Onnistuin lopultakin!

Hei,olen 50+nainen.Olen ollut raittiina nyt vuoden AA-ryhmien avulla.
Kirjoittelin tänne jo vuosia sitten, mutta en edes löytänyt vanhaa viestiketjuani…kauankohan ne säilyy?
No jokatapauksessa yritin raitistua monet kerrat mutta vuosi sitten lopulta olin kai saanut tarpeekseni ja käynyt riittävän pohjalla että kävelin Aa-kerhoon ja vuodatin pikkuhiljaa siellä kaiken paskan sisältäni mikä painoi ja ahdisti.
Meinasi välillä hävettää omat avautumiseni mutta en antanut periksi vaan menin aina vaan uudestaan,3-4 kertaa viikossa.
Siellä sanottiin että pidät vaan huolen ettet ota sitä ensimmäistä ryyppyä ja käyt ryhmissä niin paljon kuin mahdollista.
Ja se on toiminut,ensimmäisinä kuukausina oli ehkä vähän vaikeampaa ja silloin välttelin alkoholin näkemistäkin,kaupassakin kiersin hyllyt kaukaa.
Yksi tiukka taistelu oli 3kk kohdalla kun olin menossa kauppaan ja siellä olikin Alko auki vieressä.Ihan puskista tuli mielihalu mennä sinne mutta vaivoin voitin sen ja äkkiä ryhmään.
6kk jälkeen alkoi selkeästi koko alkoholi jo unohtua,juomalla saatu fyysinen alkoholiriippuvuus alkoi hiipua,vaikka alkoholisti tietenkin olen lopun elämääni.
Nyt vaan pystyn hyväksymään sen,ja enää alkoholin näkeminen eikä toisten juominen aiheuta minussa mitään reaktioita.
Ihmettelen itsekin sitä suuresti,en olisi koskaan uskonut.
Join kuitenkin 20 vuotta enemmän ja vähemmän liikaa.
Vertaistuesta olen löytänyt uusia ystäviä,tunnen kerrankin kuuluvani johonkin joukkoon,kun ennen vaan eristäydyin kotiin viinipänikkäni kanssa.
Välillä olen törmännyt tunnelukkoihini ja alkanut kuvitella että “ei minusta tykätä ja olen varmasti ärsyttävä kaikkien mielestä jne” ja olen halunnut taas alkaa eristäytymään ja jäämään ryhmästä pois,mutta siihen yksi AA-ystävä sanoi että silloin juuri äkkiä ryhmään.Se oli hyvä neuvo koska usein siellä tunnetila vaihtuukin ja onkin iloinen ja helpottunut olo kun lähtee pois vaikka mennessä olisi aivan ahdistunut.
Olen ymmärtänyt etten voi jatkaa vanhoja toimintamallejani jos aion muuttaa elämäni.
Ja että ne ahdistavat olotilat on vaan oman mieleni tuottamia,ja niistä voi opetella eroon.
Minä kyllä suosittelen AA-ta,monet ryhmät ovat auki myös nyt korona-aikana ja uudet tulokkaat ovat aina illan tärkeimmät ihmiset kun vaan sen kynnyksen uskaltautuu ylittämään.
Sieltä voi tarttua raittius mukaan,minulle kävi niin.