Minulla on yksi naispuolinen ystävä. Hän on nyt 39 vuotias. Hän on käyttänyt heroiinia 19-29 vuotiaana. Nyt hän on ollut metadon korvaushoidossa 10 vuotta. Hän väittää kivenkovaa minulle, että hänen metadon annos on vuorokaudessa 600 mg! Annos on noussut 10 vuoden aikana tuollaiseen lukemaan. Voiko tuo pitää paikkansa vai kusettaako nainen minua? Olen kyllä kuullut 250 mg annoksesta, mutta tuo kuulostaa aika hurjalta. Onko jollain FAKTAA onko kyseinen annos suomessa ylipäätään mahdollinen? Jos nainen valehtelee annoksensa minulle niin tiedän miten suhtautua häneen jatkossa…
Mä olen kyl vaan semi-nisti. Joo, aika isolta kuulostaa toi annos. Toisaalta jos se on 10 v. ollut siinä “hoidossa” ja annoksia nostettu koko ajan. En itse niin tunne tuota metadoni korvaushoitoa. Kai se on elinkautinen, kun kerran siihen junaan hyppää. Vai tietääks joku jonkun, kuka on lopettanut metadonihoidon? Vai onks sitä edes tarkoitettu lopetettavaksi? En minä tiedä, menen nukkumaan.
Mä itse tunnen kaksi tyyppiä jotka ovat ainakin vielä toistaiseksi olleet ilman metkua. Toinen nyt jo 3 vuotta ja toinen puoli vuotta. Kyllä se on täysin mahdollista, siihen vaan vaikuttaa niin moni asia, oma halu, metku-annos, ihmiset ympärillä, omien asenteiden päihteitä kohtaan on muututtava jne jne.
Itselläni on nyt annos vain 70mg ja sillä pärjään aika hyvin. Välillä tekee vähän tiukkaa, mutta niin tekee elämäkin. Eihän tämä elämäkään aina ruusuilla tanssimista, aina tulee ongelmia.
Mullakin on yksi frendi joka on ollut k-hoidossa 10 vuotta ja jo 6 vuotta on ollut sama annos, 140mg. Sanoi ettei ole ollut tarvetta nostaa.
Kyllä metkustakin pääsee eroon, oma halu ratkaisee!
MULLA ITELLÄNI ON 70MG METADONI ANNOS JA Se ei nouse siitä ja tuo 600mg on jo norsu/härkäannos… ite kuolisin luultavasti siihen… tai ainaskin teholle… MITEN VOI OLLA 600mg ku 300mg on jkl:ssä kattoannos!!!
Kyl toi haiskahtaa KUSETUKSELTA TAI SITTEN OTTAA KAKSI KERTAA PÄIVÄSSÄ 300mg…
Todellakaan ei ole mikään elinkautinen kyseessä.
Muutenkin kuulostaa oudolta toi, että kokoajan annosta pitäisi nostaa. Yleensähän metadon nostetaan alussa melko nopeaan tahtiin sopivalle tasolle, sen jälkeen ehkä kuukausien päästä joudutaan tekemään nosto tai pari, mutta puolen vuoden-vuoden sisällä annos saadaan yleensä sopivalle tasolle. Ja jollei paino kauheasti nouse, tai elämään/elimistöön tule muita suuria muutoksia, samalla annoksella pitäisi selvitä vuosienkin päästä.
Hieman nuo annosten koot, nostotahti ym. riippuu hoitavasta lääkäristä, mutta täällä on käsittääkseni niin, ettei enää hoitoa alottavilla nosteta annoksia yli 100mg; paitsi erikoistapauksissa, joissa lääkettä tarvitaan myös esim. kivunhoitoon. Lääkäreillä on eriäviä mielipiteitä korvaushoitolääkkeiden suhteen muutenkin. Käsittääkseni Britanniassa normaali korvaushoitoannos on 20-40mg metadonia, täällä taas jotain 50-100mg paikkeilla, ja aikanaan jopa 300mg. (Vrt. Karvosen mukaan jokaiselle riittävä bupreannos 2-4mg/vrk, yleensä Suomen hoidoissa 8-28mg.) Kuitenkin 600mg kuulostaa järjettömältä annokselta, ymmärtääkseni yli 250-300mg:n annokset eivät ehdi imeytyä vuorokaudessa kokonaan, eli osa menee täysin hukkaan.
Metadonikorvaushoitoa ei ole missään nimessä tarkotettu loppuelämää kestäväksi. Ylläpitohoidossa olevilla ei ole lähitulevaisuudessa tavoitteena lopettaa lääkitystä, mutta usein toiveena on heidänkin kohdallaan siirtyminen tav. korvaushoitoon jonakin päivänä. Tavallisessa korvaushoidossa (bupre tai metadon) tavoitteena on aina lääkkeen lopettaminen hiljakseen sopivassa vaiheessa, joku tarvitsee lääkehoitoa vaan vuoden, toinen taas 10 vuotta.
Tunnen metadon-hoidosta irtaantuneita muutamia, jotka ovat pystyneet elämään ihan normaalia elämää hoidon jälkeen. Itse olen ollut metadon-hoidossa noin 1,5vuotta, annosta on omasta halustani laskettu jo puolisen vuotta. Tavoitteenani on ollut kokoajan 2-3vuoden hoitojakso, tämän vuoden alusta asti olen tähdännyt siihen, että kesällä 2011 ollen nollissa, ja tavoite tuntuu täysin mahdolliselta. Tarkoituksena on jatkaa päihteetöntä elämää korvaushoidon jälkeenkin. Koen, että mulla on hyvät edellytykset tavoitteiden toteutumiseen, enkä ole retkahdellutkaan hoidon aikana. Se on mainiota, että saan itse päättää lääkkeenlaskutahdin, välillä klinikan puolelta jopa jarrutellaan laskusuunnitelmaani. Motivaatiotani lisää sekin, että haluan olla esimerkkinä siitä, miten korvaushoito voi sujua hyvin, millaisen muutoksen se parhaimmillaan mahdollistaa ihmisen elämään, ja että oikeasti metadonistakin pääsee eroon.
Tsemppiä ja voimia muille khlaisille!