Onnistunut vähentämään alkoholin käyttöä

Miten teillä muilla on tämä vähentäminen lähtenyt onnistumaan?
Itsellä tuli ajatus pari vuotta sitten, ja esimerkiksi viime vuonna pisin oli yli 6kuukautta (raittiina siis), ja lukuisia viikon kahden taukoja. Nyt olen taas ollut yli 3kuukautta yhtäjaksoisesti selvinpäin. Olo mahtava ja samalla linjalla jatketaan toistaiseksi.
Alku oli helppoa täytyy sanoa, koska oli viime reissulla se Harhanäköisyys (metsä lähestyi minua/radio soi vaikkei ollu töpseli seinässä yms) joten oli pakko panna stopit, katkaisun kautta viisaampana. Täytyy sanoa että siitäkin reissusta taas oppi että ei pidä juoda liikaa / liian kauan.
Mutta kun itselläkin kesä 12 oli tosiaan “kostea” niinkuin muutkin kesät ovat olleet viimevuosina.
Talvi on jotenkin sellaista aikaa ettei itselle tule sitä pakonomaista tarvetta saada alkoholia, mutta ootas ku kelit alkaa keväämmäksi menemään, niin sen IHAN tuntee ku alkaa menojalka vippaseen.
Mutta tsemppiä kaikille jotka ovat pyrkineet/yrittäneet/onnistuneet vähentämään.

Hmm ei oo kukaan “uskaltautunut” kertomaan omista vähentämis onnistumisistaan :slight_smile:.
No mut lyhyesti on itellä tosiaan parempaan päin. Ekas se piti opetella edes viikoiks jättäämään siitä useammaksi, mut nyt päivien/viikkojen siaan puhun JO kuukausista, joten ehkä hamassa tulevaisuudessa vuosista? never knows what happens… Toisaalta jos itse pääsisin “JOSKUS” siihen että pystyis ottaa vuodessa vaikka sen 12kertaa että kerran kuussa, Mut niihin “putkiin” on saatava stoppi, ei nimittäin ittee nappaa olla kännissä kuukausia kerrallaan enää, TULEE niin prkl:een kipeeksi eikä omin avuin selviä jälkitaudista…
On se kumma et sitä osaa kuitenkin ajatella että VOIS muuttaa tapaa mutta KUINKA helppo se houkutus on aina kun otan, aamulla parit loivarit taas nousuun ja HUPS ai ai taas viikko menny, sit miettii et krapula tulee ja eikun nousuun (pian huomaakin taas olevan kusessa alkoholin kanssa).
Mut sellastahan se on tämä alkoholistina oleminen yhtä oravanpyörää oot sinä selvä tai humalassa.

Tossa heti aamulla kelailin tätä aihetta mielessä että vaikka onkin saanut kuriin aina kuukausiksi juomisen, NIIN
esim: viime vuonna oltiin senkin edestä HUMALASSA, tulee mietityksi että onko terveydelle mitään hyötyä jos vuodessa on vaikka 4-6 tipatonta kuukautta jos loput on yhtä känniä (no luojan kiitos ei ihan nuin ole). Mutta on käynytkin.
Jostain luin että tosiaan yhestä tipattomasta kuukaudesta voi OLLA JOPA enemmän haittaa ku hyötyä jos on “märkä” helmikuu. Mut noinhan sen kyllä voi ajatellakin (moni palkitsee ittesä helmikuussa tipattomasta) yleesä vetäsemällä kännit.
Nyt on tullu kerrankin selvänä ollessa näinkin kauan taas, mietittyä alkoholia mm (perhesuhteet,terveys,hyvinvointi,koko oma elämä) silleen laajalla alalla, oon tehny silleen että olen ruennut miettimään hyödyt/haitat. Ja oikeestaan hyötyä ei ole paljo tullu alkoholinkäytöstä minkään suhteen.

Minulla on takana pitkiä aikoja alkoholin käyttöä sekä juomattomuutta mutta mitään hyötyä en nyt keksi alkoholin käytöstä. Aika moni esim esittää, että se helpottaa sosiaalista elämää ja ihmissuhteita mutta käytännössähän se tarkoittaa, että ihminen ei opi näitä taitoja koska koko ajan douppaa itsensä alkoholilla.

Aivam sama kuin väitetään, että alkoholi/olut/viini on erikseen tai ruuan kanssa. Mielestäni kyseessä on vain opittu juttu. Eka kertaa kun maistaa jotain em juomaa se maistuu pahalta.

Itsellä on silleen et SUURIN osa omista ihmisuhteista on tullut alkohloin vaikutuksen alaisena (koska selvinpäin en olisi luultavasti edes tavannut) mutta mutta, itse olen selvinpäin todella huono ihminen rakentamaan minkäänlaisia suhteita (paitsi aikoinaan kun söin säännöllisesti rauhoittavia selvinpäin ollessa).
En tiedä mistä se johtuu mutta välttelen viimeiseen asti :slight_smile: ihmis tungosta esim. Koska on tälläkin hetkellä silleen että jos menen kauppaan ja on paljon porukkaa/joutuu jonottamaan niin mulle tulee sellanen (hengästynyt/ahdistunut/levoton) olo ja tekisi mieli pinkoa ulos kaupasta (pari kertaa noinkin käynyt).

• että puskee kylmää hikee noissa tilanteissa (huom jopa nytkin kun yli 3kk raiuttiutta takana sama on vaikka olisin toiset 3kk) epäilen paniikkikotausta tai vastaavaa, mutta todella tukala tunne. Ei ollut tosiaan silloin kun söin rivatrillejä 2mg 4xpäivä (epilepsiaan/ahdistukseen) mutta nyt kun ei lääkitystä niin sen mukaista onkin (yleisillä paikoilla).

Toki voisin hakea ku reseptit ois 30mg opareihin ja 10mg pameihin.
Mut ei kehtais päivittäin syödä…

3kk ja reilu 2viikkoa selvää jaksoa takana, OLO huipussaan alkaa olla tuskin tästä paremmaksi voikaan mennä :slight_smile:.
Kuumeessa tuli oltua 4päivää, ei oikein joutanu kirjoittaa tänne “paljoakaan”. Joku varmaan luuli että ratkennu se prkl on :slight_smile:. Luojan kiitos ei ole tullut otettua muuta ku vitamiinejä/magnesiumia yskänlääkettä ja nuhapumppua :slight_smile:… Nyt enää yskän ja flunssan kanssa painia. Jeps seuraava vähentäminen voiskin olla tuo tupakointi, tulee vedettyä kipeenäkin se reilu 20 röökiä päivässä :frowning:.

Varmaan olet kuullut, että kun menet tarkoituksella jännittäviin tilanteisiin tarpeasksi useasti, niin lopulta huomaat jännittämisen / paniikin oireiden hävinneen tai muuttuneet paremmin siedettäviksi.

Rauha (itse asiassa nuo ei toimi minulla koska jos ei 10viime vuoden aikana ole ollut tilanteita tarpeeksi niin IHME :slight_smile: on tullu oltua itiksessä yms isoissa mestoissa mutta vain rahoittavien ansiosta (en mene itseni tuntie moisiin tilanteisiin koska mikä järki rääkätä itseään kun on olemassa helpotusta)?

Jos ahdistuneisuus on yleistynyttä, kuten sinulla näyttää olevan, ei ole juurikaan apua ehdollistaa tai altistaa itseään tilanteisiin, joissa ahdistus syntyy ja odottaa, että oppimalla sietämään ahdistusta/tilannetta ahdistuneisuus laukeaa. Jos ahdistuneisuus liittyy vain joihinkin tiettyihin täsmällisesti määriteltäviin tilanteisiin, altistushoito voi auttaa. Uskoisin, kuten itsekin olet huomannut, että sinun kohdallasi näin ei ole, vaan ahdistus etsisi vain uuden väylän tulla esiin. Tulee nyt mieleen, että oletko hakenut/saanut/haluatko ylipäänsä keskustelutyyppistä apua, terapiaa tms.? Voisiko se kenties auttaa edes joltain osin?

Terapian tapaista kokeilin kävin 6 kertaa 45min istunnoilla “psykiatrin” juttusilla aikoinaan, mutta tuli tulokseen että lääkitys on oltava. Ekaksi kokeiltiin mm kaikki paitsi “bentsodiatsepiinit” ja lopulta noihin päädyttiin.
Joten en tiedä ehkä se olisi oikein “ottaa” rauhottavia pienissä määrin?.

Lääkitys ei sulje pois myös keskutelutuen mahdollisuutta. Hyvät hoitotulokset saadaan usein lääkehoidon ja psykoterapian yhdistelmällä. Suosittelen keskustelemaan ongelmista ammattilaisen kanssa. Nuo lääkkeiden syömiset eivät kyllä sinällään paranna tilannetta. Kannattaa myös miettiä jotain pitkäaikaisvaikutteista lääkitystä sen sijaan, että ottaa rauhoittavia pienissä määrin. Se johtaa usein riippuvuuteen ja toisaalta lääketoleranssiin, jolloin tarvitsee koko ajan isompia annoksia selviytykseen hankalista tilanteista.

Jeb lääketoleranssikin tuttu, sillo aikoinaan meni pelkästään lääkärin määräämänä 4x2mg riva päivään mut vedin aina 2 kerralla eli 8tabua päivään. Tuosta olikin sitten mukava päästä eroon, onnistui kuitenkin.
Emt ehkä välttelen loppuelämän noita tilanteita :=)… ei tosi kyl se on lääkettä otettava ku siltä tuntuu…

Olen onnistunut joka vuosi paremmin. Ja olen siitä saatanan ylpeä oikeasti!.
Ei hävetä kehua yhtään itseä, en uskonut että minulta löytyy sitä kuluisaa selkärankaa näinkin paljon!

Hienoa kun olet onnistunut vähentämisessä noin hyvin.

Mä vielä ryven ja kenties kuolen tähän.

Hyvää elämänmatkaa sulle.

Tässä sitä ollaan hengessä mukana enää en näe itselleni hyödyksi olla täällä päivittäin.
Itsellä ehkä suurin raittiutta tukeva toiminta on se et sain ajokortin back.
Ei kato kännissä ajeta eikä krapulassa ja melkein päivittäin työni takia tarvitsen autoa paitsi viikonloput mut sillonkin on aina ajeltavaa yms :slight_smile:.
Hienosti tässä on menty maaliskuusta tai sieltä saakka selvänä ihan vesi ja ruoka linjalla menty :slight_smile:.
On ehkäpä pikkasen parempi yleiskunto. Mitä oli esim 2004-2012 toi oli ihan katastrofaalista aikaa mun elämässä täyttä juoppoutta. Muutamia selviä hetkiä mut ei pitkiä maistui viina toisinaan lääkkeetkin. No noi kaikki lääke jutu jäi jo vuosia sitten. Mut viina on ollut 2000 vuodesta saakka enempi ja vähempi paitsi tuon 2012 jälkeen tajusin kait iästä johtuva illuusio tai jotain muuta :slight_smile: rupesin ajattelee terveyttä ja muutenkin näin elämässäni paljon tekemättömiä asioita jotka ei toki onnistu jos rypee viinojen kiroissa.

Onneksi olkoon! :smiley:

Perässä yritetään tulla.

t. Juhani

Kiitos juhani.
Mutta voin sanoa että on tässä ollut urakkaakin.
Mutta kait sitä jos jotain päättää ni onnistuu… Sen sanon että jos minä pystyn ni moni muu pystyy kyllä ihan varmasti kanssa. Kompuroiden ne mullakin alko nää raitistelut. Eka oli ihan viikon kahen 1kuukauden 2kuukauden 3kk ja niin pois päin aina sitä vain sitkeästi yritti :slight_smile:. Nyt ei toki tarvitse enää vahdata kalenteria ku on vain, ei sitä tarvitse itselleen HOKEA olen HOLISTI OLEN HOLISTI… Ei ei. Hymyssä suin tässä taplataan jokainen omalla polullaan.

Mukavaa että joku onnistujakin on jäänyt tänne vähän pyörimään. Sentään joku onnistunut esimerkki antaa vähän toivoa että ehkä tässä vielä seuraillaan perässä.

Jep ihan kiva on lueskella muiden juttuja uusienkin :slight_smile:. Samassa veneessä ollaan, kova on aallokko mutta eteenpäin on soudettava näissä hommissa ei kannata kokeilla huopaamista :slight_smile:.