Pääsiäinen

Hyvää huomenta kaikille!

Olen todella,aidosti iloinen juuri tänä aamuna, siitä olen selättänyt yhden perjantain. Eilinen sai niin paljon voimaa, siitä tiedän selviäni hyvin illasta, leuka hieman ylväänä ja itsevarmana. Heräsin ennen kl 9 ja olen niin energinen, että lähden lenkille. Aurinko paistaa…sama aurinko kuin kaikkina muinakin lauantaiaamuna viimeiset 6 vuotta. Olenko näkeväni, että se paistaa jotenkin kauniimmin juuri tänään…? Ja oikeasti ne pussit silmienkin alla ovat hävinneet…

Mukavaa lauantaita! Ja aurinkoista vappua!

Pirpana, 6 . päivä menossa ja tiedän etten juo tänä iltana…

^ Hyvältä kuulostaa, Pirpana. Hyvää vappua sinullekin. :slight_smile:

Ketjun otsikosta tuli mieleen… Se on jännä muuten, että pääsiäinen -sanan alkuperä juontuu sanaan päästä jstakin. Juutalaisethan vietti, ja viettävät kai yhä, tätä kevätjuhlaa Egyptin orjuudesta pääsemisen muistoksi.

Mehän voitas omalla laillamme tässä juhlia vaikkapa päihteiden orjuudestä pääsemistä.

Katselin vanyhaa matkapäiväkirjaa vallankumousmatkalta (siis Lokakuun vallankumouksen vuosipäivä) Pietariin viime syksynä:
“…Illalla porttikäytävästä sisään, porraskäytävän läpi, sisäpihan poikki ja pienestä ovesta savuiseen luolaan. Kvasrtal-klubi. Musiikki oli ohjelman mukaan reggae-tyyppistä. Opas raahasi minut puoliväkisin lattialle hytkymään (tanssia?). Tuli todistettua, että selvin päinkin pystyy nolaamaan itsensä.”
Usein selitetään, että pitäisi (väkisin?) löytää itselleen harrastuksia, että viina jäisi pois kuvioista. Minulla onneksi viina on jäänyt pois kuvioista, jonka ansiosta olen päässyt harrastamaan erilaisia asioita. Ensi viikolla taas Pietariin, paljolta samalla porukalla, tällä kertaa teemana Voiton Päivä. Alkoholiakin olisi tarjolla. Saavat vapaasti tarjota, kyllähän veneenkin pitää olla vedessä, mutta veneessä ei saa olla vettä. Taas pääsen munaamaan itseni selvin päin, onneksi ei tarvitse pitää yllä mitään kulisseja.
Ehkä pitäisi tähän liittää sama varoitus, kuin extreem televisio-ohjelmissa: “Älkää kokeilko tätä kotona!” Mutta kerron vain omia kokemuksiani.

Laita sinä vaan Voita leivän päälle ja vietä itse Alkoholiton päivä :laughing:

Minulta meni kait 5 minuuttia, ennenkuin käsitin tuon huulen, hyvin leikattu.
Tuosta Voiton Päivän reissusta: sain aivan henkilökohtaisen kutsun sinne (samalta matkanjohtajalta kuin siellä
Vallankumousmatkallakin). Olisinkohan saanut pyyntöä, jos olisin sillä edellisellä reissulla käyttänyt viinaksia vanhaan malliin! Tosin en olisi todennäköisesti päässyt edes reissuun lähtemäänkään. Olihan meillä juoma-aikana kavereiden kanssa useinkin suunnitelmassa lähteä erilaisille tosi mielenkiintoisille retkille. Aikomuksiksi ne reissut tavallisesti jäivät. Nyt olen innolla ottanut vahinkoa takaisin.
Hauskaa vappua.

Reipas kävelylenkki takana, joka puolella grillataan. Grillaus on asia johon olut on tullut yhdistettyä aika vahvasti. Aiheutti puistatuksia ja mielitekoja yhtäaikaa.
Tänään heräsin omin voimin ennen muuta perhettä keittämään aamupuuroa, ja taidan tehdä saman huomennakin. Unen tarve on heti pienempi, kun uni on tervettä. Ja voisi koittaa huomenna grillata ihan ruoan takia :laughing:

Hyvää Vapun päivää kaikille!

En voi kieltää, etteikö eilen tehnyt mieli hypätä kuohuvan ihmeelliseen maailmaan…ensin ne perinteiset stroh-snapsit ja siitä sitten kaikki mahdolliset mielijuomat. Teki niin mieli juoda kauniista skumppalasista helmeilevää kuivaa, ja samalla nautin tuntemastani mielihyvästä olevasta kidutuksesta…antaa tulla vaan, minä pysyttelen kyllä irti. Ja jännä juttu, sekin mieliteko kestää vain hetken ja hetken päästä unohtuu kun ottaa colaa tai pommacia.

Olipa mukava kun naapuri tuli kysymään onko ajokelpoista kun pitäisi kylille päästä. MInä sanoin itsevarmana ja ylpeänä, että minä voin heittää sinut. Suurempi mielihyvä syntyi kun näin tyttäreni vähän väliä tarkkailevan minua, pidänkö lupaukseni siideristä. Ja joka kerta huomasin huojentuneen tyttären.

On se vaan eri juttu, kun huomaa kaikki ne pienet asiat , jotka ihmisessä muuttuu etanolin kiertäessä verenkiertoon. Pikkasen äänenvolyymi suurenee, silmät samenevat, sammallus, ja aivan ihmeellisiä juttuja…posket punottavat, silmät punottavat.

Suurin mielihyvä tuli aamulla kun heräsin lasten kanssa yhtäaikaa ja sanoin, että nyt tehdään yhdessä aamupalaa. Ensin nousi yksi aikuisista ylös ja tuskasteli, pää on kipeä, toinen valitti väsymystään, kolmas jotain muuta. Ja nyt minä sain sanoa sen; minä voin todella loistavasti.

Tiedän senkin, että jos aikaisemmat merkit olisivat paikkansa pitäneet, olisin kiusannut miestäni jostakin tyhjänpäiväisestä sanasta tai lauseesta. Ihanalta tuntui, kun sai aamulla kuulla häneltä ensimmäiset sanat huomenta rakkaani, eikä niin että minä häpeillen pyydän anteeksi sanomisiani…
Olen todella iloinen ja onnellinen tänään…

Kun olimme lähdössä kotiin laitoin itseni kuntoon, hiukset ja meikit, mutta huomasinkin , että kotiin ajetaan ihan ilman meikkiä, ihoni on kuulas ja kaunis, ihan kuin 6 v sitten, jolloin oli vähän oli kolmikymppinen. Voi olla, että mieli tekee psykologisen tepposen, mutta minusta näyttää, että tämän viikon alkoholimattomuus on näkynyt todella ihossani. Ja mikäpäs siinä, antaa mieleni niin luulla. Tästä on hyvä jatkaa. Tulkoot todellakin juhannukset, tulkoot istujaiset ja talkoot tai mitä tahansa, minä kyllä kestän hengissä vaikka kiusaus käy välillä mielessä.
Tiedän satavarmasti, etten juo illalla!

Pirpana, 2. viikko alkamassa :slight_smile:

Hyvä Pirpana! Siitä se lähtee toinen raitis viikko ja ennen kuin huomaatkaan jo toinen kuukausi :smiley: :smiley: Ylläolevan lainasin sen vuoksi, että älä suotta lähde romantisoimaan juomista, tuo hetki kestää vain silmänräpäyksen. Paljon kauemmin kestää ne jälkimainingit, jota tuo niin maistuva aine saa aikaan (kuten tiedät)…tekikö myös mieli ottaa särkylääkettä, yrittää meikata turvonneita silmiä ja toivoa että tulisi jo ilta että pääsisi nukkumaan vink vink. Ei varmasti. Oikein ihanaa ja raitista tulevaa viikkoa!
Lizzy (9. viikko alkanut)

.

Huomenta kaikille ja erityiskiitokset Lizzy ja Metsätähti! Voimasananne ovat parasta tsemppaamista… :stuck_out_tongue:

Luin tarinasi Lizzy, ja voit olla varma että kuuntelen mitä kokemuksen äänellä sanot…minulla on kaikki edessä mitä olet kokenut ja moneen tuntemukseesi tunsin yhtäläisyyttä. Ketjussasi puhuttiin kamppailujaksosta, joka minulla on edessä ja eilen jäin miettimään paljon asioita. Mitä ihmettä sekin kertoo, kun ajaessani autoa ajatuksissani, yhtäkkiä tuli haikea mieli kun joudun jättämään viinin, petollisen ystäväni, viikoilla. Enää se ei ole minua lohduttamassa ja antamassa voimaa arki-iltoina…hetkinen, NAINEN, mitä oikein ajattelin??? Joko mieleni antaa luvan ottaa viikonloppuisin, kunhan viiikollajuonti loppuu…näinkö lyhyt muisti on?? Olinko jo mielessäni niin vahva, että joskus kokeilisin kohtuukäyttöä, josta niin monen ovat kertoneet, mihin se johtaa. Ja tiedän sen tällä nanosekunnnilla, että se ei tule minunkaan kohdalla onnistumaan.

Jean Kirkpatrick kirjoittaa kirjassaan täyskäännös, näin " naisalkoholistin on tajuttava, että koska alkoholi on päässyt niskan päälle, hänen on käännyttävä sille tielle, jonka viitassa lukee EI KOSKAAN ENÄÄ…"

Minulla on vielä edessä ajat 3 kk, 6 kk jne. Olen ollut urhea ja ylireipaskin tämän ensimmäisen viikon. Kuuluu näköjään täysin tähän alkuun…ettei tulisi romahdusta, ei, en saa antaa valtaa…

Olen menossa iltavuoroon ja tänään on hyvä päivä edessä. Olen terävänä ja voimissani, ja paremman näköisenä kuin viikko sitten…tiedän etten juo illalla ja minun on ymmärrettävä etten juo enää koskaan…tämä päivä on yhtäkuin tulevaisuuteni.

Mukavaa viikonalkua kaikille!

Pirpana, toinen viikko alkoi

Ps Goodis?? Mitä kuuluu?

Huomenta kaikille ja erityiskiitokset Lizzy ja Metsätähti! Voimasananne ovat parasta tsemppaamista… :stuck_out_tongue:

Luin tarinasi Lizzy, ja voit olla varma että kuuntelen mitä kokemuksen äänellä sanot…minulla on kaikki edessä mitä olet kokenut ja moneen tuntemukseesi tunsin yhtäläisyyttä. Ketjussasi puhuttiin kamppailujaksosta, joka minulla on edessä ja eilen jäin miettimään paljon asioita. Mitä ihmettä sekin kertoo, kun ajaessani autoa ajatuksissani, yhtäkkiä tuli haikea mieli kun joudun jättämään viinin, petollisen ystäväni, viikoilla. Enää se ei ole minua lohduttamassa ja antamassa voimaa arki-iltoina…hetkinen, NAINEN, mitä oikein ajattelin??? Joko mieleni antaa luvan ottaa viikonloppuisin, kunhan viiikollajuonti loppuu…näinkö lyhyt muisti on?? Olinko jo mielessäni niin vahva, että joskus kokeilisin kohtuukäyttöä, josta niin monen ovat kertoneet, mihin se johtaa. Ja tiedän sen tällä nanosekunnnilla, että se ei tule minunkaan kohdalla onnistumaan.

Jean Kirkpatrick kirjoittaa kirjassaan täyskäännös, näin " naisalkoholistin on tajuttava, että koska alkoholi on päässyt niskan päälle, hänen on käännyttävä sille tielle, jonka viitassa lukee EI KOSKAAN ENÄÄ…"

Minulla on vielä edessä ajat 3 kk, 6 kk jne. Olen ollut urhea ja ylireipaskin tämän ensimmäisen viikon. Kuuluu näköjään täysin tähän alkuun…ettei tulisi romahdusta, ei, en saa antaa valtaa…

Olen menossa iltavuoroon ja tänään on hyvä päivä edessä. Olen terävänä ja voimissani, ja paremman näköisenä kuin viikko sitten…tiedän etten juo illalla ja minun on ymmärrettävä etten juo enää koskaan…tämä päivä on yhtäkuin tulevaisuuteni.

Mukavaa viikonalkua kaikille!

Pirpana, toinen viikko alkoi

Ps Goodis?? Mitä kuuluu?

MInä kävin tänääan a-klinikalla ja sairaanhoitaja puhui juuri tuosta asiasta, alkoholinkäytön lopettaminen on luopumista jostain sinulle tärkeästä ja rakkaasta, jostain joka on hallinnut elämääsi. ja niin absurdilta kun se kuulostaakin, senkin asian eteen on tehtävä valtava surutyö. Voimia alussa olevaan kamppailuusi :stuck_out_tongue:

Itse olen taas ties monennenko kerran lähtöpisteessä, ja olo on todella hirveä. Mutta, päivä kerrallaan…

Ajattelepa Pirpana, että viina on kuin petollinen rakastettu. Ensin teillä oli ihanaa, mutta sitten se alkoi yhä enemmän hallita elämääsi. Aikasi kului sen tahdissa: soittaako vai ei, miksi se ei soita, milloin näen sen seuraavan kerran, yhdessäolo ei enää ollutkaan ihanaa, tuli vain kamala olo, mutta heti aloit kuitenkin odottaa seuraavaa kertaa.
Kun muistelet viinaystävääsi, muistat ne ihanat alkuajat, et todellisuutta. Ja mietit, jospa se tällä kerralla kuitenkin onnistuisi, jos olisin vain sellainen tai tälläinen (miehen kohdalla: ymmärtäväisempi, seksikkäämpi jne, viinan kohdalla: joisin vain kaksi lasillista, pelkkää viiniä jne) alkuaikojen onni voisi palata.
On aika panna välit poikki petolliseen rakastettuun. Hyvästi kiero roisto, se on loppu nyt, mene muita kiusaamaan! Minä etsin itselleni uuden rakastetun

Kiva että teilläkin pirpana ja Metsätähti on kivaa. Minullakin on :slight_smile: Tänään tuli sellainen tunne aikaisemmasta poiketen, että ehkä ihan kaikki 6.000.000.000 ihmistä eivät olekaan minua vastaan. En tiedä mistä on johtunut, mutta ollut välillä aika hurja tuo tunne.

Tuota mainittua paranoiaa “kaikki on minua vastaan” kuulee usein liitettävän alkoholismin oireisiin. Yleistä se vissiin onkin. Usein on vikaa puolisossa / perheessä/ yhteiskunnassa / pomossa/ työttömyydessä/ sossutantoissa/ kukkahattutädeissä/ hoidossa/ hoidon puutteessa ja ties missä ja siksi joutuu dokaamaan. Tai jos ei enää joudu dokaamaan, niin joka tapauksessa vtuttaa; kuivillakin. :smiley:

Luulisin, että tämä kaikki johtuu päihderiippuvuuden tuhoisasta vaikutuksesta itsetuntoon ja itsekunnioitukseen.

Mä olen kai selvinnyt sikäli vähällä, että en ole moniin vuosiin juurikaan kuvitellut olevani ns. olosuhteiden uhri. Enkä myöskään ole kuvitellut kaikkien vainoavan minua. Ainoastaan muutamien melko harmittomien random weirdojen joskus, hehhehee. :laughing:

No joo, vakavasti puhuen; kyllähän sillon avoliittoni aikoihin oli aika ahistavaa. Tissuttelu oli jatkuvaa, puoliso kävi hermoille, työkin oli pskaa sillon kun töissä jaksoi käydä. Harrastuksetkin tuntu välillä pskalta kun edes kaverit ei ymmärrä ja kaikki asiat tuntui kaatuvan juuri minun niskaan.
Kumma kyllä, mutta ero avokkaasta ja sinkuksi ja yksineläjäksi heittäytyminen vapautti aika hyvin sillon, ja sai ottamaan vastuuta omasta elämästä. Sekin oli jonkinlaista kasvun aikaa sillon, vaikka aika “jälkeenjäänyttä” piiiiitkäksi venähtänyttä teini-ikää tämä koko elämä on ollutkin.

Raitista ja hyvää tiistaita etenki teille kaikille edellisille kirjoittajille. :slight_smile:

Slangin vertaama petollinen rakastettu on todella hyvä…kaiken sen lisäksi se on väkivaltainen henkisesti ja myös fyysisesti. Aamuisin joutuu meikkaamaan tummat silmanaluset ja silmäpussit huomaamattomaksi…maksan se vie pikkuhiljaa…ihon se näyttämään ikäístään vanhemmalta, mutta henkiset turmellukset ovat vielä pahemmat.

MInulla alkoi tänään 10. päivä. Heräsin hyvän yöunen jälkeen (enää en ole nähnyt painajaisia kuin ensimmäisinä öinä) ja silmäni ja ihoni olivat kirkkaat ja kasvoni hehkuivat terveinä. Tämä ei ole enää mielikuvituksen ansiota vaan oikeasti näytän paljon paremmalta. Ja kanssasiskot, eikös se ole totta että kyllä naisen naamasta näkee ennenpitkää kenelle on “shamppanja” maistunut? Vielä herkemmin kuin miehillä? Sen lisäksi, että ulkoinen olemus on kohentunut nopeasti (ihan kuin olisin ollut faceliftissä :stuck_out_tongue: …) niin huomasin eilen pitämäni palaverissa, kuinka terävä olin…poissa oli jatkuva pelko, huomaako kukaan näkeekö millaista kaksoiselämää vietän todellisuudessa, olin ollut kuin irti itsestäni ja koko ajan tarkkailin itseäni ja vähättellyt tekemisiäni…mikä stressi onkaan jäänyt pois!

Olen oivaltanut näiden 10 päivän aikana enemmän asioita kuin viimeisten 6 vuoden tissuttelun ja viininaikana…olen oivaltanut senkin, että ei minulla ole fyysistä riippuvuutta alkoholista vaan psyykkinen riippuvuus (luettuani TÄYSKÄÄNNÖS -kirjaa)…ei ihoni eikä sydämeni huuda alkoholia vaan mieleni. Tämän oivaltaeni olen myös syventynyt enemmän niihin tekosyihin mihin juomiseni on perustunut…silkkaa itsepetosta kaikki.

Kaikille oikein mukavaa alkotonta päivää. Minä olen satavarma etten juo illalla, koska odotan iltaa että pääsen jumppaan ja sen jälkeen lukemaa loput kirjastani, jotta pääsen alkamaan uutta Ketostixin suosittelemaa viinin viemää-kirjaa…

Pirpana 10. päivä menossa

Sen näkee NIN helposti! Naisen kasvot ja keskivartalon “malli” paljastaa ainakin tällaiselle ammattilaiselle nopeasti mistä on kysymys :open_mouth: Silloin on turha seli seli “eilen otettiin pari lasia viiniä” “ei me nyt yleensä viikolla” “viikonloppuna jaetaan sitten oikein pullo puoliksi” hohhoijaa minua ei ainakaan juuri pääse hämäämään :smiley: Miehet ovat hankalampi juttu, voivat imeä viinaa jonkin verrankin ennen kuin alkaa tosissaan näkyä, mutta kyllä tarkka silmä huomaa…Katsellessani vanhoja valokuviani huomaan aina että jaaha tuossakin on krapula ollut. Juomattomien kausien kuvat ovat IHAN eri näköisiä vaikka paino on aina pysynyt kuosissa niin naamasta näkyy. Mähän vallan kiihdyn kun tämä on lempiaihe. Veikkaan että tällä hetkellä (viimeisistä 10 kuukaudesta 7 täysin raitista, nyt kolmas peräkkäin alkanut) naamasta ei voisi arvata mitään menneistä, GOOD. Tsemiä kaikille ja tietysti erityisesti ihan alkutaipaleella oleville!!!

Tänään töissä paska valui luonnollisesti sinne suuntaan minne minä sijoitun hierarkiassa. Lapset olivat kamalia kotona. Olisin kyllä ansainnut pari kolme kaljaa. Kumma kun ei tee mieli. Joudun huomenna varmaan menemään hyväntuulisena töihin, vaikka olisi ihan oikein, että kostaisin niille sen väsymyksen ja pahan maun suussa. Sehän ois niiden vikakin se olo. Mitäs pilasivat päiväni. Ihme ajatusmalleja ollut ihmisellä :open_mouth:
Hienointa olisi, kun työkaverit hymähtelisivät hyväksyvästi, että tottakai sitä mies ottaa tuossa tapauksessa pari enemmän kuin normaalisti. (=ei kestä minkäänlaista vastoinkäymistä). Melkoisessa kulttuurissa sitä elellään.

Tsemppiä Goodis, antaa tulla vaikka taivaan täydeltä ja ihan mitä vaan…Sulla on hyvä asenne, vähän niinkuin sellainen per…le-periksi ei anneta. :smiling_imp: (miehän innostuin nyt noita hymiöitä vallan käyttää…)
Alotimme molemmat pääsiäisenä ja huomasitko miten kivuttomasti viikko vaihtui toiseen…?

Lähetän Sinulle iltatsempit…samassa veneessä soudetaan!

Pirpana, 10, päivä menossa

Kyl me Pirpana nyt tämmöset hommat hoidetaan. Mulla tää puuha on ollut 50% väkisin opeteltuja tapoja, ja 50% riippuvuutta nousuhumalan aiheuttamasta hyvänolon tunteesta. Noiden opittujen tapojen analysointi ja käyttäytymismallien purkaminen on oikeastaan aika kivaa, vaikkakin kuvio on aina sama: Kaikki aistit valppaina etsitään syytä hiipiä iltasella kellariin kaljalle. Tuo toinen puolikas ongelmasta saattaakin vaatia jotain oikeita toimenpiteitä. Mutta tämä plinkki on hieno keksintö, tämä toimii ikäänkuin raittiuspäiväkirjana. En usko edes kehtaavani valehdella täällä, jos vaikka repsahtaisinkin.