Päätöksen jälkeinen päivä

Ei ole aiheuttanut vaaraa. Ei ole sen sortin päihde, eikä sitä tietääkseni käytetä lasten ollessa läsnä. Ei tietääkseni ole käytetty ikinä, eikä kotosalla - ongelmia se on aiheuttanut vain minulle. Koska tieto koko asiasta on ahdistanut.

Tätä minä olen yrittänyt. Tosin omalla varsin ontuvalla tavallani: minun lapseni ovat kasvaneet minun viinilasini kanssa. Tosin tillin tallin olen useimmiten ollut vasta kun he ovat nukkuneet.

Kaikki palaa aina siihen, mitä minä olen tehnyt väärin. Jopa se, että yritin saada miehelleni joskus apua, oli vain minun oma epäonnistumiseni (kun en tajunnut, että apuhan auttaa vasta kun ihminen oikeasti haluaa sitä itse) ja johti kuormitukseen minua kohtaan.

Olisi tietenkin pitänyt hajottaa perhe jo aiemmin. Mutta miksi tehdä niin, kun kotona oli lapsilleen aina läsnä oleva, rakastava ja rauhallinen isä? Josta ei koskaan näkynyt päälle se päihde, joka hänelle oli niin rakas?

Olisi pitänyt tehdä silti.

Väsyttäisi ehkä nyt vähemmän - tai sitten vieläkin enemmän kuin nyt.

Jaaha, kello lähenee kahdeksaa. Havahdun työhuoneellani nyt siihen, että olen itkenyt täällä taas tuntitolkulla. Mitään siitä, mitä tänään piti tehdä, ei ole tehty. Koska ei ole ketään muuta kuin minä tekemään minun työtäni.

Ehkä sitten huomenna.

Suru, viha, pettymys, huoli, väsymys ja häpeä. Näiden kanssa on tosi kiva seurustella selvin päin kokonainen maanantai.

Onneksi huomenna on tiistai.

Ehkä tästä voisi kohta lähteä kotiin katsomaan, onko joku siellä ehkä jo syönyt jotain. Ja se lapsille kertominen -

kiitos. Ei niin.

Jätän kertomatta.

Ehkä he sitten joskus vaan lukevat sen sattumalta täältä, ties mistä syystä. Minut kun tunnistaa tuosta maapähkinävoitahnariippuvuudesta ihan vaivatta.

1 tykkäys

:heart:

Ehkä voit lasten kanssa jutella ja kysellä miltä heistä on tuntunut ja painaako mikään mieltä. Saattaahan olla, että he tietävätkin jo isänsä paheesta ja käyt jaakobinpainiasi turhaan. Isänsä on kertonut tai he ovat huomanneet.

Oma isäni uskoutui minulle monista asioista ja käski olla keromatta äidille. Päihde-tai muuten ongelmaisissa perheissä on usein monimutkainen valheiden ja salailun verkko johon kaikki on eri tavoin kiedottu.

Niin ja tämä vielä - täsmälleen näinhän tämä on aina mennytkin. Ja sitkin on pohdittu, ihan lastensuojelun kanssa silloin aikanaan, että onko lastensuojelulle tarvetta. Lastensuojelu itse on ollut sitä mieltä että ei ole, kyseessä on rakastava perhe jossa vaan jonkin verran onnutaan. Ja he ovat aikanaan allekirjoittaneet hekin minun oman näkemykseni siitä, että asiasta kertominen lapsille ei ole heidän oman etunsa mukaista.

Muutoinhan he olisivat tehneet sen varmaankin itse.

Ja minä olen mennyt kotiin olemaan vaan niin pirun väsynyt. Siihen, että aikuiset hoitavat aikuisten asiat ja että ne asiat nyt vaan piru vie ovat tällaisia.

Lapset siis eivät ole joutuneet kantamaan asioita, joita lasten ei kuulu kantaa.

Minä olen kantanut ne heidän puolestaan.

Tämä! Tämän minä vaan haluaisin poikki. Kasvoin itsekin perheessä jossa kaikki tärkeä jätettiin sanoittamatta. Se kaikki piti vain vaistota, yrittää etsiä sille omat sanat aikuisenas. Ja nyt, kun haluaisin katkaista sen kamalan kierteen, antaa lapsilleni mahdollisuuden saada ne sanat suoraan minulta,

en voi tehdä sitä. Koska sekin olisi heitä kohtaan väärin.

Mikään, mitä teen, ei ole oikein. Ei salailu sen enempää kuin sen lopettaminenkaan. Miten minä oikein jouduin tähän?

Omaa typeryyttäni varmaankin - mutta en ole yhtään varma siitä, missä kohtaa se oikein alkoi. Missä kohtaa valitsin olla typerä?

En muistaakseni ole tehnyt sellaista valintaa ikinä.

Kotiin lähtiessä jätän vielä työpöydälleni itselleni viestin huomisaamuksi.

1 tykkäys

Mielestäni ajatuksesi on hyvä ja järkevä ja noin pitää tehdäkin. Mieti miten ja missä kohdassa sen teet ja yritä hiukan selvitellä mitä lapset jo tietävät.

Siis vaikka melko piankin, kun oma tunnemyllerrys on hiukan tasaantunut, niin keskustelu on helpompi käydä.

Lapset saattavat tosiaan jotain tietääkin ja keskustelu voi olla helpompikin kuin luulet.

Olet ollut pitkään hankalassa ja kuormittavassa tilanteessa ja se on varmasti ollut raskasta.

1 tykkäys

Kiitos @metsänpeitto1 .

Työhuoneelta kotiin lähtiessäni hain mukaan joitain kotiin vietäviä ostoksiani keittiön yhteisjääkaapista. Siellä oli jonkun muun valkoviinipullo.

Ajattelin välittömästi: minä korkkaan nyt tuon pullon.

Se ajatus tuli yhtä nopeasti kuin se sitten menikin, nanosekunnissa molemmat.

Se oli vain ajatus. Ne tulevat ja menevät.

Onneksi on Netflix. Siihen tämä hirveä päivä tänään turtuu ja lopulta päättyy.

4 tykkäystä

Uusi aamu, seuraava.

Kesän euforinen olo on ohi. Selvästikin. En jaksa iloita uudesta elämästäni niin täysillä kuin joskus heinäkuussa. Olen edelleen onnellinen tästä fyysisestä hyvästä olosta, joka kyllä koko ajan syvenee, semminkin kun ravaan taas jumpassa ja olen lisäksi ryhtynyt uimaan, eikä krapuloita ole edelleenkään ikävä, ei edes humaloita, mutta silti:

menneiden kaivelu vie voimia.

Kotona on kaikki hyvin. Tunnelma on rauhallinen, osaan olla läsnä lapsilleni, kuulostella mitä he vielä hetken verran tarvitsevat ennen kuin muuttavat pois. Iltaisin poltellaan kynttilöitä ja juodaan teetä, viiniä ei enää tarvita.

Ja silti.

Eilen illalla juuri ennen nukahtamista oli niin loputtoman tyhjä ja vaikea olo, että yritin etsiä jotain mielikuvaa jolla itseni rauhoittaa. Yritin asettautua mielessäni johonkin muistoon elämäntilanteesta, jossa minun on ollut hyvä ja turvallinen ja seesteinen olla. Noin niin kuin pientä hetkeä pidempään.

Se oli ihan hyvä yritys - en vain keksinyt ainuttakaan.

Makasin valveilla sängyssäni ja tajusin: minulla on tainnut olla hyvin turvaton elämä.

Mitä pidempään olen juomatta, sitä paremmin alan ymmärtää, miksi olen juonut.

Aamukahvi on tänäänkin hidas. Tekisi mieli kotiloitua, mennä talviunille ja herätä sitten keväällä jonain pienenä iloisena perhosena, lepattaa vain.

Ihmisenä on paljon vaikeampaa.

7 tykkäystä

Kyllä ne paremmatkin ajat ovat taas edessä, osalla toipuminen on isompaa aaltoliikettä.

Tuohon turvattomuuteen liittyen täällä oli aiheesta keskustelua joskus aiemminkin ja siinä yhteydessä mielen sisäisestä turvapaikasta. Että sellaisen voi yrittää itselleen keksiä ja luoda.

Lapsena/ nuorena en ollut termistä kuullut, mutta kun muutenkun elin paljon mielikuvitusmaailmassa, sellainen tyynnyttävä ajatus oli miettiä aurinkoista kesäpäivää, pientä tuulta ja pilviä ja itseni makaamassa veneessä. Aallot hiukan keinuttaa ja kuuluu liplatusta, aurinko lämmittää ja katselen taivaalla liikkuvia ja muotoaan muuttavia pilviä.

Tavallaan tuo on sanalla rentoutusharjoitus, meditaatio ja vaikka mitä. Itse mietin sitä hammaslääkärissä vieläkin joskus.

Vaikeammatkin tunteet on hyvä käsitellä tietysti, kun niitä on usein torjunut ja hoitanut juomalla. Uusia apukeinoja on hyvä löytää, niin oppii ohjailemaan oloaan tarvittaessa vähän parempaan suuntaan, että saisi vaikka unen tai taukoa liian raskaista ajatuksista.

Netflix ja muukin sarjojen ja elokuvien katsominen on humalaa paljon parempi pakopaikka, silloin kun haluaa lomaa ajatuksistaan. Katselin joskus espanjalaisia sarjoja ja mietin josko muuttaisinkin sinne ainakin osaksi vuotta. Viihteestäkin voi saada siemeniä unelmilleen.

Raitista ja kivaa päivää!

2 tykkäystä

Kuulostaapa ihan hirvittävän tutulta. Mitä pidempään tätä raittiutta on tullut niin sitä enemmän näitä ajatuksia siitä miksi todellakin on päätynyt hakemaan turvaa alkoholista on tulvinut mieleen. Se ahdistaa kyllä. Siksi olen todellakin onnellinen, jos minulle avautui mahdollisuus päästä puhumaan psykologin kanssa. Tuo turvattomuuden tunteen tajuaminen on todella pysähdyttävä kokemus: yksinäinen ja surullinen. Voimia sen kohtaamiseen.

4 tykkäystä

Kiitos @kaaosteoria66 :heart: . Pidän peukkuja että psykologiasiasi järjestyy!

Minähän olen niille saanut (onneksi) elämästäni puhua paljonkin. Ja kyllä sitä turvattomuuttakin on käsitelty. Ja kyllähän se aina auttaa, siitä puhuminen - silti se saattaa jäädä jonkinlaiseksi elämän perusvireeksi, jonka kanssa täytyy vain oppia olemaan. Sen aina välillä unohtaa, ja sitten taas muistaa. Että ai niin, minähän en itse asiassa luota yhtään mihinkään.

Perusturvattomuuden kanssa on joskus aika haastavaa toimia turvana muille, ja minulla sitä porukkaa piisaa jolle täytyy (saa) olla nojattavana. Olen mielestäni onnistunut siinä noin yleisesti ottaen melko hyvin, mutta monet (miljoonat) ovat olleet ne kerrat kun olen ylittänyt itseni sen suhteen, miten hyvin oikeasti jaksan ottaa vastuuta toisten hyvinvoinnista, toimia tukipilarina ja vakuuttaa, että kaikki kyllä järjestyy (vaikkei minulla itselläni ole ollut harmainta hajua siitä, miten) - ja sitten sen päivän päätteeksi se unohduksen viini.

Nykyään ollaan siis ilman. Ja kyllähän tämä jo sujuu. Varsinkin kun muistelee, minkä sortin unohdukseen sitä lopulta sen viinin kanssa päätyi: muistikatkoihin, pahaan oloon, morkkikseen ja mustelmiin. Siitä loputtomasta väsymyksestä ja alakulosta puhumattakaan.

Näiden viime päivien alakulo on kuitenkin ollut toisenlaista kuin niiden juovien aikojeni. Tämä on jotenkin vähemmän lopullisen tuntuista, vähemmän vääjämätöntä. Nyt on helpompi ajatella: no nää nyt on tällaisia päiviä, kyllä tulee vielä muitakin.

Nyt huomaan kyllä miettineeni myös sitä, kuinka moneen epäonnistumisen kokemukseen ja toteutumattomaan haaveeseen olen juonut.

Kyllä niitä haaveita kohti kumminkin on helpompi lähteä laahustamaan, kun ei tarvitse sutia krapulassa ja tuntea itsensä huonoksi lähes päivittäin.

Olen muuten nyt lakannut haluamasta kertoa lapsilleni sitä, mihin noissa aiemmissa päivityksissäni viittasin. Kiitos vielä @metsänpeitto1 hyvistä neuvoistasi - ne osoittautuivat erityisen hyviksi pari päivää sitten, kun nuorimmaiseni sanoi illalla päivällispöydässä sattumalta yhden lauseen, josta tajusin, ettei hän oikeasti taida tietää isänsä ongelmasta.

Se lause oli sellainen, josta minä ymmärsin, että se tieto voisi ulottaa sen turvattomuuden kokemuksen minun harteiltani hänenkin harteilleen.

Olin siis iloinen, että avauduin asiasta täällä ennen kuin lähdin tilittämään siitä lapsilleni. Vaikka jäinkin potemaan morkkista siitä, että avaudun ylipäätään edes täällä, edes nimettömänä. Mutta meni jo.

Tästä on ehkä tulossa edellisiä parempi päivä. Aurinko paistaa,

tähän risukasaanikin. Mukavaa viikonloppua kaikille.

5 tykkäystä

No niin ja nyt on taas hyvä päivä.

Jumppaan heti aamusta, kehonhuoltotunti siihen päälle ja takaisin kotiin pakkaamaan.

On aivan todella hyvä olo.

Olen lähdössä kahden viikon reissuun keskelle ei-melkein-mitään itsekseni tekemään omia töitäni.

Tänään jumpassa koin taas äkillisen lähes euforisen hyvänolontunteen kun kesken kaiken taas ymmärsin, että täällä minä nyt hyppelen lauantaiaamuna entistä keveämpänä, ilman jo tutuksi käynyttä epämääräisen muotoista pömppövatsaani, enkä vasta heräile ja mieti että mahtaakohan kahvi vielä pysyä sisällä, jos nyt sen jaksaisin keittää.

Apeahko, vaikea viikkoni päättyy siis nyt hyvään mieleen. Aurinko paistaa edelleen, risukasa on poissa,

Luulen että kaikki järjestyy. Aivan varmasti.

Ihanaa viikonloppua kaikille ja tsemppiä kaikenlaisiin olotiloihinne.

6 tykkäystä

Kiva jos mietteeni olivat avuksi. :rose: kiitit minua jossain toisessakin yhteydessä, enkä tainnut muistaa siihen vastata Kiitos siis niistäkin kauniista sanoista.

Vertaistuki on arvokasta ja toimivaa. Sain aikoinaan paljon apua erinäisissä yhteyksissä jo raitistuneiden kokemuksista ja on kiva jakaa sitä eteenpäinkin.

Kirjoittaminenkin jo auttaa, kun saa ajatuksiaan järjestykseen samalla kun kirjoittaa niitä. Pahin tunnekuohukin ehkä tasaantuu. Alkuraittiuden aikana boi nousta kaikenlaista pintaan ja mielialat sahata sen mukaan. Sinäkin olet nyt nähnyt, että niistä voi kuitenkin selvitä vetämättä viinaa päähänsä. Saman koin itse aikoinaan ja jokainen selvitty timsnne ja tunnetila lujitti raittiutta ja onnistumisen kokemuksena nosti itsetuntoa ja itsearvostusta. Tai ehkä korjasi on parempi sana, kun normaalia itsetuntoa ei edes koskaan ollut ollutkaan.

Ehkä sopiva aika kertoa lapsillekin joskus tulee. Voihan niistä puhua myöhemmin, kun he ovat aikuisia tai keski-ikäisiä. Jos he ovat nyt tietyllä tapaa herkässä iässä eivätkä tiedä, kertomatta jättäminen on ehkä viisasta. Asia voi selvitä heille myöhemmin sattumaltakin.

Omassa suvussani mummo kertoi minulle joitain asioita kun olin alle kolmekymppinen ja joitain muita on selvinnyt tai käsitelty myöhemmin. Jollakin tapaa historia selittää miksi asiat ovat menneet niinkuin ovat menneet ja miksi ihmiset ovat toimineet kuten ovat toimineet. Sillä tavalla aikuisena niistä oli ihan kiinnostavaa kuulla.

Tsemppiä kovasti, hienosti olet selvinnyt raittiina noista aallokoista.

2 tykkäystä

Lauhkea perjantaiaamu yksin keskellä ei-melkein-mitään.

Minulla on ollut etuoikeus vajota omaan (luovaan) työhöni kaikessa rauhassa heti aamusta jo melkein viikon verran niin että muita hoivaillaan vain etänä, ja vain hetken verran iltaisin.

Aina kun saan tällaisen mahdollisuuden, minä muistan: ai niin, näinhän mä haluankin elää. Ja se on tapahtunut taas.

Tämä lisää jälleen ymmärrystäni siitä, miksi ja mihin olen juonut. Mitä enemmän kertyy päiviä, joina tunnen pelastautuneeni alkoholin kynsistä, sitä enemmän alan ymmärtää, miten olen sen kynsiin joutunut. Tai siis: mennyt.

Elämäni ei vaan ole ollut sellaista kuin olisin toivonut sen olevan. Ja sitähän on sitten ollut pakko turruttaa, kun asian tajuaminen ja näkeminen sen koko laajuudessa on vaan ollut liian tuskallista.

No, nyt sitä sitten voi katsella, pää kallella, kaikkea mennyttä ja todeta: selvä, pieleen meni mutta onhan tässä näitä päiviä jäljellä vielä.

Äkkiä se ei enää olekaan tuskallista. Jokin on paljon enemmän omissa käsissäni kuin ennen, vaikkei mikään muu oikeastaan ole muuttunut kuin se toistuva humalaan meneminen (ja tietysti entisen puolison kotiosoite.)

Viinilasilliset pyörähtävät edelleen ajatuksissa, aika useinkin. Nyt kuitenkin tuntuu että vain jotenkin tavan vuoksi - ja huomaan heti perään ajattelevani niiden pistävää makua ja sitä pöhnää, mikä niistä seuraisi. Jo paristakin lasista.

Pistävyys ja pöhnä eivät vaan houkuttele. Ja nämä aamut, joina saa herätä omana itsenään ilman mitään myrkytystilaa, josta potea morkkista ja itseinhoa - en vieläkään halua luopua näistä, en palata vanhaan.

Olen huomannut, että minua auttaa juuri se, että kun viinilasit tunkevat mieleen, en keskity siihen ns.hyvään mitä niiden juomisesta mukamas seuraisi, vaan yritän tietoisesti ajatella kaikkea sitä huonoa. Ja erityisesti kaikkia niitä seurauksia, joita sillä lyhyellä humaltumisvaiheella on.

Niitä huonoja puolia on vain niin paljon enemmän. Ja ehkä vain niitä.

Nyt alkaa hissukseen tuntua hassulta se, että olen surrut sitä etten enää koskaan saisi juoda. Mitä sitä suremaan ettei saa tehdä sellaista mitä ei edes enää halua tehdä.

Ensi viikolla tulee täyteen puoli vuotta viimeisestä krapulastani. Ajattelen edelleen samoin kuin tämän ketjun ensimmäisessä kirjoituksessani: haluaisin edelleen, että se olisi viimeiseni. Haluaisin, haluan.

Olen seurannut kohtuukäyttökeskusteluja muissa ketjuissa, kommentoinutkin johonkin. Olen myös miettinyt sitä yhtä heinäkuista omaa retkahtamistani juomaan sen yhden lasin viiniä - että oliko se, että join sinä iltana vain yhden ja palasin sitten takaisin alkoholittomiin jokin osoitus siitä, että pystyisin itse ns.kohtuukäyttöön niin halutessani.

No. Enpä usko että oli. Luulen, että se oli vain sattumaa. Siinä kohtaa kun sen viinilasin (laimennettuna, koska se muutoin olisi ollut niin pahaa) join, aloin juuri olla alkanut kokea sitä ihanaa oloa mikä juomattomuudesta tulee.

Siinä kohtaa kai vain tajusin, sen yhden lasin jälkeen, että haluan pitää siitä hyvästä olosta kiinni.

Minä vaan haluan.

Viinistä ei tule parempi mieli, euforinen olo eikä parannusta omaan elämään. Siitä ei tule kuin pöhnä, paha olo ja ongelmia.

Olen nyt ilmeisesti ohjelmoinut itseni muistamaan tämän. Ja todella toivon, etten unohda.

Nyt keitän lisää kahvia ja vajoan takaisin omaan työhöni. Ihanaa viikonloppua kaikille ja voimia siihen mihin niitä tarvitsette!

9 tykkäystä

Perjantai-ilta, toiseksi viimeinen poissa kotoa.

Asiat ovat hyvin mutta: olen alkanut ajatella viiniä.

Viime yönä join sitä unessa. Tämä oli ensimmäinen kerta. Yhtään alkoholiunta ei aiemmin ehtinyt olla.

Ei ole humaltumisen tarvetta, en koe myöskään tarvetta turruttaa mitään tunnetta. Kaikenlaisia tunteita on puolen vuoden sisään tullut ja mennyt, kaikista on selvitty. Vointi on hyvä, mielikin enimmäkseen, työt ovat alkaneet sujua ja ilman krapulaa eläminen on vain niin ihanaa.

Silti näitä ajatuksia vielä tulee.

Ehkä se liittyy siihen, kuinka paljon olen kuluneen kahden viikon aikana ajatellut, omaa työtä tehdessäni. Työaikoja ei ole ollut, vain työ ja oma rauha tehdä sitä. Ja kun minä tarpeeksi ajattelen, huomaan väsyväni siitä. En huonolla tavalla mutta silti.

Vanha muisti tarjoilee nyt ajatusten tasaajaksi vanhaa lääkettä.

Onneksi olen keskellä-melkein-ei-mitään, lähimpään kauppaan on seitsemän kilometrin pyörämatka ja se sulkeutui jo viideltä. Eikä siellä varmaan edes myydä viiniä. En tiedä, ja nyt ymmärrän miksi:

en katsonut. Kun siellä tänään päivällä kävin.

Ehkä tästä ei tarvitse huolestua. Ehkä nämä ajatukset ovat kuin tunteet: ne vain tulevat ja menevät.

Mukavaa perjantai-iltaa kaikille.

3 tykkäystä

Pakko vielä lisätä, että edellisen kirjoituksen julkaistuani vilkaisin sitä edeltävää, ja alkoi naurattaa. Olen tänään juuri todennut alkaneeni ajatella viiniä, vaikka viikko sitten näemmä olin kertonut sen pyörivän ajatuksissa aika useinkin.

Voi tätä riippuvuuden höpsöyttä. Ei tässä pysy kärryillä itse.

1 tykkäys

Kuten sanoit, ne ovat vain ajatuksia. Tulevat ja menevät.

3 tykkäystä

Maanantaiaamu.

Herään kotoa ja tajuan: tänään on tasan puoli vuotta siitä maanantaiaamusta, jona kirjauduin tänne.

Elämäni parhaimpia päätöksiä.

Nyt olen tehnyt niitä lisää.

Päätin eilen jotain. Se ajatus tuli kirkkaalta taivaalta, loksautti kaiken paikoilleen. Päätin muuttaa elämäni kokonaan: päätin muuttaa sen paikkaa.

Aikajänne on pari kolme vuotta, sitten kun lapset alkavat pärjäillä omillaan. Päätin muuttaa silloin sinne missä todella haluan asua, kauas täältä missä olen syntynyt, elänyt ja kasvattanut lapseni, kiireisessä ruuhkaisessa ympäristössä, liioilla ärsykkeillä.

Olen vaivihkaa alkanut pelätä aikaa lasten lähdön jälkeen. Olen pelännyt jäämistä, yksin muistoineni, kaikuviin huoneisiin.

Nyt ymmärrän: ei minun tarvitse pelätä, sillä ei minun tarvitse jäädä. Ei tarvinnut toimimattomiin parisuhteisiinkaan, ei edes siihen kaikista pisimään, viimeiseen, eikä tarvinnut jäädä toistuvaan humalaankaan, ikuiseen krapulaan,

kohta alan olla kokonaan vapaa. Suhteista, alkoholista, tästä kaupungista jossa en enää pitkään aikaan ole oikeasti viihtynyt.

Äitiydestä ihminen ei saa vapautusta, mutta en toki myöskään sitä halua. Ja sitä hommaa voi hoitaa vähän kauempaakin käsin. Kuten myös isoäitiyttä. Videopuhelut on keksitty ja auto, välillä voi myös matkustaa. Tapaamaan rakkaitaan. Tai noutaa heidät kylään, jos eivät itse jaksa tulla.

Tämä päätös on niin suuri helpotus, valtava. Esittelin sen eilen varovaisesti kotona vielä asuville lapsilleni, he ymmärsivät, eivät vastusta. He tietävät, etten minä mihinkään katoa, otan vähän etäisyyttä vain. Ja tulen kyllä käymään, ehkä useammin kuin he edes toivoisivat.

Päätin muuttaa paikkaan, jossa haluan vanheta. Paikkaan, jossa sen saa tehdä arvokkaalla tavalla, jossa ei tarvitse istua edellispäivän vaipoissa odottamassa että kotihoidon robotti avaa suunsa ja tarjoilee lääkkeet.

Päätin muuttaa paikkaan jossa haluan kuolla. Ei niin että haluaisin, vielä, ehei, en vielä vuosikymmeniin. Mutta sitten lopuksi. Päätin muuttaa ihanaan paikkaan ja tulla aikanaan haudatuksi sinne.

Tällainen maanantaiaamu tänään.

Juomisesta irti räpistely on alkanut työntää minua sinne missä haluan olla, tapaan jolla oikeasti haluan elää. Tästä suunnitelmastani toki puuttuu vielä käytännön toteutus, mutta sehän on läpihuutojuttu nyt kun suunnitelma vaan on laadittu.

Ensin suunnitellaan mitä halutaan, sitten aletaan kampeutua sitä kohti.

Niin se vaan menee.

Eilen, kotimatkalla tämän päätöksen tehtyäni, istahdin matkanvarren kaupungin jokirannan kahvilaan, katselin ikkunasta kuinka lehdet putoilivat puista.

Oli lämmin ilta, ulkona kahvilan terassilla istui vielä ihmisiä.

Ikkunan takana olevan pöydän ääressä juotiin punaviiniä. Join kahviani ja katselin sitä lasia. Mietin, haluaisinko pidellä sitä kädessäni nyt.

En halunnut. Se näytti väkevältä. Muistin millainen olo siitä tulee, jotenkin turta.

Turtana ei tule ajatelleeksi, että elämänsä voisi ihan oikeasti muuttaa ihan kokonaan, ei vain haaveilla. Ja sitten tukahduttaa ne haaveensa uudella turtumuksella,

masentua siitä.

Kiitos vertaistuesta jota olen näiden puolen vuoden aikana saanut.

Se on auttanut minua menemään kohti sitä mitä kohti haluan mennä. Ja hitto miten hyvä tunne se on: että kaikki on vieläkin mahdollista, ainakin se tärkein:

että voi sittenkin elää juuri siten kuin itse haluaa, juuri siellä missä on hyvä. Eikä tarvitse enää istua lähipubissa kadehtimassa muita, jotka tekevät niin. Ja sammua sitten surulliseen humalaansa, vain herätäkseen krapulaan, jossa tulevaisuutta ei ole.

On se. Kunhan lopettaa turhan kännäämisen.

Hyvää ja kaunista uutta viikkoa kaikille - ja kiitos. :heart:

11 tykkäystä

Kuullostaa hyvälle. Onnea :green_heart:

1 tykkäys