Päihteet & Pankki

Millaisia kokemuksia olet saanut taloudellisesta vinkkelistä, mikäli olet onnistunut rajoittamaan, vähentämään tai peräti lopettamaan päihteiden käytön? :question: Jouduin terveydellisistä syistä hylkäämään alkon kokonaan ja yritän rajoittaa koksun minimiin (viikonlopun leffailtaan). :mrgreen:

Itselläni on kertynyt mania säästöön, kun taksimatkat, ravintolat ja alkosta ostetut viinakset ovat tippuneet budjetista. Vetelen lekurin määräämät pillerit, mutta kela-korvauksineen ne ovat aika huokeita. Monet ystäväni jatkavat rälläämistä ja käyttävät päihteitä laidasta laitaan ja hankkivat nautintoaineet jopa velaksi. :blush: Entisaikaan hampilääkäri kuulemma antoi hampaan muotoisen säästölippaan, johon saattoi kerätä sokerimakeisiin tarkoitetut kolikot. Mainio motivaatiokeino! :bulb:

Paraniko taloutesi suhteessa päihteiden vähenemiseen? :exclamation: Mihin olet käyttänyt päihteistä säästyneet rahat?

Lopetin päihteet, alotin lääkkeet. Ja +/- 0 . Ei oo halpaa ravata lääkäriltä toiselle.

Mul on aina aikuisena ollessa olleet rahat lähes finito. Johtunee siitä et oon työtön. Välil ku oon ollu töis ni silloin on ollu rahaa ja sit usein ne on käytetty päihteisiin… Mut ennen ei ollu ruokaa, vessapaperia tai mitään tarpeellista. Muistan ku aikoinaa asuttii exän kans kaksios ni meil oli makkarissa vain sänky; sama keittiössä vain käytetty keittiön pöytä.

Mul on sisustuksee ja harrastuksii jääny tosi paljo enemmän rahaa. Nyt oon säästän ja tarkotus ois lähteä kevääl euroopas käymää. Oon ollu ilman röökiä melkein 3vkoa, joten siit jää kätee jonkuu verran, tosin viäl menee laastareit mut vaa puolikas about; eli tuo maksaa kyl 4-5 kertaa vähemmän ku röökaaminen (mä aluks tiputin röökin maxi-askist/pv samas määräs n. 2 päivää eli “vaa” 14 röökiä meni loppuvaihees). Juomist samaten vähentän, aivan älytönt kiskoa sidukkaa joka päivä ku saa vinkkupullon parin siiderin hinnal ja se on paljo parempaa & juhlistaa aterian. Tosin ostan vinkkupullon ehkä pari kertaa kuus et ei se päivittäist ole…

Et kyl nuo rahat menee melkein poikkeuksetta, mut nyt voi käydä aika huoletta juomas lattea kahvilas ja säästää välillä matkoihin tai johonki huonekaluu. Mul ei tosin oo pelkät sossunmassit käytös ku avokki asuu mun luon epävirallisest ni se sit hoitaa safkapuolen, koska en pystyis asumaa täs kämpäs jos yksinää pitäis sossunmasseil pärjätä; ne on törkeen alhaset vaik töitä ei oo tarjol!! :imp: