Päihdeongelmainen päihdehoitajana? Toimiiko?

Nti Tarharyhmä. Koska sinulle ei saa esittää asiallisia kysymyksiä muissa ketjuissa, perustetaan aiheelle oma ketju. Huomaatko muuten, että kirjoitat itsekin ohi ketjun aiheen, mm. tiedustelemalla kanttoonan verenpaineesta, vittuilemalla ihmisille kuivahuikkauksesta jne. Voit vastata tänne :mrgreen:

Mitäköhän sinä sitten alalla teet? Kirjoituksesi eivät lakkaa hämmästyttämästä. Eikö tapanasi ole ollut ottaa aina silloin tällöin, vaikka olet käynyt tietääkseni jopa katkolla (?)ja olet myöntänyt, että sinulla on ollut ongelma? Vai oletko ehkä sellainen harvinainen poikkeusyksilö, joka kykenee oppimaan kohtuukäytön? Ymmärrän kyllä, että alaa opiskelevana haluat todennäköisesti samastua mielummin hoitohenkilökuntaan kuin potilaisiin. Se voi johtaa oman ongelman kieltämiseen.

Ps. Voiko suhde päihteisiin olla selvä, jos sattuu olemaan entinen ongelmainen, mutta päättääkin, ettei olekaan niin ongelmainen,etteikö voisi aina silloin tällöin ottaa. Omasta mielestäsi ajatuksesi saattavat olla ehkä hyvinkin selkeitä, mutta täällä voi olla moni muuta mieltä. Ajatusten selkeys ei ole sama asia kuin rehellisyys itselle. Kuka tahansa voi ryhtyä kusettamaan itseään ja kuvittelemaan, että omat loistavat ajatukset ovat kristallinkirkkaita. no problems!!

En minä näe isojakaan ongelmia sille, että päihdeongelmainen toimii päihdehoitajana. Ainakaan silloin, jos hoidon tavoitteena ei suoranaisesti ole potilaan alkoholinkäytön lopettaminen. Kyllähän se lakanoiden vaihtaminen onnistuu kuntoutuslaitoksessa pikku krapulassakin. Kyllähän se toki arvelluttaa, jos päihdeongelmainen saa käsiinsä lääkekaapin avaimet. Varmaan joku alalle hakeutuukin sen takia, mutta eiköhän noissa laitoksissa nykyään ole syteemit lääkkeiden kulutuksen seuraamiseen. Onhan se tavallaa kodikastakin, kun päihdeongelmainen hoitaa päihdeongelmaisia. :smiley:

Tositarinoita Elävästä Elämästä :slight_smile:

Kahden alkoholiongelmaisille tarkoitetun mikäliekoti se nyt sitten onkin mutta yhteiskunnan varoin ylläpidetyn laitoksen) hoitajan kohtalo askarruttaa edelleen. Juomarinkiläiset kertoili vitsinä hoitajasta joka alko sillon tällöin juomaan asiakkaita kyyditessään . Uskoin vasta kun omin silmin näin kyseisen herran poikapainivan kahden konstaapelin kans, oli töistä tulossa hän eikä muuten sitte varmasti suostunu puhaltamaan. Kaks konstaappelia makas päällä apuvoimia odotellessaan. Toinen oli rauhallisempi, potkut saatuaan joi hiljalleen ittesä hengiltä naapuriavulla.

Voisin sanoa Ettei Toimi koska alkohlismi hoitamattona sairautena viihtyy juovien ihmisten parissa.

:sunglasses: Kanthoona

En usko, että päihdeongelmainen kykenee samaistumaan hoidettavan ajatusmaailmaan. Ymmärrän siis päihdehoitajalla henkilön, joka mm. terapian avulla pyrkii auttamaan alkoholistia. Päihdepersoona on täysin erilainen verrattuna raittiiseen ihmiseen, ja mielestäni pikemminkin raittiin potilaan pitäisi auttaa päihdehoitajaa, jos tämä on päihdeongelmainen. Tämä ei tietenkään ole tarkoitus.

Koska alkoholi on yleisesti hyväksytty huume, varmasti sen käyttö sallitaan helpommin kuin monen muun myrkyn. Tätäkin asiaa voisi pohtia siltä kantilta, että ajattelee jotain toista huumetta. Olisiko esim. heroinisti-ammattiauttajan tarjoama tuki heroinistille tarkoituksenmukaista? Ei varmaankaan, joten mielestäni myöskään alkoholisti tai edes sen suurkuluttaja ei voi toimia päihdehoitajana.

Tottapa totta… Raitistajana juova hoitsu ei voi ehkä toimia kovinkaan uskottavasti, mutta asuntolat voisivat olla esimerkiksi hyvä paikka työskennellä. Juovalla hoitajalla olisi ehkä asiakkaankin mielestä sellaista inhimmillisempää otetta. Ei turhaa raittiusintoilua ja muuta… Se olisi kyllä melko outo yhdistelmä, jos hoitaja joisi itse ja intoilisi potilaalle raittiudesta :open_mouth: Olisiko jopa potilasta halventavaa?

Mun mielestä päihdeongelmainen ei voi toimia oikein missään työtehtävässä. Päihdeongelma pitää aina hoitaa pois, oli työ minkälainen tahansa. Tai sitten jäädä työttömäksi, sairaslomalle tai -eläkkeelle.

Päihdeongelmainen ei saa toimia hoitajana, ei opettajana, ei bussikuskina, ei myöskään varsinkaan oikeastaan isänä eikä äitinä.

Mutta takas ammatteihin. Päihdehoitaja nimikettä (kuten päihdeterapeuttiakaan) ei ole muuten oikeesti olemassa ainakaan nykysin. Voi olla vaikkapa mielenterveys- ja päihdetyöhön erikoistunut lähihoitaja, tai sitten päihdetyössä oleva (usein psykiatrinen erikois-) sairaanhoitaja.
Päihdetyössä työskentelee myös sosionomeja yms. sosiaalialan ammattilaisia.

On myös olemassa sellaisia tutkintoja kuin päihdetyön ammattitutkinto, mutta silloin ei puhuta hoitajasta, koska se ei ole varsinaiseen hoitotyöhön pätevöittävä tutkinto, niinkuin vaikka sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (lähäri).

Päihdehoitolaitoksissa olevat työntekijät on usein nimikkeellä ohjaaja. Päihdehoitolan ohjaaja voi olla lähihoitaja, sairaanhoitaja, sosionomi tai vastaava.
Siinäkin mielessäkin päihdetyö on niin tavattoman ihanaa, että se ei ole niin hierarkista.

Alkoholinkäyttö ei sinänsä ole kiellettyä vapaa-ajalla hoitajillekaan, mikäli se ei häiritse mitenkään työntekoa eikä aiheuta ongelmia.
Poikkeuksena tietysti eräät hoitomallit, jotka vaativat parin vuoden täydellisen raittiuden ja omakohtaisen päihderiippuvuuskokemuksen.

Mutta siis oireilevia päihdeongelmia ei saa olla siis missään työssä! Tai jos on, ne pitää hoitaa joko työterveyslääkärin ja tarvittaessa hoitoonohjauksen kautta.
Päihdetyössä oman suhteen päihteisiin voi nostaa pöydälle (kissa pöydälle : )) vaikkapa työnohjauksessa työtoverien, esimiehen ja työnohjaajan kanssa.
Asia myös käsitellään vaitiolovelvollisen tiimin kesken, sitä ei repostella ja huudella pitkin kyliä eikä nettifoorumeitakaan.

Tässäpä taisikin olla minun sanottavani tähän ketjuun. Vänkääminen ja provoihin mukaan lähteminen ei edistä kenenkään henkistä hyvinvointia, ei edes Frauleinin siellä takavasemmalla.
Joten tämä tästä. Piiiis. : )

Aivan. Päihteidenkäyttö on ihan varmasti sallittua henkilökunnalle, jolla ei ole historiaa päihdeongelmista. Jos kuitenkin hakeutuu alan koulutukseen päihdehistorian omaavana, luulen että hakijalta edellytettään pitkäaikaista raittiutta. Myös jos kyseessä on ns. suuntautuminen, eli ei varsinaisesti alan koulutus. (alan tutkinto on muuten Päihdetyön ammattitutkinto. Siihen voi pyrkiä mm terv. ja sosiaalialan peruskoulutuksen saanut lähihoitaja, joka on ollut työelämässä). Kirjoituksistasi päättelen, että olet ollut päihdeongelmainen (siksi kai kirjoitat tänne p-linkkiinkin), mutta uskot, että SINÄ olet voittanut päihdeongelmasi ja kykenet kohtuukäyttöön?? onko näin?

Uskotko siis, että myös muut eli tulevat asiakkaasi voivat voittaa päihdeongelman ja opetella kohtuukäytön vai ajetteletko itsesi poikkeusyksilöksi, joka voi toimia toisin kuin 99% muista päihdeongelmaisista.

Suomessa on puoli miljoona päihdeongelmaista. Onneksi aika moni käy työssä, koska Järvenpäässäkin on vain 50 petipaikkaa käyttämättä. Esimerkiksi politiikan huipulla päihdeongelma ei perinteisesti ole ollut mikään rasite. Koneen menestystarina Suomen ensimmäiseksi todella kansainväliseksi yritykseksi luotiin viinan voimalla - tai ainakin siitä huolimatta. Saataisiin nyt edes lentokapteenit ja bussikuskit pysymään selvinpäin. :smiley: Jos päihdeongelmaan todella päättäväisesti ja kattavasti maassamme puututtaisiin, ainoa ratkaisu taitaisi olla rodunjalostuksen puolella. Ei vaikuta hyvältä arjalainenkaan “selvä ratkaisu”.

Okei. On siis joitain ammatteja tai tehtäviä, joissa ryyppääminen on etu?

Mutta kuten edellisessä viestissäni totesin, minä olen tästä asiasta sanottavani sanonut, enkä julkisesti ala repostelemaan enempää työhöni tai ammattiini liittyviä asioita edes nimimerkin suojissa.

Jos jollakin on asiaa ja asiallista keskusteltavaa, minuun voi ottaa privaatisti yhteyttä osotteeseen riikkared@yahoo.com.

Tämä foorumi ei ole tarkotettu kenenkään työnteon tai opiskelun reposteluun ja puskasta ampumiseen, vaan etupäässä oman päihdeongelman käsittelyyn tai asialliseen keskusteluun.
Fraulein O, oletko sä nyt muuten siellä takavasemmalla, vai mistä ilmansuunnasta sä nyt kirjotat? :smiley:

Mitä sille sinun päihdeongelmallesi muuten kuuluu - välillä keskustelun melskeessä tahtoo tärkein unohtua. :smiley:

Ah kiitos kysymästä. Oikein hyvää. Muistelen joitain villeimpiä ongelmakausiani ihan nostalgiamielessä joskus, vaikken haluakaan kokea niitä uudestaan.
Kesä 2007 muistoissain… : )

Juon tässä kaffeeta ja kivennäisvettä, söin just aamiaisexi näkkileipää, omenaa ja mansikkarahkaa.
Kohta lähen töihin iltavuoroon.
Päevä paistoo, sanos savolainen “sun is shinging”. <3

Siihen tämä foorumi juuri on tarkoitettu. Ei esimerkiksi juoville ihmisille, jotka jakavat ohjeita muille. Olet itse tuonut jatkuvasti esiin “asiantuntemustasi” ja siksi olen ollut kiinnostunut siitä, käytätkö yhä alkoholia, vaikka juuri tänään joisitkin vain vichyä.Kysymykset on helppo kiertää.

Kiitos kysymästä. Olen takavasemmalla verrattuna eismerkiksi vajaan vuoden takaiseen, jolloin suurinpiirtein asuin Plinkissä. Enää ei ole tarvetta piipahdella täällä päivittäin. Välillä olen ajatellut etten tarvitse enää plinkkiä, mutta mieltä voi toki muuttaa ja kannattakin, jos siltä tuntuu.

Suora kysymys Tarharyhmälle. (muutkin voivat vastata). Kauanko olet ollut raittiina ja onko tavoitteenasi olla raittiina lopullisesti? (olemmehan LOPETTAJAT palstalla).

Olen itse ollut raittiina vuoden ja aion olla jatkossakin, päivä kerrallaan.

Yli neljäsataa peräkkäistä raitista päivää on nyt mittarissa. Halu lopettaa juominen lopullisesti on säilynyt. :smiley:

Sepä hienoa. :slight_smile:

Voisin vastata, mutta en valitettavasti vastaa, koska ketjun avauksesi on nähdäkseni riidanhaluinen ja henkilöön käyvä. Tarkoituksesi on siis lähinnä provosointi ja riidanhaastaminen, eikö niin? Ja tarkotan siis nyt ekaa viesiäsi.

Huom! Topikin aihe on sinänsä tosi hyvä, ja antaisi aiheen pidempääkin asialliseen keskusteluun.

Mutta siitä, mistä tämä tämä provosoinnin hinkusi tulee, minulla ei ole aavistusta. [size=85] (tai itse asiassa minulla on… [/size] :laughing:

Moinen provosointihan, vastapuolen haastaminen, on tosi tyypillistä hoidossa oleville päihdekuntoujillekin, eikä siihen ole järkeä mennä mukaan.

Mä kerron sitten omia asioitani omaa tahtiani, mutta teen sen sitten omasta alotteestani; en suinkaan provoilun ja riidanhaastamisen ansiosta.
Emme ole tilitysvelvollisia toisillemme. Siksi kierrän moiset tivaamiset ihan pokkana.
En myöskään tivaa muilta, millon he ovat viimeks juoneet alkoa, syöneet pkv-lääkkeitä tai käyneet tupakalla.

Minä en ole juonut alkoholia, polttanut tupakkaa, syönyt psyykeen vaikuttavia lääkkeitä enkä käyttänyt huumeita tänään. En myöskään eilen. Enkä toissapäivänä. Enkä varmaan muuten huomennakaan. :smiley:
Se riittäköön.

Aatelkaapa hyvät ihmiset, miten ihmeellisen ihanaa on olla terve ja addiktioista vapaa! :smiley:

Vuosi tuli minullekin juuri täyteen. Ilman muuta elämäntapa on jatkossakin raitis ja iloinen. Onnittelut kaikille muillekin ilman päihteitä eläville hyvästä päätöksestä.

Hiukan reilu puolitoista vuotta ilman tippaakaan alkoholia. Vaikka päätökseni koskee loppuelämääni, siihen tarvitsee onneksi pyrkiä vain tämän päivän ajan.
Mieli suuntautuu jo tuleviinkin, ihan itsestään. Tämä vanha käpy lueskelee pääsykoekirjoja kun alkoi kyrsimään aikanaan juodut jatko-opinnot :laughing:

-vp-

Pelkkä päihdetyön ammattitutkinto on lyhyt, vain 40 opintoviikon koulutus; ja siihen voi pyrkiä omaamalla joko sos.terv.alan perustutkinnon tai muistaakseni yo-tutkinnon; ynnä tietty vaadittavan terveydentilan.

Päihdetyön ammattitutkinto on kuitenkin niin sanotusti alisteinen sos. ja terv.alan perustutkinnolle, eli yksinään se ei pätevöitä kovinkaan kummoseen työhön. Pelkän päihdetyön ammattitutkinnon omaavat työllistyy yleensä lähinnä johkin yhdistyksiin, järjestöhommiin tms.

Mt- ja päihdesuuntautunut lähihoitaja on sen sijaan paljon kovempi luu työmarkkinoilla, koska siihen sisältyy myös hoitotyön ja mielenterveystyön pätevyys, ja laajempi sosiaalipuolen tuntemus.

Päihdetyön ammattitutkinto on kuitenkin kova juttu vaikkapa lähihoitajan syventävänä jatkokoulutuksena. Ja ans olla sitten kun on molemmat! Sillon voi jo jonkin verran valita itse työpaikkaansa. :sunglasses:

Että tämmöstä piti vielä tulla sanomaan. : ))

Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko lähihoitajan koulutus sellainen, että mielenterveys- ja päihdetyön suuntautumisvaihtoehto on suoritettavissa missä tahansa lähihoitajakoulutuksessa, vai onko heitä varten omat koulutuspaikkansa (tai oppilaitokset)?

Aivan niin :laughing: Hyvä tietää, että sinäkin olet yksi meistä kuntoutujista. tsemppiä toipumisen tiellä.