Hengissä ollaan, vaikka en pitkään aikaan olekkaan seuraillut/ kirjoitellut Plinkkiä.
Mutta asiaan. Löytyykö jostain jotain faktaa tutkimustulosta siitä, kuinka kauan saat niitä opiaatteja kiskoa, kunnes aivokemiat on pysyvästi vaurioituneet siten, ettet enää pelitä ilman opiaatteja.
Kaikkihan me tiedämme että se pitkäaikaiskäytöllä tekee neurologisia muutoksia, mutta missä ajassa ?
Ensimmäinen lopetus yritys oli kolme vuotta sitten ja katkon kaksi viikkoa mukaan lukien, olin 4 viikkoa ilman opiaatteja. Olo oli ihan mielettömän maaninen ja sekava koko tuon ajan. Sitten kun retkahdin (lue: päätin vetää), niin tuntui kuin aivot olisi lähteneet käyntiin. Sain hoidettua virasto asioita jne. Järki kävi taas.
Nyt siis kymmenen vuotta tuli täyteen päivittäiskäyttäjänä.
(Joo en löytänyt googlesta, että turha ekana sitä jonkun pässin kirjottaa).
Mä olen käsittänyt, etteivät opiaatit yleisesti ottaen aiheuta mitään pysyviä vaurioita aivoihin. Että ne pysyvät jutut johtuisivat “puoliövereistä” (hapenpuutteesta) ja muista tavallaan epäsuorista syistä.
Opioideja ei yleisesti pidetä neurotoksisena, sen sijaan nykyään on ollut jonkin verran keskustelua siitä, aiheuttavatko ne pysyviä tai vähintäänkin erittäin pitkäaikaisia muutoksia aivojen mielihyväjärjestelmään, jolloin henkilö ei kykene lopetettuaan opioidien käytön enää saamaan tyydytystä ja iloa “normaaleista” asioista.
Täälläpäin tuo aika, jossa katsotaan että opiaattireseptorit ovat “pysyvästi tuhonneet” aivojen mielihyväkeskuksen; on puoli vuotta ilman oppareita! Tuo puolen vuoden masis on täysin normaalia pitkään oppareita kiskoneille… Ei kk ilman ole psyykkisiin oireisiin vielä mikään aika…
Aivot korjaavat itseään 2v onnettomuuden jälkeen, joten itse kitkuilisin sen vuoden ainakin ilman oppareita. Mikäli sen jälkeen ei mikään tuntuisi miltään, saattaisin harkita “ylläpitohoitoa”. Usealle riittää tuo puoli vuotta tai oletus, ettei voi koskaan olla “normaali” ilman kh:oa…
Kyllähän asiaa on tutkittu sen verran, että masis- & bentsot-& oppari-tropit lisäävät reseptoreita ja lopettaessa kestää kauan, ennenkuin uusiutuvat. Tai reseptoreja on enemmän, joten normimäärä mielihyvä-hormoneja ei riitä täyttämään reseptoreja->masis. Vähenevät siitä normitasolle… Ainakin tuon “Huumeetta Aivoille-sarjan” mukaan…
Minä uskon(HUOM!: Nyt on kyse minun uskonasioistani, ei mistään tieteellisistä faktoista :mrgreen: ), että asia on juuri noin, eli opparit eivät aiheuta mitään “oikeaa” vauriota aivoille pidemmässäkään käytössä(Nuo hengityslama- ja tajuttomuuskohtausjutut ovat sitten asia erikseen, mutta niitä nyt voi tulla ilman oppareitakin, eivätkä kaikki oppareiden käyttäjät saa niitä koskaan), mutta mielihyväjärjestelmän ne pistävät kyllä sekaisin ja pahasti, mikäli käyttöä on jatkunut vähänkin pidempään ja säännöllisesti ja käyttäjä on kovin mieltynyt oppareiden tuomaan oloon. On siis tyystin turha olettaa, että 10:n vuoden oppareiden kiskomisen jälkeen olo olisi lainkaan normaali vain 4:n viikon kuluttua lopetuksesta, vaikka ne fyysiset palelut, hikoilut, säryt, oksentamiset ja paskantamiset olisikin jo kärsitty pois päiväjärjestyksestä. Mikäli oppareista mielii eroon täysin, on vain kitkuteltava siinä psyykkisesti huonossa/oudossa olossa tarpeeksi pitkään. Kuinka pitkään se sitten kestää, se riippunee tyystin siitä, kuinka pitkään ja intensiivisesti oppareita on kiskottu, sekä luultavasti myös ihmisen muusta psyykkisestä tilasta ym. yksilöllisistä seikoista . Välttämättä se paska olo ei mene ohi koskaan, mutta tämäkin kai riippuu pitkälti siitä, elääkö ihminen opparivieroittautumisensa jälkeen 5 vai 50 vuotta, ehheh :mrgreen: .
Siis tähän alkuun ,että allekirjoittanut ei usko niiden opiaattien tekevän mitään vahinkoa aivoille edes pitkäaikaisen käytön jälkeen.
Katsoin jotain vuosia sitten dokumenttia ,missä selvitettiin voiko Heroiinin pitkäaikainen käyttö tehdä neroksi (kun siinä dokkarissa oli joku tavallista välkympi einstein mallitapauksena- joka tosin oli ainakin 20v kamaa vetänyt ja muistaakseni kaiken menettänyt -koti,perhe mukaanlukien jos ei järkeä lasketa ,lopputulos taisi olla ,että herska/opiaatit ei muuttanut pysyvästi sinua fiksummaksi tai tyhmemmäksi-kyseinen tapaus oli muita fiksumpi syntyjään ,joka oli tehnyt vain huonoja valintoja aiemmin.
Alkoholin ja opiaattien tiedetään vaikuttavan samoihin reseptoreihin aivoissa ,joten opiaattiriippuvaisten on todella suuri vaara tulla alkoholisteiksi esim.heroiinin käytön lopetettuaan - täytynee kaivaa päihdelääketiede kirjanen esiin ja alkaa tutkia asiaa tarkemmin asiaa reseptoreista ja mielihyväkeskuksien
toiminnasta/toimimattomuudesta.
Niin ja ketjun aloittajalle suosittelisin myös kirjaa päihdelääketiede ,jossa myös Mikko Salaspuro on yksi tekijöistä hän on myös korvaushoidon parissa työskennellyt ja muutenkin kirja faktaa täynnä -kaavoineen ja selityksineen ,mitkä tehty malliin Matti meikäläinen ,ettei tarvi professori olla selityksiä /reseptorien toimintaa ymmärtääkseen -pakko tähän kyllä murjaista se KVG.
Ainakin keho-mieli-kompositio siinä häiriintyy että vaikka neurologisia muutoksia ei ilmenisi niin henkilön psyyke voi olla sillä tasolla että tarttis sitä Opparia(huom!plasebokin käy) nostamaan mielialaa.
Mieli on voimakas asia. Edelleen, mun eka morkkukerta paljastui 200mg Ibuprofeeniksi. Kyl se vaa futas!
Vuosia oppareita ja pameja + neuloleptejä syöneenä sanon ei vaikutuksia. Kouku olis valtava jos uutta ei saisi, Lyrika 2*900mg ja lopetus neljässä päivässä oli kovaa ku samalla loppui Tramalit 400mg. Ilman opiaatteja olisin päättänyt päiväni, Gapapentiinit on vain tukemassa.
Placebo toimii, kyllä, kyllä. Varsinkin nuorisoon tai muuten kokemattomaan/tolettomaan jengiin se uppoaa, kuin häkä. En tosin usko, että Burana olisi tyystin vakuuttanut jotakuta pitkään ja intensiivisesti mopoa kiskonutta ihmistä :mrgreen: .
Kyl se 5mg riva toimi kaveril hyvi vaik oli syöny bentsoi 10vuotta, ku peitti nollan siitä edestä “Roche 5” JUMALAUTA
ja just tuli se ohjelma et lääkkeiden vaikutuksista keskimäärin 82,5% on plaseboa. Esim sairaalassa jos automaatti annostelee morfiinia, vaikutus on huomattavasti heikompi, kuin jos joku läääkäri antaa injektiona sen.
Oliko se kaverisi vähän pölvästi? Kai sen nyt olisi pitkänlinjan benzopäänä pitänyt tietää, ettei vitosen Rivoja ole olemassakaan(En tosin tiedä, onko jossakin ulkomailla) ja jos onkin, niin tuskin ne ihan samoilta näyttävät, kuin 0,5:n Rivat .
Pitäisiköhän mun koverrella noihin kakkosen Rivoihini nollia, siis sinne kakkosen perään, ei sen eteen ? Potkisivatkohan ne sitten oikein kunnolla ? Mutta, joo, en mä placebon vaikutusta kiistä edelleenkään.