Ovatko Tavikset ollessasi aktiivinen alkoholisti?

Mitä “tavikset” tekivät sinulle juoma-aikana

• Ylistivät itseään MINÄ OSAAN JUODA ja minä VOIN JUODA - sinä et!!
  • Littasivat sinua joukolla lyttyyn ja samalla ylistivät omaa erinomaisuuttaan
  • Auttoivat kyllä,mutta havaitsin halveksunnan ja keharina pitämisen sen läpi
  • Vähättelivät, “et sä nyt mikään alkoholisti oo”
  • En ole ollut tavisten kanssa juurikaan tekemisissä,koko sukini on spugei

0 voters

Olleet millä tavalla sinulle avuksi/turmioksi?

Tavikset, sikäli kun niillä tarkotetaan taas ei-päihdeongelmaisia, on olleet avuksi ehkä huomaamattaan. Siis antamalla esimerkkiä kohtuullisista elämäntavoista ja siitä että addiktiovapaa elämä voi olla kivaa ja antoisaa.

Konkreettisinta tama on mielestäni tosin jossain tupakoinnin lopettamisessa. Tupakoinnin lopettajan kannattaa tarkkailla tupakoimattomia ja heidän luontevaa olemistaan ilman rookiä. Ottaa siitä ihan mallia. :slight_smile:

Alkoholistin on tietysti paljon vaikeampi mennä baariin ja yrittää jäljitellä kohtuukäyttäjää joka juo vain pari drinkkiä ja jättää siihen, vaikka miten olisi viikonloppuilta ja mikä tahansa boogie päällä.

Alkoholistin voi olla helpompi jopa seurata raitistuneen alkoholistin esimerkkiä, ja siksi vertaistuki on tärkeää. Tärkeää on toki myös ei-alkoholisti läheisten tuki.

Näin on näppylät, sanoi janoinen tiikeri eli juova-alkoholisti. :bulb:

Mä olen tullut sellaiseen vaiheeseen että en halua olla tavisten kanssa tekemisissä ollenkaan :laughing: :laughing: Haluaisin että alkohoia käyttävät perustaisivat oman yhteiskunnan ja raittiit perustaisivat omansa ja nämä eivät olisi tekemisis toistensa kanssa olleskaan :smiley: Vähän kuin Wanhan ajan uskoontulo, missä rokkilevyt lyöriin palasiksi,videot ja telkkari jorpakkoon, viina viemäriin ja roskalehdet ja kirjat poltettiin ja tilalle Hengellinen matsku vaan…

Mä haluan kyllä olla tekemisissä sekä alkoholia käyttävien että täysraittiiden kanssa, sekä alkoholistien että ei-alkoholistien kanssa. Ja putsien narkomaanien kanssa ja rajoitetusti myös käyttävien narkomaanien kanssa.
Ja muutenkin kaikenlaisten ihmisten kanssa. :slight_smile:

Kun on käynyt pizzalla murhaajan kanssa ja hänkin tuntuu melko tavikselta, tajuaa että kaikki ovat oikeastaan taviksia kun oikein silmiin katsotaan. :smiley:
Ja kaikki samalla yhtä epä-taviksia, omia ainutlaatuisia yksilöitään.

Mutta ajatelkaapa alkoholistin perhettä, vaikkapa lapsia. Tavallisia lapsia epätavis-perheessä?
Sateenkaariperhekin lienee taviksempi kuin alkoholistiperhe, vaikka viimeksi mainittu on edelleen yleisempi yhteiskunnassa.

Lapsella ei joidenkin mielestä saisi olla kahtä äitiä tai kahta isää, koska häntä saatettaisiin kiusata koulussa sen takia.
Mutta entäpä alkoholistiperheen lapsi? Virtahepo luokkahuoneessa.

“Juomakulttuuri perheen kasvattaa…”

Moikkis. Minua kiinnostaisi tietää, olitko/olitteko jo raittiuden alkuaskelilla tekemisissä juovien kanssa? Itse vältin heitä ja kapakoita tietoisesti pitkäänkin saadakseni etäisyyttä. Nykyään tällä ei ole mitään väliä, alussa olisi ollut.

Minä vältin alussa varmaankin ainakin vuoden ajan juovia ihmisiä. Kaikki juhannukset, vaput, uudet vuodet ja muut kiersin todella kaukaa. En tiedä olisinko ehkä pystynyt väkisin hampaat irvessä olemaan ilman viinaa, mutta sen tiesin että mun oli ihan mahdotonta olla ihmisten seurassa ylipäätään pidempiä aikoja. Sitä luokkaa oli ahdistukseni ja häpeäni. Tänä päivänä ei mitään väliä. Eihän se mistään kotoisin ole, että sitä viinaa vastaan pitää loputtomiin taistella. Aina kun sitä kuitenkin on olemassa.

^ Olen alkoholia käyttävien kanssa ollut tekemisissä aina, mutta en juovien alkoholistien kanssa. Alkoholisteja kaveripiiriin ei ole kuulunut muutenkaan kovin paljon, vaan juuri “taviksia” eli satunnaisjuojia, viihdejuojia, ja jopa oikeita kohtuukäyttäjiä. Nekään eivät ole ihan taruolentoja. :slight_smile:

Kapakoissa olen saattanut käydä raittiina jos on erityisen hyvä syy kuten elävä musiikki tai oma keikka, mutta muuten välttelen kapakoita. Ei sinne ihan ehdoin tahdoin viitsi ängetä limsaa tai kahvia juomaan, ellei ole tärkeää asiaa. : )

Ehkä alussa on tarpeen se “pesäeron” -otto… Moni radikaalilla tavalla uskoontullut hyppää niin päästä toiseen, että siinä entinen jää. Monet ovat pistäneet palasiksi rocklevyt,hevilevyt, jopa kaiken ei-hengellisen musan + videot +lehdet…aluksi… mutta sitten aikansa oltuaan tässä “pesäero” tilassa tilanne ei enää niin radikaali ole ollutkaan…
Vaikka musassa pikkaisen kitara pärähtäisikin, ei se niin justiinsa ole… Mutta on turvallista kyllä ensin piiiiiiiiiiiiiiiiitkän aikaa… tai vaikka koko loppuikä, pysyä poissa kapakoista - usko tai älä, elämä ALKAA vasta kapakoiden jälkeen…
Uskovaiset tuntuvat ymmärtävän paljon paremmin tuon kapakoihin menemättömyyden kuin AA:laiset… Mikä ihmeen hinku niihin on tunkea?? :open_mouth: syntyy mielikuva että onko elämässä nykyajan ihmisillä enää mitään muuta kuin BAARIBAARIBAARI??? :open_mouth: :open_mouth: Pk-seutu on ainakin yksi perkeleen pesä!! täältä pikaisesti pois jokainen alkoholisti…jos aikoo raittiina pysyy