Hei. Kertokaa viisaammat miten toimia ja olla miehen itsemurha yrityksen jälkeen?
Lyhyesti meistä, naimisissa vuosia, lapsia on, miehellä alko ong. ja ei halua että minä kävisin missään. Olenhan öiti ja vaimo niin minun paikka kotona, ei koskaan tuulettumassa koska miehestä tuntuu se pahalta.
Joskus tulee kausia, että olen niin kyllästunyt katselemaan joka perjantaista kännäämistä ja sammumista, ja eroa olen miettinyt ja miehelle siitä sanonut, mutta se kärjistyy sitten siihen että mies yrittää itsemurhaa. 2 yritystä jo takana, eilen kännipäissään soitti ambulanssin kun hänellä kuulemma itsetuhoisia ajatuksia.
Jos puhun erosta, menee aina näin. Mies ei vähennä tms juomista,sanoo itse että saa kerran viikossa ottaa. Voi ehkä luvata ottaa sievemmin tai pienempiä määriä, mutta miehellä tosi huono viinapää ja juo kamalaa vauhtia ja sammuu aina. Se ei muutu vaikka kuinka lupaa.
Mies pääsi aamulla kotiin,mitä suuresti ihmettelen… aina joutunut olemaan vaan max 4vrk. ja sanoo että voinko harkita eroa. Tuntuu että mies hallitsee näin. Miten minulla kuuluisi nyt olla? Tukea, ymmärtää, olla ihana ja lopettaa ero mietinnät, vai miten? Miehen alkon köyttö ei muuti, se on todistettu vuosien aikana.
Ja pahinta, aina tulee lastensuojeluilm. mistä minä ja lapset kärsitään. Tammikuussa loppui asiakkuus sosiaalitoimistoon, nyt alkaa taas varmaan uudelleen… Mitä teen? Rakastan miestäni mutta en jaksa tätä, pelossa elämistä ym. Ja pelkään menettäväni lapset miehen vuoksi…
Jollet halua tai kykene välittämään ensisijaisesti itsestäsi, ei sulla ole voimia välittää lapsistakaan. Puolisostasi sun ei kuulu ottaa taakkaa itsellesi, hän on aikuinen ihminen ja tekee mitä tekee tai on tekemättä. Tiedän kyllä, että helpommin sanottu kuin tehty se kivireen vetämisestä irtipäästäminen - ikävä kyllä karua todellisuutta, että alkkiksen vaikutuspiirissä läheisenkin käsityskyky tunne-elämästä puhumattakaan yleensä sumenee ja vääristyy. Jos uhkailee itsarilla eli tilanne on “päällä”, soita 112:een ja sillä sipuli.
Kuulostaa julmalta sanoa näin, mutta näin ulkopuolisesta tuo kuulostaa kyllä aika vahvasti manipulatiiviselta vallankäytöltä. Itsemurhalla uhkailemalla miehesi kiristää sut pysymään suhteessa, jossa et halua olla.
Itse miettisin tilannetta nyt ensisijaisesti itsesi ja lastesi kannalta. Onko lapsilla hyvä olla perheessä, jossa isä juo ja äiti on onneton? Miehesi on vastuussa avun hakemisesta itsetuhoajatuksiin ja/tai alkoholismiin. Sinä et sellaista apua voi edes antaa. Voit ohjata miehesi oikeiden palvelujen pariin, jos hän ei halua ottaa apua vastaan, niin se on hänen valintansa ja hänellä on oikeus siihen. Jos hän ei hae apua itsetuhoajatuksiin, se ei ole sinun syysi tai sinun vastuullasi.
Henkilö joka uhkailee itsemurhalla ei sitä useinkaan toteuta…jos se ei vahingossa onnistu…Itsemurhalla uhkailu ja sen yrittäminen on pahinta henkistä väkivaltaa mitä läheisillen voi tehdä…alkoholisti toimii näin jotta häntä ei jätettäs ja saisi jatkaa rakasta harrastustaan pullonsa kanssa…olen kokenut 3 itsemurha yritystä ex- puolison toimesta.Apua ongelmiin yritettiin hakea moneen kertaan mutta pullo vei voiton, joten luovutin.Aikuinen ihminen saa ottaa vastuun itsestään ja tekemisistään.