Onkohan tämä nyt ihan oikein...?

Olin Suboxone-hoidossa yli vuoden. Sitten jäin tyhmänä kaksi kertaa kiinni lääkkeen jemmailusta, mutta kolmas oli jo puhdas vahinko. En aina huomaa jos huuleen tai ikeneen jää jotakin, koska satutin ne bussin alle jäädessäni.

Mutta asiaan; sen kolmannen vahinko-kerrran jälkeen mulle annettiin kaksi vaihtoehtoa; joko korvaushoito loppuu kokonaan tai vaihdan metkuun. Kaikkihän nyt tietävät miten paljon pahempi myrkky se on kuin bupre… Ja kaupungille myös HALVEMPI!

Eiköhän tämä metku viedään hautaan asti mukanaan.

Onko muilla samoja tai samantyylisiä kokemuksia?

Kertokaa mulle etten ole yksin…

Viisitoista vuotta sitten olin töissä paikassa jossa hoidettiin mm.huumeriippuvaisia ihmisiä. Silloin puhuttiin siitä että Suomeen on aivan mahdotonta saada “korvaushoitoa” ja se ei sovi Suomen" huumehoitosysteemiin"… en tiedä oliko
käyttö silloin marginaalisempaa kuin nyt… varmaan oli. Sanottiin ettei meillä ole niin rankkaa ongelmaa huumeiden kanssa täällä Suomessa että ottaisimme mallia jostakin muualta.
Luulen että kannattaa olla kiinnostunut kaikesta korvaushoidosta mitä saa. Kivun hoidosta en tiedä, mutta luulen senkin olevan aika rajoitettua. Liian rajoitettua täällä meillä.

Tietämätön kysymys. Miksi metadoni on pahempi? Eikö sitä yleisemmin käytetä heroiiniriippuvaisille? En tiennyt, että myös subutexin korvaamiseen.

Niin, mulla ei ole olut herskankäyttöä kuin muutaman kerran. Subua ja muuta buprea olen sitten vetänytkin vuodesta 1998. Nyt olen sitten tätä metkua käyttänyt n. kuukauden. Ja kokoajan tuntuu huonommin menevän.

Onneksi huomenna lääkäri.

PS. Niin, ja teekuppi, ilmaiset huumeet? Etpä taida itsekkään tietää mistä puhut. Subun vaikutus aivan erilainen sulateltuna kuin esim. hihaan vedettynä. Mutta jos sait tuosta pienestä haukusta jotakin nautintoa, niin ole hyvä.

Öö mikä siinä metadonis on pahempi? Tuleeks huono olo, pahoja sivuoireita? Voinhan mä googlettaa myöhemmin, nyt en voi, ku puhelimel täsä. Joo ihmisiä riittää kyllä… Ja kategorioita :frowning: En mä tiedä, miten mä ite vastaavas tilantees ollessani toimisin…

No esim Vinkin työntekijät, sunmuut päihdetyön tekijät, keiden kanssa olen ollut tekemisissä (värkkien vaihdon yhteydessä), tyrkyttävät aina MINULLE metadoni hoitoa! Nää ihmiset ovat kyllä tienneet, että käytän vain bupree, en edes bentsoja.
Kysymys kuuluu, miksi vitussa lähtisin korvaushoitoon aineella, mikä on kymmenen kertaa vahvempi MYRKKY, kuin bupre…?! En käsitä mitä vittua niiden päässä oikeen liikkuu.
Ne haluaa mut pois ‘kadulta’, halpaan metadoni hoitoon, missä olisin niin riippuvainen a-klinikasta, että koko loppuelämäni olisi sinetöity.

Tuttuni ketkä on metis hoidossa, on ihan pohjalla. Henkisesti ja fyysisesti. Metiksen pitäis olla niin vahva aine, että ei enää tee mieli muita, kun oot niin tuubassa koko päivän siitä yhestä annoksesta. Kaikki tuttuni metis hoidossa, on sekakäyttäjiä ja niistä tuli sekakäyttäjiä hoidon myötä!
Luonteen muuttumisesta puhumattakaan. Jeesus. Siis yksikin mun tuttu, en ollut nähnyt sitä vuoteen kahteen, sitten näin sen kun se oli alottanut metis hoidon… Se käyttäytyi niinku olis ollut jollain hormooni/testo kuurilla… :astonished:
Ihmisestä yksinkertaisesti tulee täysin idiootti metis päissään.

Korjaus! Tunnen yhden ihmisen, kuka on saanut elämän raiteilleen metis hoidon myötä! Mutta tämä henkilö oli ennen metis hoitoa heroiinin käyttäjä, joka saaaaaattaaaaa vaikuttaa asiaan (huomatkaa sarkasmi mittari punaisella).

Ja se vituttaa suunnattomasti, kuinka kaikkia tyrkytetään sinne metis hoitoon!
“oon vetäny vko loppusin subuu hihaan”
“Metis hoitoon!”
Siel näkee sellasia tyyppejä, ketkä on aikasemmin dokannut vaan ja menny helpon “doupin” perässä korvaushoitoon. Mihin pääsee ilmeisesti yllättävän helposti!! :angry:

Vittu. Tääl Hämeenlinnas ei oo täl hetkel yhtäkään bupre hoidossa! Vittukun se metis on niiiiin saatanan halpaa, että miks tuhlata rahoja, johonkin mikä pitää ihmisen raiteillaan.

Saattohoidoksi metishoitoa kutsutaan, eikä syyttä. Sen hoidon kun alotat, niin sitä sä et tule koskaan lopettamaan. Se on sellanen koukku se.

No selkis asia. Money talks…

No en voi sanoa kadehtivani…

Metkusta…

Ehdin reilun vuoden käyttämään subua k-hoidossa, ja alun mokailujen jälkeen alkoi jo homma toimimaan. Ellämänlaatu nousi huomattavasti, ja pystyi jo ajattelemaan että elämässä on muutakin kuin kama.
Sitten tuli tämä kolmas varoitus, mikä oli oikeasti vahinko, kun oli jäänyt joku todella pieni subuknölli ylähampaaseen kiinni. Tästä sitten seurasi tämä siirto metkuun.

Nyt metkun kanssa on jatkuvaa taistelua oheiskäyttöä vastaan, minkä olin jo saanut jätettyä Suboxonen kanssa. Ja olen huomannut muistini pätkivän paljon pahemmin kuin kuukausi sitten. Eikä enää oikein jaksa tehdä mitään muuta kuin hakea lääkkeen ja tuijottaa telkkaria loppupäivän.

Metku siis passivoi paaaaljon pahemmin kuin subu. Subun kanssa olin jo hakemassa töitä ja tosiaan miettimään elämää ilman kamaa.

Tänään sain tietää että metkuannostani nostetaan kahden viikon päästä jos olen “kiltisti”. En vaan todellakaan tiedä onko se hyvä vai huono asia.

Alkaa vaan tuntumaan siltä että hautaan tämän metkun kanssa mennään, mikä ei koskaan tuntunut subun kanssa samalta.

Katsellaan nyt vielä se pari viikkoa…