Hei
Olen nyt vähän aikaa lukenut näitä viestejä ja mielestäni on hienoa, miten asiallista ja kannustavaa keskustelua täällä on.
Haluaisin kysyä mielipidettänne aprikointiini, olenko turhaan huolissani mieheni alkoholinkäytöstä.
Olemme olleet parikymmentä vuotta naimisissa ja meillä on teini-ikäiset lapset. Olen vuosia seurannut mieheni alkoholinkulutusta enemmän tai vähemmän huolissani. Hän hoitaa työnsä hyvin, harrastaa aktiivisesti liikuntaa ainakin 5 krt/vkossa (lenkkeilyä, tennistä, sulkista jne), osallistuu kodin hoitoon omalla panoksellaan esim. siivoamalla, tekemällä ruokaa ja pieniä korjaushommia tarpeen mukaan. Eli kaikki on siis loistavasti? Se vaan, että hän käyttää alkoholia monta kertaa viikossa, yhteensä tissuttelee reilusti terveysviranomaisten 24 annosta/vko suositusta enemmän. Lähinnä olutta, väkeviä hän ei oikeasaan käytä ollenkaan.
Hänellä tuntuu olevan todella korkea toleranssi humaltumisen suhteen (johtuu elimistön tottumisesta aineeseen?) eikä hän koskaa örvellä tai sammu mihinkään. Päin vastoin, voisi jopa sanoa, että jotenkin alkoholi hänelle “sopii”, hän on puheliaampi ja rennonpi pienessä tuiterissa kuin selvin päin. Tosin alkaa joskus toistella ärsyttävästi asioita, silloin kun on juonut enemmän. Koskaan hän ei ole ollut väkivaltainen tai raivoaisi minulle tai lapsille humalassa.
Olen kertonut hänelle huolestani ja siitä, että en pidä siitä, että hän juo olutta “janojuomaksi” esim. urheilun ja saunomisen jälkeen. Erityisesti olen huolissani esimerkistä,jonka antaa teini-ikäiselle pojallemme, he katsovat usein yhdessä telkkari ja isä tissuttelee - erityisesti viikonloppuisin - oluen toisensa perään. Mieheni kuuntelee kyllä mutta ei juuri kommentoi. Olen pyrkinyt välttämään nalkutusta ja olen huoleni kertonut kahden kesken pari kertaa vuodessa. Tiedän, että hän ei haluaisi että huolestun. Siksi hän katsoo esim. iltaisin urheilua tai elokuvaa toisessa huoneessa, koska ei halua että näen (ihan kuin en tietäisi!) hänen litkivän olutta samalla. Helposti menee pe/la ja sunnuntainakin vielä joka ilta 5-7 kpl 0,5 ltr oluttölkkiä ja arkipäivien oluet päälle, näitä ei toki ihan joka ilta mutta muutama 0,5 ltr:n keskiolut muutamana iltana viikossa arkenakin kuitenkin.
Olen todella paljon pohtinut asiaa vuosien aikana ja pyytänyt häntä seuraamaan omaa alkoholinkäyttöään ja pyytänyt vähentämään sitä ainakin alle tuon “virallisen” rajan. Hän ei ole luvannut, ei toisaalta myöskään kieltäytynyt. Rakastan miestäni ja ihailen hänen liikunnallisuuttaan ja olen ylpeä hänestä muuten. Nautin kun teemme asioita yhdessä, mutta inhoan näitä oluttölkkien sihahduksia! Mietin, mitä käy kun jäämme joskus eläkkeelle eikä hänellä ole enää töitä arjessa, riittääkö pelkkä liikunta pitämään hänet kohtuudessa. Ainahan sitä pitää urheilun jälkeen saunaan mennä ja saunaoluet ottaa!
Lapsille (nuorille) en ole huoltani kertonut eikä asiasta ole puhuttu. He rakastavat isäänsä, joka on myös hyvä isä, aina leikkinyt paljon lasten kanssa. He jopa ehkä pitävät - ainakin poika - isäänsä rennonpana ja kivempana kun hän on pikku tuiterissa. Siksi en haluaisi omaa ärsytystäni ja huoltani heihin siirtää. Yritän puhua ja käyttäytyä heidän läsnäollessan normaalisti. Olen kuitenkin tullut siihen pisteeseen, että olen vakavasti alkanut miettiä pitäisikö meidän muuttaa erilleen. Jos se herättäisi mieheni oikeasti kiinnittämään huomiota alkoholin käyttöönsä. Se on vaan tietysti taloudellisesti aikamoinen haaste, tälläkin hetkellä on sen verran lainaa isosta asunnosta,että siihen vielä toisen asunnon vuokra päälle, ei ole ihan helposti järjestettävissä.
Mitä mieltä olette? Osaavatko ihmiset oikeasti itse kontrolloida alkoholin käyttöään halutessaan vaikka se on jo varsin suurta? Onko siis toivoa, että mieheni ottaisi asian vakavasti ja omin avun vähentäisi selkeästi käyttöään? Miten kerron yo. asiat huomioiden ajatukseni lapsille, joiden kuullen meillä ei ole aikaisemmin asiasta keskusteltu? Jos nimittäin päätän tuota tilapäisasuntoa etsiä, pitäähän lasten sitä ennen saada tietoa missä mennään hyvissä ajoin, en voi yht’ äkkiä muuttaa pois kotoa! (Mahdollisen asunnon on tietysti tarkoitus olla mahdollisimman läheltä ja sellainen, mihin myös lapset mahtuvat sinne aina halutessaan).
Anteeksi pitkä viestini ja kiitos kun jaksoit lukea. Luen mielelläni mahdolliset kommentit.