Päihdehoitajan vastaanotto

Hei kaikille

Kävin eilen ensimmäistä kertaa päihdehoitajalla koska pyrkimykseni olisi lopettaa alkoholin käyttö. Hän määräsi minut verikokeisiin siellä otetaan myös huumeseula. Huumeiden käytöstäni en maininnut. Tiedän kyllä että täällä on noista seuloista ollut useammankin kerran puhetta, mutta en vastausta näin äkkiseltään löytänyt. En tosin tiedä osaako teistäkään kukaan vastata kysymykseeni.

Olen käyttänyt Rivatrilia noin kaksi viikkoa kohtuullisella annoksella (noin 2-3mg / vrk) eikä minulla ole rivoihin reseptiä (eli kadulta olen lääkkeeni hankkinut). Lisäksi syön Opamoxia ja Tenoxia ihan TK-lääkärin reseptillä, joten bentsot ovat joka tapauksessa positiiviset.

Millainen huumeseula näissä tapauksissa yleensä otetaan? Tehdäänkö jokin tarkempi erittely eri bentsodiatsepiinien osalta?

Sehän on toki selvä että jos sellainen tehdään niin toi Klonatsepaami näkyy pitkän puoliintumisaikansa takia.

Lähinnä kyselen näitä koska pelkään ajokorttini vuoksi. Töissä käynti siitä kiinni. Vai lähteekö kortti tuon kadulta hankitun Rivan takia? Varsinaisia huumeita en lähiaikoina ole käyttänyt, eli mitään muuta laitonta testissä ei näy.

-Westsmoker

Moi.

Klonatsepaami ei pienillä annoksilla(3 mg:n rajasta puhutaan yleensä, itselläni ei aikoinaan näkynyt tuplasti suuremmillakaan annoksilla, vaikka ko. lääkettä jatkuvasti käytin) näy perusseulassa benzona, vaan se pitää tutkia erikseen, mutta se klonatsepaamiseula on kuulemma tarkka, eli näyttää jo ihan pienetkin määrät. Vaikea tietää, millaista seulaa kohdallasi tulevat käyttämään, mutta kannattaa varautua tuohon Rivatrilinkin tutkimiseen, koska onhan se yksi yleisimpiä väärinkäytettyjä lääkkeitä.

Jos ihan ammatiksesi autoilet, niin saattaapi kortti olla uhattuna jo pelkästään sen vuoksi, että olet tunnustanut käyttäväsi ongelmallisesti alkoholia ja/tai noiden laillisten lääkityksiesi tähden, vaikket koskaan olisi promilleissa ajanut tai lääkityksesi ei ajokykyysi mitenkään vaikuttaisi. Ovat nykyisin aika tiukkoja näissä jutuissa. Toki, jos työnantajasi on jo tietoinen lääkityksestäsi, niin eipä seulan kusemisen asioita pitäisi muuttaa miksikään, poisluettuna toki tuo mahdollinen laittoman klonatsepaamin näkyminen.

Jos taas sitä meinasit, että tarvitset autoa, koska työmatka ei muuten taitu, ts. ihan perus-B-kortilla “siviilinä” köröttelet, niin silloin kortin menettämisestä ei niin suurta pelkoa ole, paitsi edelleen se positiivinen klonatsepaami saattaa vaikuttaa.

Joku fiksumpi tietänee enemmän ja toivottavasti korjaa, jos olen näpytellyt ihan läpiä päähäni.

Juu, Ihan työmatkalle autoa tarvin. Eikä ole ollut mistään ajokorttiseurannasta puhetta, eli miltään ns. viralliselta tasolta, kuten esim. poliisilta tuota seulapyyntöä ei ole tullut.

Mutta jos jo pelkkä haitallisen alkoholin käyttö voi viedä kortin, vaikkei ole ikinä pöhnäs ajellu, niin täytyy harkita koko hoitaja-asiaa ja koittaa saada ongelmansa kuriin omin keinoin.

Eipä todellakaan ole ihme jos ihmiset ei hakeudu hoitoon, jos tyyli todellakin on tämä!

Ymmärrän toki TIETENKIN päihdeseurannan jos on ratista kärynnyt. Itse olen erittäin tarkka alkon suhteen kun puhutaan ajamisesta. Löytyy tuosta vierestä ihan luotettava alkometrikin.

Toi bentsojen käyttö on ollut ihan lääkinnällistä, ei päihdekäyttöä (krapulan hoidot poislukien).

Mites kun lääkkeen ohjeistuksessa sanotaan että autoa ei saisi ajaa eikä koneita käyttää ennen kun tietää miten kyseinen lääke henkilökohtaisesti vaikuttaa. Ei minun mielestäni ole mikään täysi kielto. Eikä lääkärikään kyseisiä lääkkeitä määrätessään puhunut mitään autolla ajosta.

Aloittaja puhui verikokeista, joten uskoisin siellä testattavan suoraan sellaisella testillä, missä myös klonatsepaami näkyisi, mutta sitä en tiedä erotellaanko bentsoja siinä. Toki tämä vain oma veikkaukseni.

Lääkäreillä on velvollisuus ilmoittaa poliisille, mikäli ajo-oikeuden haltija ei täytä terveysvaatimuksia terveydentilan muuten kuin tilapäisesti tapahtuneen heikentymisen tai jatkuvan päihteiden väärinkäytön takia. Näin ollen pelkkä alkoholiongelman tunnustaminen voi johtaa tällaiseen ilmoitukseen. Koska klonatsepaamiin ei ole reseptiä, on sen käyttäminen väärinkäyttöä huolimatta siitä, että sitä mahdollisesti sinänsä käytetään lääkkeellisiin tarkoituksiin.

Itse ainakin kieltäytyisin suoraan verikokeesta, jos kerran ongelmana on nimenomaan alkoholin käyttö. Voi olla, että kieltäytyvät sitten hoitamasta, mutta en kyllä ymmärrä, miksi näin tekisivät, jollei huumausaineiden käytöstä ole mitään viitteitä. Toki jos sama taho on myös määrännyt nuo bentsot, niin nekin reseptit saattavat sitten pahimmillaan lähteä.

Omien laillisten PKV-lääkkeidensä vaikutuksen alaisena saa ajaa. Toki se on ihan omalla vastuulla selvittää, kuinka paljon ne mahdollisesti ajokykyyn vaikuttavat ja tehdä sitten sen mukaan päätös rattiin hyppäämisestä, mutta yleensä eivät lääkinnällisillä annoksilla merkittävästi ajokykyä haittaa siinä vaiheessa, kun lääkitykseen on tottunut. Paljon vaarallisemmin ajokykyyn voi vaikuttaa unettomuus/ahdistus/paniikkikohtaus, joka iskisi ilman lääkitystä. Ammattiajossa säännöt lienevät tiukemmat lääkityksiä koskien, mutta siitähän ei tässä ollut kyse.

Petri tuossa selvensikin jo hyvin asioita. Tosiaan se klonatsepaami(Kuten kaikki PKV-lääkkeet) muuttuu huumausaineeksi tasan sillä sekunnilla, kun sitä käyttää ihminen, jolla ei siihen reseptiä ole ja näin ollen sen vaikutuksen alaisena huristelu katsotaan rattijuopumukseksi. Tietenkään ne eivät voi mistään tietää, että olet klonatsepaamin vaikutuksen alaisena ajellut, jollet ole suoraan ratista kärynnyt, mutta yhtä kaikki; huumausaineen käyttöön olet syyllistynyt, mikäli tuo “reseptivapaa” klonatsepaami seulassa näkyy ja tämä voi johtaa ongelmiin ajokortin kanssa. Näin se vain menee, vaikka olisit käyttänyt Rivatrilia ainoastaan lääkinnällisiin tarkoituksiin ja noihin muihin benzoihin sulla olisi respat kunnossa.

Edit: Verikokeiden otto on sinänsä täysin perusteltua silkkaa alkoholiongelmaakin hoidettaessa, koska niistä saadaan kartoitettua maksa-arvoja ym. suoraan alkoholiin liittyviä juttuja, mutta potilaalla on tietenkin täysi oikeus saada tietää etukäteen, mitä kaikkea verestään tutkitaan.

Huomenta

Toki verikokeisiin olen halukas menemään, koska maksa-arvoni tahdon tietää. Käsittääkseni tuo huumeseula on kuitenkin virtsatesti.

Saattaa kuulostaa hoitajan korvaan aika epäilyttävältä, jos haluan verikokeet, mutta en suostu virtsatestiin huumeiden osalta. Niinkuin aijemmin totesin niin siellä näkyy Tematsepaami ja Oksatsepaami reseptillä ja mahdollisesti sitte toi perkeleen klonatsepaami…

Helvetti ku ihminen on tyhmä.

Tokihan voin aina pitkittää koko hommaa ja hakeutua hoitoon sitte kun Rivat on varmasti pois elimistöstä. Siinä tosin voi mennä aika kauan tuon puoliintumisajan vuoksi.

Suhtaudun vähän skeptisesti tuohon että alle 3mg / pv annoksella ei näkyisi ollenkaan…

Tuosta nyt jäi pois se tieto, että onko sama taho kirjoittanut nuo bentsoreseptit. Mutta jos ei ole, niin ei sillä ole minkään valtakunnan merkitystä, mikä hoitajasta kuulostaa epäilyttävältä tai ei kuulosta. Kun kerran kyse on täysin vapaaehtoisesta hoidosta, niin sinulla on aivan täysi oikeus päättää aivan itse ja vapaasti, minkälaisiin kokeisiin, testeihin ja hoitoihin olet halukas suostumaan ja katsot oman hoitosi kannalta tarpeellisiksi.

^^ Voit vedota vaikka nk. ujopissaongelmaan kusiseulasta kieltäytyessäsi. Tuo on nimittäin ihan oikea ongelma monelle kokeneemmallekin seulanantajalle. Yhtä kaikki ja kuten jo todettu; täysin vapaaehtoisessa hoidossa potilaalla on täysi oikeus itse vetää rajat siinä, mihin toimenpiteisiin suostuu ja pelkän alkoholiongelman kartoituksen ja hoidon tähden ei ole millään tapaa tarpeellista ja perusteltua kuseksia purkkiin, joten säästyyhän siinä yhteiskunnan rahojakin, kun turhat seulat jätetään ottamatta. Hoitohenkilöstöllä on myös täysi oikeus päässään epäillä ihan mitä lystäävät ilman, että se saa hoitoon vaikuttaa.

Jos olet vapaaehtoisesti hakeutunut tuolle päihdehoitajalle, ei positiivisesta seulasta ilmoiteta poliisille. Yleensä ottavat pikaseulan, jossa on bentsot, opioidit, amfetamiini, kannabis ja nykyään varmaan myös bupre. Mulla ei aikoinaan näkynyt tollaisessa rivatril bentsona, vaikka annokset oli pienimmillään 6mg/vrk.

Jos pyydät ottamaan verikokeen maksa-arvojen takia, ei silloin katsota mitään aineita, vaan ottavat vain pienen verenkuvan, eli maksa-arvot, hemoglobiinin jne.