opiaattiriippuvuus

Noniin elikkä olen 21-vuotias miespuolinen henkilö. ja olen nyt kaulaa myöden kusessa. 2kk päivittäistä käyttöä opiaatteja pääosin contteja ja subua on mennyt vähäsen. Annokset on kuitenki pysyny onneks hanskassa 20-30mg conttia päivässä. ettei sentään se ole riistäytynyt käsistä, niikuin kaikki muu tässä elämässä. Halu on kova lopettaa. mutta noi viekkarit tuntuu niin ylitsepääsemättömiltä. Pitäiskö mun mennä a-klinikalle ja kertoa tilanne rehellisesti josta varmaan seurais h merkintä papereihin yms muuta paskaa. Vai kannattaako tässä yrittää päästä omatoimisesti irti jollakin konstilla. En halua pilata elämääni elempää, vaikka tässä jo on niin melkeen jo tehty. Asiallisia vastauksia kiitos. En jaksa kuunnella vittuilua että “oma on vikas” tiedän sen kyllä.

Edit: Niin ja olen käyttänyt kys aineita nasaalisesti. ei oo hihaan menny ikinä mitään.

sitä mä oon tässä miettiny, tuntuu että vois olla ihan hyvä vaihtoehto. kuhan sais vaan itteensä niskasta kiinni ja viittis tonne a-klinikalle uskaltautuu mennä.

A-klinellä on vaitiolovelvollisuus, eli et saa mitään h-merkintöjä, eikä tk saa tietää mitään jne. Eli mene nyt ihmeessä A:lle, koska sieltä pääset katkolle ja saat muutenkin apua ja ne ei kerro asiasta kellekään tai mihinkään. Mistä ihmeestä tää kuvitelma h-merkinnöistä on nyt yhtäkkiä levinny? Eihän kukaan hae kohta apua enää jos tällanen väärä tieto leviää netissä. Muistakaa siis levittää sanaa, et A:lla on todellakin täysi vaitiolovelvollisuus ja kaikki tiedot asiakkaista jää vain heidän tietoihinsa.

Terkkareilla/lääkäreillä/terveydenhoitosysteemillähän on joo vaitiolovelvollisuus mut samat tietojärjestelmät niil saattaa olla a-klinikan kanssa.Jos ymmärsin oikein, että se “H”-merkint terveydenhuollon omis rekistereis kuumottaa. Kyllä a-klinikkasäätiö on kuiteski terveysviraston alainen. näin ainakin helsingissä. Sielläkin on sellasia suljettuja rekistereitä mitä normi terkkari ei nää mut jotain se myös saattaa nähä.Ite yllätyin ku tava terkkari otti puheeks et “sullahan on hoitosuhde tonne a-klinikalle”…blaa blaa blaa

A-klinikkasäätiö on koko Suomen A-klinikoiden “kattojärjestö”, joka ei takuulla ole minkään kaupungin viraston alainen. Monissa kaupungeissa ja kunnissa A-klinikkatoimintaa kuitenkin harjoitetaan kunnallisen organisaation sisällä. Helsingissä A-klinikat kuuluvat sosiaalivirastoon, eivät terveyspuolelle.

Helsingissä A-klinikka väittää, että heidän tietojärjestelmänsä on vain heidän omansa, eivätkä sinne muut pääse. Ensikäynnillä pyydetään allekirjoittamaan jonkinlainen tietojen käyttämiseen liittyvä lupa tai sopimus. Käytännössä tiedot vuotavat terveyspuolelle ainakin sitä kautta, että terveyskeskuksessa käydään ottamassa A-klinikan lääkärin määräämiä labrakokeita.

Minä en tiedä, mitä se ns. H-merkintä loppujen lopuksi tarkoittaa ja missä rekistereissä sellainen mahdollisesti olisi. Jos kyse on huumausainerikoksiin syyllistymisestä, niin juridinen fakta on kuitenkin se, että rikosrekisteriä ei saa sakkotuomioista (eli rikosrekkariin vaaditaan vähintään ehdollinen vankeustuomio) ja että rikosrekisterimerkinnät vanhenevat tietyn lakisääteisen ajan kuluttua. Esimerkiksi ehdollinen vankeusrangaistus poistuu rikosrekkarista viiden vuoden kuluttua, ellei rekisteriin ole sen jälkeen tullut uusia merkintöjä. Poliisilla on omia tietojärjestelmiään, joita koskevat eri säännöt, mutta ainakin periaatteessa Suomessa kaikkien viranomaisten tekemien rekisterimerkintöjen pitäisi perustua johonkin lakiin.

Joo olet oikeassa kun tarkemmin muistelen ni sossuhan a-klinikkaa ylläpitää stadis(jotankin näin)… Mutta pointti nyt varmaan tuliselväx. Stadis jos asioit a-klinen hoitsujen/lekureiden kanssa ne tiedot saattaa pyörii tuol HUS:in tietojärjestelmäs, johon ulottuu kaikki kunnalinen suurstadin sisäinen informaatio. mut siel on on osa asioista myös ns.suljetuis tiedostois mitä ei sit muut nää…