Auringonkukka2016, sinun kertomasi muistuttaa joiltakin osin omia kertomuksiani täällä; enimmäkseen tuolla Viikonloppujuoppo -keskustelussa. Aloitin marraskuussa2011, jolloin ei ollut edes mitään akuuttia “hätää”, mutta silti ne ajatukset miehen satunnaisista juomisista pyörivät mielessä. Muistan useamman kerrankin kirjoittaneeni, että meidän perheen ongelma oli aivan mitätön verrattuna moneen muuhun täällä kirjoittavaan. Siitä huolimatta se “mitätön” ongelma johti avioeroon, sitten loppujen lopuksi.
Minunkin mieheni tiedosti itse, että hänen juomisensa aiheutti minulle ja koko perheellemmekin raskaita aikoja. Kykenikin kerta toisensa jälkeen “ryhdistäytymään” ja lopettamaan viikottaiset (siis perjantai-iltaisin) baareissa ramppaamisen ja juomisen. Meille ongelmia tuotti siis pelkästään tuo, että mies halusi joka ainoa perjantai lähteä liikenteeseen “olusille”, niin kuin itse menemistään nimitti. Myöhemmin - siis eron jälkeen - selvisi, että miehellä oli ollut joku toinen nainen eli siinä saattoi myös olla syy “hillittömään” haluun lähteä perjantaina kierrokselle.
Joka tapauksessa koin, että perheessämme ja parisuhteessamme riitti rakkautta ja tahtoa selvitä vaikeista vaiheista. Välillä meni vuosi, jopa kolmekin niin, ettei tuo miehen “juokseminen” alkanut pahemmin rassaamaan mieltäni, mutta sitten tuli taas vaikeampi kausi ja lopulta kai jonkinlainen tahtotila loppui meiltä molemmilta, koska miehen meneminen jatkui melkein kaksi vuotta, kunnes yhtenä aamuna totesin, että eiköhän tää (yli 20 vuotta) ollut tässä…
Onneksi välit mieheen ovat säilyneet läheisinä ja lämpiminä. Itse asiassa huomaan rakastavani häntä edelleen tärkeimpänä tukenani ja turvanani, mutta samalla muistot kaikesta p–sta ovat niin pinnalla, että todellista halua takaisin yhteen menosta ei ole.
Yksi asia, mikä vielä tuli mieleen, on se, että minulla oli tapana “sanoittaa” suht sulkeutuneen mieheni ajatukset ja tahtotila eli tuppasin arvailemaan, mitä hän milloinkin ajattelee tai mitä hän elämältään (elämältämme) tahtoo. Mies vielä myötäili noita “sanoituksiani”, mutta näin jälkeenpäin epäilen, että monissa asioissa hän saattoi kuitenkin ajatella toisin. Mitä tällä yritän sanoa, on se, että älkää arvailko, mitä se kumppaninne pohtii tai mitä hän elämältään tahtoo. Huolehtikaa siitä, että ITSE elätte niin, ettei teidän tarvitse tuntea ahdistusta, vaan voitte elää suht huoletonta elämää. Puoliso/kumppani joko kulkee samaa polkua tai sitten ei - aika näyttää.