Eli tyttäreni kävi tänään sosiaalitoimessa, kun on aloittamassa nyt uutta yritystä elämässään. Laskelman mukaan hän tulee jatkossa saamaan omassa asunnossaan perusosaa 158 euroa/kk. Mietimme, miten sillä on mahdollista tulla toimeen? Toimeentulotuen perusosahan on yksin asuvalla 417 ja kouluttamattomalla nuorella, joka ei ole koulussa tai työssä voidaan tukea leikata lain mukaan ymmärtääkseni 20-40% joka olisi noi maksimileikkauksella n. 250 e/kk. Onko taas tehty uusi vähennys, josta en ole kuullut? Ymmärrän sen, että jos ei hakeudu kouluun tai mihinkään tukea leikataan, mutta että yli 60 %.
Mitä mahdollisuuksia näillä nuorilla lainkaan on, jos he saavat vain 40 % siitä, mikä on katsottu toimeentulotuen minimiksi? Tyttäreni oli kovin pahoilla mielin ja sanoi, että yrittää kuitenkin tuolla summalla selvitä, kun ei haluaisi nyt rikoksia tehdä, ettei kaikki mene taas ihan kädelle. Lupasin ostaa pesuaineita ja kuivaruokaa, mutta oma tilanteeni on sellainen, etten pysty kovin paljon auttamaan. Toki pystyn hänelle ruokaa ostamaan.
Vaalit oli ja meni, mutta taas jäi puhumatta se, että alin toimeentulotuki on siis 158 euroa, jolla pitäisi kattaa ruuat, matkat, vaatteet ja hygieniatuotteet. Miten tässä kohtaa voisin olla tukematta ostamalla ruokaa ja tarvikkeita, kun ei minusta tuolla summalla ole mahdollista yksinäisen ihmisen millään tulla kuukautta toimeen. Vaikka söisikin vain makaronia ilman ketsuppia…
Oletteko hakeneet asumistukea? Se huomioidaan tulona joten siitä vähennetään se “minimi-osa” joka nyt voi olla paljon alle oikean minimin mikäli asunnon vuokra tai neliöt ovat suurempia kuin on oikeutus… Mulla on 25,74€/pv Kelalta työttömyyspäivärahaa, mut siinä on lisäosa 4€ joka tietenkin vähennetään sossussa! Eli 21,74€/pv sekä asunnon on oltava alle 38m2 sekä vuokra veden kanssa max. 300€. Saman määrän massia saa sossusta paitsi tuo opiskelusta/ työpaikasta (= ilmaistyöt jotta ei näy pitkäaikaistyöttömänä , tosi TYÖ), tietty nykyään nuorilla on tuo -20% tai jopa 40% mikäli kieltäytyy paikkaa ottamasta… Tuosta korvataan päälle suoraan lääkkeet, sähkö, asunnon vakuutus, koulutarvikkeet sekä sauna tai pyykkitupa kuittia vastaan. Meilläpäin hoidossa ollessa joskus jopa bussikortti. Itse saan tuon rahan koulupäiviltä; en lomilta. Myös ne 9€ tulee vain koulupäiviltä. Sossusta tulee lisää alle 100€ josta tulee kustantaa 60€:n bussikortti ja kaikki laskut. Mulla jää massia jopa käteen mut vain siksi et saan tuon 9€/pv! Olettavat vielä Kelalla et lyhentäisin enemmän kuin 30€/kk opintolainaa… Itse maksan myös vuokrasta 200€/kk… Osittain tuo on varmaan syynä et porukka myy lääkkeitään niin paljon… Eikä kannata missään nimessä ilmoittaa veronpalautuksiin tilinumeroa; jos saat takaisin ne vähennetään tulona, mikäli saat mätkyt; maksat itse! Samoin jos joku lainaa rahaa tilille, tulee siihen kirjoittaa että raha on lainattua tai se lasketaan tulona! Mikäi laittaa netti-pokeriin 100€ ja voittaa 20€ niin tuo 20€ on myös tuloa ja sitä 80€:a ei huomioida! Kaikki nämä asiat tulee opetella kantapään kautta ja laittaisin samantien lisähakemuksen uuden kodin takia, voi saada jopa 100€ uusiin huonekaluihin… Itse sain kerran 70€ jääkaappiin ja onneksi sain sen sit 30€:lla. itselleni neuvottiin sossussa et kannattaa olla toinen tili johon laittaa säästörahat tms. Siitä vain ei saa jäädä kiinni tai voi tulla syyte petoksesta mikäli siellä on ylimääräistä tuloa…
Suosittelen hakemaan päihdeongelmaisille tarkoitettuun kuntouttavaan työtoimintaan vaikka 3pv/vko ja 4-6h/pv ni tulee verotonta 9€/ käyty pv. Lisäks silloin tuet tulee Kelalta ja loput sossulta. Kyllä itsekin on aikoinaan monia kertoja joutunut itkemällä itkemään et antais tukia ku joskus tarvitsee kaikki tili-otteet, joskus ei, joskus annetaan maksusitoumus lääkkeisiin, toisinaan taas ei. Jopa siitä tulee ongelmaa postitetaanko se kotiin vai faksataanko apteekkiin.
Eipä tuolla tulekaan toimeen… Paitsi ne ketkä saa verovapaana ja kaikki muut edut eli viidesosan lisää ja niissä ei suomalaisia ole… Puhelimeen pre-paid ja ykkösiä pitää soitella, samoin joka hemmetin asia tulee katsoa jonka ostaa. Monet narkkarit elävät tuota 1. päivää varten jolloin massit tulevat. Ite ostettiin mahd. paljon ruokaa ja lyhennettiin velat noina päivinä ja viikon tulikin toimeen, sen jälkeen sai ottaa uutta velkaa… Mun raittiitkin tutut jotka tuolla elävät käyvät äitillä syömässä… Monet luulevat että on ihmisiä ketkä ovat vapaaehtoisesti minimitoimeentulolla mutta enpä ole itse yhtään vielä tuntenut… Ellei juokse sit liiton massit. Tuon takia porukka käy ruokajonossa, saa edes maitojauhetta, puurohiutaleita ja muita kuivatuotteita… Kannattaa lukea hemmetin tarkasti ne sossun paperit, koska mitään ei tarjota; kaikki edut tulee etsiä itse!
PS. Noista ruoka-jonotuspaikoista saa meillä ainakin 10-20€:n arvoisen tiketin lähikauppaan ja tällä ei saa ostettua röökiä tai alkoa. Nimeksi voi vetää vaikka joulupukki ja tuloja ei tarvitse todistaa. Itse en ole käynyt kertaakaan, oon mielummin ollu syömättä…
PPS. Gutzenina-Richardson ehdotti tosiaan tuota 60% vähennystä pari kk:tta sit blogissaan mut en ole kuullut onko mennyt muka läpi… Itseäni vituttaa sellaset ihmiset totaalisest, ketkä väittää et tääl hyvinvointi-yhteiskunnassa kaikilla köyhillä on päihdeongelma ja kenenkää ei tarvitse varastaa saadakseen ruokaa… Mikäli tahtoo monipuolista ruokaa ni osan täytyy varastaa ja se on vain fakta!
Ideahan on se, että mun tytär ei ole siinä kunnossa ollenkaan, että pystyisi käymään koulussa, työssä tai kurssilla. Hän oli mielisairaalan jälkeen sairaspäivärahalla, mutta ei pystynyt käymään tarvittavilla lääkärikäynneilläkään, jotta sairasloma olisi jatkunut…
Olen luvannut nyt puhelimen ja eläinten kulut maksaa ja jotain kuivaruokaa kaappiin.
Itseäni jäätää se, että tuolla pitäisi oikeasti tulla toimeen. Tyttäreni on ylpeä, ei halua minun rahojani, kun tietää, että tiukilla olen ja alkaa kohta taas varastaan tai seksinettikauppaan. Tällä hetkellä ei tyttäreni käytä huumeita, on ollut kuukauden selvinpäin tai kannabis/viina.
Pakkohan mun on taas ruveta maksamaan. Koetan antaa pieniä määriä apuna ja lähinnä ruokana ja vessapaperina, ettei voi käyttää sitä väärin.
Toisaalta kamalalta tuntuu se, että tytär pyytää lainaan 20 e ja lupaa maksaa vaikka pe ja maksaakin. Minä voisin sen 20 e ottaa takkiinkin konkasta huolimatta, tuntuu kamalalta ottaa se takaisin, mutta kun koetan opettaa tätä “vastuuta”.
Mikäli sun tytär oikeasti maksaa sen, ni lainaa ihmeessä. Se nimenomaan opettaa vastuullisuutta ja meillä se oli mulle erittäin tärkeää et muhun luotettiin vaikka en aina kuivilla ollutkaan (sitä ei tiedetty). Mä vielä pitkään luoton palautumisen jälkeenkin ilmoitin kunnolla selitellen jos tuli jotain muuta enkä saanut maksettua heti; noilla tuloilla se on erittäin todennäköistä… Porukat oli kuitenkin siinä vaihees jo tosi ymmärtäväisiä ja sano et “ei sun tarvi selitellä, kyl me ymmärretää sun tilanne. maksat ku pystyt, ei meil ole mikään kiire” ja jos joitain rahoja käytti huumeisiin ni kyllä tuli karsea morkkis siit. Nykyäänkin mikäli tarvin johonkin suurempaan (nyt ei oo ollut aikoihin mut esmes vuokratakuut), pyydän porukoilta. Jos jokin menee rikki niin sanon et maksan itse.
Kun vertaa mun sisaruksiin niin he eivät pahemmin välitä vanhempien antamista rahoista, enemmän se on kunniakysymys mulle itelleni. Ymmärrän tasan tarkkaan että tytär ei tahdo rahoja lainaksi, mutta noilla tuloilla vaikka kuinka tarkasti katsoo mitä ostaa, se voi olla vaikeaa… Mulla oli ainakin vielä vaihe jolloin saatoin entisen retkahtamisen sijaan ostella kaikkea raha-päivänä jos oli paska fiilis ja sit oli morkkis ku koko kk ilman mitään “huveja” kuten kahvilla käyntiä. Vieläkin saa miettiä todella tarkkaan mitä oikeasti tarvitsee, mutta kun on joskus ollut tilanteessa jolloin edes lamppuja, vessapaperia tai suodatinpusseja ei ollut vaan ne käännettiin julkisista tiloista; on mahtavaa ku saa rahaa eikä ole velkaa johon melkein kaikki menee. Sit helpost voi katsoa et ku kaikilla muilla on jo vaikka mitä mut… Helposti menee äärilaidasta äärilaitaan mut virheiden kautta tässä vain opitaan… Ja tuo kyllä pätee kaikkeen asiaan…
Oli meidän äiskällä ja mulla sellainenkin vaihe et mä käytin ja lainasin kuun lopussa. He eivät hyväksyneet mun elintapaa, mut koska se oli mun tuloista pois (ja joskus se raha meni oikeasti ruokaan jos oli ollut useamman pv:n tai jopa viikon pelkällä ruisleivällä tai ei sitäkään), ni aina heti raha-päivänä maksoin ne takasin. Eli periaatteessa eivät rahoittaneet käyttöä ku elin luotolla kokoajan muutenkin mut kyse olikin yleensä just 20€:sta, max.50€/kk… Mun mielestä myös se, et lapsi tulee kotiin syömään (kunhan ei ole karseassa kunnossa tai terrorisoi/manipuloi), ni on ihan normaalia. Meillä iskä usein just ruualla pyytää mut kylään, mä nyt en itse ruuan takia mene mut onhan se kiva lisä ja tulee sit kerran viikossa nähtyä. Mulla porukoille oli tärkeää nähdä et oon ok mikäli asia niin oli; toisaalta jos musta ei kuulunu viikkoon mitään ni arvas kyl et on meno päällä… Käyhän raittiitkin lapset kotona syömässä ja saavat ruokaa mukaan… Mun mielestä se on juuri sitä vastuullista auttamista… Vaikea vetää siihen sit hyväksikäytön rajaa, mut mun mielest mun yks sukulainen joka on asunu jo pari vuotta omillaan ja käy vanhemmilla päivittäin syömässä sekä saunapäivinä + netissä eikä oikeastaan muuten ku sit rahaa lainaamassa; on jo liikaa. Vanhemmilla tosin ole mitään hajua et käyttää huumeita…
Pystyisittekö järjestämään mitään et tyttö auttais sua vaikka ruuanlaitos ja kotitöis ja sais just ruokaa ja vähä lisää rahaa vastineeks? Mä jos olin kunnon raha-pulas ni maalasin mm. varaston ja leikkasin nurmikkoa jne et sai edes vähän massia. Ois samalla hiukan kuntoutumista ja sä pääsisit itsekin helpommalla. Samalla näkisit kuinka tytär voi ja pystyisitte vahvistamaan suhdettanne? Kelan on annettava kyllä sairaspäivärahaa (työttömyystuen suuruinen) jos on sairas. Itsekin olin koulusta pois juuri klinikalta hakemani todistuksen vuoksi. Siihen lisäksi sit pitäis saada vielä sossus massit. Eikö miekkarista voi kysyä väli-aikaista tukea, jos ei muuta ni eläke? Sitä on käytetty (1-2v) pariin mun käyttäjäkaveriin… Liian varhaisessa toipumisvaiheessa töihin/kouluun meneminen on kyllä aika riskaabelia. Nuo kuntouttavat toiminnat tosin ovat täällä ainakin a-klinikan paikkoja joita nykyään ei täällä ole. Siellä porukka nyt ajettiin kotiin jos päissään olivat ja ei mitään tarvinnut tehdä, kunhan vain paikalle meni… Kannattaa ehkä silti miettiä nuo perus-asiat ensin. Itelläni meni vuosi opetella pitämään edes kämppä täysin siistinä ja omat voimavarat ja ajankäyttö on edelleen koetuksella kun on koulukin mukana… Mut vähän kerrallaan ja sit kun kotona istuminen alkaa tympimään ni kannattaa miettiä noita “ilmais-töitä” joista osa on just toipuville mt-potilaille ja osa käyttäjille…
Hienoa et olette menossa parempaan päin ja jos saat oikein heitettyä tuon avun ettei se avulta tunnu (eli jotain pientä auttamista), ni varmasti silloin apua on helpompi pyytää… Siinä vain katkeroituu kun huomaa ettei noilla rahoilla voi tulla toimeen normaalisti vaikka söisi mitä… Mä itse olin kans todella itsepäinen ja mielummin sit vaikka nälässä mut meillä porukat kyl sit aika aktiivisesti vähän jopa painosti laittamaan heidän kanssa ruokaa ja syömään sitä silloin tällöin… Liian helposti sitä kotiin jää miettimään kaikkea turhaa ja sit helposti miettii et “tätäkö se elämä on”? Sä kyllä vaistoat jos suunta muuttuu, sen on todennu kaikki käyttäjien läheiset plinkissä mitä oon lukenut… Tietää oman läheisensä keinot kysyä rahaa jos tarvitsee sen aineisiin ja kerrat tihenee sen jälkeen kyllä jatkuvasti… Eli mä en tuossa toipumisvaiheessa miettis pieniä lainoja (jos vain omat rahat saat riittämään, toivottavasti tulis ennemmin helpotuksia veroihin mut ne tulee kyllä nousemaan ) vaan näyttäisin juuri sitä raittiuden (vaik ei 100% olisikaan, mut jo se että ei tulla aivan sekasin tai riehumaa/kerjää rahaa yms) tuomaa luottoa ja hyviä puolia. Luotto ei heti palaudu täysin eikä sen kuulukaan (enkä mä ainakaan niin olettanutkaan ja just ku tajuaa kuinka karsea on ollut ni silloin haluaa olla itsenäinen ja luoton arvoinen), mut sen verran et on tarvittaessa myös 2 eri sinua; sellanen äiti joka on käyttäjällä ja sellanen joka on ku ollaan raittiina… Vaikea selittää mut sä itse tiedät kyl mikä on oikein ja milloin sua vedätetään ja oikeasti kyllä noilla pienillä raha-määrilläkin saa putken käyntiin jos haluaa eli kyl sä huomaat jos rahoitat huumeidenkäyttöä… Kyl elämä olis karseaa jos yhden virheen jälkeen ei koskaan enää sais luottaa siihen ihmiseen; mä en luottais kehenkään… Jaksamisia sinne päin ja toivottavasti tilanne menee yhä parempaan <3
Onpa hyvä, että näistä toimeentuloasioista tuli puhetta. Meillä tilanne on myös surkea, ollut jo pitkään, ja näistä asioista on taisteltu. Aikaisemmin, kun poikani oli alle 25-vuotias, hän jäi työmarkkinatuen ulkopuolelle, vaikka hakeutui työmarkkinatuen piiriin kuuluvaan koulutukseen. Syynä oli se, että poika oli aikoinaan päässyt opiskelemaan (yliopistoon), ja vaikka hän ei huumeriippuvuuden vuoksi pystynyt siellä koskaan opiskelemaan, hänet katsottiin opiskelijaksi. Ei riittänyt, että hän keskeytti opintonsa kirjallisesti. Työmarkkinatukea tai palkkaa ei herunut senttiäkään, vaikka poika oli töissä 7 tuntia päivässä (se oli yksi vaihe kun oli tyttöystävä ja poika yritti eroon kamasta). Haimme silloin oikaisua työkkärin lakimiehen kautta, mutta päätös oli edelleen kielteinen: alle 25-vuotiaan on oltava opiskelija tai haettava koulutukseen. Silloin poika sai sentään toimeentulotukea sen 417€, tyttöystävä maksoi vuokran. Nyt poika on yli 25, mutta tilanne on vielä huonompi. Hän opiskelee amk:ssa ja saa opintotukea n. 300 € /kk. Kela vähentää tuesta vanhoja velkoja n. 160 € / kk, muuten tuki olisi n. 460€. Opintolainaa hän ei saa ulosottovelkojen vuoksi. Asumistukea opiskelija ei saa myöskään. Sossu maksoi vähän aikaa toimeentulotukea, mutta lopetti sen perustellen sillä, että opiskelijan täytyy selvitä opintotuella tai mennä opintojen ohessa töihin (“opintoja ilman opintolainaoikeutta voidaan avustaa vain väliaikaisesti, opiskelijan täytyy löytää korvaava rahoitus opintolainaa vastaavalle summalle, esim. osa-aika työ”). Sanomattakin on selvää, ettei poika ole niin hyvässä kunnossa vuosikausien huumeiden käytön jälkeen, että pystyisi opiskelun ohessa vielä käymään töissä (jos edes saisi töitä). Hyvä, jos pystyy käymään koulua. Tilanne on siis se, että kun yksiön vuokra on 460 €/ kk, ei tuo 300 € riitä edes siihen. Eli käytännössä me vanhemmat joudumme elättämään poikaa. Ei meilläkään kovin paljon ylimääräistä ole, mutta onneksi pystymme omasta elintasostamme tinkimällä kuitenkin pojallekin toimeentulotukea antamaan. Hyvää tässä on se, että tällaisessa köyhyysloukussa ei rahaa päihteisiinkään ole.
Miten Malibu muuten olet onnistunut saamaan työttömyyspäivärahaa, vaikka olet opiskelija? Olisiko minunkin pojalla siihen mahdollisuus? Sossu tai kela ei ole kumpikaan tällaisesta mahdollisuudesta kertonut.
Olen tässä viime kuukausina ihmetellyt, miten tällaista väliin putoamista voi olla. Miten nuorta hmistä, joka yrittää päästä takaisin normaaliin elämään ja vielä hankkia itselleen ammatin, rangaistaan siitä? Kyllä tää on niin syvältä…
Mä hain NM tänä vuonna sen uuden lain takia tuota toimeentulotukea. Se tulee hakea ennen koulua, koulusta on valmistuttava ja pysyttävä aikataulussa (uusittava työnhakua ja vietävä etenemispapereita silloin tällöin sekä otettava töitä vastaan jos annetaan ), tai sit pitää olla hyvä syy hakea kesken opetuksen. Sitä saa max. 2v eli itsekin tulen vikan vuoden käymään lainalla… Ruokailu ei kuulu hintaan ja opintojen tulis olla 2.asteen… Samoin matkat joutuu maksaa ite. Mulla otettiin tuo työmarkkintuki pois 3 kertaa syyttä ja aloitettiin uudestaan kun kukaan ei tuntenut tuota lakia vaikka yli 400 ihmistä sillä opiskelee… Muistaakseni joihinkin 3. asteen kouluihin saattoi anoa, mut tarkkaa en muista. Ihme kyllä mulle jossain virastossa tuosta sanottiin ja sen pohjalta päätin et NYT lähden toiseen kaupunkiin opiskelemaan; mä ku en muuten tuota 9€/pv edes saa ku oon tehny max. määrän ja enemmänkin… Työkkärin sivuilta varmasti löytyy linkkiä opiskelusta korotetulla työmarkkinatuella… “Kannustusraha” josta tulikin aikamoinen pettymys yhteiskuntaan kohtaan taas silloin ku vietiin kouluruoka (maksaa 5,40) ja bussikorttikin tulis maksaa ite; mä saan osan siitä klinikalla käyntejä varten mut siitäkin mun piti nostaa haloo joten siellä tuttu virkailija joka tietää et yritän eteenpäin auttoi jälleen. Eli apua ei saa ellei tiedä jotakin ihmistä joka todella tahtoo auttaa… Mut paras on et ihan tilaa ajan ja kertoo tilanteen ja toivoo et paikalla on joku sympaattinen ihminen sellaisen matikka-pään sijaan joka on sitä mieltä et noilla rahoilla eletään herroiksi ja vähän ylikin… Meillä ei enää korvauslaiset kuulu klinikan asiakkaisiin (muka) ja näin ollen bussikortti tulisi maksaa itse… Matka-tukea tuolla ei tietenkään saa ku tuo 9€ kattaa kaikki kulut; toisella paikkakunnalla 18€ jonka pitäis kattaa asuminen
Kiitos Malibu informaatiosta ja neuvoista, joita annoit kolmessa viestissäsi. Lähes kaikki oli mulle uutta asiaa, vaikka muutama vuosi on pojan asioita hoidettukin em. instansseissa. Tuntuu tuo sossu-kela-työkkäri viidakko olevan sen verran vaikeakulkuinen ja mutkikas, ettei siitä ihan helposti pääse selville. Varsinkaan kun niistä itsestään päin tuleva informaatio ei ole kovin selkeää. Kuntien välillä on sitä paitsi varmaan eroja siinä, miten eri lakeja tulkitaan. Selvittelen sitä työkkärin tarjoamaa opiskelutukea, kunhan ehdin. Nyt juuri tänään tuli sellaista vihiä, että tilanne pojan kohdalla olisi kriisiytymässä tai jo kriisiytynyt. Kaikki ajatukset nyt siinä…
Voi NM, toivottavasti vihi oli väärä.
Mun tytär täytti eilen 18 v. ja annoin muutaman kympin rahaa. Tiedän kyllä, että käytti sen päihteisiin. Muuten olen luvannut lahjaksi viedä ensi viikolla Ikeaan sisustusostoksille.
Miksi annoin rahaa nytkään? Siksi, että tyttö olisi takuulla vetänyt synttärien kunniaksi kumminkin. Tätä ei voi estää ja nyt ei ainakaan varastanut rahoja. Lisäksi toivon, että ei olisi kehdannut kaiken tämän jälkeen rahoja rännätä, vaan olisi ostanut vain kannabista ja viinaa. Eilenhän oli kannabiksen kansainvälinen päivä, tiesittekös? Tyttöni muistaa sen paremmin kuin äitien päivän…
olen tainnut jo aikaisemminkin kerran kertoa siitä tutkimuksesta, minkä mukaan yksinäisen ihmisen (jos elää oikein tiukoilla) alin selviytymisraha asumiskustannusten jälkeen on vähän yli 600e. Eli ei ihme jos porukat hankkii lisätuloja lääkkeitä myymällä ym. laittomilla keinoilla. Mutta kyllähän suurituloisetkin keinottelevat veronmaksuilla ym…
Jep, tumati.
Katsoin myös sen köyhyysohjelman, siinä yksi piispa, yksi tutkija ja yksi projektipäällikkö elivät yksi toimeentulotuella (piispa), yksi peruspäivärahalla (tutkija) ja yksi minimipalkalla (projektipäällikkö). Kaikki totesivat sen olevan mahdotonta. Vaikka kokeilivat vain viikon ja kaapeissa oli mausteet ja vessoissa hygieniatutotteet valmiina… He saivat ottaa myös vastaan tuttavien ja sukulaisten avustuksia ja käydä näillä syömässä.
Tässä tulee paljastus!:
Laskimme ystävieni kanssa, kuinka paljon meille jää pakollisten lainamenojen, sähkön, auton kulujen, vakuutusten etc. jälkeen käteen kuussa ruokaan, ynnä muihin, jotka toimeentulotuella olisi katettava. Kenelläkään ei jäänyt omaan käyttöön yli sen 417 e, mikä on toimeentulotuki yksinäiselle. Olemme kaikki työssäkäyviä palkat perus/lisäosineen 1880-2800 e/kk. Toki meillä on auto ja vakuutuksia, mutta käteen yli jäävä raha oli kauhuksemme samaa luokkaa. Eli tavallaan tässä häilyy se, mikä on todellinen toimeentulon alaraja. 250 euroa kuussa olisi kyllä jo todella vaikeaa selvitä. Meille tavallisille palkansaajillekin on katastrofi, jos kaksi kodinkonetta hajoaa tai auto joutuu huoltoon.
Olen ajatellut tehdä kesällä testin, kun kaikki kevään juhlat ja matkat ja ylimääräinen rahanmeno on ohi. Aion elää kuukauden niin pienellä kuin pystyn. Lakkaan polttamasta tupakkaa ja juomasta. Teen kirjanpidon kuluistani ja katson, mikä on ehdoton minimi itselleni selvitä.
Suosittelen teille kaikille erinomaista kirjaa : Nälkäpalkalla, joka kertoo yhdysvaltalaisten pienipalkkaisten arjesta. Se on hyvin samanlaista kuin meillä toimeentulotukea saavien. Silti en ymmärrä, miten tyttäreni selviää 250 euroa kuussa. En usko sen alle pääseväni, mutta kesäkuussa testaan. Tähän testiin kuuluu se, että kieltäydyn myös kaikista kutsuista, joihin joutuisin ostamaan lahjan yms. toisin sanoen vedän niin tiukalle, kuin on mahdollista. Raportoin teille sitten, kun kesäkuun testi on ohi
Ttt-päätöksen mukana tulee aina selvitys ja laskelmat, joista pitäisi käydä erittäin selkeästi ilmi millä perusteella perusosa on noin pieni A:n äidin tapauksessa. Kirjoitit, että tyttö on saanut sairauspäivärahaa, mutta se on katkaistu. Onko katkaisupäätös toimitettu toimeentulohakemuksen yhteydessä, ettei sairauspäivärahaa ole laskettu kuukausittaiseksi tuloksi tyttärellesi? Onko myös kaikki muut vaadittavat paperit toimitettu sossuun? Lääkärintodistukset koulukyvyttömyydestä, asunnon vuokrasopimus, sähkölaskut, reseptit ja selvitykset terveydenhoitokustannuksista jne? Kannattaa selvittää hakemuksen lisätietoja-kohtaan tilannetta mahdollisimman paljon, ja pyytää aikaa sosiaalityöntekijälle, jotta tilannetta voi käsitellä lisää henk.koht.
Saatko päätöksen käsiisi ja kerrottua mitä siinä on sanottu laskelman puolella? Ensinhän siinä ilmoitetaan henkilön tulot (tähän voidaan juoksuttaa myös esimerkiksi pari kuukautta sitten tilille tulleita panoja jne. olettehan toimittaneet tarvittavat tiliotteet kaikista tileistä?) joista miinustetaan menot (= vuokra, sähkö+vakuutus, terveydenhuoltokulut, perusosa), ja jos jäädään miinuksen puolelle, sen verran saadaan toimeentulotukea. Joko tyttärelläsi on ollut suuria summia tilisiirtoina (tai säästötiliä tms, minkä sossu olettaa käytettävän ensin elämiseen), tai sitten tuloksi on laskettu jokin muu etuus mitä tyttäresi kuuluisi saada. Toimeentulotuki on aina viimesijainen, kaikki mm. kelan antamat tuet tulevat sitä ennen (asumistuki, sairauspäiväraha, työttömyyspäivärahat, liiton rahat jne.)
Tyttäresi kuuluisi saada toimeentulotukea huomattavasti enemmän kuin ilmoittamasi summa, jos menoina on vuokra ja tuloina pelkkä asumistuki. Muistathan, että päätöksestä voi valittaa! Mutta kerro toki ensin jos näet laskelmaa tarkemmin, niin voidaan täällä auttaa missä mättää
Kiitos vastauksista!
Nyt on uusi kuukausi ja kaikki valoisampaa. Tyttäreni sai sosiaalitoimesta ensimmäisen kuun vuokran suoraan maksettuna ja toimeentulotukea 419 e. Siitä ei siis nyt tehtykään mitään ikävähennystä tai koulupaikattomuusvähennystä. Olen taas todella yllättynyt! Tuolla summalla hän varmasti pärjää.
Hän on myös ottanut itseään niskasta kiinni ja saanut hoidettua itsensä työvoimatoimistoon etc. Mistään koulupaikan hakemisesta en vielä edes haaveile. Jos nyt saisi asiansa stabiloitua niin, että arki alkaisi sujumaan, niin ehkä jossakin vaiheessa aktivoituu jollekin kurssille tai kouluun.
Myöskin päihteidenkäyttö on ollut paljon hallitumpaa, ymmärtääkseni nyt lähinnä kannabista ja alkoa. Asunto oli todella siisti, kun kävin siellä.
Hyvä, että tyttäresi tilanne on otettu sosiaalitoimistossa realistisena huomioon. Ensimmäisessä päätöksessä on varmaankin ollut vähennettynä jotain satunnaisia tilillepanoja tms. tuloja. Jatkossa hän kuitenkin saanee tuon ihan normaalin perusosan ja sen päälle tarvittavat lääke- ja laskukulut (=vakuutus, sähkö ja vesi), joten varmasti pärjää!