MOT Onnettomuuspilleri. Kipu- ja ahdistuslääke Lyrica kasvattaa suosiotaan. Sen haittavaikutukset ja väärinkäyttö ovat alkaneet vasta paljastua. Kesto: 28 min
Mä katoin ton. Olen itse Lyricaa oikein käyttävä. Lähinnä mua vitutti tossa dokkarissa se, että se poikakin joka oli kuollut minkä äiti siinä selitti niin selvis et se oli vetänyt muitakin lääkkeitä. On se ollu kauan tiedossa et Lyrica buustaa monia muita substansseja, et loppupeleissä pelkkää Lyricaa on turha syyttää.
Miksei se kertonut suoraan määriä ja mitä muita nappeja sillä on ollut ja kuinka paljon niitä on vedetty? Kun ei pelkästä Lyricasta suositelluilla käyttöannoksilla kuolema seuraa. Siihen tarvii aina niitä muita sotkuja lisäksi.
Suoraan sanottuna aika paskaa pohjatyötä tossa, sitä paitsi kyllä luulis jo suurimman osan lääkäreistä tietävän, et sillä on väärinkäyttöpotentiaalia.
Voi voi, kun yritetään väkisin tehdä kohujournalismia. Tietenkin lääkettä vastustaviksi henkilöiksi on aina valittu puhetaitoisia ihmisiä, ja viranomaisia ja lääketehdasta edustavat kamera-esiintymistä jännittävät. Dokumenttihan ei kerro mitään uutta: lääkkeillä on haittavaikutuksia ja jotkut käyttävät niitä väärin. Tietenkään potilaalla ei ole vastuuta siitä ottaako oikeat annokset, vaan lääkärin pitäisi sitäkin pystyä valvomaan.
Sitten oli tämä kuolemantapaus. Jostain syystä kaksi muuta lääkettä jätettiin mainitsematta ja vain lyrica nostettiin esiin. Kuolintapauksiakia tilastoissa oli verrattain vähän ja niistäkin suurin osa seakäyttökuolemia.
Eihän joku lääke kaikille sovi, mutta sopivilla annoksilla ja oikeaan vaivaan yleensä saavutetaan hyöty, jos ei paranemista niin ainakin elämänlaadun kohentuminen.
Noh… Nuo MOT:n ohjelmat nyt ovat kautta aikain olleet hieman… niin ja näin, eli niissä tarkastellaan asiaa aina vain siitä yhdestä näkökulmasta.
En tosin itse(vielä) ole kyseistä pätkää katsonut, joten olen jokseenkin jäävi siitä mitään puhumaan.
itekkin tuli zekattua ohjelma ja pisti mullakin silmään tuo et syytettiin pelkkää lyricaa kuolemista. onhan se seka käytössä todella vaarallinen mut tuskin noi kuolemat on plkästään lyrican aiheuttamia vähän sama ku väitetään et suurin osa huumekuolemista juhtuu subusta mut 100% on mukana viina tai benzot niin tai sit tää lyrika. nyt lähti meikälläkin tiputukseen ja reflat on aika kaameat vertaisin subuun tai benzoihin tottakai hieman erilaiset mut saman tyyppiset reflat tulee, pistää kyllä ahdistamaan eikä asiaan auta viimeviikolla tietoon tullut kaverin itsari(ilmeiisesti, näin ymmärsin) benetkin kun lopetettiin lekurin toimesta niin mukava kevät varmasti edessä 150mg viikossa 2viikon välein ois tiputus annos en muistanukkaan miten karmeet olot noista saikaan ku lopettaa.
Mulla aloitettiin 2*3 300mg ja sisätautilääkäri sanoi että on melko turvallinen lääke, käski varoa alkon kanssa aluksi ku kaksi kaljaa voi olla kymmenen. Melkein kaksi vuotta söin ja sitten lopetus neljällä 150mg tabulla, samaan seinään heti 400mg tramalia. Ah ku oli ihanaa, ei mitään tilalle ku oli jo teemut ja pamit saatuna. Sama annos Gapapentiiniä ja Cymbaltaa 30+60mg, arvatkaa syönkö.1+2 Gapapentiiniä ja pamit jäi mut teemut korvaantu laastarilla. Kivut samaa tasoa eli olin ylilääkitty, ensin yhtä ja sitten toista lisää. Unista ja pahoista ajatuksista ku kerroin niin lisää troppia olis tullu, nyt yksi neurotol slow 200mg illassa riittää ja sitäkin määrättiin 2+2/vrk, hyvin on lääkärit voideltu seminaareissa.
Ei kai tähän ketjuun voi sanoa muuta kuin–>
Puukko B - Lyriikkaa Lekurille
youtube.com/watch?v=YHQvzMdKbjE
^Jjep.!
Jengille urlia: areena.yle.fi/tv/2111282
Kyllä mua vähän hätkäytti, että pääsääntöisesti pregabaliinista johtuneita kuolemia on esim. viime vuonna ollut 23 kpl, sehän on enemmän kuin mitä tyypit täällä meillä Suomessa hukkuu! Kieltämättä suurimmassa osassa on ollut sekakäytöstä kyse, ja tekispä mieli kysyä dokkarin tekijöiltä miten he voivat sanoa “pääasiassa Lyricasta johtuvia kuolemia”: kuka sen määrittää ja ennen kaikkea miten?
Muumilaakso oli mielestäni siinä asiassa oikeassa, että sinänsä dokumentti ei kertonut mitään uutta. On vaan olemassa tämä lääke, jota moni siihen kuolleista on ruukannut käyttää sitä väärin - sama asiahan se pätee muissakin lääkkeissä.
Mutta kaikkihan senki tietää et lääketeollisuus on BISNESTÄ ja raha siinä puhuu. Lyrica on kelpo esimerkki siitä. Stadissa Mehiläisen lääkäreillä on seinillään Lyrica -julisteet, ja post it -merkitkin ovat suoraan Phizerin lahjoittamia.
Tuntuu vaan et toi Lyrica on laskettu markkinoille niin ajoissa, ettei kaikista haittavaikutuksista oltu todellakaan perillä. Näin on tietysti asian laita kaikissa uusissa lääkkeissä enemmän tai vähemmän.
Dokumentissa oli hauska seurata, kun Phizerin edustaja kielsi kaikki kuolemat Lyrican aiheuttamiksi. Ko. henkilö siirsi vastuun surutta sekakäyttöjen syyksi. Kyllä, suurimmaksi osaksi näin, mut löytyy sitä puhtaasti Lyrican aiheuttamat kuolemiakin.
Eihän tuossa mitään uutta meille narkeille ollut :mrgreen: , mutta yleisesti ottaen, riippumatta nyt siitä, mikä lääke on kyseessä ja käytetäänkö sitä kuinkakin paljon väärin, musta on ihan hyvä valistaa monia taviskansalaisia siitä, että lääkkeillä on sivuvaikutuksia, jotka voivat olla yllättävän pahojakin. Todella moni ihminen ottaa kiltisti lääkkeet, jotka hänelle on määrätty, luottaa sokeasti lääkärin sanaan, eikä vaivaudu lukemaan edes pakkausselostetta, saati ottamaan enemmän selvää lääkityksestään ja sen sopivuudesta itselleen. Lääkärit eivät todellakaan aina jaksa/halua/ehdi/osaa paneutua siihen, mitä myrkkyjä kenellekin määrätään ja näin ollen monen ihmisen lääkitys on aivan päin persettä, olipa kyse sitten sydänlääkkeistä tai psyykelääkkeistä tai ihan mistä vain. Sitten ihmiset ihmettelevät, kun olo vain huononee, mutta eivät osaa epäillä lainkaan syyksi lääkitystään, kun “kyllä lääkäri varmasti tietää ja tahtoo koko sydämestään pelkkää hyvää” .
Tämä meni hiukan offiksi. En ole vieläkään katsastanut tuota pätkää, joten siihen en tekstiäni perustanut.
Itselleni tuli uutena tietona tuo pääsääntöinen syy (=epilepsia), lääkkeen määräämiseen… En tunne yhtään niistä 800 ihmisestä, ketkä tuota söisivät kyseiseen sairauteen…
“Oikeita” hyötyjiä tunnen enemmän hermosärkyyn lääkettä syöviä ihmisiä, osa ottaa ahdistukseen näitä benejen sijaan; osa ei söisi näitä maksustakaan! Itse en kyseisestä lääkkeestä ole ahdistukseen apua, joten montaa kertaa en ole syönyt tuota… Enkä syö jatkossakaan…
Kyllä jo pari-kolme v. aiemmin huomasi, kuinka lääkärit olivat lääkkeen kannalla; Risolid on hirveä bentso verrattuna Lyricaan!
Ps. Ei ole ainoa lääke, josta puuttuu kolmio… FIMEA ilmoittaa olevansa kansainvälinen lääkealan valvoja(?), mutta jos Tanska ja Ranska osaavat käyttää virallista merkintää; kuvittelisi että edes 2 rinnakkaista merkkiä otettaisiin käyttöön! Esim d-amfessa ei ole kuin englanninkielinen ohje… Sekä sama merkintä eurooppalaittain, kuin lyyrissa…
Tämä johtuu siitä että d-amfetamiinilla ei ole myyntilupaa Suomessa, ja se on erityislupavalmiste. Tod. näk. syynä vähäinen menekki, joten lääkeyhtiön ei kannata tuhlata rahaa kalliiseen myyntilupaan.
Ei myyntilupaa = ei käyttöohjetta suomeksi.
Mä syön epilepsiaan Lyricaa, aikasemmin ollut epilepsiaan keppra ja rivatril mut kumpikaan ei sopinut, Lyrica ollut reilu 4v epilepsialääkkeenä mulla eikä sen aikana ole ollut yhtään kohtausta eli voin kertoa omasta kokemuksesta että mulla ainakin auttaa.
Mun työkaveri syö kans tota epilepsiaan, on syönyt jo ties kuinka kauan ilman mitään haittavaikutuksia, mutta käsittääkseni varsin pienellä annostuksella. Oon kuvitellut että toi alentais kouristuskynnystä kuten vaikkapa alkoholi tai tramadoli, mutta epilepsiakohtaukset on varmaan aika eri juttu vaikka ne voi näyttääkin samankaltaisilta
Mulla toimii erittäin hyvin ahdistukseen, ei sivuefektejä.
Btw, siinä sen äiti jolta oli poika kuollut sanoi, et jos se jätkä olisi itsarin halunnut tehdä, niin sillä oli ollu väkeviä morfiinipohjaisia lääkkeitä.
Ja mehän tiedetään, mitä lyricat ja esmes oxy tekee toisilleen…
No niin… Mä arvasin tän. Ja kuolema johtui sitten äidin mukaan juurikin Lyricasta. Aivokapasiteetti haloo? Kyllä sen nyt jo luulis kokemuksen sanovan, että Lyrica buustaa erilaisia substansseja ja varmaankin se poikakin sen huomas. Ainakin mun psykiatrikin sen tiesi jo määrätessään niitä kun neuvoi, etten ottais ihan yhtä aikaa alpratsolaamin ja tsolpideemin kanssa. Mut ei sitä jatkuvassa käytössä musta edes huomaa. Enkä kyllä otakkaan niitä käytännön syistäkään yhtä aikaa.
En halua vähätellä pojan äidin surua tai muuta, mutta kyllähän tossa tulee mieleen että jotain täytyy syyttää ja olkoonkin se tossa tapauksessa sitten Lyrica. Siksi tietysti noita muita lääkkeitä ei mainittu, kun syy onkin niiden kombossa, eikä pelkästään Lyricassa.
Oonks mä ainoo, vai miten mulle tulee joka kerta tän ketjun otsikosta mieleen, et täällä puhutaan katumuspilleristä??
Katsoin dokumentin ja pakko sanoa näin Lyricaa syövänä (oikein annosteltuna) että dokumentti kertoi tosissaan vain sen toisen puolen asiasta. Olisin itse henk.koht halunnut kuulla lisää mielipiteitä Lyricaa käyttävien ihmisten suusta.
Ja niistä 23 kuolemasta vuonna 2012, 17:sta liittyi jonkin asteen sekakäyttöä.
MIKÄ TAHANSA LÄÄKE ON VAARALLINEN VÄÄRINKÄYTETTYNÄ!
voiko lyrican tiputus nostaa kuumeen? koko viime yö meni ihan horkassa, kuumetta 38 ja jokalihakseen sattu ja nyki, vai mistäköhän mahtoi johtua.
^ Kyllä mä uskon, että tuo kuumeen nousu Lyrde-viekkareissa ihan mahdollista on. Itselläni ei tosin ole kyseisistä refloista kokemusta, mutta benzoviekkareissa mulla ainakin on usein kuumeinen olo ja on se ruumiinlämpö joskus tainnut ihan oikeastikin olla koholla. Läheskään aina en ole kyllä moista vaivautunut mittailemaan. Muuten nuo olosi kyllä kuulostivat ihan selkeiltä refloilta ja onhan tuossa keskushermosto sen verran koetuksella, ettei se mikään ihme olisi, jos kuumekin nousee. Eikös kuumeen nousu liity moniinkin keskushermostollisiin rasitustiloihin . Saattoi sulla tietenkin olla jotakin perusflunssan tynkääkin siinä reflojen ohessa.