Onko Savonlinna paha päihdekaupunki?

Olen mahdollisesti muutamassa Savonlinnaan ja haluaisinkin tietää mikä siellä on päihdetilanne. Haluaisin siis että siellä olisi sen asian suhteen rauhallista. En todellakaan ole muuttamassa Savonlinnaan narkkaamaan vaan aloittamaan uuden elämän. Millaiset opiskelumahdollisuudet siellä on? Ja ihan yleisesti ottaen onko se hyvä paikka asua?

:smiley: Vai Savonlinnaan??! Hih, muutin sieltä pois just loppukesästä, sitä ennen asuin siellä kaks ja puol vuotta.

Vaikea sanoa tosta päihdetilanteesta, itse en niihin siellä törmännyt, mutta hämmästyin aika suuresti, kun kuulin että siellä nuoret vetäis jopa polakkaa?? :open_mouth: Tiedä siitä sitten, info tuli tytöltä, joka ei itse käytä mutta epäilemättä kyllä tuntee sieltä käyttäjiä. Ja kyllä mua vartoiteltiin ennen sinne muuttoa et siellä ois vaikea pitää itsensä selvillä vesillä. Ei se mulle kyllä mitenkään vaikeeta ollut muun kuin oman alkon käytön ja piikittämiseni suhteen, joka nyt ois ollu ongelma ihan missä tahansa. (Paitsi et aloin siellä juomaan enemmän koska siellä on niin tylsää eikä mitään tekemistä…) Mut riippuu niin siitä että missä porukoissa liikkuu. Muistan että sanoit jossain vaiheessa käynees siellä. Onko sulla siellä jo jotain tuttuja, perhettä tai kavereita?

Ite olin siellä just opiskelun takia, siellä voi ammattikorkeakoulussa opiskella ainakin liiketaloutta, matkailua ja fysioterapeutiksi. Se on siis Mikkelin amk, jonka yks toimipaikka on sln:ssa. (Muotoilua siel ei enää ole koska kaikki meidän linjat lopetetaan joka paikassa… :imp:) Joensuun yliopiston toimipaikka siellä on myös, en tiedä mitä aloja/ linjoja/ mitä ne nyt onkaan on just siellä. Ainakin käsityön opettajaksi opiskelevia siellä oli! Jos se ala kiinnostaa sua? :smiley: Sit siellä on taidelukio mut se nyt on kai pääasiassa nuorille, ja toisen asteen oppilaitos, jossa on ainakin teatteritekniikan linja, en tiedä mitä muita. Savonlinnalaisille nuorilla oli siis aiemmin tosi hyvät mahdollisuudet suuntautua taiteeseen ja teatteriin, sillon kun amk:ssakin oli viel se meidän muotoilun osasto. Mut joo, en tiedä oliko noista tiedoista nyt sulle apua.

Muuten itse en viihtynyt savonlinnassa ollenkaan, olen niin onnellinen kun pääsin pois! Mulla on siellä siis opinnot vielä kesken, ja pitää keväällä varmaan mennä sinne takas vielä joksikin aikaa tekee töitä loppuun. Mut oli vaan ihan pakko päästä sieltä pois, varsinkin talvella se on aivan kuollut paikka! Luulen että olisin tullut hulluksi, jos oisin vielä yhden talven joutunut olee siellä?! Lauantaina iltapäivällä kun kulkee keskuskatua, kaikki liikkeet on jo kiinni eikä, missään näy ristin sielua. Ja sama tilanne vapun aattona, kun ajoi dösällä keskustan läpi! Siis sillä viimeisellä dösällä, joka meni joskus klo 16, sen jälkeen ei julkinen liikenne enää kulje… Ei ketään, ei missään!! Vappuna! Joo oli sateinen paska keli, mutta silti, come on, vappu! Kesällähän siellä on sitten turismia aika paljon, varsinkin heinäkuussa oopperajuhlien takia siellä käy tosi kova kuhina. Ei tunnista samaksi paikaksi kuin talvella. Eli jos haluut paikkaan, jossa talvella nukutaan talviunta ja kesällä on ihan jees meno, niin savonlinna on varmasti sopiva paikka!

Nii ja on siellä NA-ryhmäkin kerran viikossa ainakin ilmoitusten mukaan. En koskaan päässyt kokouksiin asti, joten en tiedä miten toimiva se on. A-klinikalla korvaushoitohenkilökunta on huippumukavaa, siitä ISO plussa!! Ainoa asia, jota sieltä ikävöin koulukavereideni lisäksi. Vaikka eihän se hoito siellä niin ammattimaista ole kuin täällä helsingissä. Turussakaan se nyt ei erityisen hyvää ollut, vaikka olihan sielläkin ammattitaitoista henkilökuntaa. Savonlinnassa se on vielä niin uutta, mutta hoitajat - ne 2 jotka siellä on - tekevät sen että se on siellä niin ihanan inhimillistä ja lämmintä. Se on siellä niin pientä. :slight_smile:

Täältä löytyy kaikenlaista infoa kaupungista.
savonlinna.fi/

Huomenta, Maago.

Enpä mä sen tarkemmin tiedä Savonlinnan huumetilanteesta, mutta kyllähän ne huumeet valitettavasti ovat tiensä joka kylään ja kaupunkiin tässä(kin) maassa löytäneet. Tietysti on hieman paikkakuntakohtaisia eroja. Koira myös tuntee koiran, joten niitä uusia “kavereita” saa helposti, jollei ole tarkkana, menipä sitten minne vain. Jos sulla tosiaan on sukulaisia tai tuttavia siellä, siis sellaisia, jotka eivät käytä mitään, niin se toki tekee asiat valoisammiksi. Ypöyksin harva kestää pitkään ja sullakin on niin rankka ja pitkä tuo historia, että on ehkä vaikeaa hankkia niitä kunnon kavereita yks kaks vain, kun niille uusille ihmisille pitäisi kuitenkin edes vähän taustojaan valottaa, ellei halua täyttä kaksoiselämää elää. Eipä sekään hyväksi pitkän päälle ole. Monet ihmiset, jotka eivät tiedä huumemaailmasta mitään, myös suhtautuvat nistiin ainakin jollain varauksella, vaikka olisit kuinka ihana persoona. NA:ta voisit siinä mielessä kyllä kokeilla, että sieltä saattaisi löytyä niitä jo kuiville päässeitä, jotka kuitenkin tietävät asioista, eivätkä katso nenänvarttaan pitkin, siis siinä tapauksessa, että NA:sta yleensä perustat.

Iina mainitsikin ne opiskelut tai työt ja se, että on jotain mielekästä täytettä päiviin, voisi pitää ainakin pahimpia ajatuksia irti siitä douppaamisesta ja siinä tulisi myös ihan kuin varkain tutustuttua uusiin ihmisiin. En tosin tiedä, millainen kuntosi on, ts. oletko vielä lainkaan valmis sellaisiin haasteisiin.

Joka ainoassa pikkukylässä on nykyään narkkeja. Ja huumeet on arkea kaikkialla. Ainoa (melko) varma keino on välttää käyttäjien seuraaa jos pelkää retkahtavansa.

kyl ite on ainakin törmännyt joka kylässä käyttäjiin en tiedä mistä johtuu mut joskus tuntuu et niit oikein parveilee ympärillä…

Savonlinnan A-klinikalla ollaan kyl tosi mukavia ja apu on henkilökohtaista eikä niin liukuhihnaa mitä se joskus täällä isoissa kaupungeissa on. Mutta toisaalta mun rajoitettu kokemus ja mitä olen kuullut, niin vähän tiukempi linja bentsojen suhteen olisi paikallaan ja tarkempi kontrolli oheiskäytön suhteen. Jostain olen lukenut, että Savossa kirjoitetaan suhteellisesti eniten bentsoja Suomessa. Ja se “henkilökohtainen” apu, siinä jotenkin kun aletaan olla liian “kavereita” hoitsujen kanssa, niin ne eivät enää halua uskoa sinusta pahaa, eivätkä sitten ehkä tarkista pistojälkiä tms, eivät halua saada sinua nalkkiin kun eivät halua, että teet pahojasi. Voin olla myös väärässä tässä.

Narkkeja löytää joka kaupungista jos haluaa. Hinnat tietty usein ovat hurjia esimerkiksi subun suhteen, mutta voisin kuvitella, että joku piri saattaa olla tosi hyvää, kun ostajat ja myyjät tuntevat toisensa paremmin. Ettei tule kusetetuksi niin helposti?? Tämäkin ihan fiilispohjalta heitetty.

Nostan tätä, kun itsekin olen haaveillut savonlinnaan muutosta, ja haluaisin myös tietää lisää kaupungista.

Saako kysyy et mikä siellä savonlinnassa vetää puoleensa…? Spinaalipuudutus, Maago? Tai varmasti saa kysyy, mut saanko vastauksen, se on eri asia…

Tätä foorumia kun ei mikään hirvee väenpaljous rasita, niin pidän aika epätodennäköisenä että juuri savonlinnalaisilta tänne tulis tän enempää kommentteja. Melkoinen sattuma on, että jopa kaksikin siellä asunutta sattuu tällä hetkellä pyörii tällä foorumilla.

Mulla lähinnä se houkuttaa, että se ei ole liian suuri kaupunki, sieltä on lyhyempi matka mun miehen perheen luo.Ja tietysti koulut siellä kiinnostaa, voisi olla mahdollisuus myös työllistyä ja muutenkin työmahdollisuudet on paremmat, kuin täällä, missä nyt asun. Halu päästä pois täältä, vaihtaa maisemaa pysyvästi, halu päästä eteenpäin. Tuonne savonlinnaan ei ole täältä edes kovin pitkä matka, mutta silti tarpeeksi pitkä, ettei siellä törmää entisiin tuttuihin (lue: käyttäjätuttuihin).