Päihteiden monipuolisuus ja terveellinen vaikutus elämään

Päihteet ovat sitä todellista superravintoa, jota luontoäiti lisäksi aarteina tarjoaa heille, ketkä eivät ole langenneet suurkorporaatioden ansaan tai heille, ketkä ovat heräämässä, jopa heillekin, ketkä innolla ottavat vastaan kemian tieteen saavutuksia, unohtamatta heitäkään, keillä ei ole muuhun mahdollisuutta.

Riskit on aina syytä huomioida. Päihteiden hyvin suurten erojen vuoksi ennalta perehtymisen merkitystä ei voi vähätellä muun muassa annostuksen osalta. Jopa hengenvaara on todellinen. Joka tapauksessa suosittelen etsimään perimätietoa eri päihteiden soveltuvuuksista. Ihmiskunnalla on ollut pitkä tie Jumalan puutarhasta nykyaikaan, entisajan alkemisteista ja parantajista nykypäivän tutkimustyöntekijöiksi ja lääkkeiden kehittäjiksi, yleensä palkallisiksi, ajalle luontaisten inhimmillisyyden yhteiskuntaan heijastuvien murrosten ongelmallisuuksiin viitaten, suoritustarvetta poissulkien voimatta olevana.

Päihteissä riittää niin paljon potentiaalia, että jotkut omistavat koko elämänsä niille. Onkin sanomatta selvää, että terve järki, aikuinen vastuullisuus ja maltti ovat tärkeitä ominaisuuksisa, etenkin vahvempien substanssien kanssa. Vaikka suurella joukolla niillä juuri mielenvikaisuutta hoidetaankin. Luojan suuren suunnitelman mukaan löytyy tukea väitteelle, että jokaiseen vaivaan on olemassa lääke luonnossa.

Lääkkeiden lisäksi päihteet ovat ainakin nautintoaineita, työvälineitä, sekä harrastuksia, varsin harmittomia sellaisia vastuullisesti käytettyinä. Päihteet ovat ja ovat aina olleet merkittävässä asemassa yhteiskunnassa, nykyajalle ominaiselta voimakkaalta vastakkainasettelultakaan tietenkään välttymättä. Samoin myöskin päihteisiin taipuvainen yksilö kokee yleensä molempia ääripäitä eri intensiteetein, hyvän olon tunteesta, voimakkaasta euforiasta ja autuaasta olosta, itsetuntemuksen tiellä aina jumaltietoisuuteen ja helvetin tuskiin asti.

Henkisessä työssä päihteet voivat olla opettajia, liittolaisia ja oppaita tietoisina entiteetteinä ihmisen rinnalla. Muissa tapauksissa voivat ne olla elämän mauste energian antajina, rentouttajina, juhlatunnelman nostajina, muuten viihteellisinä tai mielenkiinnon tuojina, myös keskittymiskyvyn parantajina. Harrastuksena päihteet eivät yleensä vaadi suuria investointeja, eivätkä rasita luontoa. Sen sijaan niiden kasvatus, keräily, valmistus ja jalostus ovat yleensä hyvinkin terveellistä toimintaa. Lisäksi harrastus on usein sosiaalisuutta lisäävää tai ylläpitävää. Myös käyttö ja vaikutus ovat oikeissa annostuksissa keholle ja mielelle hyvää tekeviä. Kuvailisinpa itse, vastapuolta poissulkematta, päihteitä aikaa antaviksi.

Enpä sano tähän juuri muuta kuin että kohta muurahaispesässä kihisee :unamused: Myöskään päihteistä puhuminen monikossa viljelemiäsi yleistyksiä käyttäen on argumentatiivisesti aika heikkoa - butaani voi olla päihde siinä missä psilosybiini tai kokaiinikin, mutta näistä puhuminen samassa lauseessa on vähän sama kuin puhuisi musiikista ilmiönä, jonka kaikki genret tarjoavat kuuntelijoilleen samanlaisia elämyksiä… :unamused:

Nimimerkki Pasuuna suoltaa kyllä melko kryptistä tekstiä aiheesta kuin aiheesta. Mikäs siinä, ei meidän kaikkien tarvitse olla samaa harmaata betoniseinää. Hieman hän voisi rimaansa laskea, nyt näihin ei oikein pysty kommentoimaan mitään. Ei ole suuremmin tarttumapintaa.

On varmasti syynsä jaotteluille, kuten päihteet ja musiikki. Kuitenkin puhuin luonnontuotteiden puolesta ja suosittelin itse perehtymään tarkemmin.

Tarkoitukseni oli vain saada ajatukset ulos ennemmin, kuin laatia ammattimaista kirjoitusta.

Ei kait aina tarvitse mitään kommentoidakaan, jollei satu olemaan selkeästi eriäviä mielipiteitä tai lisättävää.

Kun päihteistä puhutaan, itsellen kaikkein mieluisimmat sekä omalle keholle sekä mielelle parhaimmaksi havaitsemani tuotteet tulevat juurikin luonnosta. Sellasta maailman avartajaa kun Ayahuasca tahtoisin erittän paljon kokeilla. Voin rehelisesti sanoa että on mun yksi suurimmista haaveistani tuon liemen nauttiminen.

Hyvää Ja Rauhallista Joulua Kaikille <3

Itseäni kyllä kiinnostaa myös jotkin synteettiset päihteet, joista on paljon kokemusperäistä tietoa, kuten DXM ja LSD, noin kokeilumielessä ja uskon kyllä niiden potentiaaliin, mutta etenkin jatkuvammassa käytössä suosin juuri luonnontuotteita. Sillä, minulle on tärkeää tietää, mitä se ON, mitä vedän. Mistä se on peräisin ja niin edelleen.

Arvostan kuitenkin synteettistenkin psykoaktiivien tutkimuksia, sillä jotain niissä joissain selvästi on. Olisiko laboratoriossa esim. löydetty vahingossa yhteys jonkin kemikaalin kautta johonkin jo olemassa olleeseen, kosmiseen entiteettiin tai jotain vastaavaa. Samaten esim. oopiumunikon sisältämä morfiini on nimetty Kreikan jumala Morfeuksen mukaan. Kuitenkin ainakin yleisen tiedon mukaan vasta uudella ajalla, mutta mistä näistä tietää.

Muok.
Sitten taas esimerkiksi synteettisesti valmistettua tramadolia on löydetty luonnostakin, ihan maaplaneetalta. Itse suosin kuitenkin luonnontuotteita synergian vuoksi. Miljoonia vuosia ihmiset ovat päihteitä käyttäneet. Nykykemia taas on melkoisen uutta. En silti tahdo vähätellä ihmisen sopeutumiskykyä, joka on parempi, mitä moni osaisi kuvitellakaan. Mielellä on siihen hyvin suuri merkitys.

Joo… Toi sun manifestisi antaa vaan sellaisen kuvan, että kaikki päihteet on erittäin rules ja niitä kannattaa vetää, etenkin mainitsemiesi luonnontuotteiden kohdalla. Fakta on vaan se, etteivät kaikki päihteet sovi kaikille, ja etenkin psykedeelien kanssa mä suosittelisin erittäin diippiä itsetutkiskelua ja muutenkin pitkällistä pohdintaa, ennenkuin ko. substansseja lähtee kokeilemaan. On mullakin ollut pelkästään positiivisia kokemuksia näiden kanssa, mutta tunnen tyyppejä joilla asiat eivät ole menneet ollenkaan samalla tavalla - ja sitten kannabis ei taas sovi mulle laisinkaan, lajikkeesta riippumatta (on testattu kymmeniä tässä vuosien varrella).

Ps. Ihmiset (homo sapiens) ovat olleet olemassa nykytiedon valossa n. 50000 vuotta, sitä aiemmat versiot ehkä 20000 vuotta enemmän, joten pitäisiköhän sun tarkistaa noita faktojasi ennen kuin alat puhuman miljoonista vuosista päihteiden parissa…? :unamused:

Vai pitäisköhän sun itse? Vanhimmat nykyihmisen jäännökset on ajoitettu n. 200 000 vuotta vanhoiksi. Todennäköisesti ihminen on vielä paljon vanhempi. Mutta myönnän heittäneeni rohkean arvion.

Tota, mainitsin päihteiden hyvin suurista eroista, jopa hengenvaarasta ja suurista kärsimyksistä. Minullapas nimittäin on ollut negatiivisia kokemuksia näes. Jokusen kerran pelännyt hengenlähtöä tai sekoamista. Pitäisköhän sun tiedostaa tarkastelevas asioita omasta kulmastas. Kirjoitustyylistäsi sen huomaa. Mutta en todella tarkoittanut, että päihteet olisivat, kuin vitamiineja, että kaikkien niitä pitäisi saada pysyäkseen terveenä, enkä mitään sellaista. Mutta jos joku unenpöpperöinen niin tekstistäni ymmärtää, niin siitähän sitten alkaa vetää.

Sori negatiivisvivahteisuudesta, reflat, joita en meinaa saada pois ja eräs toinen, isompi asia nyrppii.

^ Kohtahan saa jo olla negatiivisempi eli realistisempi, kun tämä joulusoopa valuu lattiaviemäristä ongelmajätelaitokselle ja päästään arkiseen finskimeininkiin taas käsiksi, ah sitä monipuolisuutta ja vaikutusta.

Pasuuna, sä hehkutat päihteitä vaikka sulla on reflat päällä (?), etkö nyt näe näissä kirjoituksissasi mitään dissonanssia? Tottakai jokainen tulkitsee asiat omasta vinkkelistään, tämä lienee ihan itsestäänselvää. En vain oikein ymmärrä alkuperäisen postauksesi pointtia - jos haluat hehkuttaa psykedeelejä, niin kannattaisiko sitten puhua vain niistä? Tai ylipäänsä keskittyä näinkin laajassa aiheessa johonkin spesifimpään. Totta kai esim. opiaateilla tai opioideilla on todelliset käyttötarkoituksensa (käytänhän yhtä niistä itsekin päivittäin), kuten muillakin lääkkeillä, joillekin adhd:sta kärsiville apteekkiamfetamiinista voi olla korvaamaton apu, monet tarvitsevat bentsoja kyetäkseen normaaliin elämään yms yms…

Komppailen tässä aika paljon gripiä ja Näätääkin. Alkuviesti on melkoisen kryptinen manifesti, josta ei ihan kauheasti tartu kouraan. Näistä Pasuunan myöhemmistä viesteistä alkaa kuvio vähäsen avautua, mutta edelleenkään en näiden tekstien pohjalta tarkkaan saa kiinni siitä, mistä nyt varsinaisesti halutaan keskusteltavan. Päihteiden hyödyistä? Psykedeelien avartamasta maailmankuvasta? Käyttökokemuksista? Hiukan selkeämpää avausta voisi siis olla!

Yleisesti päihteistä, hyviä puolia esille tuoden, vastapainoksi yleiselle käytännölle. Ei kuitenkaan mitään hyvää, ilman huonoa, elämän ominaisuus. Persoonastani johtuen henkinen puoli saattaa korostua. Siitä johtuen, mihin itseni olen ajanut, en voi sanoa milloin seuraavaksi tulen täällä käymään, vaikkakin parhaillani olen käynyt useasti lähes päivittäin.

Yhteiskunnassa jotkut tai osa ihmisistä liittää päihteet hyvin usein ongelmiin, joko syyksi, seuraukseksi tai lääkkeiksi, eikä vallan syyttä aikana, jolloin kaikki viedään äärimmilleen. Ja psyykelääkkeet ovatkin arvokas asia maailmassa. Toinen huomattava asia on päihteiden mieltäminen myrkyiksi, niiden olessa sitä vain yliannostettuna, lyhyt- tai pitkäaikaisesti. On toki ymmärrettävää kauas luonnosta eronneessa yhteiskunnassa puutteellinen ymmärrys päihteiden käyttömahdollisuuksista.

Usein nuoret, keiden mielet eivät vielä ole niin ehdollistuneet yhteiskunnallisiin normeihin, alkavat käyttää päihteitä, mikä on omiaan leimaamaan päihteitä vaarallisiksi, niiden monien voimakkuuden vuoksi. Kuitenkin ihmiset, ketkä omaavat laajemman ymmärryksen ja tietämyksen päihteistä voivat käyttää niitä apuvälineinä henkisessä kasvussa, oppien selviämään sivuvaikutuksista ja käyttämään yhä viisaammin ja paremmin.

Itse olen käyttänyt päihteitä vasta pari vuotta aivan päivittäin. Suurimmat haitat minulle ovat oopiumista vapaaehtoisesti kärsimäni vieroitusoireet, voidakseni kokea nousuja jälleen nopeammin. Uskon, että päihteillä tulee olemaan minulle vielä paljon annettavaa, vaikka lopettaisin välillä kokonaankin.
Päihteily on elämäntapa.

Ilmeisesti et ole Pasuuna vielä jäänyt kunnolla koukkuun huumeisiin, koska näkemyksesi on jotensakin järkyttävä. Huumeriippuvuus, se että on pakko käyttää elääkseen huumeita ja elää käyttääkseen, on sellainen kohtalo, jota en toivo kellekään. Kun addiktio muuttuu pakottavaksi tarpeeksi käyttää kamaa, siitä haluaisi eroon muttei se olekaan enää niin yksinkertaista. Mä taistelin kaman kanssa 28 vuotta ja päästäkseni irti jouduin käymään 11 vuoden opiaattikorvaushoidon läpi. Tänä päivänä olen vapaa addiktion kahleista: mutta olin kemiallisten ainieden vaikutuksen alainen 39 vuotta. Hah, kandee joo hankkia kunnon riippuvuus. :laughing:

Pari vuotta päihteitä päivittäin kuulostaa ainakin minun korvaani siltä, että koukussa ollaan ja kunnolla. Elämä ei noista lähtökohdista voi olla kovinkaan tyydyttävää. Ei terveet ja onnelliset ihmiset kisko kamaa joka päivä.

:mrgreen: Niin, koukussa voipi jo olla ja kunnolla, mutta jokohan pohja löytyi Pasuunalla? Pohjansa kun löytää, siitä voi sulahdella läpi pohjan ja on aina minne nousta: takaisin pohjalle. :smiley:

Jutuistaan päätellen ollaan kaukana pohjasta. Tosin eihän sitä kaikki löydä koskaan, onhan niitäkin jotka päihteistä löytävät lopullisen totuuden ja tarkoituksen elämälleen. Hyvin surullistahan tuo tietysti on, mutta samalla tietyllä tapaa kadehdittavaa. Tekee elämästä hyvin yksinkertaista

Teissä juuri huomaa sen, mistä juuri edellä kirjoitin. Olen tietoisesti koukussa, eikä kellään ole oikeutta rajoittaa päihteidensaantiani. Jos joskus tahdon lopettaa, vähennän vain hitaasti. En kärsi kaikista samoista psykologisista riippuvuutta aiheuttavista ongelmista, kuin esimerkiksi moni nuori.

Kyllä monet, monet terveet ja onnelliset ihmiset käyttävät vahvoja päihteitä päivittäin ympäri maailmaa. Jospa eräs ei tulisi laukomaan mutujaan lähipiiritietonsa ja amerikkalaisten elokuvien pohjalta.

Tuo sinun todistelusi kuuluu taudin kuvaan, addikteilla nyt vaan on tapana pyrkiä oikeuttamaan raivoisastikkin käyttöään. Sitä voi jokainen miettiä, kuinka onnellinen on henkilö, joka kaksi vuotta on paennut todellisuutta joka ikinen päivä. Mikä siinä reaalimaailmassa niin hirvittää, ettet kykene kohtamaan sitä ilman pehmentävää sumua? Hanki yhteisö, terveitä ihmissuhteita, asema, arvotusta, omaisuutta, harrastus, onnistumisia, koulutusta, perhe, mistä ikinä saat jotain irti, tai koet hyötyväsi. Hanki elämä. Tuollainen jatkuva tyhjään euforiaan pakeneminen on silkkaa vastuun pakoilua ja pelkuruutta. Pysähdy hetkeksi miettimään, ennenkuin kirjoitat sen tulikivenkatkuisen vastauksesi.

^, ^^ Pasuunahan tuolla “Miksi?” ketjussa kirjoitti näin–> On jotain mistä pitää kiinni. Olen hieman enemmän irti tästä paikasta, joka ei tunnu oikealta kodilta.

Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla Pasuunalta miksi asia mahdollisesti tältä tuntuu/vaikuttaa?

Omasta perspektiivistä katsottuna Pasuunan pitää ehdottomasti saada käyttää mitä tahansa ihan kuinka paljon tahansa kunhan ei ketään muita vahingoita/rasita. Toisaalta ymmärrän täysin myös näädän kannan ja jopa olen itse enemmän kallellaan hänen näkemyksensä suuntaan, mutta lisäisin vinkkeihin meditoinnin vesiselvänä ja ilman refloja.

Se, että vetää päivittäin unikkojuttuja, kärpässieniä, daturakasveja, pajaa jne… ja kokee olevansa onnellinen on tietysti jokaisen oma asia. Mutta mielestäni Pasuunan kannattaisi ottaa tosiaa huomioon myös se, että erittäin usein erilaisiin psykoaktiiveihin muodostuvat koukut (erityisesti niihin oppareihin) huijaavat ihmisen omaa tietoisuutta ja hämärtävät ymmärrystä ja vaikeuttavat oman tilanteensa katsomista realistisesti. Tämä on tosiaan erittäin yleistä addiktien keskuudessa (Pasuunaa en tosin tästä lähde syyttämään koska en tiedä hänen tilanteestaan tarpeeksi).