosmeettinen ja siellä taustalla maksat ja haimat sun muut kyllä ottavat osumaa, jos ovat ottaakseen.

Otsikon aiheesta: Itselläni alkoholi toimii lähinnä laihdutuslääkkeenä ja olenkin dokuspurtin jälkeen, kuin kuivan kesän orava(Turvotuksia toki voi monesti olla, mutta se on sitä nestekertymää, joka lähtee liikkeelle ihan sillä, että vaihtaa etanolin veteen. Ainakin siihen saakka, että maksani oikeasti poksahtaa :mrgreen: ), MUTTA mä en koskaan ryypätessäni syökään mitään. Tätä tyyliä ei tietenkään voi suositella kenellekään, koska syömättömyys ja aliravitsemustila pahentavat luonnollisestikin alkoholin haittoja, jos toki pahentaa ylipainokin.

Alkoholissa ON hitosti kaloreita ja niitä on sitä enemmän, mitä suurempi alkoholiprosentti/-määrä, eli tuo ei liity suoraan siihen, että esim. siiderissä tai liköörissä on lisäsokeria. Se on sitten vain vielä ekstraa. Etanolin kalorit eivät kuitenkaan jämähdä läskiksi, vaan dokaamisesta seuraava lihominen johtuu siitä, että ihminen saa kaiken tarvitsemansa energian alkoholista ja siihen päälle syöty ruoka sitten jää läskiksi(Toki ruoalla tässäkin tapauksessa ihan ravitsemuksellinen pointtinsa on. Eipä etanolissa hirveästi ravintoaineita ole). Aika harva rappioalkoholisti on lihava :wink: . No joo, nykyään nekin jo alkavat olla, kun Suomessa yleensä ihmisillä on jo varaa/mahdollisuus sekä juoda, että syödä, vaikka vähän huonomminkin menisi taloudellisesti. Se johtuu sitten jostakin muusta syystä, jos juoppo skippaa syömisen.

? Olipa positiivinen vastaus.

Hei Pannari.
Itse myös join paljon, noin 2000 litraa kaljaa vuodessa. Pari viimeistä kosteaa vuotta meni tuolla määrällä. Kaloreitahan tuollaisessa määrässä on aikas paljon. Purkillisessa muistaakseni n. 40kcal. Join siis keskimäärin yhden purkillisen jokaisena hereillä olo tuntina. 16h, 16 purkkia.
Painon nousu? Sitä ei suuremmin tapahtunut. Ehkä kymmenisen kiloa kymmenessä vuodessa. Eikä ole paljoa laskenut niistä ajoista vaikka yli kolme vuotta olen nyt ollut juomatta. Kävelen ja vaeltelen rinkan kera mikä tietysti lisää lihasmassaa, sitä kautta painokin nousee.
Maksa kokeissa kävin juomisaikaan. Arvot n. 400 ja 200. Nyt ne on jossain 22-30.

Sulla on hyvä ja terveellinen motivaattori mukana raitistumisessa. Onnistuminen on todennäköistä kun positiivista muutosta kehossa ja ulkonäössä tapahtuu.

Putkis, 52v.

^^^ASIAA

Moro Pannari!

Sen verran ajattelin tulla kommentoimaan, että toivottavasti jatkat kirjoittelua tänne (niinkuin kaikki muutkin) ja hommasi etenee kohti tavoitteitasi. Olen näitä ketjuja nyt eri ajoilta jo jonkin verran käynyt läpi ja aina välillä ketjuihin tulee myös sellaisia negatiivissävytteisiä kommentteja. Monesti nämä kommenttien asiat olisi voitu esittää myös rakentavampaan ja keskustelua edistävämpään muotoon, mutta näin ei ole jostain syystä tehty. Joten toivottavasti osaat suhtautua näihin kommentteihin ja haluat jatkaa rehellistä kirjoitteluasi myös jatkossa.

Hyvää sunnuntaita kaikille plinkkiläisille!

Kuukausi täynnä tipattomuutta. Painoa tippunut 10kg, eli aika paljon. Tosin viimeisen kolmen-neljän päivän ajan paino on pysynyt aika samoissa, eli veikkaan että ns. “helpot” kilot eli nesteet on nyt lähtenyt ja seuraavat 10kg vaatiikin jo enemmän kuin vain juomattomuutta. Täytyy sanoa, että kuukausi on mennyt aika nopeasti ja vieläkään ei ole tullut suurta tarvetta juoda. Suurimmaksi osaksi olen vain saanut nauttia aamuista, jotka on NIIN paljon mukavampia kuin ennen. Ei morkkista, itseinhoa ja krapulaa. Ja kyllähän se olo muutenkin tuntuu selvemmältä, kun päivä ei mene siihen, että puolet päivästä menee olon paranteluun jotta saa taas illemmalla juoda itsensä pöhnään. En osaa oikein sanoa kumpi on pyörinyt mielessä enemmän, juomattomuus vai karisevat kilot. Ehkä tuo painon nopea putoaminen on kuitenkin ollut enemmän mielessä ja luulen että sen avulla tässä on ollutkin suht helppoa. Jos keskittyisin olemaan vain juomatta, niin olisiko tässä tullut enemmän mielitekoja sen suhteen, kun ei tarvitsisi painoa miettiä?

Aion siis jatkaa juomattomuutta ja painonpudotusta. Minulla on tosi kova motivaatio pudottaa vielä ainakin 10kg, mieluiten 15. Ja sen tiedän että jos sorrun juomaan, vaikka vain pari kertaa viikossakin, niin se tekee painonpudotuksesta todella paljon vaikeampaa.

Ketjua lukiessa tuli mieleen, että mistäköhän se muuten johtuu, että toisilla ei juomisen myötä katoa ruokahalu ja painoa alkaa pikkuhiljaa kertyä ja taas toisilla näyttää ruokahalu katoavan juomisen seurauksena ja paino saattaa jopa laskea? Tavallaan toivoisin että minulla lähtisi myös ruokahalu, niin eipähän ainakaan tulisi painoa, mutta toisaalta kun asiaa enemmän miettii, niin ehkä se terveyden kannalta on parempi että kuitenkin ruokahalu pysyy ja tulee syötyä. Vaikka siinä juodessa tulee kidutettua sisuskalujaan, niin vielä enemmänhän se kroppa huutaisi hoosiannaa, jos se ei edes ravintoa saisi.

Ei tarvitse olla lääkäri ymmärtääkseen, että sisäelimet on ottaneet varmasti osumaa näin pitkäaikaisesta ja päivittäisestä juomisesta. Maksan mahdollisille vaurioille ei tässä vaiheessa enää oikein voi mitään, muuta kun toivoa parasta ja toivoa että mitään lopullisia vaurioita ei olisi tullut ja ainakin nyt annan maksalle sitä kauan kaivattua palautumisaikaa. Kyllä tässä on tämän kuukauden aikana tullut myös napsittua vahvoja b-vitamiineja, c-vitamiinia ja e-epaa, koska alkoholin juontihan blokkaa tehokkaasti vitamiinien ym. imeytymisen, joten ei tarvitse olla lääkäri siinäkään että ymmärtää ainakin nyt olevan hyvä hetki antaa kropalle sitä mistä on pula. Jos nyt huomenna sortuisin ja alkaisin taas tissutella joka ilta, niin ainakin olen käyttänyt hyödyksi sen kuukauden joka kropalla oli aikaa palautua ja ottaa vastaan myös vitamiineja.

Kiitos kommenteista ja kannustuksista! Ja saa tähän ketjuun kirjoittaa, vaikka olisi jostain eri mieltä, osaan kyllä suodattaa omassa päässäni, jos huomaan että joku negatiivissävytteinen kommentti johtuu ehkä jostain muusta, kuin minusta :wink:

Jatka yhtä viisaasti, olet hyvällä tiellä Pannari! Ja hyvä, että olet valveilla toisten ihmisten omista tarpeista :slight_smile: Tsemppiä jatkamallasi ohjelmalla, joka kuulostaa tosi terveeltä!

Tämä tiedemies on jo aikaisemmin tutkinut aihetta:

viewtopic.php?p=877487

T. Korkkis

Tsihhih, eipä ole ensimmäinen kerta, kun vähättelijöissä[sic!] koira älähtää, kun kalikka kalahtaa ja käydään porukalla totuuden puhujan kimppuun :mrgreen: :unamused: . Ammutaan viestin tuojaa niin sanotusti, jos nyt ryhdyn enemmänkin sananlaskuja latelemaan. En kuollaksenikaan ymmärrä, miten alkoholin suurkulutuksen kiistattomien haittojen toteaminen liittyy oman paremmuutensa korostamiseen ja pahan olonsa purkamiseen :open_mouth: . Jos olisin koristellut viestini sydänemojeilla ja ihq-tsemppivärssyillä, olisiko se ollut vähemmän paha?

Minään muita parempana ihmisenä tahi suurena onnistujana elämässä en itseäni pidä, eikä aiemmassa viestissäni tässä ketjussa mitään sellaiseen viittaavaakaan lukenut(Se oli kyllä ihan jonkun muun omaa, kieroutunutta tulkintaa), joten mulla ei vastaisuudessakaan liene mitään tarvetta moisia kuvitteellisia esimerkkejä ja stooreja tänne itsestäni kirjoitella :unamused: .

^ Ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun suosittelin aloittajalle maksa-arvojen tsekkauttamista, kerroin oman kokemukseni alkoholin vaikutuksesta lihomiseen/laihtumiseen, sekä puhuin yleisellä tasolla alkoholin kaloripitoisuudesta, sekä kommentoin sitä, että millään kikka kolmosilla alkoholin fysiologisia haittoja ei saa kumottua, joka on silkka fakta. Jos olisin käyttänyt huvittaa-sanan sijasta sanaa ihmetellä tai että mua hämmentää, olisiko se ollut pienempi paha? Mitään asiattomuuksia tuo viestini ei sisältänyt. Aivan samaa ei voi sanoa hyökkäyksestäsi minua kohtaan.

No, tämä keskustelu oli osaltani tässä. Trollin ruokkiminen kun harvemmin johtaa mihinkään :unamused: .