No niin. On paljonkin kritisoitu päihteenkäytön katkaisemiseen tähtäävää hoitotyötä. On kerrottu bentsopusseista vakavain äänenpainoin.
Olemme päätyneet näissä olosuhteissa tulokseen, että hoidon tulisi olla ennenkaikkea raitistavaa. Raitistavaa!
Kas, päädymme kauhean kysymykseen; mikä on raittiutta?
Onko se kenties sitä ettei ota viinaa selvään päähän? Vai sitä ettei ota mitään päihdettä selvään päähän? Vai sitä, että muistaa istua tarpeeksi AA:n kokouksissa?
Oi kyllä; AA-raittit, nuo punakasvoiset keski-ikäiset miehet ja naiset, joille ei koskaan ole tuhkakuppeja tarpeeksi. He, joiden verensokeri pauhaa diabeteksen tienoilla ilman tajuamista muusta raittiudesta kuin ettei oteta viina selvään päähän.
Se teki minut alakuloiseksi jo keväällä 2007, kaikki se savu, kaikki se periksi antaminen aineriippuvuuksille. Yritin olla raitis, en jaksanut. Minun kohtaloni oli keppana, persettä penkkiin panneiden kohtalo oli nikotiini.
Who makes the sense? Olin epäonnistunut hetken ajan, mutta savuttomana pysyin.
Nykyisin olen äärettömän onnellinen siitäkin onnettomasta kesästä, sillä se kaikki on auttanut minua kasvuun ihmisenä. Se on kai sitä laiffii.
Olen asettanut kysymyksen: mitä on raittius?
Minulle henkilökohtaisesti se on vapautta riippuvuuksista.
Riippuvaisuuksiakin on niin monenlaisia, kuten raittiuksiakin. Jokainen määrittelee itse oman alkoholisminsakin, kuten raittiutensakin, mutta se onkin siinä parasta, kun me alkoholistit voimme kokea kumpaisenkin samanlaisina. Tavikset voivat olla eri syistä juomatta, selitellen siten omia näkemyksiään juomisen vähentämisen ja tai lopettamisen helppoudesta. Raittiutta ei oikeasti tarvitse selitellä, kun sen voi myös itse kokea.
Vain toinen alkoholisti voi tuta toisen alkoholistin tunne-elämän kumpaisestakin ko asiasta.
Tavikset ja vielä juovat ihmiset saavat selitellä juomisen syistä ja raittiudesta mitä tahansa, mutta ne on yleensä aina vain selityksiä.
Miksei tämä sama päde raittiisiin? Eli käänteisenä. Raittiit ihmiset saavat selitellä juomisen syistä ja raittiudesta mitä tahansa, mutta ne on yleensä vain selityksiä. Kaikilla ihmisillä on kokemuksensa ja miksi toisten kokemus olis vähäpätöisempi kuin muitten. Tämä vain siksi ettei kaikki olisi liian musta valkoista.
Tavisten ei ole pakko selitellä, sillä heillä ei ole psyykkistäkään riippuvuutta. Selitys tai “syy” on yleensä psyykkisen riippuvuuden ilmentymä, vaikka kyllä sitä joskus kuulee leikkimielisesti taviksillakin.
“Raskas työ vaatii raskaat huvit” jne.
“Nollauskännit silloin tällöin kuuluu suomalaiseen mentaliteettiin” - Vappu Pimiä