Tsemppiä lopetukseen, Lempeä kettu! Toivottavasti päätös on sinulle selkeämpää noudattaa kuin vähennys!
Tuosta katkeruudesta-kännissä teki mieleni puhua, tunnistan sen itsestäni.
En edes tiedä miten paljon hallaa olen elämälleni tehnyt juomalla ja vatvomalla katkeruuttani alkoholin vaikutuksen alaisena. Nyt, kun olen ollut selvin päin jonkin aikaa, olen todennut, että paljon. Selvin päin elämään saa terveempää perspektiiviä, elämä ei tunnu yhtä vaaralliselta, kuin juodun katkeruuden syövereissä ja selvänä asioita osaa käsitellä inhimillisesti. Alkoholinhan on tutkitusti todettu aiheuttavan masennusta ja aggressioita. Omalla kohdallani se on ihan selvää, laskuhumalassa ja krapulassa negatiivisilla tunteilla on ollut valtavasti tilaa, mitä enemmän olen juonut, sitä enemmän katkeruuttakin on ilmennyt. - Samat askarruttavat asiat selvin päin tuntuvat ihan käsiteltävissä olevilta ja ohimeneviltäkin pulmilta, asioita voi jopa hyväksyä tekemättä niille mitään, panematta vastaan. Humalassa perspektiivi on tosi kapea, etten sanoisi olematon, väsyneenä negatiivisiin tunteisiin keskittyy helposti kohtuuttomalla voimalla. Jos niille juopuneeen tunteille antaa tilaa sosiaalisissa suhteissa, jälki saattaa olla rumaa, minun tapauksessani jopa peruuttamattomia haavoja väleissä toisiin, ei vähiten omiin perheenjäseniin. Onnekseni en ole ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta henkisesti olen kyllä osannut haavoittaa. Ja kun sellaista taakkaa kertyy, sitä kiertää omaa vastuutaan, kuin kissa kuumaa puuroa ja yrittää löytää syyt pahaan oloonsa muualta, muista ja/tai yhteiskunnasta. Katkeruus on noidankehä, se ei lopu koskaan, vastausta vaatimuksiinsa ei saa koskaan ja sitä jatkaa kiukutteluaan kuin ikiliikkuja - koska humalassa asioita ei osaa käsitellä.
Varmaan usein luonteessa on jonkinlaista alttiutta negatiivisuuteen, jotta alkoholilla saa aikaan katkeruutta. Mutta pahoin pelkään, että sellaista voi syntyä kiltillekin ihmiselle, kun tarpeeksi juo. Alkoholi vääntää aivot, kun sille antaa ohjat, harrastaa rankkaa juomista vuosikaudet. Eli on tavallaan ihan oikein sanoa: “Se en ole minä!” Se katkeruus ei ole koko totuus kenestäkään, mutta alkoholilla on paljon tekemistä asian kanssa. Ja totta on, että ihminen on tavallaan eri ihminen, kun antaa itselleen tilaa olla selvin päin. Ja katkerakin ihminen voi antaa itselleen anteeksi, kun antaa silmien avautua selvin päin. Muille anteeksi antaminen on enemmän kuin helppoa ilman alkoholia.
Tällaista tuli mieleen omakohtaisesti teemasta.
Toivon sinulle Lempeä kettu, että löydät itsesi ilman alkoholia!