Päihteet ja v i h a...

…tai aggressio, mitä sanaa kukin haluu käyttää.

Miten erilaiset päihteet liittyvät vihaan, aggressioon, väkivaltaan…?? Siis jos liittyvät.

Viinasta ja bentsoista tiijän. Ei nekään varmaan elämäänsä suht tyytyväistä, kutakuinkin tasapainoista jiiänee ihmistä pistä kadulle riehumaan, mut ainakin ne vähentää impulssikontrollia (ärsyttävien sanojen listalle, yök) tai sanon vaik nii, ett pirut pääsee irti… :frowning: . Aika moni väkivaltainen teko lienee tehty viina-/ryynikännis, tai jos o vaiks tullut niinku “huomaamati” napsittua liikaa bentsoi… Minusta ainakin tulee isoil annoksil, tai epätasaisil, täys raivopää -siinäpä seuraava nickini :unamused:… (Tai jos tältä vauvalta viedään sen tutti, alkaa semmonen raivo, että o see hienoa olla aikuinen ihminen.) Tiedän sen ite. Moni tässä kaupungissa tietää sen, öh :unamused: . Jotkut rakkaista ja uskollisista lukijoistamme :mrgreen: tietävät sen. Karkotan ihmisiä enemmän ku joku helvetin offi hyttysiä… :imp: .

Voi pentele :confused: .

Mun aivokemiat o nii pahasti sotkus, että nyt o pakko ottaa vain tasainen pienannos ja sietää elämää muuten…

Ennen vahingoitin vain itseäni. Ei sekään mikään hyvä asia ollut, mut silti…

Ennen pahinta, mitä saatoin k e n e l l ä k ä ä n sanoa, oli “haista sinä paska”. Tai j o p a “haist v*ttu”. Okei, sanojasanoja, ja sticks and stones may brake my bones, mut haukku tekee kyl haavan, v a i k k a jokaisen on jonkin verran ikäviä, pahojakin sanoja kestettävä, vai kui? Terävät sanahampaat vaan joskus repii riekaleiksi… :frowning: . Eri asia, ei vähäääneriasia, vaan yksinkertaisesti e r i asia kuin toisen ihmisen fyysinen vahingoittaminen, mut silti. Slti jotain.

Kiinnostaisko tästä…???

Pentele sen kerran ku minäkin yritän asiallista päihdekeskustelua…pah :imp: :wink:

Ei mut oikeesti, eiks kellään ole tähän mitään kommentoitavaa…?

Varoitus: mä tulen sit nostaan tätä aihetta niin kauan, että on, öh

Koska minusta aihe ainakin vaikutti ihan oleelliselta…
Ja koska muiden aineiden aggressioita, vihaa “aiheuttavista” vaikutuksista en tiedä. Vai onks se vain nii, että jos ihminen on s e k a i s i n, se on noin kategorisesti potentiaalisesti vaarallinen? Vaiko eikö???

Oikein hyvä topic tämä on, tällainen leppoisa juoppo ei vaan koskaan ajaudu konflikteihin. :confused:

Mikäli silti flaidaamaan joutuu, niin potku munille ja karkuun on aina toimiva taktiikka. :sunglasses:

Stimulantit nostavat elimistön vireystasoa, ja ymmärtääkseni myös lisäävät noradrenaliinin tuotantoa aivoissa, joka osaltaan vaikuttaa adrenaliinin tuotantoon → mutkat suoriksi lisäävät alttiutta aggressioon, jos sitä jo valmiiksi on. Opiaateilla lienee jokseenkin päinvastainen vaikutus. Mutta kaikki on yksilöitä, aineet futaa yksilöllisesti ja kysymyksenasettelu on imo aika laaja - ja aiheesta on keskusteltu aika paljon joskus männävuosina.

Noin muuten itselleni sun viestisi ovat jokseenkin vaikealukuisia, jonka takia en niihin yleensä jaksa vastata. Olen tosin laiska vastaamaan muutenkin. No offence, niin se vaan menee täällä päässä :neutral_face:

Mä en usko, että mikään päihde/päihtymystila itsessään aiheuttaa ihmisessä vihaa, vihaisuutta, aggressiota, raivoa jne., ellei sitä ole valmiiksi siellä taustalla kytemässä, MUTTA aika harvassa lienevät sellaiset ihmiset, joilla ei mitään aggressioita olisi ainakin alitajuisesti. Vaikka noin muuten olisi lauhkea, kuin lammas, niin otollisissa olosuhteissa, eli silloin, kun kuuppaa sotketaan sopivalla kemialla, ne vähäisimmätkin vihan tunteet sun muut paskat voivat nousta pintaan hyvinkin rajuina, vaikkei ko. henkilö muutoin sellaisia edes tiedostaisi.

Viina+benzot -kombo nyt on surullisen kuuluisa tästä kilahdusvaarasta ja siksipä siitä aina porukkaa varoittelenkin, kun se on niin nähty, mitä se voi aiheuttaa niillä lempeämmilläkin yksilöillä. Itseäni en nyt mitenkään kovin lempeäksi yksilöksi luokittele, mutta kyllä munkin aggressioni kasvoivat ko. kombolla järjestäen potenssiin X ja sitten tapahtui hirveitä :cry: :blush: .

Ihan yleisesti ja kaikkia päihteitä koskien, riippuu kyllä pirusti ihmisen persoonasta, mielentilasta ja muista vallitsevista olosuhteista, miten vaikuttavat. Esim. piripäissään voi alkaa riehua ja pistää porukkaa turpiin, mutta voipi myös alkaa rakastaa koko maailmaa. Ja senhän nyt tietävät kaikki, että juoppoja/alkoholin käyttäjiä on moneen junaan; toiset ryhtyvät tappopuuhiin heti, kun haistavatkin etanolin ja toiset eivät tekisi koskaan pahaa kärpäsellekään, vaikka kuinka tinaisivat. Deeleistä puhuttaessa vaikuttaa paljon se, onko hyvä vai huono trippi ja siihen taas vaikuttaa moni asia.

Oikeastaan opparit ovat ainoita päihteitä, joiden en ole koskaan nähnyt/kuullut aiheuttavan kenelläkään aggressiivista käytöstä. Tarkoitan nyt sitä, kun on kunnolla vaikutuksen alaisena. Kitkuissa on monikin ollut varsin arvaamaton :mrgreen: . Puhun nyt oikeista oppareista, en mistään vitun tramadolista, joka menee IMO ennemmin tuonne stimupuolelle.

edit: myönnän… joskus moitittiin seminaaris, että mun lauseet on vaikeaselkoisempia ku Wittgensteinin tai Kantin saksankieliset lauseet… :blush:

V a i k e a l u k u i s i a??? Johtuuko jäsentelystä? Asiasta toiseen hyppelystä?
Et jaksa vastata, koska viestini ovat vaikealukuisia? IMO huono perustelu.

Vai kirjoitanko mielestäsi yksinkertaisesti liian usein, liian paljon? Vienkö kenties elintilaasi täällä???

Sitäpaitsi mitä väiä sillä on, mistä on “männä vuosina” keskusteltu?? Tai sillä, että kysymys on LAAJA? Jos tulkintasi olisi suopea, voisit tarkentaa. Voin toki minäkin.

1.Oletko -kuka tahansa- tehnyt väkivaltaisia tekoja päihtyneenä?

1. Oletko joutunut päihteitä hankkiessasi väkivallan tai sillä uhkailun kohteeksi?

2. Oletko riehunut, hajottanut jotain päihtyneenä?

3. Onko jotain ainetta, joka sinun kokemuksesi mukaan “tekee” väkivaltaisemmaksi? Ei tarvitse olla tieteellistä perustelua, vaikka joukossamme toki on [size=150]TiedeMiehiä[/size]kin, jotka ovat tottuneet vain ja ainoastaan asialliseen argumentaatioon.

Joo…Älkää kysykö, mi-mi-mistä johtuu vä-vä-väkivalta.

Mä olen itse poikkassut välit ihmiseen, joka on kännissä Oikeasti Vaarallinen. Siis järjetöntä väkivaltaa :frowning: … Olen pistänyt hänel todistettavasti tiedon, että se ei saa ottaa muhun mitään yhteyttä. Alkoholi täs ainakin tärkein. Ehkä bentsoja kans oli sotkemas päätä. Luulis, ett henkirikoksen tehdyl ihmisel tehdään heti verikoe, jos teosta ei ole kulunut kovin kauaa, kun jää kiinni. Tässä ei ollut. kun tiesivät heti, kenestä oli kyse ja mistä sen löytää :open_mouth: . Ajattelen, että siks, että jos vetoaa puolustukses alentuneeseen syyntakeellisuuteen, sen ainakin täytyis olla jostain muusta syystä johtuvaa kuin päihtymystilasta. Luulen ma.

Kyl mä itte ainakin olen usen niin helvetin turhautunut ja tyytymätön ja pettynyt ja vihainen, että olen tyytyväinen siihen, että kun mun aggressio alkoi päihtyneenä suuntautua ulospäin, se oli “vain” sanallista, tai kohdistui vain elottomiin, siis omiin tavaroihin. Pari telkkaria meni ja tolleen :blush: .

Mun isä on sekakäyttäjä tunnustamatta sitä itse. Siellä menee bentsot, lyricat, kodeiini ja alkoholi yhtä aikaa. Mä ihmettelen, että se on edelleen elossa vielä.

Välillä tää kombo tekee siitä erittäin agressiivisen. Välillä menee aika ok, välillä se tärisee raivosta ja väkivalta on vahvasti läsnä. Kerran se tönäs mut kellarin tappuasia alas. Onneks säilyin pelkillä mustelmilla.

Äiti pelkää, että se joku päivä vielä tappaa hänet. Se on todellinen pelko. Mutta isä on lievästi jo muistisairas eikä pärjää enää yksin, joten äiti ei halua jättääkkään häntä.

Oikeista oppareista ei ole kokemuksia, onneksi.

Sitten mein apteekin edessä pyörii joukko jota ei jostain syystä saada karkotettua. Ne haluaa kaiken mitä olet apteekista ostanut. Ne on pelottavia ja uhkaavia. Kyllä mä niiden kanssa pärjään, mutta miten vanhukset??? Jotka ovat jo valmiiksi peloissaan maailman menosta.

Pelko muiden tekemistä asioista on vihana minussa aina.

Mitä vittua? Itehän sä kysyit miksei viesteihisi vastata ja mä kerroin oman kantani. En jaksa pahemmin luurilla lukea saati kirjoittaa, etenkään aiheisiin joihin olen jo vastannut. Jos sä tästä vedät aggret päälle niin mahtaa olla rankkaa joo.

^En muuten kysyny, grip. Kysyin, eikö kenelläkään ole aiheesta sanottavaa. Taisi olla yliopistomiehelle liian vaikeaselkoista.
Onneksi on tullut aiheestakin kirjoituksia.
Sen sijaan, että olis tultu lyttäämään mun kirjoittaminen yleensä, mun kysymyksenasettelu, epäsuopealla tulkinnalla ja sillä, että on tämmösestä aiemmin keskusteltu, mikä ei liity asiaan sekään.

Ehdotus: pistäPpä mut vihamieslistalle, niin ei tarvi edes nähdä mun vaikealukuisia viestejä :bulb: . Hei mut mähän voin tehdä saman.

Joo kyllä oikeasti on raskasta, siinä olet oikeassa, ainakin :smiling_imp: .

No ainakin vittu ollaan aiheessa saatana :imp: :smiling_imp: :smiling_imp: .

[kursvointi Pölösen]

Voi ei… muistisairaus JA sekakäyttö…ei hyvä, ei, ei. Pitääks ihmisen uhrautua saakeli vaiks oman henkensä kaupal… :frowning: . M i n u s t a ei kenelläkään ole tuota velvollisuutta. Jos ihminen ei pärjää yksin, hoitopaikkoikin on. Vaiks suurin osa onkin…noh, mitä on. Älä vain luule, etten tiedä…Mun lähiomainen ei ole enää lievästi muistisairas. Vaan vaikeasti. Mää en enää oo perheenkään kaa paljoo tekemisissä. Pitkään olin…

Toi vika lause on hyvä :astonished: !! Ymmärrän…luulen ainakin. Muuten: sun allekirjoitukses olevat tekstit, onks ne sun omia? Nekin on minusta hienoja. Siis asiat on ilmaistu onnistuneilla lauseilla, joita voi moni vaikeaselkoinen ihminen kadehtia…

^^ pöö

Joo, mun allekirjoitus on oma teksti. Oon kirjotellu huvikseni nyt noin 3500 runonpätkää… :unamused:

Luulen, että ymmärrät hyvin mitä just toi viimenen lause tarkottaa… :heart:

Äiti ei osaa olla “itsekäs”, terveellä tavalla… Vaan uhraa elämänsä kusipäisen miehen takia… Ainiin sanoinko jo, että isä sairastaa kaiken lisäksi erittäin vaikeaa bipoa… Sillä se on piinannu meitä jo vuosikymmenet. Alko on ollut läsnä ihan koko ajan. Myöhemmin kuvaan on tulleet muut paskat lisäksi.

Välillä vihaan isää… Tai en isää vaan sen itsekästä, kusipäistä ja vaarallista käytöstä.

Päihtymystila ei ole oikeudessa lieventävä asianhaara, ts. lueta syyntakeellisuutta alentavaksi tilaksi. Joskus muinoin taisi olla toisin, mutta ei enää ja hyvä niin. Vaikka päihderiippuvuus(Tosin eipä jokaisen päihtyneenä rikoksen tehneen ihmisen mitenkään päihderiippuvainen tarvitse olla. Voihan sitä olla vaikka vain yhden ainoan kerran elämässään kännissä ja juuri sillä kerralla innostua huitomaan puukoilla ja puntareilla ja tai varastamaan nakkipaketin) kuinka luettaisiin sairaudeksi, niin kyllä ihminen silti ihan itse on vastuussa siitä, kaataako viinaa kurkkuunsa, napsiiko liika-annoksilla nappeja tai niistääkö piriä nokkaansa, ellei sitten ole ihan selkeästi kehitys- tai aivovammainen tai psykoosissa, jolloin ei oikeasti tajua, mitä itselleen tekee, mutta nuo seikat nyt alentaisivat syyntakeisuutta joka tapauksessa mahdollisista päihtymyksistä huolimatta.

Vielä tuosta yleisen mielialan vaikutuksesta päihtymystilaan: Itselläni on ainakin aikalailla selkeä homma, että jos päihdytän itseäni pahan olon päälle, ts. yritän lääkitä sitä dokaamalla tahi ohessa muillakin päihteillä, niin lähes järjestäen(Poikkeuksiakin on joskus sattunut vahvistamaan säännön) touhu on mennyt riehumiseksi, huutamiseksi, poraamiseksi, itsensä ja muiden vahingoittamiseksi, julkisen ja yksityisen omaisuuden tuhoamiseksi, itsensä säälimiseksi ja koko maailman vihaamiseksi :unamused: :blush: :frowning: . Nykyisin, kun voin psyykkisesti niin hyvin, kuin se vain mahdollista on kaltaisellani moniongelmaisella syntymäpöpillä, niin päihtymystilat(Viinakännistä lähinnä puhun, sehän se mun lempparini on) ovat lähinnä hauskoja, eikä mitään hirveitä ole tapahtunut aikoihin. Kohellusta toki riittää, mutta se on varsin viatonta. Tietty, jos joku tulee aivan syyttä suotta aukomaan päätään ja haastamaan riitaa, saatan hyvinkin hermostua ja päästellä vähän höyryjä(Onneksi nykyään lähinnä verbaalisesti), mutta noin käy kyllä ihan selvinpäinkin. Ja kyllä mä nykyään usein myös pyrin täysin absurdeissa konfliktitilanteissa mieluummin poistumaan paikalta, jos se suinkin mahdollista on, kuin että jäisin siihen tieten tahtoen kaivelemaan verta omasta ja/tai jonkun muun nenästä.

Ryynikännejä en silti ajatellut vetää, ihan kokeillakseni, kilahtaako mulla niistä edelleen, koska A) se homma on nähty jo niin monesti, että en jaksa enää hakata päätäni seinään, B) vaikka elämäni pääosin nykyään hymyileekin, niin en mä todellakaan ole mitenkään vapaa aggressioista ja kaikenmaailman vihantunnevitutuksista ja C) pelkästä viinastakin menee kyllä aivan riittävän hyvin sekaisin :mrgreen: .

^Juu noinhan se on. Mietinpä vain, että onkse automaattinen juttu, se verikokeen ottaminen heti pidätyksen jälkeen… En tajuu, miten jälkikäteen mielentilatutkimuksessa saadaan selville, minkälaisessa ymmrryksessä ihminen tekohetkellä oli, jos tekohetkestä on vaiks kuukausia. No mut ny menee [size=85]too close to home[/size], joten ei siitä enempiä…

Ja tuskinpa kukaan vapaa vihasta ja aggressiosta on, vaikka muuta väittäisivät. (Toki on niitäkin, jotka eivät koskaan ole väärässä, eivät ymmärrä toisen tarkoitusta väärin -ja yleensä kertovatkin toisille, mitä nämät ovat tarkoittaneet :unamused: -eivätkä koskaan, koskaan ilmaise aggree . No onneksi on olemassa sellaisia hyviäkin ihmisiä. Erilaisia kuin minä.)

Rikkonainen… oleksä mahtanut julkaista jotain, ei tartte kertoo…mut kyl sul o n hiottuja lauseita. (Toisin ku mul. Mun lauseita on vaikea lukea.). Mä olen melkoisesti lukenut, vähemmän runoutta, mutta noi menee ytimeen… Hienoja :smiley: !!!

Tuli mieleen tapaus jostain kaukaa vuosien takaa: joku tyyppi, tais muuten olla pappi, oli vuosikausia, ellei jopa vuosikymmeniä pahoinpidellyt vaimoaan. Toisin kuin väkisinmakaaminen, muu väkivalta ei ole asianomistajarikos. Eli rikosilmoituksen voi tehdä joku muu ihminen. Lopulta aikuiset lapset tekivät. Pahoinpitelijä sai rangaistuksensa. Siitä voi tietty olla montaa mieltä, hyödyttikö tämä sinänsä mitään. Mut jos se vaimo vaikka sai siitä kimmokkeen lähtä, se oli ainakin hyödyllistä. Se o kyl helvetin kova paikka ruveta omaisiaan illmiantamaan… :frowning: … Ja varmasti jonkin moraalikoodin mukaan viimeinen asia maailmassa, mitä ihminen saa tehdä. Noh, vaikeaa ainakin.

pöö

En oo julkassu mitään paperimuodossa, mut youtubessa ja sähkösesti kyllä. Luen netissä mitä muut on kirjotellu ja kommentoin niitä. Tosi vähän mäkään luen mitään korkeakulttuurista… :laughing: hauskaa lukea miten ihan tavalliset ihmiset kirjottelee. Kiitos paljon tsempistä!! :heart:

Ja asiaan… En mä pystyis ikimaailmassa ilmiantamaan isääni… Kait me vaan yritetään pärjäillä, niinkuin tähänkin asti.
Äippää käy kyllä sääliksi. Enemmän se väkivalta on verbaalista, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti se on fyysistä. Vähän aikaa sitten se joutui kyllä suljetulle. Oli lääkäriin mennessään niin raivoissaan, että lääkäri katsoi väkivallan uhan niin suureksi ettei päästänyt sieltä kotiin enää.
On todella vaikeaa yrittää kunnioittaa ihmistä joka ei sitä kunnioitusta juuri enää ansaitse. Silti yritän.

Ennen olin myös samanlainen. Satutin itseäni minkä kerkesin ja purin kaiken sen vihan ja paskan itseeni. En kyennyt huutamaan, en kellekään ja en osannut olla vihainen vaikka olisi ollut oikeus ja jopa kohtuus olla. Syytin kaikesta itseäni ja etsin sen syyn jonkun toisen käyttäytymiseen itsestäni ja annoin sille oikeuden olla millainen oli.

Nykyään alkoa nauttineena saattaa pimahtaa, joka on pelottavaa koska mitä yllä kerroin, niin sellainen käyttäytyminen ei ole itselle tuttua. On meinannut nyrkki heilua(tai no, kämmen) tai tulla pahastikin pukittua tms. Ei tosin ketä tahansa enkä edelleenkään varmaan menisi koskaan jollekin ei tutulle mitään uhoamaan mutta avopuolison kanssa on ollut välillä sellaista kärhämää, joka tosiaan pelottaa. Yritän välttää kaikkia konflikteja, koska pelottaa, että mitä sattuu. Alkon kanssa nykyään pinna on tosi lyhyt ja olen muutenkin impulsiivinen, nämä eivät enää sovi yhteen. Tuollainen suutahtaminen kännissä johtuu usein siitä, että avopuoliso syyllistää tosi paljon juomisesta, vaikka se olisi ihan vaan puoli pulloa viiniä tms. Hän ei itse juo juurikaan, niin se taitaa tulla sieltä ja kaikki huonot kokemukset minun juomisesta tekee taas osansa siihen syyllistämiseen.

Tramaleissa sitten ei ole vastaavanlaista käyttäytymistä, eikä muiden päihteiden. Tosin ihan huume huumehista on jo niin kauan aikaa, että nykypäivän tilanteesta en osaa sanoa.

Totuus tulee lasten ja humalaisten suusta, sanotaan, ja mä allekirjoitan tämän melko pitkälti. Meinaan nyt, että selitykset “olin kännissä, siksi sanoin/tein niin, en tarkoittanut sitä oikeasti” ovat aikamoista paskaa. Päihtymystila toki on selitys sille, että sanoi/teki, koska selvinpäin olisi hyvinkin voinut jäädä väliin, mutta monesti(Ei tietenkään aina) niitä juttuja nimenomaan tarkoittaa, kun selvinpäin omat estot ja ympäristön sanelemat säännöt hieman hillitsevät käytöstä, eikä uskalla/kehtaa päästellä ulos niitä totuuksiaan, jotka ovat mielenpäällä painaneet. Kannattaa siis ottaa päihtyneen jutut vakavasti :mrgreen: .

En mä nyt ihan sitäkään tarkoita, että ihminen on aidoimmillaan oma itsensä päihtyneenä ja jotta pääsisi syvemmälle jonkun sieluun sukeltamaan, kannattaa juottaa se känniin tai töräyttää siihen töötit piriä :mrgreen: (Tietty tuossakin voi jotakin pointtia olla), mutta en mä ainakaan muutu miksikään eri persoonaksi päihtyneenä. Tietyt piirteet vain korostuvat ja vastaavasti tietyt saattavat latistua. Eikä tuo estojen hälveneminen välttämättä huono juttu ole, jos se poikii jotakin rakentavampaa, kuin vittuilua, riidanhaastamista, hakkaamista jne. paskaa. Kyllä mä olen onnistunut pistämään kännissä ja/tai pireissä täytäntöön ihan hyviä asioita, joiden kanssa olisi selvinpäin voinut mennä loputtomaksi jahkailuksi, enkä pidä itseäni edes erityisen estoisena, ujona tmv. tyyppinä, mutta toki tietyissä asioissa olen arka, eivätkä liity mitenkään järkevään itsesuojeluvaistoon, vaan ihan omaan neuroottisuuteen ja päätöksen tekojen vaikeuteen.

Edit: Tietenkin päihtymystila voi monesti saada aikaan sen, että tulkitsee jonkin tilanteen aivan toisin, kuin selvinpäin(Esim. tuo tuossa vittuilee, vaikka se oikeasti vain ihan ystävällisesti moikkasi) ja sitten voi pään selvittyä olla sitä mieltä, että mikähän kumma muhun meni, mutta kyllä siinä tilanteessa silti on tarkoittanut sitä, mitä sanoi/teki. Eivät ne aggressiot, kuumottelut sun muut edelleenkään IMO kenekään päähän pelkästään aineen X vaikutuksesta tule, vaan jossakin taustalla on jotakin kytenyt. No joo, jos on valvonut useamman vuorokauden putkeen tai jokin juoppohulluuskohtaus on päällänsä, niin toki siinä alkaa vähän tasapainoisemmallakin ja maailmaa rakastavammallakin tapauksella vintillä viheltää, mutta siltikin se, mitä kukin vainoilee, on jostakin syvemmältä alitajunnasta lähtöisin, kuin siitä, että olin päihtynyt/vetänyt hirmuisen rännin. Näin mä luulen.

Mul o semmonen huonona käytöksenä joidenkin pitämä/yleisesti pidetty (?) tapa, että mä lähden käveleen, kun tunnen, että nyt keittää, en hallitse itseäni, en vihaisuuttani/vihaani…

Joskus on tuntunut pölhöltä, kun joku on sanonut, että “pahin, mitä sä voit mul tehdä, on se , että sä sanot jotain ilkeää/ikävää/loukkaavaa/suuttunutta -ja häivyt…”

Sanoisin, että ei ole käytökseni aikuismaista ollut, eikä hyvää, mutta se e i todellakaan ole pahinta, mitä ihminen voi toiselle tehhä… :frowning: :frowning: .

Ihminen, joka tol taval sanoo, ainakin tuntee olevansa turvassa (mun olettamukseni), jos pahimmaksi ajattelee jonkin suuttuneen kimmahduksen, jos ei edes mene henkilökohtaisuuksiin… Ja hyvä hänelle, jos o n turvassa. Kaikki kun eivät ole… :confused: .

^ Jos nyt puhutaan tilanteista, joissa on ajautunut tyystin turhaan ja typerään konfliktiin, päihtyneenä tahi ei, niin kyllä mä pidän lähinnä fiksuna ja kypsänä käytöksenä sitä, että lähtee vain kävelemään vs. jäisin siihen tappelemaan, sanallisesti, fyysisesti tai molempia. Olenpa suorastaan ylpeä itsestäni, että kykenen nykyisin ratkaisemaan monet konfliktit noin, kun vähiten harmia siitä seuraa kaikille osapuolille. No joo, ehkä jotakuta riidanhaastajaa saattaa vituttaa ja raskaasti, kun ei saanut musta tappelukaveria, mutta omapa on ongelmansa :mrgreen: . Eikä sitä mitenkään yleisesti kai huonona käytöksenä pidetä, ettei jatka maailman tappiin jotakin aivan turhaa tappelua, josta saattaa pahimmillaan tulla vaikka ruumiita, jos oikein innostutaan :smiling_imp: :mrgreen: .

Sitten, jos on kyse siitä, että pitäisi selvittää aivan, tai edes suht, asiallisesti jokin ihan oikea asia ja lähtee joka kerta kävelemään, kun ei huvita puhua juttuja halki ja alkaa sen toisen osapuolen naama vituttaa vain siksi, että kaikki vituttaa, niin tuo on tietenkin ongelmallista, koska eivätpä mitkään asiat moisella tyylillä etene. No, eivätpä toki etene niinkään, ettei osaa keskustella siinä asialliseti ja hallita vihaansa/suuttumustaan ja antaa sen purskahtaa pintaan, joten ehkä sinänsä parempi sitten lähteä kalppimaankin, jos nuo ovat ainoat vaihtoehdot :confused: .