Päihdelinkin toimitukselle

Hei,

toivoisin toimituksen jollakin tapaa ohjeistavan, miten ja kuka palstalle saa kirjoittaa. Olen saanut useasti joltain “Vieraalta” vihaisia syytöksiä siitä, että en saisi kirjoittaa palstalle ja jopa niin, että miksi läheiset ovat mukana keskustelussa mukana.

Otsikot, joiden alta löytyy kyseiset viestit ovat: Peliriippuvuus tuhoaa perheeni ja Onko puolisoni peliriippuvainen.

Ymmärrän, että pelaajan tilanne on kovin erilainen kuin läheisen. Ja myös tilanne palstalla pelaamista vastaan taistelevan ja siitä kirjoittavan ja läheisen tunteman peliriippuvaisen, joka ei ole hakeutunut eikä halua avun piiriin. Se, että kirjoitan läheisen vapaudesta tehdä omat ratkaisunsa, saataa olla se syy, joka ärsyttää henkilökohtaisesti jotakin sivulle nimimerkittömästi kirjoittavaa henkilöä.

Suuttuminen sinänsä on ok, jos asioista keskusteltaisiin tai perusteltaisiin. Tästä tilanteesta mieleeni tulee lähinnä ajojahti, jonka tavoitteena on se, ettei asioita jo kauempaa katsova henkilö kirjoittaisi palstalle ja tukisi läheisiä ajattelemaan tilannetta omalta kannaltaan ja olemaan riippumaton pelaajasta. Minun mielestä se myös auttaa pelaajaa itseään kantamaan vastuun omasta puolestaan. Olen omasta mielestäni myös tukenut tilannetta, jossa puolisot ovat yhdessä taistelemassa pelaamista vastaan, tilanne on eri kuin läheisen, joka tuntee olevansa toisen armoilla peaamisen ikeessä. Ehkä jokainen minun kirjoittamani teksti ei ole paras mahdollinen, mutta en voi kirjoittaa muuna kuin omana itsenäni.

Toivon siis, että toimitus huolehtii siitä, että palstalle kirjoittaminen tuntuu turvalliselta myös läheiselle. Vihakirjoitukset ovat todella ikäviä ja eivät edistä asioiden käsittelyä. Minut saa kiinni myös Tuulettimen puolelta, mikäli toimitus haluaa lähestyä suljetummassa ympäristössä.

Kiitos paljon!

t. sortsima

Oikein hyvä pointti!

Itse vaikeasti peliongelmaisena olen saanut “vertaistukea” tyyliin, “et kuulu tänne, olet aivan eri maailmasta” tai “olet joku mielikuvitushahmo”… Ylläpito voisi kitkeä kaiken negatiivisen kommentoinnin täältä. Ei syöpäsairaskaan kaipaa vertaistukea tyyliin “tuskin sulla mitään syöpää on” tai “sun syöpäs ei kuulu meidän joukkoon”.

Hyvää huomenta ja tahdonvoimaista uutta päivää, niin peliongelmaisille, kuin heidän läheisilleenkin!

Sortsima, olen sinun fanisi 4 ever. Uskon että sinun kokemuksistasi on monille ollut apua. Mutta en sano tätä siksi että kokemusten jakaminen olisi velvollisuutesi, vaan en halua että uuvut tehtävässä, muista aina itsekin saada auttamisesta itsellesi voimaa.

Negatiivisia kommentteja, nimittelyä, syrjintää jne tule aina " vierailta". Minun mielestä toimitus voisi tehdä sen muutoksen että kommentoita voi vaan sisäänkirjautuneena. Vaikka nimimerkin takana silloinkin ollaan, se vähentää kuitenkin kynnystä sylkeä ulos mitä vaan.
Sortsima, minusta sinä puhut asiaa ja pystyt hyvin tukemaan peluurin läheisiä. Luulen että negatiivisten kommenttien taustalla on pelko ja epävarmuus. Ne on yleisimmät syyt mitkä saa ylensä ihmiset käyttäytymään typerästi.
Jos vaan jaksat, jatka vaan arvokasta työtä ja muiten tukemista.

Keitä varten se tuuletin on ? Jos ei teitä sortsiman kaltaisia ?
Meidänkään jutut ei kuulu sinne.

Kyllä meitä vieraita, rekisteröimättömiä asiallisesti kirjoittavia on, jotka lopetamme kirjoittamisen, jos rekisteröitymispakko tulee. Sama on havaittu muillakin palstoilla. Itse osaan sujuvasti ohittaa asiattomat, provosoivat viestit pysähtymättä ajattelemaan niitä sen kummemmin. Asiaan voi vaikuttaa tietysti se, etteivät viestit kohdistu suoraan minuun.

Hyvin pitkäaikaisena ongelmapelaajana luen mielelläni myös läheisten kommentteja, vaikka niistä paistaisi katkeruuskin. Siihen on varmasti aihetta. Monesti meillä pelaajilla ja läheisillä on kommunikointiongelmia myös muilla elämän alueilla, joten on hyvä, että on tällainen palsta, jossa asioista voi kirjoittaa hyvinkin suoraan ja kirjautumatta.

Jaksamista ja parempaa elämää tulevaisuudessa Sortsimalle, Taistelulle, Tinjalle ja muille kirjoittajille, joiden kirjoituksia usein seuraan, vaikka en jaksa omia asioita kirjoitellakaan.

Hyvä, hyvä edellinen.
Samaa mieltä että Valtti hiipuisi jos joku rekisteröitymispakko tulisi.
Sitä paitsi rekisteröityneetkin voivat kirjoittaa vieraana :wink:

Tämä “Vieras” on todennäköisesti jokin katkeroitunut henkilö. Minulla oli aikoinani lähipiirissä alkoholisti, hänelle oli aivan turha puhua mitään koko aiheesta tai yrittää ottaa pulloja hänen jemmapaikoistaan pois häneltä, hän vain suuttui entistä enemmän. Toista ihmistä ei voi toinen ihminen pakottaa hakemaan apua. Peliongelmassa on vielä se ero alkoholismiin verrattuna, että se aiheuttaa moninkertaisesti talous- ja velkaongelmia. Alkoholisti voi palata normaaliin elämään lopetettuaan juomisen, koska juominen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin pelaaminen, ylivelkaantunut peliriippuvainen ei, lopetettuaan pelaamisen.

Joka ikisellä keskustelualueella mihin netissä eksyt löytyy niitä joiden mielestä palstalle ei saisi kirjoitta kuin ns. pro:t. Oli se sitten tämä plinkki, muusikoiden.net tai mikä tahansa foorumi. Sen lisäksi porukoista muodostuu omia kuppikuntia jotka eivät meinaa ottaa keskusteluissa mukaan uusia, eli jätetään noteeraamatta täysin kun sitä ollaan niin hemmetin insideporukkaa… sitä tapahtuu täällä plinkissä muissakin paikoissa. En nyt tarkota trollajia jotka läpällä kirjottelevat mitä sattuu tai sit tyyppejä jotka ei vaivaudu selaamaan sivua alas asti että josko samasta aiheesta olisi jo käyty keskustelua aiemminkin :stuck_out_tongue:

Ymmärrän aloittaja sinun ärtymyksen mutta en usko että pakolllinen rekisteröinti tuota ns. ongelmaa edes poistaisi… kuten sanoin, itseään jumalaisina besserwissereinä pitäviä kun löytyy niistäkin jotka on rekisteröityneet.

Hei,

Valtti on tarkoitettu sekä peliongelmaisille että heidän läheisilleen. Vuosien aikana palstalla ovat kirjoittaneet enemmän peliongelmaiset, mutta on ilahduttavaa huomata, että myös läheiset ovat uskaltautuneet mukaan. Kannattaa siis ohittaa tyynesti “vieraiden” laittamat viestit siitä, etteikö Valtti kuuluisi myös läheisille.

On myös totta, että keskustelualueen tarkoitus on tarjota vertaistukea keskustelijoille. Vähättely ja asiaton kommentointi ei sitä ole. Keskustelualueella saa tuoda omat mielipiteensä julki, mutta puutumme keskusteluun, jos viestit on tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi toisen kirjoittajan persoonaa tai elämänkatsomusta kohtaan. Toisten kirjoituksista ei kannata provosoitua eikä lähteä väittelyyn mukaan.

Valtin kehittäminen on parhaillaan työn alla. Keväällä toteutettuun kyselyyn Valtin kävijöille ei valitettavasti tullut kuin yksi vastaus, joten on hyvä nyt kuulla näistä toiveista palstan suhteen. Olisiko peliongelmaisten läheisille tarpeen oma avoin palsta?

Terveisin,
Päihdelinkin toimitus

Mun mielestä on tosi hyvä, että myös peliongelmaisten läheiset kirjoittavat tänne. Itse peliongelmaisena luen mielellään mitä kokemuksia läheisillä on ja miten kaikki tämä vaikuttaa heidän elämäänsä. Sekä uskon myös, että peliongelmaisten läheisille tekee hyvää lukea meidän puoliamme asiasta. Terapeuttista puolin ja toisin.

Itse olen myös rekisteröityspakon puolella, koska ne vieraat ketkä asiallisesti keskustelevat täällä käyvät säännöllisesti täällä, eikä se ole mielestäni iso asia rekisteröityä. Tehkää sitten vaikka aihe vapaa keskustelu ihmisille ketkä haluavat kirjoittaa vierailijoina.

Ilman muuta läheisille tai entisille läheisille oma palsta.

Eihän se rekisteröityminen mikään vaiva ole.
Toisilla vaan on periaate ettei halua rekisteröityä mihinkään.
Silti sallittakoon kirjoittaminen.

Hei,

kiitos toimitus, kun vastasitte minun ja myös muiden asettamiin kysymyksiin. Läheisenä minua ei häiritse se, että näen, mitä pelaajat kirjoittavat. Nykyään en edes lue pelaajien tekstejä, mutta silloin kun peliriippuvuus paljastui, Peluuri oli tärkeä ( ja surullinen) tietolähde ilmiön hahmottamiseksi. Oman toipumisen kannalta Tuuletin-ryhmä on ollut ratkaisevassa roolissa.

Muistan myös käyneeni keskusteluja pelaajien kanssa tai kirjoittaneeni samassa viestiketjussa heidän kanssaan ilman ongelmia. Nämä eteenpäin vievät ja rakentavat viestit ovat olleet merkittäviä. Olen käynyt keskusteluja myös pelaamisesta irti päässeiden kanssa ja tämä mahdollisuus on ollut arvokas: läheisen on todella vaikea ymmärtää pelaamista ja koukuttumista, koska oma pelaava läheinen ei siitä kerro. Myös arvostus pelaamista vastaan taistelevia kohtaan kasvoi. Pelaaminen ilmiönä on läheiselle vähintäänkin epäselvä. Vuoropuhelu eri osapuolten välillä on hedelmällistä, josta molemmat voivat oppia ja peilata omaan elämäntilanteeseen. Nämä ovat minun ensimmäiset ajatukseni asiasta, tulisiko läheisille olla oma ryhmänsä…

Ehkä tärkein kysymys asiassa on: kumpaan läheinen mieluummin tulisi mukaan? Näyttäytyykö Valtti jo nimensä puolesta enemmän pelaajille suunnatulta? Voin yrittää saada tähän kannanottoja Tuulettimen puolelta. Minua voi tosiaan kutsua jo ex-läheiseksi, koska yhteiselo on vuosia sitten jo päättynyt.

Itse koin kysymyksen “kuka tämä oikein on, tämä sortsima” henkilökohtaisena uhkauksena. Kuten sanottu, jokainen teemme parhaamme ja jokainen meistä on jollakin tapaa joko ollut tai on tekemisissä pelaamiseen liittyvien ongelmien kanssa. Kirjoitan yhä tänne yleiselle puolelle, jotta läheinen löytäisi jotain, mihin peilata omaa elämäntilannettaan. Tuuletin ei ole se ensimmäinen paikka, jonne eksyy. Siksi on hyvä, että läheisellä on myös mahdollisuus löytää kanssasisarten kirjoituksia ja vertaisapua avoimelta puolelta.

Koska minulla ei ole tällä hetkellä telkkaria, tuntuu aikaa jäävän kirjoittamiseen. Olen iloinen saamastani kannustuksesta, kiitos siitä. Se auttaa jaksamaan toisenlaisten viestien yli. Ja täytyy sanoa, että en tunne oikeastaan väsyväni tätä tehdessä. Kirjoittaminen tuntuu tärkeältä: olen saanut itse niin paljon apua aikanaan, että ilolla yritän parhaani mukaan auttaa nyt myös muita!

Tsemppiä teille kaikille, myös sinulle Syvänmeren Aleksi, sinulla on todella upea nimimerkki! :smiley:

t. sortsima