Onneksi löysin teidät!

Moi kaikki ja kaunista syksyä! En ole aiemmin kirjoittanut tänne, mutta nyt kun olen viikon vetänyt antabusta ja vituttaa ankarasti, ajattelin etsiä jotain vertaistueksi luokiteltavaa.
Olen 55-vuotias, ja tähän asti juomiseni suurin piirtein pysyi kuosissa, mutta nyt ottokerrat ja määrät lisääntyivät niin rankasti suurkulutuksen puolelle, että menin lääkäriin. Minulla oli aiemminkin 10 vuotta sitten kausi, jolloin stressaava työ uuvutti minut ja pakenin viinaan; silloin asennutin antabuskapselin, ja se piti aivoni kirkkaina jotta saatoin tehdä tarvitsemani suuren elämänmuutoksen. Irtisanouduin. Järjestin elämäni uusiksi ja olin tyytyväinen.
Aloin kuitenkin taas lisääntyvästi tissutella, “sivistyneesti”, ja nyt tajusin että raja on taas vastassa. Minulla on ihana omalääkäri, joka tajuaa minua puolesta sanasta, ja käyn hänen luonaan kerran kuussa. Aloitin vapaaehtoisesti lääkityksen, mutta kyllä vituttaa kun ei voi kaupungilla käydessään poiketa lasilliselle tai ottaa viiniä ruuan kanssa! Toisaalta nyt huomaa, kuinka usein se tapahtui - melkein päivittäin, ja viikonloppuna sitten kokattiin antaumuksella ja uitiin punaviinissä. Takatuuppari kesti tiistaihin asti.
Nyt lasken päiviä siihen kun voin taas ottaa. Suunnitelmissa on lopettaa marraskuun alkupuoliskolla, jotta voin osallistua viini-illallisille marraskuun lopulla.
Olen huomannut, että kykenen tiettyyn rajaan asti laskemaan annoksia ja suunnittelemaan alkon käyttöäni, mutta homma alkaa aina vähitellen lipsua käsistä. Minulla on kaikki edellytykset alkoholistiksi, suvun kautta ja muutenkin, enkä halua sairastua tämän vakavammin. Niin, myönnän, että olen jollain tavalla ja tasolla sairas. Jollen juo, syön liikaa tai vingutan visaa kohtuuttomasti. Riippuvuus tuppaa korvautumaan toisella.
Mutta tänään mennään näillä eväillä eteenpäin! Tsemppiä kaikille ja kirjoitellaan!

Heippa ja tervetuloo,
ollaan saman ikäluokan ihmisiä ja samoja ongelmia. Olen päivän kerrallaan kulkenut Alkon ohi. Tänään kävin vain lähikaupassa kävellen, joten suurempaa haluakaan ei ollut. Voisin toki polkaista pyörällä Alkoon, joka ei ole kovinkaan kaukana. Mutta aion tehdä jotain muuta.
Minulla on myös ongelmia jaksamisen kanssa töissä, mutta en tiedä - minulla ei ole uskallusta laittaa poikki ja tehdä jotain muuta. Odotan vain lottoovoittoo :laughing:
Mulla on se ongelma, etten edes suunnittele mitään annoksia, vedän vain pään täyteen niin paljon kuin kotona konjakkia on ja sitten seuraavana aamuna on morkkis; ei muuta krapulaa. Nyt mennään tätä vauhtia, viimeksi join lauantaina ja tosiaan ei tee edes mielikään.
Hiljaa hyvä tulee, mun mielestä on paras ettei syyllistä itteensä liikaa.

Tsemppiä

Kiitos vastauksesta ja toivotuksesta, Mummo55! Tulin tunti sitten duunista ja nyt istun koneella vieressäni lasillinen mansikkavissyä. Nuo makuvedet ovat pelastaneet aika paljon - saa sen tapajuomisen hoidettua ohimennen näin kivuttomasti.

Viime viikonloppu oli vesiselvä myös, ja tuntui oudolta kun koin aikaa olevan ihan hirveän paljon enemmän kuin tavallisesti. Kävin jopa laulamassa karaokea juoden vain kahvia ja vesiä; täytyy tunnustaa etten jaksanut sitä kuin kolme tuntia, vaikka minulla oli hyvä ystävä messissä. Yleensä laulan puolilleöin, mutta nyt seuran älyllinen taso masensi! Selvin päin minun on oikeasti vaikea kestää ördääjiä. (Mielestäni en tietenkään itse ikinä ördää, mutta pitäisi varmaan katsoa itsestään joku salaa otettu videotallenne! :wink: )Pitänee elvyttää käsityöharrastus. Liikunnan olen jo aloittanut, ja kyllä olo kieltämättä kohenee uskomattomalla tavalla.

Olet oikeassa siinä, ettei itseään saa syyllistää liikaa. Ongelman voi silloin helpommin ottaa järkevään tarkasteluun ja hakea ratkaisuja. Niitä on paljon ja monenlaisia; itselleni ei esimerkiksi sovi mustavalkoinen absolutismi, enkä tarvitse sitä. Tarvitsen pokia juomisen määriin ja kertoihin. Aluksi olen nyt ihan ilman ja sitten alan laskea annoksia. Hyvä idea olisi myös Virve Rostin keino pitää vuoden joka neljäs kuukausi tipattomana ja pudottaa samalla ylimääräiset kilot. Kolmessa kuukaudessa ei ehdi lihoa kovin paljon, ja jos on yhteensä neljänneksen vuodesta täysin raittiina, sisuskalut laulaa sulle rakkauslauluja!

Ei hyvä.

Moi Agga
Älä tuomitse :imp: . Olemme vähentäjissä :wink:
T.Tuppi

En tuomitse, mutta sanon totuuden. Se ei ole hyvä.

Moi
Se on sinun totuusesi, ei pahalla :wink:
tv. Tuppi

Se on myös erään pitkän aikaa päihdehuollossa työskennelleen ammattilaisen totuus. Eikä hän ole ainoa.

Se, että kuivahuikataan pari kuukautta että voidaan taas vetää kaksin käsin ei kuulosta hyvältä. Mutta ehkä se voi olla alkusoitto johonkin suurempaan muutokseen.

AP, olet jo kerran aiemmin elämässäsi raitistellut jonkin aikaa ja sitten juomamäärät ovat taas riistäytyneet. Tuo raitistelu on varmasti hyvä alku, mutta kun “raitis kautesi” lähenee loppuaan, niin harkitse jos jatkaisit sitä vielä pitempäänkin.

Mikä AP , eikös tämä ole Avataarin ketju, taidan olla tyhmä :open_mouth: .
Edelleen se on sinun totuutesi, turha mennä hoivatädin hameen alle vaikka mieli tekisi :wink:
T.T

Moro porukat ja kiitos kommenteista! Miten sujuu viikonloppu?

Olen tietoinen siitä ettei kaiho alkoholia kohtaan ole “hyvä”. Se nyt kuitenkin on totta mulle. Olen sinut tilanteen kanssa ja katselen eteenpäin iloisin mielin havainnoiden itseäni samalla, kuin Samu Sirkka.

Tänään kävin sienessä, aurinko paistoi ja kannoin kaksi isoa kassillista ilmaista gourmet-ruokaa kotiin. Hiukan iloani hälvensi se tosiseikka, etten voinut korkata sieniviiniä, mutta päivä oli silti palkitseva. Sitä paitsi illan tekemiset oli tiedossa: perkausta, ryöppäystä ja paistamista! Tein vielä omenapiirakankin, aah.

Täytyy muuten sanoa, että ilman antabusta olisin juonut viiniä näinä parina viikkona jo monta kertaa ja selittänyt sen itselleni parhain päin. Mitään dramaattista se ei olisi ollutkaan, mutta kun nyt todellakin on tarkoitus vähentää! MOnista tämä saattaa olla hätävarjelun liioittelua, mutta parempi niin päin. Olen onneksi vielä terve, töissä ja suhteellisen tyytyväinen elämääni. Ajattelin seuraavana askeleena sitä Vicky Rosti-taktiikkaa. Onko kukaan kokeillut sitä?

Aurinkoa ja tsemiä edelleen kaikille!

Avataaraa juuri tuolla AP:llä tarkoitinkin. Ei kai mun pitäis kommentoida tänne vähentäjiin ollenkaan, mut jotenkin vaan aina sorrun…kun itselle täysraittius on niin hieno asia, niin kyllähän sitä tulee vouhkattua ehkä liikaakin.

Ja sellaiselle jonka juominen on lähtenyt pahasti lapasesta, lopettaminen ON ainut vaihtoehto, se on totuus eikä vaan pelkästään minun. Voin vaikka linkittää Tupille myöhemmin jotain todisteita…

Kuka on AP? Jos, Agga, luulit narauttaneesi jonkun tutun, erehdyit pahasti. Onnittelen sinua täysraittiudestasi, se ei vain ole mun juttuni.

AP->AlkuPeräinen (kirjottaja siis) :laughing:

AHAA! :blush: Oppia ikä kaikki…Sorry, Agga…
Enivei, viikonloppu meni kunniakkaasti, tosin eilen ravintolapäivällisellä teki ihan hitosti mieli punaviiniä. En voi sietää alkoholittomia viinejä, joten pelastin tilanteen Nikolain tummalla voltittomalla oluella. Yllättävän hyvää!

Olen kuullut, että ihmiset juovat joskus antabuksen “läpi”. Mulla ei onneksi riitä pokkaa kokeilla. Ajattelen huonon olon lisäksi rasitusta, joka siitä koituisi elimistölle, kun ADH on estynyt ja etanolimolekyylit pääsevät estoitta tekemään tihutyötään kudoksissa. Vaikka alkoholin hajoamistuotteethan ovat vissiin kaikkein vaarallisimpia, aiheuttavat esimerkiksi syöpää.

Sen ja kaiken muunkin omaksumani tiedon valossa minusta on kummallista että antabuksen käyttöä arastellaan. (Joku pelkäsi jopa, että antabus haisee hengityksessä - oletko koskaan miettinyt miltä vanha tai uudempikin viina haisee? :laughing: ) Mulle aamu on iltaa viisaampi, aamuisin otan lääkkeen kiltisti, vaikka tiedän illemmalla kaihoavani rentouttavaa punkkuani. Ratkaisen asian sitten muulla tavoin, menen lenkille tai juon hyvää teetä kynttilänvalossa torkkupeittoon kääriytyneenä. Olen eronnut ja asun yksin (lapset ovat jo aikuisia), joten joskus hellyyden ja kosketuksen puute vaivaa. Onneksi minulla on hyviä ystäviä, jotka pitävät minusta viinalla tai ilman!

Eikun tsemppiä taas ja kosketelkaa toisianne :slight_smile:

Ok. Kiitos tiedosta

Lisää lyhenteitä
LA- linkin aloittaja
TA- topicin aloittaja
KA- ketjun aloittaja
KA- kirjoittelun aloittaja
PP- Pässinpää
SJ- Senkin juoppo
AA- Aina alkoholisti
EKA- Ei koskaan alkoholisti
JA- Joskus alkoholisti
PP- Päästin pierun
Jne …

Avataarille hienoja päiviä, viikkoja, vuosia vähentämisen tiellä :slight_smile:
t.Tuppi

:laughing: Juurikin näin :laughing:

Paljon kiitoksia, Tuppi! Kaikkea hyvää myös sinulle. Ei anneta periksi!

Pari vuotta sitten olisin itsekin sanonut noin.

Siis edellisen lainauksen kirjoitti Avataara. En osaa tätä lainaussysteemiä vielä kunnolla…

Moi
Jossain mainitsit että sorrut kirjoittamaan tänne. Tottakai voit kirjoittaa ja hyvä asia että kirjoitat. Mutta miksi edes tehdä mitään “Me Vähentäjät” osiota :open_mouth: jos täällä ei voi kertoa siitä miten vähentää, tai miten itse näkee miten voisin sen vähentämisen tehdä :question: . Ilman korkeimman tuomiota joista muutamat “lopettajat” tietää raamatusta etu-takakannen mutta ei sitä mitä siinä välissä lukee . Ei Pahalla :wink: .
Välillä tulee TPF- “tosi paska fiilis” siitä että jotkut iänkaiken täällä roikkuneet ovat jumalia kun uusia tulee,
Vähä niinkuin joku kyläseura jossa uudet ajetaan nurkkaan ja TT-“Turpa tukkoon”. Olen huomannut että muutamat nimimerkillä olevat HT- hiukan tosikkoja ja jotkut maailman parantajia. Muutamat henkilöt provosoi riitaan/väittelyyn. Mutta kaikille tämä on vapaa keskustelulle
Hienoja syyspäiviä kaikille :slight_smile:
T.Tuppi